logo
برچسب ها:
آشنایی با دانشگاه تربیت مدرس
1

آشنایی با دانشگاه تربیت مدرس

تاریخچه و توضیحات کلی درباره دانشگاه تربیت مدرس

دانشگاه تربیت مدرس یکی از دانشگاه‌های دولتی ایران و تنها مرکز تحصیلات تکمیلی جامع دولتی کشور می‌باشد که در شهر تهران واقع شده است. این دانشگاه در سال ۱۳۶۰ با عنوان مدرسه تربیت مدرس و با هدف تربیت کادر هیئت علمی دانشگاه‌ها، به عنوان تنها دانشگاه تخصصی تحصیلات تکمیلی ایران تأسیس گردید

این دنشکاه به عنوان شجره طیبه و مولود انقلاب اسلامی و دانشگاهی پیشرو در آموزش و پژوهش، با هدف تولید علم نافع، گسترش مرزهای دانش و فناوری با مرجعیت علمی و هویت اسلامی و انقلابی و به ویژه تربیت اعضای هیأت علمی و محققان مومن و متعهد به انقلاب اسلامی در رشته‌های علمی مورد نیاز دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و تحقیقاتی و به منظور گسترش تحصیلات عالی و تحول اساسی در آموزش عالی کشور و توسعه و تقویت نهضت تولید علم و جنبش نرم‌افزاری و افزایش سهم تولیدات علمی و توسعه علوم انسانی با تأکید بر مبانی اسلامی و نیازهای ملی و فناوری‌های نوین و کاربردی با تعامل مراکز علمی، منطقه‌ای و بین‌المللی فعالیت خود را آغاز نموده است.

دانشگاه تربیت مدرس در سال ۱۳۶۱ اقدام به پذیرش دانشجو در رشته مدیریت و برخی از رشته‌های علوم انسانی نمود. این مدرسه در سال ۱۳۶۵ به دانشگاه تربیت مدرس ارتقا یافت. لازم به ذکر است که این دانشگاه تنها در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو می‌پذیرد.

https://media.chibekhoonam.net/2024/04/products-Desktop.webp

در حال حاضر وظایف، مسئولیت‌ها و فعالیت‌های علمی دانشگاه تربیت مدرس با طیفی گسترده از حوزه‌های علوم مختلف در 171 رشته کارشناسی‌ارشد و 132 رشته دکتری، در قالب 17 دانشکده، 14 پژوهشکده و مرکز تحقیقاتی و همچنین پارک علم و فناوری دانشگاه و واحد بین‌الملل نور تمرکز یافته است.

دانشکده ها، پردیس ها، مقاطع و رشته های دانشگاه تربیت مدرس

دانشگاه تربیت مدرس دارای ۱۷ دانشکده در رشته‌های مختلف می‌باشد که در زیر به توضیحات مختصر آنها و رشته ها و مقاطع موجود در آنها اشاره می شود:

دانشکده مدیریت و اقتصاد تربیت مدرس | به دنبال تأسیس دانشگاه تربیت مدرس در سال ۱۳۶۱ فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی مرتبط با حوزه‌های مدیریت، اقتصاد، حسابداری و علم اطلاعات و دانش‌شناسی در دانشکده علوم انسانی آغاز شد. در سال ۱۳۸۷ براساس برنامه راهبردی دانشگاه، دانشکده مدیریت و اقتصاد، اولین مجوز راه اندازی دانشکده از بین دانشکده‌های جدیدالتأسیس را از هیئت امنا دانشگاه اخذ و در سال ۱۳۸۸ با ۸ گروه آموزشی تشکیل شد.

دانشکده حقوق تربیت مدرس | دانشکده حقوق در سال ۱۳۹۱ تأسیس شد و دارای ۵ گروه علمی حقوق خصوصی، حقوق کیفری و جرم‌شناسی، حقوق مالکیت فکری، حقوق عمومی و حقوق بین‌الملل می‌باشد. قبل از تشکیل دانشکده حقوق، گروه‌های یادشده در دانشکده علوم انسانی فعال بوده‌اند.

دانشکده علوم انسانی تربیت مدرس | این دانشکده در سال ۱۳۶۱ تأسیس گردید. دارای گروه‌های باستان‌شناسی، تاریخ، تربیت بدنی، جامعه‌شناسی، جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری، جغرافیا و برنامه‌ریزی روستایی، جغرافیای طبیعی، جغرافیای سیاسی، دروس مدرسی، روابط بین‌الملل، روانشناسی، آموزش زبان انگلیسی، زبان روسی، زبان فرانسه، زبان و ادبیات عربی، زبان و ادبیات فارسی، علوم قرآن و حدیث، فلسفه و حکمت و منطق، زبان‌شناسی، سنجش از دور، علوم تربیتی، علوم سیاسی و مطالعات زنان می‌باشد.

هر یک از گروه‌های یاد شده دارای چندین گرایش هستند. این دانشکده دارای کتابخانه تخصصی خود بوده که تنها کتابخانه درون دانشکده ای دانشگاه تربیت مدرس می‌باشد. در حال حاضر سه آزمایشگاه روانشناسی، تربیت بدنی و سنجش از دور و علوم جغرافیا و ۶ کارگاه در دانشکده مشغول فعالیت است.

دانشکده علوم پایه تربیت مدرس | در سال ۱۳۶۰ دانشکده علوم پایه با راه اندازی رشته‌های ریاضی، زمین‌شناسی، زیست‌شناسی، شیمی و فیزیک آغاز به کار کرد. با افزایش کادر هیئت علمی و پذیرش دانشجو و گسترش رشته‌های مورد نیاز، این دانشکده به دانشکده‌های علوم ریاضی، علوم زیستی، فن‌آوری‌های برتر و علوم پایه تبدیل شد.

در حال حاضر دانشکده علوم پایه شامل بخش‌های زمین‌شناسی، شیمی و فیزیک می‌باشد. بخش زمین‌شناسی در چهار گروه پترولوژی، تکتونیک، زمین‌شناسی اقتصادی و زمین‌شناسی مهندسی فعالیت دارد. بخش شیمی در چهار گروه آلی، تجزیه، معدنی و شیمی فیزیک فعالیت دارد. بخش فیزیک نیز شامل سه گروه فیزیک اتمی مولکولی، فیزیک ماده چگال و فیزیک ذرات می‌باشد.

دانشکده علوم پزشکی تربیت مدرس | دانشکده علوم پزشکی در ۱۳۶۲ با پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد در رشته‌های مختلف علوم پزشکی تأسیس شد و اولین دوره دانشجویان آن در ۱۳۶۴ فارغ‌التحصیل شدند. در ۱۳۶۷ دوره دکترا در پنج رشته علوم پزشکی شامل انگل‌شناسی، آناتومی، باکتری‌شناسی و بیوشیمی راه اندازی شد. دانشکده علوم پزشکی دارای ۲۱ گروه آموزشی است.

آزمایشگاه‌های دانشکده علوم پزشکی شامل آزمایشگاه ایمنی‌شناسی، آزمایشگاه انگل‌شناسی، باکتری‌شناسی، بیوتکنولوژی، بیوشیمی بالینی، ژنتیک پزشکی، سم‌شناسی، علوم تشریح، فیزیک پزشکی، فیزیولوژی، فیزیوتراپی، قارچ‌شناسی پزشکی، ویروس‌شناسی پزشکی، خون‌شناسی و بانک خون، آزمایشگاه مهندسی بهداشت محیط، آزمایشگاه مهندسی بهداشت حرفه ای، آزمایشگاه حیوانات و آزمایشگاه عمومی (مرکزی) می‌باشد.

دانشکده علوم ریاضی تربیت مدرس | دانشکده علوم ریاضی متشکل از گروه‌های آمار، ریاضی محض، ریاضی کاربردی و علوم کامپیوتر است که از سال ۱۳۸۷ فعالیت خود را در محل دانشکده علوم پایه آغاز نمود. سابقه تأسیس این دانشکده به سال ۱۳۶۳ و برپایی گروه‌های آمار، ریاضی کاربردی (گرایش آنالیز عددی) و ریاضی محض برمی‌گردد. همچنین از سال ۱۳۸۵ در گروه ریاضی محض در مقطع کارشناسی‌ارشد و از سال ۱۳۸۷ در رشته علوم کامپیوتر در مقطع کارشناسی‌ارشد دانشجو پذیرش کرد.

دانشکده علوم زیستی تربیت مدرس | فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی مرتبط با علوم زیستی در دانشکده علوم پایه در دو گروه علوم گیاهی و ژنتیک از سال ۱۳۶۶ آغاز گردید. در سال ۱۳۶۷ گروه بیوشیمی و بیوفیزیک نیز به این مجموعه اضافه گردید و پس از آن در سال ۱۳۷۲ یک بخش با عنوان بخش زیست‌شناسی شامل چهار گروه علوم گیاهی، ژنتیک، بیوشیمی و بیوفیزیک شکل گرفت. در سال ۱۳۸۶ رشته نانوبیوتکنولوژی نیز به این مجموعه اضافه شد. در ۱۳۸۸ بخش زیست‌شناسی به دانشکده علوم زیستی اضافه شد.

دانشکده علوم و فناوری‌های بین رشته‌ای تربیت مدرس | هدف از تغییر مأموریت دانشکده فناوری‌های برتر به دانشکده علوم و فناوری‌های بین رشته‌ای در دانشگاه تربیت مدرس ایجاد گروه‌های علمی (آموزشی و پژوهشی) بین رشته‌ای مرتبط با فناوری‌های راهبردی و برای همگرایی و هم‌افزایی فعالیت‌های علمی بین رشته‌ای در دانشگاه و در راستای افق‌های ترسیم شده در طرح راهبردی دانشگاه می‌باشد.

بر این اساس این دانشکده به عنوان محل انجام فعالیتهای بین رشته‌ای ویژه تعیین می‌گردد. حوزه‌های مدنظر برای این مرکز در موضوعات بین رشته‌ای از قبیل سیستمها و مواد پیشرفته، انرژی‌های نو و فناوری‌های زیستی و پزشکی می‌باشد.

دانشکده فنی و مهندسی تربیت مدرس | دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه تربیت مدرس در سال ۱۳۶۲ با فعالیت در سطح کارشناسی‌ارشد تأسیس یافت و در سال ۱۳۶۹ با پذیرش دانشجو در مقطع دکترای تخصصی فعالیت خود را توسعه داد. در سالیان اخیر همراه با افزایش تعداد دانشجویان، در راستای بهبود کیفیت خدمات آموزشی و پژوهشی به تدریج دانشکده‌های مهندسی برق و کامپیوتر، مهندسی عمران و محیط زیست، مهندسی شیمی، مهندسی مکانیک و مهندسی صنایع و سیستم‌ها مستقل شدند.

دانشکده کشاورزی تربیت مدرس | دانشکده کشاورزی در سال ۱۳۶۱ تأسیس گردید. مکان استقرار اولیه این دانشکده در دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید دکتر بهشتی بود. این دانشکده در سال ۱۳۶۲ در دوازده رشته کشاورزی (آبیاری و زهکشی، اصلاح نباتات، اقتصاد کشاورزی، باغبانی، بیماری‌شناسی گیاهی، تأسیسات آبیاری، ترویج و آموزش کشاورزی، حشره‌شناسی کشاورزی، خاک‌شناسی، دامپروری، زراعت و مکانیک ماشین‌های کشاورزی) و شش رشته منابع طبیعی به تربیت دانشجو پرداخت.

در سال ۱۳۶۳ به محل فعلی دانشگاه تربیت مدرس در دانشکده علوم انسانی مستقر و تمامی رشته‌های آن فعال گردید. در سال ۱۳۷۲ به محل فعلی دانشکده (کیلومتر ۱۷ اتوبان تهران کرج) منتقل شد. در حال حاضر این دانشکده دارای حدود ۴۰ هکتار زمین، ۵ هکتار مزارع اصلاح شده، ۲۴۵۲۰ متر مربع بنا (ساختمان)، استخر، باشگاه ورزشی و خوابگاه‌های دانشجویی می‌باشد.

دانشکده منابع طبیعی و علوم دریایی تربیت مدرس | دانشکده منابع طبیعی و علوم دریایی به دلیل ماهیت رشته‌ها در کنار دریای خزر و جنگل‌های شمال کشور در محیطی بالغ بر ۷۰ هکتار (در دو بخش ساحلی و جنگلی) در شهرستان نور استان مازندران از سال ۱۳۶۹ فعالیت خود را آغاز کرده است.

این دانشکده در ۲۰ گرایش تحصیلی در قالب ۹ گروه آموزشی به شرح: ۱- آبخیزداری ۲- محیط زیست ۳- مرتعداری ۴- علوم و صنایع چوب و کاغذ ۵- تکثیر و پرورش چوب و کاغذ ۵- تکثیر و پرورش آبزیان ۶- فرآوری محصولات شیلاتی ۷- زیست‌شناسی دریا ۸- فیزیک دریا ۹- علوم و مهندسی جنگل فعال می‌باشد.

این دانشکده علاوه برداشتن آزمایشگاه‌های مجهز، دارای یک جنگل آموزشی پژوهشی به مساحت ۱۸۷۰ هکتار در منطقه ملاکلا با فاصله ۲۵ کیلومتری از محل دانشکده می‌باشد. دانشکده منابع طبیعی و علوم دریایی دارای دو مجله علمی پژوهشی با عناوین علوم و فنون شیلات به فارسی و Ecopersia به انگلیسی می‌باشد.

دانشکده برق و کامپیوتر تربیت مدرس | دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تربیت‌مدرس در طول نزدیک به سه دهه فعالیت، دوره‌های کارشناسی‌ارشد و دکتری را در گرایش‌های اصلی مهندسی برق و کامپیوتر عرضه نموده است. این گرایش‌ها شامل: الکترونیک، کامپیوتر، کنترل، قدرت، مخابرات، مهندسی پزشکی و گرایش‌های جدید بین رشته‌ای نانوالکترونیک، فناوری اطلاعات و فناوری ارتباطات و اطلاعات می‌باشد.

در راستای افزایش قابلیت‌های پژوهشی دانشجویان در فرایند انجام پروژه‌ها "مرکز ملی مطالعات و برنامه ریزی شبکه‌های قدرت"، "مرکز نوآوری سامانه‌های ارتباطی سیار" و "مرکز تحقیقات مبارزه با هرزنامه" در این مجموعه مشغول به فعالیت هستند.

دانشکده مهندسی شیمی تربیت مدرس | دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه تربیت مدرس، به عنوان تنها دانشکده تحصیلات تکمیلی مهندسی شیمی در کشور در سال ۱۳۶۲ تاًسیس شد. رسالت اصلی این دانشکده، تربیت نیروهای متخصص و کارآمد در سطح کارشناسی ارشد و دکترا به منظور رفع نیازهای آموزشی-پژوهشی و صنعتی کشور در زمینه‌های فرآیندهای مهندسی شیمی، نفت و پتروشیمی، مهندسی پلیمر، زیست فناوری و زیست پزشکی بوده‌است.

دانشکده مهندسی صنایع و سیستم‌ها تربیت مدرس | مهندسی صنایع از اولین گروه‌های تشکیل دهنده دانشکده مهندسی دانشگاه تربیت مدرس بود که در سال ۱۳۶۳ اولین دوره تحصیلات تکمیلی مهندسی صنایع در ایران را راه اندازی کرد. در مدت کوتاهی پس از تأسیس، گروه مهندسی صنایع با سه گروه مهندسی صنایع، مدیریت سیستم و بهره‌وری، و مهندسی سیستم‌های اقتصادی – اجتماعی ارتقاء یافت.

گروه مهندسی فناوری اطلاعات نیز بعداً به گروه‌های بخش اضافه شد. در سال ۱۳۶۸، اولین دوره دکترای مهندسی صنایع کشور توسط بخش مهندسی صنایع آغاز گردید و اولین مدرک دکترای مهندسی صنایع کشور در سال ۱۳۷۵ داده شد. در سال ۱۳۹۴ بر اساس توانمندی‌ها و دستاوردهای بخش مهندسی صنایع، هیئت امنای دانشگاه تربیت مدرس با ارتقای سازمانی آن به دانشکده مهندسی صنایع و سیستم‌ها موافقت نمود و بدین ترتیب زمینه برای رشد هرچه بیشتر این واحد علمی فراهم‌تر شد.

دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست تربیت مدرس | دانشکده مهندسی عمران و محیط‌زیست دانشگاه تربیت مدرس فعالیت خود را با هدف تربیت اعضای هیئت علمی و متخصصان مطلع و آگاه در زمینه مهندسی عمران از سال ۱۳۶۱ آغاز کرد. ارائه خدمات علمی و پژوهشی در دوره تحصیلات تکمیلی با هدف تولید علم و رفع نیازهای کشور از برنامه‌های مهم این دانشکده بوده و هست.

از پتانسیل‌های این دانشکده می‌توان به ایجاد ۹ گروه تخصصی در زمینه‌های مختلف مهندسی عمران و محیط‌زیست، پژوهشکده آب، مرکز تحقیقات و روسازی، مرکز کامپیوتر، کتابخانه، ۶ آزمایشگاه، مجله علمی پژوهشی، ده‌ها کتاب تألیفی و ترجمه‌ای و صدها مقاله علمی پژوهشی بین‌المللی اشاره نمود. برگزاری کنفرانس در دانشکده مانند کنفرانس بین‌المللی مهندسی عمران نیز ازجمله سایر فعالیت‌های این دانشکده است.

دانشکده هنر و معماری تربیت مدرس | دانشکده هنر مسئولیت آموزش دانشجویان تحصیلات تکمیلی را در رشته‌های هنرهای تجسمی، هنرهای نمایشی و اجرایی، معماری و شهرسازی، مدیریت پروژه و هنرهای اسلامی بر عهده دارد. دانشکده هنر برای کلیه دانشجویان خود مجموعه‌ای از مهارت‌های فنی و بینش فرهنگی لازم برای طی دوره‌های آموزش حرفه‌ای هنر، پژوهش‌های دانشگاهی، مدرسی یا اجرایی را مهیا کرده‌است.

برخی از دوره‌های کارشناسی‌ارشد این دانشکده پیرو مبانی مطالعات نظری در رشته‌های مرسوم دانشگاهی ارائه شده، حال آنکه برخی دیگر از طریق دوره‌های آموزشی میان رشته‌ای، دانشجویان را به افق‌های نوینی از تحقیقات تازه سوق داده و توانمندی‌های حرفه‌ای آن‌ها را برای ورود به عرصه کار و صنعت تقویت می‌کنند.

دانشکده مهندسی مکانیک تربیت مدرس | دانشکده مکانیک در ۱۳۶۲ آغاز به کار کرده و به مدت سی سال یکی از بخش‌های دانشکده فنی و مهندسی بوده‌است. دانشکده مهندسی مکانیک در سال ۱۳۹۲ مستقل شد و هم‌اکنون دارای چهار گرایش تبدیل انرژی، ساخت و تولید، طراحی کاربردی و هوافضا است. این دانشکده دارای ۲۳ آزمایشگاه و کارگاه در زمینه‌های مختلف نظیر دینامیک سیالات محاسباتی، شبیه‌سازی احتراق، جریان‌های دوفازی، مکاترونیک، پیشرانش و غیره است.

همچنین دانشگاه تربیت مدرس دارای یک پردیس می باشد که با هدف توسعه و ایجاد زمینه‌ های مورد نیاز برای جذب داوطلبان ورود به موسسات آموزش عالی و نیز یاری در جهت تنوع در آموزش عالی و رفع نیاز های اجتماعی و علمی تخصصی کشور تاسیس شد. پردیس دانشگاه تربیت مدرس در حال حاضر در مقطع کارشناسی‌ارشد دارای 890 دانشجوی در 94 رشته می‌باشند.

ساختمان پردیس بیرون از سایت اصلی دانشگاه دارای 7 طبقه و با مساحتی در حدود 1600 متر می باشد که از جمله امکانات آن میتوان به امکانات گرمایشی و سرمایشی مناسب و تجهیزات متناسب با فعالیت‌های آموزشی اشاره نمود. پردیس دانشگاهی واقع در میدان فاطمی به دلیل واقع شدن در مرکز شهر دسترسی مناسبی به مناطق مختلف تهران دارد.

همچنین این ساختمان مجهز به سیستم شبکه بی‌سیم می باشد و کلاس ‌های آموزشی آن از نظر امکانات آموزشی و کمک آموزشی در حد استاندارد های کیفی بوده و با استفاده از امکانات جدید، دسترسی به اینترنت برای بهره‌ برداران آسان گردیده است.

امکانات صنفی و رفاهی دانشگاه تربیت مدرس

دانشگاه تربیت مدرس دارای امکانات مناسبی می باشد که گزیده ای از آن ها عبارتند از:

وام های دانشجویی | اداره خدمات دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس وام هایی شامل وام تحصیلی، مسکن، وام ضروری، ودیعه مسکن و وام بیمه خدمات درمانی، وام مبتکر، وام موارد خاص، وام قهرمان ورزشی، وام دانشجویان نمونه و ممتاز، شهریه شبانه و وام حج را به دانشجویان واجد شرایط پرداخت می کند.

تغذیه دانشجویی | اداره تغذیه دانشگاه تربیت مدرس دارای ٢ سالن غذاخوری مجزا با نام‌ها سلف‌سرویس دانشجویی (برادران و خواهران) و تالار شکرانه می باشد؛ که هر کدام به نوبه خود آماده ارائه خدمات مطلوب و شایسته به دانشجویان گرامی است.

سلف سرویس دانشجویی | ارائه غذا از طریق اتوماسیون و با نرخ یارانه‌ای طبق برنامه غذایی توزیع می‌گردد.

تالار شکرانه | در این تالار همه‌روزه صبحانه از ساعت ٧:٣٠ سرو می‌شود. این تالار به ‌صورت یکسره تا ساعت ١٧ آماده ارائه انواع ساندویچ ها، چای، قهوه و … است. در ساعت ناهار نیز با ارائه انواع غذاهای ایرانی و خارجی به صورت آزاد و حداقل قیمت ممکن در خدمت دانشجویان محترم است.

مرکز مشاوره دانشجویی | مرکز مشاوره دانشگاه تربیت مدرس جهت کمک به دانشجویان در راستای اداره و مدیریت مسائل عمده خود و نیز افزایش سطح سلامت روانی، مجموعه گوناگونی از خدمات روان شناختی را در زمینه‌های متفاوت ارائه می‌ کند.

از مهم ترین این خدمات می‌توان به مشاوره، روان‌درمانی، آموزش مباحث روان شناختی برای دانشجویان اشاره کرد. دانشجویان جهت استفاده از خدمات مرکز مشاوره می‌توانند همه‌روزه (شنبه الی چهارشنبه) به صورت تلفنی یا حضوری از ساعت ٨ الی ١٥ برای دریافت نوبت اقدام نمایند.

مرکز بهداشت و درمان دانشجویی | مرکز درمانی دانشگاه تربیت مدرس شامل اورژانس، کلینک‌های عمومی و تخصصی (زنان و مامایی، روان پزشکی، داخلی و اطفال) و کلینیک دندان پزشکی تحت نظر معاونت دانشجویی دانشگاه فعالیت می‌نماید.

اداره تندرستی و تست ورزشی | در این اداره علاوه بر خدمات تمرینی ورزشی با تجهیزات پیشرفته، مشاوره در زمینه های مختلف نیز ارائه می گردد واحد تندرستی با هدف ارتقای سطح تندرستی و آمادگی جسمانی مراجعین در سال ٨٥ تأسیس گردید. تجهیزات این واحد عبارتند از: تردمیل، دوچرخه های ثابت، دستگاه تشخیص ترکیب بدنی، دوچرخه های تست های هوازی و بی هوازی.

کتابخانه مرکزی | کتابخانه مرکزی دانشگاه تربیت مدرس در سال ١٣٦٢ در فضایی به وسعت ١٥٨ مترمربع آغاز به کار کرد که هم اکنون وسعت آن ٤٠ برابر افزایش یافته است. این کتابخانه دارای دو سالن مطالعه شبانه روزی و دو سالن مجهز به وایرلس برای استفاده از لپ تاپ برای خانم ها و آقایان می باشد.

خوابگاه های دانشگاه تربیت مدرس | دانشگاه تربیت مدرس شامل ٢١ مجموعه خوابگاه می باشد.

پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس | این مجموعه با برخورداری از دو پردیس به وسعت ٦٠ هکتار در شمال شرق تهران در اتوبان بابایی و ٤.٦ هکتار در غرب تهران در بلوار پژوهش و تعریف منطقه جنوبی دانشگاه تربیت مدرس به عنوان منطقه فناوری در سال ٨٢ شروع به فعالیت کرده و مصمم است با تبدیل دانشگاه تربیت مدرس به دانشگاه کارآفرین نقش شایسته‌ای در اقتصاد محلی و ملی ایفا کند.


کتابخانه مرکزی دانشگاه تربیت مدرس


پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس

مراکز پژوهشی و تحقیقاتی دانشگاه تربیت مدرس

این دانشگاه دارای ۱۲ مرکز پژوهشی در رشته‌های مختلف می‌باشد که عبارتند از:

  • مرکز مطالعات حقوقی
  • مرکز مطالعات مدیریت
  • پژوهشکده اقتصاد
  • پژوهشکده فناوری اطلاعات
  • پژوهشکده مهندسی آب
  • مرکز مطالعات آفریقا
  • مرکز تحقیقات و توسعه زیست فناوری
  • مرکز تحقیقات زبان و ادبیات فارسی
  • مرکز تحقیقات مدیریت تعمیر و نگهداری روسازی
  • مرکز مطالعات فرهنگ و اندیشه دینی
  • مرکز مطالعات مدیریت و توسعه فناوری
  • مرکز ملی مطالعات و برنامه‌ریزی شبکه‌های قدرت
  • قطب علمی جغرافیای سیاسی
  • قطب علمی زیست فناوری کاربردی
  • قطب علمی ابرساختارهای جبری و کاربردهای آن

دانشگاه تربیت مدرس چندین نشریه علمی تخصصی منتشر می‌کند که یکی از مهمترین این نشریات مجله بین‌المللی علوم انسانی است که توسط دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس منتشر می‌شود.

جایگاه علمی و پژوهشی دانشگاه تربیت مدرس در ایران و دنیا

بر اساس رتبه بندی USNews 2021 دانشگاه تربیت مدرس بعد از دانشگاه تهران به عنوان دومین دانشگاه جامع ‌کشور معرفی شد. بر اساس اعلام نظام رتبه‌بندی تایمز دانشگاه تربیت مدرس در هدف مشارکت در تحقق اهداف توسعه با کسب نمره ۷۱ توانست رتبه ۸۰ در اثرگذاری را به خود اختصاص داده و در میان ۱۰۰ دانشگاه اثرگذار جهان قرار گیرد.

معیارهای این هدف شامل تحقیق و پژوهش به معنی سهم نشریات علمی با همکاری نویسنده از کشور دیگر و تعداد انتشارات مربوط به اهداف ۱۱ گانه توسعه پایدار است (اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد ۱۷ مورد است که مؤسسه تایمز برای این رتبه‌بندی از ۱۱ مورد استفاده کرده است).

بر اساس نتایج نظام رتبه‌بندی تایمز همچنین برای دانشگاه تربیت مدرس رتبه ۲۰۰–۱۰۱ در هدف صنعت، نوآوری و زیرساخت و رتبه ۲۰۱+ در هدف اشتغال مناسب و رشد اقتصادی و در هدف شهرها و جوامع پایدار رتبه ۲۰۱+ اعلام شده است.

در بحث مدیریت سبز دانشگاه تربیت مدرس با تشکیل شورای مدیریت سبز و فعال کردن کمیته‌های تخصصی توانست در دومین همایش بین‌المللی دانشگاه سبز، به عنوان دانشگاه برتر در حوزه مدیریت سبز انتخاب شد.

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) سه سال متوالی از سال ۱۳۸۹ دانشگاه‌های کشور را بر اساس معیارها و شاخص‌های مصوب ISC که مورد تأیید ISESCO و وزرای آموزش عالی و تحقیقات علمی کشورهای اسلامی است، رتبه‌بندی می‌کند.

در آخرین اعلام نتایج این پایگاه بر اساس رتبه‌بندی دانشگاه‌های جامع برای سال ۹۶ و ۹۷، دانشگاه تربیت مدرس رتبه دوم دانشگاه‌های جامع کشور را به خود اختصاص داد. بر اساس رتبه‌بندی موضوعی نظام بین‌المللی QS که یکی از ۳ رتبه‌بندی معتبر دنیاست، دانشگاه تربیت مدرس در رشته حقوق رتبه نخست کشوری را در بین تمام دانشگاه‌های ایران به دست آورد.

افتخارات دانشگاه تربیت مدرس

دانشگاه تربیت مدرس دارای 2118 عضو هیأت علمی و 21 چهره ماندگار و برترعلمی و نیز تعداد قابل توجه 32473 مقالات چاپ شده می باشد. تعداد اختراع های ثبت شده در این دانشگاه تا کنون 3,794 می باشد که رقم بسیار قابل توجهی است. دريافت جايزه بين الملی از دانشكده پزشكی هاروارد توسط دانش ‌آموخته دكتری برنامه ريزی درسی دانشگاه تربيت مدرس از تازه ترين افتخارات ثبت شده در كارنامه اين دانشگاه است.

فارغ التحصیلان سرشناس دانشگاه تربیت مدرس

دانشگاه تربیت مدرس و به ویژه دانشکده علوم انسانی آن، دانش آموختگان و اساتید مشهور و برجسته‌ای داشته که از جمله آن می‌توان به محمدرضا حافظ نیا (اولین دانش‌آموخته این دانشگاه)، ،سید هاشم آقاجری، معصومه ابتکار، محمدحسین پاپلی یزدی، میرحسین موسوی، عماد افروغ، حسین شکوئی، یحیی صفوی، حاتم قادری، محسن کدیور، سید عطاءالله مهاجرانی، صادق آیینه‌وند، علی‌رضا بهشتی، پیروز مجتهدزاده، غلامحسین الهام، عباس منوچهری و… اشاره نمود.

همچنین محمدباقر قالیباف (رئیس مجلس شورای اسلامی)، علی اصغر فانی (وزیر آموزش و پرورش دولت روحانی)، جعفر توفیقی (وزیر علوم در دولت خاتمی و مشاور عالی وزارت علوم در دولت روحانی)، محمدمهدی زاهدی (وزیر علوم در دولت احمدی‌نژاد)، مسعود میر کاظمی (وزیر بازرگانی و نفت در دولت احمدی‌نژاد)، صادق خلیلیان (وزیر جهاد کشاورزی در دولت احمدی‌نژاد)، عبدالرضا رحمانی فضلی (وزیر کشور در دولت روحانی)، محمود مهرمحمدی (سرپرست دانشگاه فرهنگیان)، محمود صادقی (نماینده سابق تهران در مجلس شورای اسلامی) و سید یحیی رحیم صفوی از جمله فارغ‌التحصیلان این دانشگاه می‌باشند.

از فارغ‌التحصیلان دانشکده هنر و معماری این دانشگاه نیز می‌توان به اصغر فرهادی (کارگردان) و محمدرضا حافظی (طراح برج میلاد تهران)، اونیش امین‌اللهی (گرافیست)، خشایار مصطفوی (کارگردان با من بجنگ)، علی مسرور (مدیریت مجموعه فرهنگی هنری، مدرس و کارگردان) محمد بحرانی (بازیگر و صدا پیشه) و مجید کاشانی (طراح گرافیک) اشاره کرد.

8 دیدگاه
  • فاطمه پاسخ دهيد 9 / 12 / 1402

    سلام میخواستم بپرسم در صورت قبولی در مقطع کارشناسی ارشد رشته معماری در دانشگاه تربیت مدرس تهران امکان جذب در اموزش و پرورش وجود دارد یا خیر؟

    • چی بخونم (مدير) در پاسخ به فاطمه پاسخ دهيد 19 / 12 / 1402

      جذب در آموزش و پرورش از طریق دانشگاه فرهنگیان اتفاق می‌افته.