logo
برچسب ها:
روش مطالعه و تست زنی زیست شناسی در کنکور
15

همه چیز درباره مطالعه و تست زنی زیست شناسی کنکور

درس زیست شناسی به خاطر اهمیت و تاثیر بسیار زیاد در کنکور همیشه یکی از چالشی ترین درس ها برای دانش آموزان بوده است. همچنین به خاطر ماهیت خاص این درس یعنی تلفیق مفاهیم با حفظیات، شیوه مطالعه و تست زنی این درس شرایط ویژه ای دارد که همه دانش آموزان قبل از آغاز مطالعه باید آن شرایط ویژه را یاد بگیرند. در این مقاله سعی شده است در قالب پرسش و پاسخ این شرایط ویژه برای کسب بهترین نتایج ممکن بیان شود.

 

روش درست مطالعه زیست شناسی به چه صورت است؟

زیست شناسی درسی است که هم مفهومی است و هم حفظی! بنابراین دو عامل درست خواندن و زیاد خواندن لازمه ی موفقیت در این درس است. در مورد درست خواندن باید توجه کنید که در حین مطالعه زیست شناسی مطالب را باید به شکل دسته بندی شده و مدون به ذهن خود وارد کنید و مفاهیم آن را به خوبی در ذهنتان چندین بار تحلیل و مرور کنید. در ضمن به علت ترکیبی بودن کلیه مطالب زیست شناسی باید نگاهتان به مطلب به صورت موضوعی و دسته بندی شده باشد. به نظر من در حین مطالعه زیست در ذهنتان پنج شاخه مانند زیر ایجاد کنید:

تخفیفات نوروزی
  1. زیست انسانی
  2. زیست گیاهی
  3. زیست جانوری
  4. سلولی مولکولی (مباحث مربوط به ژنتیک و…)
  5. بیوشیمی (مانند فتوسنتز و…)

و هر بار که زیست می خوانید توجه کنید که آن مطالب در کدام شاخه قرار دارد و سعی کنید از این طریق بین مطالب ارتباط برقرار کنید، ضمن این که نکات مرتبط با هر شاخه را می توانید جداگانه مطالعه و بررسی کنید.

 

مطالعه زیست شناسی را از کجا شروع کنیم؟

فارغ از این که در چه سطحی هستید و یا معلمتان چه مقدار زیست را به خوبی به شما تدریس کرده است، سعی کنید با این شیوه مطالعه زیست را شروع کنید چرا که هر گونه یادگیری ناقص در این درس شما را در دام طراحان سوالات خواهد انداخت و نمرات منفی برای شما خواهد داشت.

  1. ابتدا مباحث را از کتاب درسی بدون هیچ گونه خط کشی و هایلایت کردن و با تمرکزی معمولی مطالعه کنید.
  2. در گام بعد با توجه به مبحث مورد مطالعه تان تعدادی تست خط به خط را از کتب کمک آموزشی مناسب پیدا کرده و بزنید و رفع اشکال کنید.
  3. دوباره به کتاب درسی برگردید. این بار با تمرکز بالاتر مطالعه کنید و نکاتی که از تست های خط به خط گام دوم دستگیرتان شده بود را خط کشی و هایلایت کنید.
  4. در پایان مطالعه تان کل فصل را با یک نمودار درختی یا نقشه مفهومی روی یک صفحه بنویسید.

 

چطور تست زیست شناسی بزنیم؟

تست زنی در زیست بسیار مهم است! شما هر چه قدر هم که مطالعه کنید، ولی اگر تست کافی کار نکنید به نتیجه مناسب نمی رسید. پس به تست اهمیت زیادی باید داد. بعد از مطالعه کتاب به شیوه ای که گفته شد حداقل 24 ساعت بعد باید به تست زنی پرداخت که مطمئن شویم مطالب در حافظه بلند مدت رفته باشند نه حافظه کوتاه مدت.

اولین کار در تست زنی یافتن منبع مناسب است! دومین کار این است که متناسب با فصلی که خواندید مجموعه ای از تست ها را انتخاب کنید که حتما تست های سراسری و سنجش سال های گذشته نیز در آنها باشد و آنها را به مانند یک آزمون با زمان مناسب بزنید و در انتها کاملا آنها را بررسی کنید و ضمن مرور نقاط ضعف شناسایی شده از کتاب نکات جدیدی که دستگیرتان شده است را در کتاب یا دفتری مخصوص یادداشت کنید.

 

درسنامه زیست شناسی، آری یا نه؟

در درس زیست شناسی به هیچ وجه نباید کتاب درسی را کنار گذاشت! حتما باید منبع اصلی مطالعه تان کتاب درسی باشد. اما پس از مطالعه و تست زنی به شیوه گفته شده اگر درصد خوبی در حین تست زنی کسب نکردید یا متناسب با فصل مورد مطالعه احساس نیاز به مطالعه بیشتر داشتید می توانید از منبعی معتبر و مناسب به صورت دقیق و با تمرکز درسنامه فصل مورد نظر را مطالعه کنید.

 

بعد از مطالعه و تست زنی زیست شناسی چه باید کرد؟

درس زیست شناسی به شدت فرار است و اگر مرور نشود ممکن است کاملا از حافظه شما پاک شود! بنابراین بعد از مطالعه و تست زنی هر درس باید زمان های مرور آن را نیز مشخص نمود. برای این کار می توان از برنامه راهبردی آزمون ها و یا برنامه ریزی شخصی با توجه به شرایط خودتان استفاده کنید.

برای مرور در گام اول به سراغ تست های خود بروید و آنهایی را که اشتباه زده اید یا پاسخ نداده اید و هایلایت کرده اید را دوباره بزنید. در گام دوم به کتاب درسی و خلاصه نویسی تان رجوع کنید و ضمن نگاه کلی به مباحث، نکاتی را که یادداشت کرده اید، خط کشیده اید یا هایلایت کرده اید را مرور کنید.

 

با جزوه زیست شناسی معلم چه باید کرد؟

دیدگاه نگارنده به جزوه معلمان عزیز همانند یک درسنامه است. بنابراین همان چیزی که در مورد درسنامه گفته شد در مورد جزوات هم درست است. یعنی اگر در فصلی احساس نیاز کردید می توانید از جزوات هم استفاده کنید.

 

فیلم آموزشی زیست شناسی،آری یا نه؟

دیدن فیلم قطعا از مطالعه کتاب آسان تر است و برای کسانی که پایه ضعیف تری دارند مفید تر است. اگر در مراحل اولیه مطالعه تان یعنی مطالعه کتاب درسی متوجه شدید که نمی توانید مفاهیم را درک کنید یا اصلا متوجه درس نمی شوید، می توانید متناسب با آن فصل از فیلم های آموزشی مناسب و معتبر استفاده کنید. فراموش نکنید که دیدن فیلم آموزشی مثل سریال نیست و در حین دیدن آن باید فعال باشید و جزوه بنویسید و مطالب را کامل بفهمید.

 

با شکل های کتاب درسی زیست شناسی چه کنیم؟

به شکل های کتاب درسی اهمیت زیادی بدید. اغلب تصاویر کتاب برای طراحان بسیار جذاب هستند و هر ساله تعدادی تست از آنها طرح می کنند. پس شما باید در کنار این شکل ها حاشیه نویسی کنید و نکات شکل ها رو کنارشان بنویسید. علاوه بر محتویات خود شکل به نکات مرتبط با آن هم باید توجه کنید. پس به طور کلی در مورد شکل های کتاب درسی دو کار باید انجام بدید:

  1. خود شکل را آنقدر مرور کنید که با جزئیاتش در ذهنتان بماند.
  2. نکات مربوط به آن را استخراج کرده و در کنارش بنویسید و یاد بگیرید.

 

چگونه زیست شناسی را ترکیبی بخوانیم؟

توصیه اکید به دانش آموزان این است که هنگام مطالعه و تست زنی به همان شیوه ای که بالاتر گفته شد خودشان نکات ترکیبی را از کتاب استخراج کنند و در کتابشان و یا دفتری مجزا یادداشت کنند و همراه با مطالعه و مرور هر درس نکات ترکیبی آن را هم بخوانند.

علت این کار این است که وقتی خودتان به دنبال نکات و مطالب ترکیبی بگردید در ذهنتان سوال ایجاد می‌شود و این چالش باعث می‌شود وقتی مطالب ترکیبی را یافتید خوب در ذهنتان تثبیت شود. اما اگر همین نکات ترکیبی را از روی کتاب کمک آموزشی و یا کلاس استاد دریابید، هیچ کدام از مراحل بالا اتفاق نمی افتد و یادگیری شما کاملا غیر فعال و ایستا است و در ذهن شما نمی ماند.

 

برای موفقیت در درس زیست شناسی چه کنیم؟

موفقیت وابسته به استعداد و تلاش هر فرد است اما با توجه به صحبت های رتبه های برتر سال های گذشته به این نکات می توان اشاره کرد:

  • داوطلبین برتر و ممتاز چندین بار کتاب های زیست شناسی را خوانده اند. پس مرور هرچه بیشتر را فراموش نکنید!
  • در زیست شناسی مانند درس های فیزیک و ریاضی، قوانین ثابت و مطلق وجود ندارد. بنابراین به قیدها (برخی، بعضی، اغلب و گاهی) حتما توجه کنید.
  • اسامی جانداران مختلف را یاد بگیرید و خصوصیات آنها را در کنارشان یادداشت کنید.
  • اسامی دانشمندان و نتیجه پژوهش های آنها را فراموش نکنید.
  • بهترین منبع برای آمادگی بهتر در آزمون های سراسری، مطالعه کتاب درسی و حل و تحلیل نمونه سوالات کنکورهای داخل و خارج از کشور است، از این ها غافل نشوید.

 

اگر هر سوال دیگری داشتید می توانید در کامنت ها بپرسید تا به آنها پاسخ داده شود.

6 دیدگاه
  • Mohammad پاسخ دهيد 15 / 04 / 1402

    مطالعه ی زیست بطور میانگین در هفته باید چقدر و چند ساعت باشه و چقدر مرور بشه

  • its me پاسخ دهيد 13 / 05 / 1401

    سلام
    وقتی یک تست رو درست حل میکنیم نیازه ک سایز گزینه هاشو چک کنیم یا نه؟

    • ناشناس در پاسخ به its me پاسخ دهيد 23 / 04 / 1402

      سلام
      حتما چک کنید شاید جواب تست شما شانسی درست در اومده باشه . شاید یک نکته ی جدید توی سایر گزینه های اون تست وجود داشته باشه.

  • محمد مهدی سلیمانی پاسخ دهيد 11 / 09 / 1400

    سلام ببخشید من در تیزهوشان درس میخونم و معلم جزوه ای داده که به گفته خودش تمام مطالب کتاب درسی در اون هست و فقط از کتاب درسی نیاز هست که به شکل هاش توجه کنم
    به نظرتون بازم کتاب درسی رو بخونم؟

    • Marzieh در پاسخ به محمد مهدی سلیمانی پاسخ دهيد 24 / 08 / 1401

      صد در صد باید کتاب رو مطالعه کنید ، اصلا بیس کار کتابه . یه عالمه نکته ، همینطور شکل ها

      • مونا در پاسخ به Marzieh پاسخ دهيد 24 / 12 / 1401

        کامل زدیم بعدا دوباره خواستیم تست بزنیم بریم یه منبع دیگ یا همون منبع؟؟؟