logo
برچسب ها:
آشنایی با منابع کنکور
0

آشنایی با منابع کنکور

آشنایی با منابع کنکور

سوالات کنکور سراسری از دروس دوره دبیرستان (البته نه همه آنها) طراحی می شود. لیست دروسی که از آنها سوال در کنکور سراسری مطرح می شود را ببینید :

رشته

درس

https://media.chibekhoonam.net/2024/04/products-Desktop.webp

کتاب درسی

عمومی

ادبیات و زبان فارسی

دهم، یازدهم و دوازدهم

عربی

دهم، یازدهم و دوازدهم

دین و زندگی

دهم، یازدهم و دوازدهم

زبان انگلیسی

دهم، یازدهم و دوازدهم

اختصاصی ریاضی

ریاضیات

ریاضی دهم، حسابان یازدهم و دوازدهم، آمار و احتمال،

ریاضیات گسسته، هندسه دهم، یازدهم و دوازدهم

فیزیک

دهم، یازدهم و دوازدهم

شیمی

دهم، یازدهم و دوازدهم

اختصاصی تجربی

زمین شناسی

زمین شناسی یازدهم

ریاضی

دهم، یازدهم و دوازدهم

زیست شناسی

دهم، یازدهم و دوازدهم

فیزیک

دهم، یازدهم و دوازدهم

شیمی

دهم، یازدهم و دوازدهم

اختصاصی انسانی

ریاضی و آمار

دهم، یازدهم و دوازدهم

اقتصاد

دهم

فارسی

دهم، یازدهم و دوازدهم

عربی

دهم، یازدهم و دوازدهم

تاریخ

دهم، یازدهم و دوازدهم

جغرافی

دهم، یازدهم و دوازدهم

علوم اجتماعی

دهم، یازدهم و دوازدهم

فلسفه

یازدهم و دوازدهم

منطق

دهم

روان شناسی

یازدهم

 

آشنایی با منابع کنکور – چند نکته درباره نحوه مطالعه بعضی از دروس :

  • با مطالعه و زدن تست های ادبیات خواهید فهمید که تست ادبیات با امتحان تشریحی آن خیلی فرق دارد. تسلط بر مفاهیم و گذر از معانی ساده و واضح لغات، ابیات و متون لازمه زدن تست ادبیات است. از ویژگی های سوالات این درس باز بودن منابع طراحی سوال است. به این معنی که شاید تستی ببینیم که در میان گزینه های آن بیتی از خارج از کتاب درسی مطرح شده باشد و مفهوم آن و یا قرابت معنایی آن مورد پرسش قرار گیرد. این در حالی ست که آن مفهوم در قالب دیگری در کتاب درسی مطرح شده و تشخیص این قرابت معنایی از طرف دانش آموزی که بر مفاهیم مسلط شده توقع زیادی نیست. این موضوع در مورد املا  نیز بسیار صدق می کند.
  • عربی همان درسی ست که خیلی ها با نفرت از آن یاد می کنند ولی اگر کمی پشت کار داشته باشیم میتواند نقطه قوت ما یاشد. چرا که عموم شرکت کنندگان در کنکور در این درس احساس ضعف می کنند و گرفتن نمره مطلوب در این درس خیلی ما را جلو می اندازد.
  • چند سالی هست که دینی حفظ کردن خالص نیست بلکه حفظ کردن متون این درس فقط شرط لازم برای زدن تست های آن است. شرط کافی آن درک مفاهیم متن، آیات، ارتباط بین آیات و متن و حتی در مواردی ارتباط بین ابیات و آیات است.
  • بعضی از ما از ابتدای عمرمان کلاس زبان نرفته ایم و کلا در طول تحصیل مان با اکراه و گاهی خجالت سرکلاس زبان نشسته ایم که نکند معلم جمله ای به ما بگوید و ما … . قطعا داشتن پیش زمینه در این درس در بالا رفتن اعتماد به نفس و همچنین سطح علمی (بخصوص دایره لغات) تاثیر گذار است. ولی مهم تر اینکه بدلیل تستی بودن آزمون ها، با پشت کار، دریافت مهارت لازم برای پاسخگویی به سوالات کاملا قابل اجراست. جدیت در یادگیری لغات، نهراسیدن از حفظ کردن لغات جدید، تمرین مهارت های Reading & Cloze test شما را جز درصد های بالای زبان انگلیسی قرار خواهد داد.
  • ریاضی یعنی یادگیری، تمرین و تست. حضور فعال در کلاس درس، دادن نظر، پرسیدن به موقع سوالات از دبیر و انجام تکالیف دقیقا مطابق آنچه که دبیر از ما خواسته رمز موفقیت در دروس شاخه ریاضیات است. در مواجهه با موضوعات ریاضیات نباید گول سختی یا سادگی ظاهری آنها را بخوریم چراکه بعضی مباحث با وجود ظاهر سخت تست های ساده ای دارند و برعکس.
  • فیزیک برگ برنده است. برای هر دانش آموزی با هر علاقه و گرایش و رشته ای خواندن فیزیک دلچسب است و کسب نمره بالا در این درس ممکن. رمز های موفقیت در فیزیک مثل ریاضیات حضور جدی در کلاس درس و تمرین پس از آن است.
  • به آن دسته از دانش آموزانی که با نفرت و اکراه به شیمی نگاه می کنند توصیه می کنیم از امسال با ملاطفت و مهربانی به این درس تگاه کنید چون باید در این درس موفق باشید. دقت کنید که گفتم باید! شیمی کنکور آسان نیست و تمام رتبه های خوب کنکور شیمی را بالا می زنند. پس اگر می خواهید وارد رقابت بشوید حتما نیازمند درصد بالا در شیمی هستید. این موضوع برای دانش آموزان تجربی چندین برابر صدق می کند چرا که برای آنها شیمی ضریب بالاتری هم دارد. نکته ای که از سوالات چند سال اخیر میتوان فهمید اینکه تسلط روی کتاب درسی اولین و اساسی ترین قدم در یادگیری این درس است. پس اولین قدم را محکم بردارید. حتی اگر لازم باشد مثل دینی کتاب شیمی را بلد باشیم.
  • برای زدن تست زیست باید آنقدری مسلط باشیم که بتوانیم از میان 4 گزینه ای که هر یک از آنها در رابطه با موضوعی مختلف است گزینه درست را تشخیص دهیم. برای کسب این تسلط، اول مطالعه کتاب درسی، دوم درک مفاهیم، سوم یافتن روابط بین موضوعات مختلف لازم است که گاهی با زدن نست های ترکیبی بدست می آید. زیاد بودن اسامی و نام ها شاید دانش آموزان را آزرده خاطر کند که راه حلی جز تکرار ندارد. عموما رتبه های موفق کنکور تجربی 60، 70 باری کتاب های زیست شان را خوانده اند. باور نمی کنید از خودشان بپرسید.
  • برای شناخت بهترین منابع کمک آموزشی در هر یک از درس ها از فروشگاه دیدن کنید، نقد و بررسی کتاب ها را بخوانید و با توجه به نیازتون بهترین منبع را انتخاب کنید.

 

حتمن بخونید :

3 دیدگاه
  • علی کنکور 97 پاسخ دهيد 15 / 05 / 1396

    سلام در مورد کتاب کالبد شکافی زیست دکتر علیپور اطلاعی دارید؟ من پی دی افش رو دارم

    • مدیر سایت (مدير) در پاسخ به علی کنکور 97 پاسخ دهيد 15 / 05 / 1396

      سلام دوست گرامی
      لطفا نام انتشارات و دیگر اطلاعات کتاب رو اینجا قید کنید تا بررسی کنیم و اطلاعاتی رو که لازم دارید در اختیارتون بزاریم. در صورت لزوم کتاب برای فروش به سایت اضافه خواهد شد.

      • behnam در پاسخ به مدیر سایت پاسخ دهيد 16 / 05 / 1396

        من دارمش مال نشر تراواست در اهواز و البته دکتر علیپور رایگان فایل کتاب کالبدشکافی رو در تلگرام براتون فروارد میکنه من در سایت کالبدشکافی منابع کنکور تجربی 1397 شمارشو پیدا کردم