logo
برچسب ها:
راهنمای جامع پشت کنکوری ها؛ چالش ها، امکانات و اشتباهات
18

راهنمای جامع پشت کنکوری ها؛ چالش ها، امکانات و اشتباهات

راهنمای جامع پشت کنکوری ها؛ چالش ها، امکانات و اشتباهات

البته که بلافاصله بعد از برگزاری کنکور نمی توان مطمئن بود که پشت کنکوری هستیم یا نه؟ شاید پیش بینی ای که از رتبه مان داریم با واقعیت کاملا متفاوت باشد یا حتی در مواردی بعد از اینکه رتبه ها مشخص شد، پشت کنکوری شدن ما به این بستگی دارد که چه رشته ای قبول شویم و غیره. به هر ترتیب، مخاطب این مقاله کسی ست که :

  • به هر شکلی مطمئن است که امسال در کنکور سراسری قبول نمی شود.
  • مطمئن نیست که قبول نمی شود، ولی میخواهد محض اطمینان از الان برای سال آینده شروع کند.
  • چند سال پیش کنکور داده و به هر علتی دوباره قصد شرکت در کنکور را دارد.

خب ببینیم یک پشت کنکوری باید از کجا شروع کند و چه مشکلاتی سر راه دارد. آمار رسمی منابع معتبر بارها اعلام کرده اند که حدود 70% از کسانی که دوبار یا بیشتر در کنکور شرکت کرده اند رتبه بدتری را نسبت به سال گذشته شان بدست آورده اند. این موضوع را برای این نگفتیم که همین اول کاری نا امید بشوید، اتفاقا میخواهم انگیزه هایتان را چند برابر کنیم. میخواهم باهم علل این موضوع را بررسی کنیم تا به آن دچار نشویم.

https://media.chibekhoonam.net/2024/04/products-Desktop.webp

راهنمای جامع پشت کنکوری ها؛ چالش ها

1. پشت کنکوری از تدریس دبیرهایش فاصله گرفته است. نکات و لم هایی که دبیرانش به او آموخته اند را فراموش کرده و احتمالا آنچه که از آنها باقی مانده، همان جزوه هایی ست که معلوم نیست باشند یا نباشند، کامل باشند یا نباشند.

2. پشت کنکوری زندگی اش بی نظم است. یک دانش آموز دوازدهم چون به مدرسه می رود، در ساعت مشخصی بیدار می شود، ناهار میخورد، می خوابد و … ولی پشت کنکوری این طور نیست.

3. پشت کنکوری زور بالای سر ندارد. شاید فکر کنید که ما خودمان تصمیم گرفته ایم که پشت کنکور بمانیم و از انگیزه کافی برخورداریم و نیازی به زور بالای سر نداریم. البته که فکر شما تا حدی درست است، ولی زور بالای سر برای هر انسانی با هر شرایط سنی مفید است. مطمئنا گاهی که فکر تنبلی به ذهن مان خطور می کند زور بالا سری مثل مدرسه (دبیر، مشاور و …) به ما تلنگر می زند. پشت کنکوری زور بالاسر مدرسه را ندارد. در خیلی از موارد خانواده ها هم نسبت به یک پشت کنکوری حساسیت های کمتری را در مقایسه با یک کنکور اولی نشان می دهند.

4. پشت کنکوری معمولا مشاور ندارد که در مواقع اضطرار سوالاتش را از او بپرسد یا از او مشورت بگیرد.

5.پشت کنکوری استرس های افزوده ای دارد. مثل اینکه اگر امسال بدتر شود و آبرو و …

 

راهنمای جامع پشت کنکوری ها؛ مقدمات و امکانات

1. جزوات و کتاب های کمک آموزشی مان را به روز کنیم. به روز کردن کتاب ها به این معنی نیست که اگر از کتابی راضی هستیم فقط به خاطر اینکه سوالات کنکور اخیر به آن اضافه شده، چاپ جدید آن را بخریم. بلکه به این معنیه که اگر ارتباط خوبی با کتابی برقرار نمی کردیم یا مطالعه و تست زنی از یک کتاب منجر به نتیجه مورد نظر ما نمی شد، آن را با کتاب بهتری جایگزین کنیم. البته که اگر مشاور یا دبیرهای مربوطه در دسترس هستند، مشورت با آنها خیلی مفید است.

2. برنامه زمان بندی دقیق برای زندگیتان بریزید و آن را کامل رعایت کنید. ساعت بیدار شدن، ناهار خوردن، خوابیدن و … باید مشخص باشد و ساعت های مطالعه بین آنها را نیز تعیین کنید. یادتان باشد ناظم خودتان هستید. اگر رعایت نکردید خودتان، خودتان را جریمه کنید.

3. اگر برای شما مقدور است، برنامه ریزی و نحوه مطالعه خود را زیر نظر یک مشاور انجام دهید.

 

راهنمای جامع پشت کنکوری ها؛ اشتباهات و نکات

بعضا دیده شده که پشت کنکوری ها برنامه های عجیب و غریبی اجرا می کنند. مثل اینکه با خودشان قرار می گذارند چند روز یک بار یک کتاب را تمام کنند. ابدا توصیه نمی کنیم که این کار را بکنید. چون:

1. تا تمام کتاب ها را به این روش بخوانید مدت ها طول می کشد و در این مدت از کتاب هایی که اول خوانده اید، کلی فاصله می گیرید.

2. با این روش در هیچ آزمون آزمایشی نمی توانید شرکت کنید، چون سرفصل آن با برنامه شما همخوانی ندارد.

3. مطالعه متوالی یک درس، منجر به کاهش علاقه به آن درس می شود. خسته کننده است و بازدهی را کاهش می دهد.


محصولات مرتبط: کنکوریوم انسانی


 

همین جا که صحبت پیش آمد باید بگوییم که حتمن باید در یک آزمون آزمایشی استاندارد شرکت کنید. در رابطه با آزمون آزمایشی هم چند نکته مهم ذکر کنیم:

  • برنامه مطالعه شما دقیقا اجرای با کیفیت برنامه یک آزمون آزمایشی است. یعنی از اول تابستان تا حداقل پایان اسفند با برنامه آزمون آزمایشی تان، طبق سرفصل جلو بروید.
  • برای انتخاب آزمون آزمایشی از این مقاله کمک بگیرید.
  • در آزمون های تابستان قلم چی، امکان انتخاب درس ها (زوج درس) بین درس های پایه و دوازدهم وجود دارند. به پشت کنکوری ها توصیه موکد می کنیم که در تابستان، درس های دوازدهم را موازی با درس های پایه بخوانید.

 

وقتی به اینجا می رسید یک فکر آزار دهنده در ذهن تان پرورش می یابد. آن فکر این است که اگر قرار است من همان کارهای سال قبل را انجام دهم چطوری نتیجه من عوض می شود. باید یادآور شوم که اگر سال گذشته در یک آزمون آزمایشی شرکت می کردید و برای آن مطالعه می کردید، در سال تحصیلی جدید قرار نیست تغییر عجیبی در برنامه تان ایجاد کنید.

تغییر اصلی در کمیت و کیفیت مطالعه و تست زنی شماست. اگر همان جزوه ها، همان منابع را با همان کیفیت بخوانیم و همان تست های پارسال را بزنیم که تغییری اتفاق نمی افتد. بعضی از داوطلبان حتی برای مطالعه درسی مثل دین و زندگی همان مطالبی را که قبلا زیرشان خط کشیده، می خوانند. با این مدل کارها پیشرفت نمی کنید. بازهم می گوییم باید کمیت و کیفیت مطالعه و تست زنی را بالا ببریم. یعنی چی؟

1. در بعضی موضوعات احساس ضعف می کنید. یعنی مطالعه پارسال سطحی بوده، از منبع مناسبی نبوده یا هر دلیل دیگری. باید آن موضوع را خوب یاد بگیریم. حالا وقت بیشتری داریم و می توانیم با جزوه یا کتاب کمک آموزشی مان حسابی کلنجار برویم.

2. بعضی مواقع ضعف ما بدلیل عدم آشنایی با تست های متنوع است. به طور مثال پارسال {تابع درجه دوم} را یاد گرفته ایم و فقط برای آن 40 تا تست زده بودیم. خب الان وقت آن را داریم که بعد از یک مرور کوتاه، 150 تا تست برای آن بزنیم، البته زمانی که {تابع درجه دوم} در سرفصل آزمون آزمایشی ما قرار گرفت.

3. در بعضی موارد لازم است برای تست سراغ منبع دوم برویم. تست های بعضی کتاب ها، برای آموزش عالی هستند ولی تست های چالشی، سطح بالاتر یا سخت تر در آنها دیده نمی شوند. اگر روی یک درس حساب ویژه ای باز کرده ایم لازم است بعد از زدن تست های آموزشی، سراغ تست های چالشی برویم. برای انتخاب منابع دوم با دبیران مربوطه آن درس ها مشورت کنید.

4. لازم به ذکر است در مواردی پوشش ضعف های علمی فقط با شرکت در کلاس درس (آموزشگاه ها)، دیدن فیلم های آموزشی یا کلاس خصوصی و … حل می شوند که برای تشخیص آن بهتر است با مشاور خود مشورت کنید.

57 دیدگاه
  • متین پاسخ دهيد 13 / 12 / 1401

    سلام ، من دوزادهم تجربیم و میخوام یکسال پشت کنکور بمونم تا یه دانشگاه خوب قبول بشم ، اما من تاحالا درس نخوندم یعنی تا حالا تست هم نزدم ، از سال بعد که میخوام شروع کنم ،میخوام ببینم بهتره کلاس برم یا نه؟ کلاس نکته و تست کنکوری برای ۴درس اصلی
    یا فقط ویدیو ببینم و تست بزنم؟

  • زهرا پاسخ دهيد 1 / 09 / 1401

    سلام من شیمی‌م خوب نیست و از پایه ضعیفم حالا میخوام کلیپ افلاین نگاه کنم
    برای همین میخوام اول دهم و یازدهم بخونم بعد دوازدهم یعنی کلیپارو اینطور ببینم
    این روش خوبه یا نه؟؟؟