logo
آشنایی با دانشگاه الزهرا (س)
0

آشنایی با دانشگاه الزهرا (س)

تاریخچه و توضیحات کلی درباره دانشگاه الزهرا (س)

دانشگاه الزهرا (س) که دانشگاهی ویژه بانوان است، در دهکده ونک تهران، در سال ۱۳۴۳ تاسیس شد. در آن هنگام با ۹۰ دانشجو و با نام «مدرسه عالی دختران» فعالیت خود را آغاز نمود و علاوه بر رشته های مترجمی زبان های خارجی، منشی گری و روانشناسی تدریس رشته ای تحت عنوان «فنون خانه داری» را در برنامه فعالیت های آموزشی خود قرار داد (در رشته اخیر، از سال دوم تاسیس 1344-1345، پذیرش دانشجو صورت گرفت).

در سال تحصیلی ۵۵ -۱۳۵۴ مدرسه عالی دختران تبدیل به دانشگاه شد و از سال ۱۳۵۶در قالب مجموعه ای از ۴ دانشکده علوم پایه، ادبیات و علوم انسانی، علوم مدیریت و اقتصاد و هنر درآمد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، این دانشگاه با همین ترکیب تحت نام مطهر الزهرا (س) فعالیت خود را ادامه داد.

در سال ۱۳۶۵ چهار دانشکده مزبور به دانشکده های علوم پایه، علوم اجتماعی و اقتصادی، ادبیات و هنر تغییر یافت. در سال ۱۳۷۳ دانشکده های علوم تربیتی و روانشناسی، تربیت بدنی، فنی مهندسی به صورت مجزا موجودیت یافتند و در سال ۱۳۸۰ نیز دانشکده الهیات و ادبیات با دریافت موافقت اصولی وزارتخانه، به دو دانشکده ادبیات و دانشکده الهیات تبدیل گردید. با این احتساب تعداد دانشکده ها به ۸ مورد تغییر کرد.

https://media.chibekhoonam.net/2024/04/products-Desktop.webp

در سال ۱۳۹۳ و با تفکیک دانشکده علوم پایه دانشگاه به سه دانشکده علوم ریاضی، علوم زیستی، فیزیک و شیمی تعداد دانشکده ها به ۱۰ مورد افزایش یافت. دانشگاه الزهرا (س) با وسعتی معادل ۱۴هکتار، افزون بر فضای فیزیکی دانشکده و پژوهشکده ها، دارای آزمایشگاه ها، سایت ها و کارگاه های تخصصی، آمفی تئاتر، استخر، رستوران، سالن های ورزش، بانک، پست و مهد کودک می باشد.

دانشکده ها، پردیس ها، مقاطع و رشته های دانشگاه الزهرا (س)

دانشکده ادبیات

رشته ها و گرایش های دانشکده ادبیات دانشگاه الزهرا شامل زبان و ادبیات فارسی، زبان شناسی همگانی، مترجمی زبان فرانسه، زبان و ادبیات انگلیسی، زبان و ادبیات عربی، تاریخ و زبان و ادبیات روسی می شود.

دانشکده الهیات

رشته و گرایش های دانشکده الهیات شامل الهیات و معارف اسلامی و علوم قرآن و حدیث، الهیات و معارف اسلامی، فلسفه و حکمت اسلامی، فقه و مبانی حقوق اسلامی، ادیان و عرفان اسلامی و تاریخ و تمدن ملل اسلامی می باشد.

دانشکده علوم ورزشی

رشته و گرایش های دانشکده تربیت بدنی شامل رفتار حرکتی-یادگیری و کنترل چربی، تربیت بدنی و علوم ورزشی رفتار حرکتی، تربیت بدنی و علوم ورزشی، مدیریت ورزشی، مدیریت اماکن و تاسیسات ورزشی، تربیت بدنی و فیزیولوژی ورزشی کاربردی، مدیریت بازاریابی در ورزش و رفتار حرکتی-رشد حرکتی می شود.

دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی

رشته و گرایش های دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی الزهرا (س) شامل گروه حقوق، گروه اقتصاد ، گروه حسابداری، گروه علوم اجتماعی، گروه مدیریت و گروه مطالعات زنان و خانواده می باشد .

دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی

رشته و گرایش های دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی شامل روان شناسی بالینی، روان شناسی آموزش کودکان استثنایی، روان شناسی عمومی، روان شناسی تربیتی، مشاوره و راهنمایی، علم اطلاعات و دانش شناسی، تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش، فلسفه تعلیم و تربیت، مدیریت آموزشی، علوم تربیتی مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی و مطالعات آرشیوی می باشد.

دانشکده علوم ریاضی

رشته و گرایش های دانشکده علوم ریاضی شامل آمار و کاربردها، آمار ریاضی، ریاضیات و کاربردها، ریاضی و علوم کامپیوتر می باشد.

دانشکده علوم زیستی

رشته و گرایش های دانشکده علوم زیستی شامل زیست شناسی-بیوشیمی، زیست شناسی-بیوفیزیک، زیست شناسی علوم گیاهی فیزیولوژی و سیستماتیک اکولوژی، زیست شناسی سلولی مولکولی بیوتکنولوژی، زیست شناسی سلولی مولکولی میکروبیولوژی، زیست شناسی بیوتکنولوژی، بیوتکنولوژی میکروبی و زیست شناسی علوم گیاهی فیزیولوژی گیاهی می باشد.

دانشکده فنی و مهندسی

رشته و گرایش های دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه الزهرا شامل موارد زیر بوده که در مقاطع کارشناسی، ارشد و دکتری متفاوت می باشد:

مهندسی فناوری اطلاعات

  • کارشناسی ارشد (گرایش سیستم های اطلاعاتی)

مهندسی کامپیوتر

  • کارشناسی (گرایش نرم افزار و آی تی)
  • کارشناسی ارشد (گرایش هوش مصنوعی و آی تی)

مهندسی مکانیک

  • کارشناسی (گرایش حرارت و سیالات)
  • کارشناسی ارشد (گرایش سیستم های انرژی)

مهندسی برق

  • کارشناسی (گرایش برق)

مهندسی عمران

  • کارشناسی (گرایش عمران)

مهندسی صنایع

  • کارشناسی (گرایش برنامه ریزی و تحلیل سیستم)
  • کارشناسی ارشد (گرایش صنایع)
  • دکتری (گرایش تحقیق در عملیات و سیستم)

دانشکده فیزیک و شیمی

رشته و گرایش های دانشکده فیزیک و شیمی شامل شیمی فیزیک، شیمی معدنی، شیمی آلی، شیمی تجزیه، شیمی کاربردی، شیمی محض، فیزیک، فیزیک-ماده چگال، فیزیک-اتمی مولکولی، فیزیک-ذرات بنیادی و نظریه میدان ها، فیزیک-نجومی، فیزیک-حالت جامد، نانو فیزیک، فیزیک مهندسی، فوتونیک و نانوشیمی می باشد.

دانشکده هنر

رشته های دانشکده هنر در ابتدا با طراحی لباس، هنر داخلی، معماری، دکوراسیون و همچنین آموزش هنر تا سال 1359 ادامه پیدا کرد. پس از آن در سال 1364 برنامه های جدید آموزشی دوره های کارشناسی نقاشی، گرافیک و صنایع دستی به تصویب رسید. همچنین دانشگاه الزهرا (س) دارای یک پردیس خودگردان می باشد که در اغلب رشته ها و مقاطع دانشجو می پذیرد.

امکانات صنفی و رفاهی دانشگاه الزهرا (س)

دانشگاه الزهراء (س) با وسعتی معادل 9 هكتار، افزون بر فضای فیزیكی دانشكده ها، دارای آمفی تئاترها، استخرها، رستوران ها، غذا خوری های آماده، سالن ورزش، بانك، پست و مهد كودك نیز می باشد.

برای تكمیل این مجموعه از نظر فضای كالبدی، علاوه بر توسعه زیر بنای دانشكده های الهیات و ادبیات (1500 متر مربع) و هنر (3285 متر مربع) سالن ورزش چند منظوره با 4000 متر مربع زیر بنا، استخر سرپوشیده باغ نو به وسعت 1000 متر مربع و ساختمان طرح عمرانی دانشكده علوم انسانی (ساختمان خوارزمی) دانشگاه الزهراء (س)، در ده طبقه با وسعت 18 هزار متر مربع زیر بنا نیز احداث گردیده است.

همچنین پردیس آموزشی راه آهن به متراژ 5 هكتار، بنا بر دستور رئیس جمهور و مساعی رئیس دانشگاه، به مالكیت دانشگاه در آمده است كه در آینده نزدیك مجموعه عظیم فرهنگی دانشگاه در آن احداث خواهد شد.

مرکز همایش های بین المللی دانشگاه، نگارخانه مصلی نژاد، سالن دکتر تورانی، نگارخانه کمال الدین بهزاد، سفره خانه سنتی ترمه، مقبره مستوفی الممالک، کافه واگن دانشگاه الزهرا، امامزاده قاضی الصابر و بوستان باغ ایرانی از امکانات و جاذبه های این دانشگاه می باشد.

همچنین از جمله امکانات آموزشی و پژوهشی دانشگاه الزهرا می توان به کتابخانه دانشگاه، سایت کامپیوتر چند منظوره دانشگاه، آزمایشگاه های گروه مهندسی برق، مکانیک، عمران و همچنین کامپیوتر اشاره کرد.


بوستان باغ ایرانی دانشگاه الزهرا (س)


کتابخانه مرکزی دانشگاه الزهرا (س)

مراکز پژوهشی و تحقیقاتی دانشگاه الزهرا (س)

پژوهشکده ها و مراکز تحقیقاتی تاسیس شده در این دانشگاه عبارتند از:

  • مرکز تحقیقات فیزیک
  • مرکز تحقیقات شیمی
  • پژوهشکده شعر و هنر
  • پژوهشکده بین المللی اقتصاد اسلامی صدر (ره)
  • پژوهشکده مطالعات کودک و نوجوان

جایگاه علمی و پژوهشی دانشگاه الزهرا (س) در ایران و دنیا

بر اساس جدیدترین نتایج منتشر شده در پایگاه اطلاع رسانی موسسه وبومتریکس، رتبه TRANSPARENT در سطح جهان برای۴۲۳۴ و در سطح ملی برای ۱۲۹ دانشگاه‌ و موسسه علمی منتشر شده‌ است. دانشگاه الزهرا (س) با تعداد ارجاعات ۵۰۱۷۰، رتبه جهانی ۱۵۸۴ و رتبه ملی ۴۰ را در این رتبه بندی کسب نموده و موفق به رشد ۱۹ پله در سطح جهانی و ۲ پله در سطح ملی نسبت به نتایج نسخه جولای ۲۰۲۰ شده است.

شایان ذکر است نظام رتبه‌بندی وبومتریکس بر اساس روش‌شناسی مشخصی به رتبه‌بندی TRANSPARENT در خصوص دانشگاه‌ها و موسسات علمی می‌پردازد. در این رتبه بندی جایگاه برترین دانشگاه‌های جهان بر اساس Google Scholar Citation مشخص می‌گردد.

افتخارات و فارغ التحصیلان سرشناس دانشگاه الزهرا (س)

برخی از افتخارات دانشگاه الزهرا عبارتند از:

  • کسب عناوین برتر ملی و بین المللی توسط اعضا هیات علمی
  • موفقیت همکاران اداری در عرصه های گوناگون
  • کسب عناوین برتر ملی و بین المللی توسط دانشجویان و دیگر افتخارات متعدد از آغاز سال 1370 تاکنون

همچنین برخی از فارغ التحصیلان سرشناس این دانشگاه عبارتند از:

الهام فخاری | دکترای روان‌شناسی و عضو پیشین شورای اسلامی شهر تهران و ری و تجریش و رئیس شورای اسلامی استان تهران

هاجر چنارانی | نماینده مردم نیشابور، فیروزه، زبرخان و بخش های میان جلگه و سرولایت در دوره دهم و یازدهم مجلس شورای اسلامی

نورین معتمد | یکی از نقاشان ایرانی

چیستا یثربی | نمایش‌نامه‌نویس، منتقد، مترجم، شاعر، ناشر و نویسنده تئاتر و سینما

نگار بوبان | نوازنده عود و آهنگساز اهل ایران؛ او استادیار گروه موسیقی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز است.

بدون دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.