logo
برچسب ها:
آشنایی با دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
8

آشنایی با دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی

آشنایی با دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی

یکی از سوالاتی که دانش آموزان پشت کنکوری می پرسند این است که کدام دانشگاه برویم؟ انصافاَ هم تصمیم سختی است. بنده می توانم نظر شخصی ام را به عنوان کسی که مقطع کارشناسی خود را در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی در رشته ی مهندسی صنایع گذرانده است بیان کنم. وقتی که صحبت از دانشگاه آزاد به میان می آید اول از همه تصور می شود که قرار است وارد فضایی با دانش آموزان تنبل و درس نخوان شویم. بهتر است اول کلیت این ماجرا را کمی روشن کنیم. همان طور که می دانیم دانشگاه های دولتی دارای ظرفیت محدودی برای پذیرش دانشجوها در رشته های مختلف هستند و شما ممکن است با اختلاف خیلی کمی در رتبه خود از رفتن به یک دانشگاه دولتی در شهر خود و یا حتی در شهرهای دیگر محروم شوید. حال آنکه رتبه و تراز شما معقول باشد و نشان دهنده ی زحمات شما در طول یک سال تحصیلی یا سال های قبل از کنکور باشد.

در این حالت بسیاری از دانش آموزان به فکر رفتن به دانشگاه های غیر دولتی می افتند. پس همین جا می توان نتیجه گرفت در دانشگاه آزاد اسلامی از جمله واحد تهران مرکزی دانش آموزانی با بازه ی رتبه ی گسترده ای وجود دارند، یعنی دانشگاه گروه های مختلفی از دانشجویان را شامل می شود. شما می توانید دانشجویانی را ببینید که در کلاس با پرسیدن سوال های گوناگون مو بر سر استاد باقی نمی گذارند و یا دقیقا بر عکس افرادی را مشاهده می کنید که با گفتن عبارت استاد خسته نباشید! می خواهند کلاس هر چه زود تر خاتمه پیدا کند. پس بهتر است حرف آخر را همین اول بگوییم: عملکرد شما در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی همه چیز را رقم می زند!

این شما هستید که انتخاب می کنید جزو کدام دسته از افراد قرار گیرید. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی دارای دانشکده های زیادی در تمامی رشته ها اعم از فنی مهندسی، تربیت بدنی و علوم ورزشی، هنر و معماری، علوم سیاسی، ادبیات و علوم انسانی، اقتصاد و حسابداری، حقوق، مدیریت، علوم پایه، روان شناسی و علوم اجتماعی و دانشکده زبان های خارجی می باشد که تا سال 96 هرکدام از این دانشکده ها در مناطق مختلف تهران قرار داشتند و از یکدیگر جدا بودند. اما از سال 97 به بعد تمامی دانشکده ها به استثنای دانشکده فنی و مهندسی و دانشکده هنر، به سوهانک (منطقه ای در شمال تهران)  انتقال داده شدند.

https://media.chibekhoonam.net/2024/04/products-Desktop.webp

محصولات مرتبط: کنکوریوم انسانی


آشنایی با دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی

اولین مسئله مهم این است که ممکن است شما ساعت ها برای رسیدن به سوهانک در راه باشید. البته بسته به اینکه در کدام منطقه تهران ساکن باشید. پس توجه داشته باشید که شما اگر در یک ترم، واحد درس تربیت بدنی را انتخاب کنید و در دانشگاه فنی مهندسی مشغول به تحصیل باشید، مجبورید سری به هر دو دانشکده بزنید. مگر اینکه دانشکده های فنی نیز به سوهانک انتقال پیدا کنند که هنوز این اتفاق نیفتاده است. در رابطه با تعداد دانشجویان این دانشگاه باید بگوییم که به طور کلی با دانشگاه پر جمعیتی سر و کار داریم و علی رغم محدود بودن فضای دانشگاه محدودیتی برای پذیرش دانشجو دیده نمی شود. این مسئله هم دارای وجه مثبت است و هم منفی. اگر خوشبینانه به قضیه نگاه کنیم، درس خواندن در محیطی که تعداد زیادی از افراد با ویژگی های گوناگون در آن حضور دارند، خالی از لطف هم نیست. اما از طرف دیگر مسلما وقتی که تعداد دانشجویان زیاد باشد، نظارت بر روی عملکرد اساتید و دانشجویان کم می شود. گفتیم اساتید، خوب است همین جا به این مسئله که یکی از مهم ترین ویژگی های هر دانشگاه به حساب می آید نیز بپردازیم.

شما در این دانشگاه تعداد زیادی از اساتید را مشاهده می کنید و طبیعی است که برای این تعداد از دانشجویان اساتید زیادی نیز ملزم به حضور در دانشگاه باشند. نمی توانیم بی انصافی کنیم و از وجود برخی اساتید برجسته دانشگاه غافل شویم. اما خوب نمیتوان گفت که همه اساتید نیز از یک سطح برخوردارند. پس باز هم باید بگوییم که عملکرد شخصی شما در این دانشگاه به شدت مهم است. اینکه خودتان چقدر برای درس وقت گذاشته و به دنبال منابع خوب درسی باشید. واضح است که از میان این تعداد از اساتید عده ای از آنان با دانشجویان بهتر کنار می آیند و شرایط موجود برای دانشجویان را به خوبی درک میکنند و شما نیز ارتباط خیلی خوبی می توانید با کلاس بر قرار کنید.

 

آشنایی با دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی

تا این جا که صحبت از فضای دانشگاه، اساتید و دانشجویان بود، حال کمی هم در رابطه با کادر آموزش مربوط به هر رشته در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی صحبت کنیم. شما به عنوان یک دانشجو هر ترم موظف به اخذ واحد های درسی مورد نیاز خود هستید. در این راستا این مشکل می تواند پیش بیاید که واحد درسی مورد نیازتان به شما نرسد و حتی ساعت های کلاس های ارائه شده توسط خود دانشگاه با یکدیگر تداخل داشته باشند و امثالهم. شما در این گونه مواقع حتما مجبور هستید که به مدیر گروه مربوط به رشته خود واقع در یکی از طبقات دانشگاه مراجعه کنید. حرف را خلاصه می کنیم چگونگی بررسی به مشکل شما بستگی به چگونگی عملکرد عاملان آموزشی رشته ی شما دارد. زیرا همان طور که گفتیم برای هر رشته ای مسئولان متفاوتی حضور دارند. کادر اداری دانشگاه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی کاملا مشخص و واضح در طبقات دانشگاه قابل مشاهده هستند و دسترسی به آنها دشوار نیست.

در آخر نیز می توانیم از برنامه های پژوهشی و به قولی تفریحی در این دانشگاه صحبت کنیم. هر چند وقت یکبار اردوهای مسافرتی برای دانشجویان گذاشته می شود که شما در صورت تمایل می توانید در آنها شرکت کنید. در مناسبت ها نیز در بسیاری از مواقع خود دانشجویان مراسمی را تدارک می بینند و از دانشجویان دیگر پذیرایی به عمل می آورند. اکران برخی فیلم های سینمایی نیز در سالن – البته نه چندان بزرگ – آمفی تئاتر دانشگاه برگزار می شود. البته اکران این فیلم ها در دانشکده ی فنی و مهندسی صورت می گیرد که در حال حاضر از دیگر دانشکده های دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی جدا می باشد. کلام آخر این که یادتان نرود در هر کجا که مشغول به تحصیل باشید نحوه ی عملکرد شخصی خودتان مهم ترین عامل موفقیت است.

نگارنده : شیما ناصحی

 

مقالات مرتبط :

دانشگاه شریف یا دانشگاه تهران

آشنایی با دانشگاه علم و صنعت

آشنایی با دانشگاه علوم پزشکی البرز

آشنایی با دانشگاه صنعتی امیر کبیر

رتبه بندی دانشگاه ها و تاثیر آن بر انتخاب رشته

10 دیدگاه
  • Aida پاسخ دهيد 30 / 11 / 1401

    سلام وقتتون بخیر؛ من رشتم تجربی هست و چندین ساله ک پشت کنکورم و الان تصمیم گرفتم که توی دانشگاه ازاد رشته حقوق تحصیلم رو ادامه بدم.ناگفته نمونه ک من از شهر کرمانشاهم ولی قصدم دانشگاه ازاد تهرانه؛ میخواستم بدونم شهریش و جو رقابتی توی این رشته و خوابگاه و… ب چ صورته؟ یا اصلا چیزی هست ک ب ذهن من نرسیده و دونستنش مهم باشه؟ ممنون میشم راهنماییم کنین♡