logo
برچسب ها:
برنامه ریزی برای شرکت در آزمون های آزمایشی
18

برنامه ریزی برای شرکت در آزمون های آزمایشی

در سال دوازدهم و آماده سازی خود برای کنکور به دفعات پیش می آید که فرصت کوتاهی مثلا 3 هفته برای شرکت در آزمون های آزمایشی داریم و دوست داریم حضور قدرتمندانه ای در آن داشته باشیم. منظورمان آمادگی برای آزمون هایی مثل قلم چی، گزینه دو، گاج و … است. پیش از پرداختن به روند آماده سازی برای شرکت در آزمون های آزمایشی لازم است درباره خود این آزمون ها چند نکته را متذکر شویم :

  1. اصولا برنامه ریزی برای شرکت در آزمون های آزمایشی به شکلی ست که منابع کنکور سراسری حداقل یک بار با شرکت در این آزمون ها مرور می شوند. بنابراین اگر شما در تعدادی از این آزمون ها شرکت نکنید سواد خود را در بخشی از مطالبی که در کنکور مطرح خواهد شد، نسنجیده اید! و این موضوع یعنی شما نقاط ضعف خود را خیلی دیر خواهید شناخت (احتمالا بعد از عید که خیلی هم کارساز نیست) بنابراین در تمام آزمون ها حضور منظم داشته باشید
  2. با دو برنامه آزمون نمی توان درس خواند. حتما در جریان مطالعه برای اولین آزمون جامع خود کاملا این موضوع را درک خواهید کرد که برنامه ریزی برای یک آزمون کل وقت مفید یک دانش آموز را پر می کند و برنامه ریزی و شرکت موفق در دو آزمون مختلف غیر ممکن است. مهمترین دلیل برای کمبود وقت این است که برنامه آزمون های آزمایشی موسسات مختلف کاملا باهم متفاوتند مگر در بعضی آزمون های جامع ( مثل آزمون نیم سال اول دوازدهم که انتهای دی ماه برگزار می شود). پس در دو آزمون آزمایشی شرکت نکنید مگر اینکه در برنامه های مدرسه جایی داشته باشد. یک ضرب المثل انگلیسی می گوید نمی شود همزمان دنبال دوتا خرگوش دوید!
  3. همان طور که قبلا گفتیم سرفصل های کنکور در آزمون های آزمایشی پخش می شوند. به عبارتی می توان گفت اگر شما درحال ساخت یک ساختمان چندین طبقه ای (موفقیت در کنکور) هستید هر یک از این آزمون ها یکی از طبفات آن هستند. یعنی نتیجه کنکور شما برآیند تک تک آزمون های شماست و نتیجه هر یک از آزمون ها اثر خود را بر نتیجه نهایی شما خواهند گذاشت. به همین دلیل است که رتبه ها و تراز هایی که شما در این آزمون ها کسب می کنید معیاری از موفقیت در کنکور شده اند. شما از این جمله ها زیاد شنیده اید و خواهید شنید که : ” اگر دانش اموزی بطور مداوم تراز بالای 7000 در آزمون های …. کسب کند رتبه زیر 1000 خواهد آورد” و … پس آزمون به آزمون به فکر  پیشرفت جایگاه خود باشید
  4. همیشه به این موضوع دقت داشته باشیم که دو آزمون جامع متوالی دارای دو سرفصل متفاوتند پس اگر در آزمون دوم نسبت به آزمون اول پیشرفت داشتیم هنوز نقاط ضعف ما در آزمون اول از بین نرفته است. مثلا فرض کنید در آزمون جامع اول سرفصل فیزیک سینماتیک بوده است و ما درصد 40 را در آن کسب کرده ایم و در آزمون بعدی که سرفصل دینامیک بوده درصد ما 70 شده است. البته که جایگاه فیزیک ما پیشرفت داشته است ولی ضعف ما در موضوع سینماتیک پابرجاست. بنابراین به فکر پوشش نقاط ضعف خود باشیم.

مراحل برنامه ریزی برای شرکت در آزمون آزمایشی

برای برنامه ریزی برای شرکت در آزمون های آزمایشی با فاصله زمانی مناسب قدم های زیر را طی کنید:

قدم اول : سرفصل هر یک از درس ها را با توجه به برنامه آزمون بشناسید

تخفیفات نوروزی

قدم دوم : با توجه به حجم مطلبی که قرار است برای هر یک از درس ها مطالعه کنید و همچنین تعداد تست هایی که برای آمادگی آن آزمون خواهید زد عددی را به عنوان واحد مطالعه برای آن درس در نظر بگیرید. مثلا فرض کنید سرفصل فارسی در یک آزمون به شکل زیر باشد:

کتاب سرفصل تعداد تست نصف تعداد تست واحد مطالعه لازم برای مطالعه واحد مطالعه لازم برای تست
فارسی 3 دروس 5 تا 8 120 60 1 1
فارسی 2 دروس 6 تا 12 200 100 1 2
فارسی 1 دروس 5 تا 10 90 45 1 1
مجموع 310 155

7

فرض کنید پس از بررسی به این تیجه می رسیم که کتاب تست ما برای موضوعات بالا تعداد تست های مشخص شده در ستون سوم را دارد. این که شما تصمیم بگیرید که همه تست های کتاب تست خود را بزنید یا نصف آن و یا اینکه علاوه بر این کتاب سراغ کتاب دیگری هم بروید به توقعی که از خود و نتیجه تان دارید بستگی دارد. فرض کنیم شما تصمیم دارید نصف تست های موجود در کتاب تست تان را بزنید. پس ستون چهارم جدول بالا را تکمیل می کنید. با توجه به خود شناسی و حجم مطالب و تعداد تست ها ستون های پنجم و ششم را پر کنید.

  1. هر واحد مطالعه را حدود 75 دقیقه در نظر بگیرید
  2. اگر تصمیم گرفتید نصف تست های یک موضوع از کتاب تست تان را بزنید بهترین روش، انتخاب تست ها به شکل مضرب (2k) است

قدم سوم : پس از اینکه این روند را برای همه دروس مطرح در آزمون طی کردیم به جدولی مثل جدول زیر می رسیم: (این جدول به عنوان مثال برای رشته ریاضی طراحی شده است)

درس تعداد واحد مطالعه و تست
ادبیات و زبان فارسی 7
عربی 6
دین و زندگی 6
زبان انگلیسی 4
حسابان و ریاضی پایه 12
هندسه دوازدهم و پایه 9
ریاضیات گسسته و آمار و احتمال 9
فیزیک 10
شیمی 8
مجموع 71

 

قدم چهارم : حال فرض کنیم ما 3 هفته برای آزمون آزمایشی پیش رویمان زمان داریم. اول اینکه روی چند روز آخر حساب باز نکنیم چون برای مرور و جمع بندی آن را لازم داریم. مثلا از فرصت 21 روزه (3 هفته) 17 روز را برای مطالعه و 4 روز را برای مرور در نظر بگیریم. اگر فرض کنیم هر روز 4 واحد مطالعه درس بخوانیم در این 17 روز 68 واحد درس خواهیم خواند. خب طبق جدول قبلی ما 71 واحد برای مطالعه لازم داشتیم پس باید به اندازه 3 واحد مطالعه از کارهایی که قرار است انجام دهیم کم کنیم که طبیعتا باید در درس هایی که قابلیت فشردگی دارند کار را کمی فشرده تر کنیم.

  1. اگر تعداد واحد های مطالعه مورد نیاز شما خیلی بیشتر از واحد های مطالعه ای ست که در اختیار دارید، حتما خیلی با وسواس و اغراق زمان لازم برای مطالعه و تست را در نظر گرفته اید . همچنین ممکن است برای هر موضوع کلی تست در نظر گرفته اید که واقعا نیاز نیست. (معلوم است که مثلا برای تاریخ ادبیات زدن 300 تست لازم نیست)
  2. اگر تعداد واحد های مطالعه مورد نیاز شما خیلی کمتر از زمان در دسترس شماست احتمالا آزمون آزمایشی را دست کم گرفته اید. (معلوم است که مثلا برای تاریخ ادبیات زدن 20 تست کافی نیست)

 

قدم پنجم : حال که تعداد واحد های مطالعه لازم و زمانی که داریم برابر شدند، باید واحد های مطالعه را در روز هایتان پخش کنید. یعنی یک تقویم آموزشی بنویسید. برای این کار نیاز به جدول پایین دارید:

تقویم آموزشی ساعت مطالعه
تاریخ روز 1 2 3 4
25/7 شنبه فارسی (مطالعه) فارسی (مطالعه) حسابان (مطالعه) حسابان (تست)
26/7 یک شنبه عربی (مطالعه) فارسی (تست) فیزیک (مطالعه) فیزیک (تست)

در نوشتن جدول بالا به چند نکته دقت کنید:

  1. سعی کنید در یک روز 2 یا 3 درس مختلف را مطالعه کنید. اگر فقط یک درس را در یک روز بخوانید در پایان آن روز حتما بازدهی کمی خواهید داشت و یا اگر 4 درس مختلف را در یک روز بخوانید هیچ یک از درس هایتان پیشروی نمی کند
  2. بهتر است هر روز هم از دروس عمومی بخوانید و هم از دروس اختصاصی. این طوری دیرتر خسته می شوید
  3. بهتر است در دروس عمومی (و درس هایی که جنبه حفظی دارند) بین مطالعه و تست حداقل 1 روز فاصله بدهید. این طوری متوجه می شوید که مطالب حفظی را خوب حفظ کرده اید یا نه؟ اگر تست مطالب حفظی را بلافاصله پس از مطالعه آن بزنید به بسیاری از آنها پاسخ درست خواهید داد، حتی اگر آنها را خوب حفظ نکرده باشید و این اثر حافظه کوتاه مدت است
  4. در دروس اختصاصی و یا به عبارتی دروس تحلیلی (برعکس دروس عمومی) بین مطالعه و تست فاصله ندهید، تا فرمول ها و قوانین با حل تست ملکه ذهن شما شود و در مغز شما تثبیت شود
  5. در فاصله 3 هفته ای فرضی در نظر گرفته شده در این آزمون، در هفته اول چگالی دروس عمومی را کمتر از دروس اختصاصی در نظر بگیرید تا مطالعه دروس عمومی به آزمون نزدیک تر باشد ولی در این کار افراط نکنید. اگر بخش زیادی از مطالب حفظی را در روزهای پایانی بخوانید شاید در آزمون آزمایشی موفق باشید ولی در بلند مدت دچار مشکل خواهید شد. (مثلا بعد از عید خواهید دید که چیزی از دروس عمومی یادتان نمی آید)

 

و در پایان چند نکته درباره مرور در چند روز منتهی به آزمون آزمایشی

  1. در روز های پایانی سعی کنید بیشتر وقت خود را برای مرور دروس عمومی یا مطالب حفظی صرف کنید
  2. برای مرور دروس اختصاصی بهتر است فقط فرمول ها را مرور کنید و  از خودتان آزمون بگیرید. (حتی اگر از تست هایی که قبلا زده اید به شکل تصادفی بزنید کار بدی نیست)
  3. 2 یا 3 روز مانده به آزمون آزمایشی تان، می توانید یک آزمون با سرفصل مشترک با آزمون تان از خودتان بگیرید و شرایط آزمون آزمایشی را برای خودتان شبیه سازی کنید، مثلا آزمون پارسال همان موسسه. شاید فکر کنید همه این کارها و این همه دقت به جزییات در برنامه ریزی برای شرکت در آزمون های آزمایشی کاری افراطی و ناشی از وسواس است، ولی بدانید رعایت نکردن نکات کوچک میتواند مشکلات بزرگی برای شما ایجاد کند. بهتر است برای برنامه ریزی تان زمان خوبی (حدود 2 الی 3 ساعت) صرف کنید تا بعدا پشیمان نشوید.

 

مقالات مرتبط : 

7 دیدگاه
  • ناشناس پاسخ دهيد 1 / 09 / 1400

    آیا برای برنامه ریزی برای آزمون آزمایشی باید به برنامه درسی مدرسه هم توجه کرد ؟