logo
آشنایی کامل با رشته مدیریت
5

آشنایی کامل با رشته مدیریت

معرفی رشته مدیریت

رشته مدیریت یکی از رشته های شناور در کنکور سراسری می باشد که از کلیه گرایش های علوم انسانی، علوم تجربی و ریاضی و فنی دانشجو می پذیرد. اما اکثر ظرفیت پذیرش در این رشته از گرایش علوم انسانی می باشد، زیرا مدیریت از جمله رشته های زیر گروه علوم انسانی محسوب می شود. هدف اصلی در رشته مدیریت تربیت افراد و مدیرانی است که بتوانند از خود و همچنین کارمندان تحت فرمان خود عملکرد بالایی را کسب کنند. فارغ التحصیلان این رشته باید بتوانند افراد زیر مجموعه خود را برای رسیدن به یک هدف خاص هدایت کنند. مدیران بایستی با فنون بسیار زیادی آشنا باشند و به عنوان یک مدیر و یا رهبر در یک مجموعه حضور داشته و فعالیت مثبت و موثری داشته باشند.

پذیرش در رشته مدیریت در مقطع کارشناسی می باشد که تحصیل آن حدود هشت ترم و چهار سال به طول می انجامد. رشته مدیریت در این مقطع دارای گرایش های متعددی می باشد که در ادامه به معرفی مهم ترین آنها می پردازیم:

  • مدیریت صنعتی
  • مدیریت بازرگانی
  • مدیریت مالی
  • مدیریت فناوری و اطلاعات
  • مدیریت دولتی
  • مدیریت گردشگری
  • مدیریت بیمه

این گرایش ها دارای شباهت ها و تفاوت هایی با یکدیگر می باشند که در ادامه مباحث بیشتر با آنها آشنا می شویم.

https://media.chibekhoonam.net/2024/04/products-Desktop.webp

 

دروس رشته مدیریت

دروس مشترک گرایش های رشته مدیریت

اصول حسابداری، ریاضیات و کاربرد آن در مدیریت، آمار و کاربرد آن در مدیریت، کامپیوتر و کاربرد آن در مدیریت، اقتصاد خرد، اقتصاد کلان، روش تحقیق در مدیریت، مبانی سازمان و مدیریت، تحقیق در عملیات، مدیریت رفتار سازمانی، مدیریت منابع انسانی، حقوق اساسی، مبانی مدیریت اسلامی، سیستم های اطلاعاتی در مدیریت.

دروس تخصصی رشته مدیریت صنعتی

مدیریت مالی، روانشناسی صنعتی، حسابداری صنعتی، بازاریابی و مدیریت بازار، کنترل کیفیت آماری، سیستم های خرید و انبارداری و توزیع، تحقیق در عملیات، کنترل پروژه، طرح ریزی و تعمیرات و نگهداری، کارسنجی و روش سنجی، مدیریت کارخانه، حفاظت صنعتی، بررسی اقتصادی طرح های صنعتی، روابط صنعتی، فنون تجزیه و تحلیل و طراحی سیستم، بازاریابی بین المللی، بهره وری و تجزیه و تحلیل آن در سازمان، پروژه.

دروس تخصصی رشته مدیریت بازرگانی

مدیریت استراتژیک، حقوق بازرگانی، حسابرسی، مدیریت تولید، مدیریت مالی، توسعه اقتصادی و برنامه ریزی، روانشناسی کار، حسابداری صنعتی، بازاریابی و مدیریت بازار، تجزیه و تحلیل و طراحی سیستم، سازمان های پولی و مالی بین المللی، بازرگانی بین المللی، بازاریابی بین الملل، پول و ارز و بانکداری، سیاست پولی و مالی، سیستم های خرید و انبارداری توزیع، حقوق بازرگانی بین الملل، تحقیقات بازاریابی، روابط صنعتی، سمینار در مسایل مالی، سمینار در مسایل بازاریابی، بهره وری و تجزیه و تحلیل آن در سازمان.

دروس تخصصی رشته مدیریت مالی

تئوری های سازمان و مدیریت با رویکرد اسلامی، تجزیه و تحلیل صورت های مالی، بازارها و نهادهای مالی، مدیریت سرمایه گذاری پیشرفته، مهندسی مالی و مدیریت ریسک، مدیریت مالی پیشرفته، اقتصاد سنجی مالی، مدل سازی مالی.

دروس تخصصی رشته مدیریت فناوری اطلاعات

رویکرد سیستمی، مبانی مدیریت فناوری اطلاعات، فاوا در سازمان و مدیریت، مدیریت تکنولوژی و نوآوری، «آثار فاوا بر سازمان ها، افراد و جامعه»، مهندسی سازمان، مبانی کسب و کار و تجارت الکترونیک، سیستم های اطلاعاتی بنگاه اقتصادی، بنگاه های اقتصادی گسترش یافته، مباحث منتخب در مدیریت فاوا، مهارت های فاوا برای مدیران.

دروس تخصصی رشته مدیریت دولتی

روانشناسی سیاسی، جامعه شناسی سازمان ها، توسعه اقتصادی و برنامه ریزی، مدیریت تحول سازمانی، حسابداری دولتی، مالیه عمومی و تنظیم خط مشی مالی، فراگرد تنظیم و کنترل بودجه، مدیریت سازمان های محلی و شهرداری ها، مبانی مدیریت دولتی، مدیریت تطبیقی، مدیریت توسعه، مدیریت تعاونی ها، تصمیم گیری و تعیین خط مشی، سیر اندیشه های سیاسی و تحول نهادهای اداری، مباحث ویژه مدیریت دولتی، حقوق اداری، سازماندهی و اصلاح تشکیلات و روش ها، روابط کار در سازمان.

دروس تخصصی رشته مدیریت گردشگری

تاریخ و فرهنگ ایران، شناخت روحیات ملل، قوانین و مقررات حقوقی جهانگردی، مبانی مردم شناسی جهانگردی، مدیریت بازاریابی و تبلیغات جهانگردی، اقتصاد جهانگردی، شناخت صنایع دستی ایران، نقشه خوانی و آشنایی با نقشه، جغرافیای جهانگردی ایران، شناخت صنعت جهانگردی، گذراندن اوقات فراغت، آداب سفر در اسلام، تجزیه و تحلیل مسائل اجتماعی در ایران، باستان شناسی ایران، هنر و معماری ایران، آشنایی با موزه های ایران، امور مسافرت و صدور بلیط، فن راهنمایی، برنامه ریزی توسعه جهانگردی، مطالعات تطبیقی سیاست های جهانگردی، فرهنگ عامه، زبان انگلیسی مکاتبات تخصصی، زبان انگلیسی مکالمه، آشنایی با سازمان های دولتی ایران، نقش جهانگردی در بسط روابط بین الملل و گسترش منابع اقتصادی کشور، کارآموزی، اصول حسابداری، ریاضیات و کاربرد آن در مدیریت، آمار و کاربرد آن در مدیریت، کامپیوتر و کاربرد آن در مدیریت، اقتصاد خرد، اقتصاد کلان، روش تحقیق در مدیریت، مبانی سازمان و مدیریت، تحقیق در عملیات، مدیریت رفتار سازمانی، مدیریت منابع انسانی، حقوق اساسی، مبانی مدیریت اسلامی، مبانی سازمان و مدیریت، سیستم های اطلاعاتی در مدیریت.

دروس تخصصی رشته مدیریت بیمه

حسابداری صنعتی، اصول مدیریت بازرگانی، روانشناسی عمومی، جامعه شناسی، توسعه اقتصادی، حسابرسی، پول و ارز و بانکداری، حقوق تجارت، حقوق مدنی، اصول بیمه، بیمه اموال، بیمه اشخاص، حسابداری شرکت های بیمه، مدیریت ریسک و بیمه، بیمه اتکایی، حقوق بیمه، بازاریابی و مدیریت بازار، متون بیمه انگلیسی.

 

وضعیت بازار کار و میانگین در آمد رشته مدیریت

فارغ التحصیلان رشته مدیریت نباید انتظار داشته باشند که پس از فراغت از تحصیل به عنوان مدیر در شرکت ها و کارخانه ها استخدام شوند، زیرا مدیریت موقعیت شغلی بسیار بالایی می باشد که جدا از آموزش های دوران تحصیل دانشگاه، نیازمند کسب تجربه کافی از محیط جامعه و شرکت ها و کارخانه ها می باشد. به همین خاطر افرادی که از این رشته فارغ التحصیل می شوند در ابتدا باید در رده های شغلی پایین تر تحت عنوان کارشناس و یا کارشناس ارشد مشغول به کار شوند و سپس با تلاش و پشتکار کافی به مراتب مدیریتی برسند. به طور کلی فرصت های شغلی برای گرایش های رشته های مدیریت متفاوت می باشد و وابسته به نوع گرایشی که در آن تحصیل می کنید در محیط ها و  شرکت های متفاوتی می توانید مشغول به کار شوید که نوع کار هر کدام نیز با یکدیگر متفاوت می باشد. در ادامه به معرفی فرصت های شغلی برای گرایش های معرفی شده می پردازیم.

مدیریت صنعتی

فارغ التحصیلان این گرایش موظف به هدایت واحد های صنفی مختلف و افزایش راندمان کاری واحدها با استفاده از شناخت خویش از مسائل مالی و رفتار های نیرو های سازمان ها هستند.

مدیریت بازرگانی

فارغ التحصیلان این گرایش باید روحیه کارآفرینی، ایجاد بازار کار جدید و یا ارائه روش های جدید را داشته باشند. آنها می توانند در ادرات دولتی، واحد های تولیدی بزرگ، واحد های بازرگانی به عنوان مدیرفروش یا بازاریاب مشغول به کار شوند.

مدیریت مالی

فارغ التحصیلان این گرایش میتوانند در سازمان های دولتی، بانک ها، شرکت های خصوصی، شرکت های بیمه مشغول به کار شوند. وظیفه آنها افزایش دارایی و افزایش سود شرکت ها می باشد.

مدیریت فناوری و اطلاعات

فارغ التحصیلان این گرایش باید به هدایت موسسات تولید کننده نرم افزار سازمان های بزرگ بپردازند. این فارغ التحصیلان باید با مباحث کامپیوتری، مدیریت و منابع انسانی آشنا باشند و کار کنند.

مدیریت دولتی

فارغ التحصیلان این گرایش معمولا در موسسات دولتی به فعالیت می پردازند و موظف به سازمان دهی کارکنان، نظارت و رهبری واحدها، برنامه ریزی و اجرای آن، تعیین عملیات استخدامی پرسنل و… هستند.

مدیریت جهانگردی

این رشته بسیار جذاب سعی در جذب گردشگر با استفاده از برنامه ریزی های مناسب و ارائه آن ها به دولت دارد. با توجه پتانسیل بالا برای جذب گردشگر از دیگر کشور ها در ایران می توان بازار کار مناسبی را برای این گرایش متصور بود.

مدیریت بیمه

فارغ التحصیلان این گرایش باید به هدایت، توسعه و ارتقا سازمان های بیمه کشور بپردازند. همچنین آنها با راه اندازی دفاتر نمایندگی بیمه می توانند با مشاوره به افراد برای شرکت در طرح های بیمه، از هزینه های مختلف جامعه پیشگیری کنند.

با توجه به گرایش ها و فرصت های شغلی متنوع و متعددی که برای فارغ التحصیلان رشته مدیریت در کشورمان ایران وجود دارد و همچنین عوامل بسیار زیادی که در میزان درآمد آنها تاثیر گذار است از جمله میزان سابقه، شهر و شرکت یا کارخانه محل کار، میزان تجربه و… نمی توان درآمد یکسانی را برای همه آنها در نظر گرفت، اما به طور کلی می توان گفت که آنها از درآمد مناسبی برخوردار هستند و به طور میانگین حقوقی بالغ بر ۱۰ میلیون تومان (طبق سال ۱۴۰۰) دریافت می کنند.

 

توانایی های لازم برای تحصیل و فعالیت در رشته مدیریت

با توجه به شرایط خاص رشته مدیریت و اهمیت آن در سازمان ها و کارخانه ها، افرادی که قصد ادامه تحصیل در این رشته را دارند باید چندین ویژگی اساسی را داشته باشند که برخی از آنها عبارتند از:

  1. مهارت های ارتباطی و خدمات به مشتری به صورت مناسب، زیرا این کار مستلزم تعامل بسیار زیادی با افراد می باشد و همچنین در اغلب زمینه ها نیاز به تماس و یا ارتباط مستقیم با مشتری ها وجود دارد.
  2. مهارت های رهبری، زیرا مدیران اغلب در راس کار یک صنعت و کارخانه قرار می گیرند و باید بتواند نیروهای زیر دست خود را به خوبی راهنمایی و ارزیابی کنند.
  3. مهارت های تحلیلی، زیرا مدیران در هر زمینه و سطحی که باشند وظیفه دارند که مقادیر زیادی از داده ها را برای ارزیابی اهداف و مراحل بعدی کارها در پروژه های مختلف نگهداری و تحلیل کنند، بنابراین آنها باید بتوانند به خوبی آنها را تحلیل و بررسی کرده و با توجه به آنها برای شرایط کاری آینده برنامه ریزی کنند.

 

امکان ادامه تحصیل رشته مدیریت در داخل و خارج کشور

در داخل کشور امکان ادامه تحصیل در رشته مدیریت در حال حاظر تا مقطع دکترا امکان پذیر است.

همچنین در خارج از کشور با توجه به اهمیت و در آمد مناسب رشته مدیریت و تنوع بالای گرایش های موجود در آن افراد می توانند برای گرایش هایی مانند رشته مدیریت صنعتی، رشته مدیریت مالی، رشته مدیریت آموزشی و یا در زمینه های های مدیریت فناوری اطلاعات، کار آفرینی، مدیریت کسب و کار و… اقدام نمایند.

دانش جویانی که قصد مهاجرت تحصیلی برای رشته های مدیریت را دارند بسته به شرایط خود می توانند بهترین کشور برای ادامه تحصیل در رشته مدیریت را انتخاب نمایند و پس از فارغ التحصیلی با پیدا نمودن کار در آن کشورها اقامت آنها را دریافت کنند. لازم به ذکر است که ادامه تحصیل در خارج از کشور وابسته به کشور مقصد و دانشگاه مورد نظر دارای شرایط متفاوتی می باشد که با توجه به آنها باید اقدام شود.

 

گرایش های رشته مدیریت در مقاطع تحصیلات تکمیلی

گرایش های مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت

ارشد مدیریت بازرگانی، ارشد مدیریت دولتی، ارشد مدریریت صنعتی، ارشد مدیریت فناوری و اطلاعات، ارشد مدیریت تکنولوژی، ارشد مدیریت مالی، ارشد کارآفرینی، ارشد مدیریت  منابع انسانی، ارشد مدیریت حمل و نقل دریایی بین قاره ای، ارشد مالی، ارشد مدیریت بازرگانی دریایی، ارشد مدریت بحران، ارشد مدیریت اماکن متبرکه مذهبی، ارشد سیاستگذاری علم و فناوری، ارشد مربیگری کسب و کار.

گرایش های مقطع دکتری رشته مدیریت

مدیریت بازرگانی، مدیریت دولتی، مدیریت فناوری اطلاعات، مدیریت استراتژیک، مدیریت رسانه ای، مدیریت گردشگری.

بدون دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.