logo
آشنایی کامل با رشته مهندسی معماری
0

آشنایی کامل با رشته مهندسی معماری

معرفی رشته مهندسی معماری

رشته مهندسی معماری در واقع ترکیبی از مهارت های فنی و هنری می باشد که برای علاقه مندان به مهندسی ساخت و ساز و همچنین هنر بهترین گزینه برای ادامه تحصیل می باشد. این رشته در واقع طراحی و ساخت و ساز ساختمان ها و دیگر سازه های فیزیکی را برعهده دارد و  همان طور که گفته شد شامل دو جنبه هنری و فنی می باشد. در این رشته دروسی مانند طراحی، زیبایی شناسی و نحوه زیبا کردن حجم ها، نماها و پلان ها  و… به قسمت هنری مرتبط می باشد و دروسی مانند سازه های بتنی و مقاومت مصالح، ایستایی، تاسیسات مکانیکی و الکتریکی اختصاص به جنبه فنی این رشته دارد. از جمله کارکردهای مهم این رشته می توان به مدیریت پروژه های ساخت و ساز، نظارت بر کار تکنسین ها و کارگران، مشورت با مشتریان به منظور تعیین نیاز آنها، تهیه طرح ها و نقشه های پروژه های ساخت و ساز و… اشاره کرد.

 

تفاوت رشته مهندسی عمران و مهندسی معماری

همچنین در رابطه با تفاوت کار مهندسان عمران و مهندسان معماری باید گفت که مهندسان معماری با تکیه بر علم مهندسی خود و همچنین داشتن ذوق هنری و شناختی که از فرهنگ و هنر موجود در یک منطقه دارند، به طراحی نقشه های ساختمان های جدید و یا بازسازی و محافظت از آنها می پردازند و در واقع باید گفت که مهندسان عمران بیشتر به جنبه فنی یک سازه اهمیت می دهند، در حالی که مهندسان معماری علاوه بر آن به جنبه های زیبایی شناختی روان شناسی و فرهنگی آن بنا نیز توجه دارند. البته کار این دو گروه در بسیاری از پروژه ها با یکدیگر تداخل دارند اما در واقع حوزه کاری، یک مهندس معماری محدود تر می باشد و ناظر به دو جنبه فنی و زیبایی شناختی سازه هاست.

https://media.chibekhoonam.net/2024/04/products-Desktop.webp

 

دروس رشته مهندسی معماری

رشته مهندسی معماری در مقطع کارشناسی در مجموع 140 واحد درسی را در برمی گیرد که 20 واحددرسی آن مربوط به دروس عمومی، 29 واحد درسی آن مربوط به دروس پایه، 60 واحد مربوط به دروس اصلی، 27 واحد دروس تخصصی و 4 واحد درسی آن هم به دروس اختیاری اختصاص دارد.

دروس پایه رشته مهندسی معماری

هندسه کاربردی کارگاه مصالح – هندسه مناظر ریاضیات و آمار – درک و بیان محیط بیان معماری 1 و 2 – انسان، طبیعت، معماری – مقدمات طراحی معماری 1 و 2

دروس اصلی رشته مهندسی معماری

مبانی نظری معماری آشنایی با معماری جهان – مدیریت و تشکیلات کارگاه مصالح ساختمانی – نقشه برداری تنظیم شرایط محیطی – برداشت از بناهای تاریخی آشنایی با معماری معاصر – تاسیسات الکتریکی (نور و صدا) مقاومت مصالح و سازه های فلزی – تاسیسات مکانیکی سازه های بتنی – ایستایی متره و برآورد – ساختمان 1 و 2 – روستا 1 و 2 – طرح معماری 1 و 2 و 3

دروس تخصصی رشته مهندسی معماری

آشنایی با مبانی برنامه ریزی کالبدی تحلیل فضاهای شهری – آشنایی با مرمت ابنیه طرح معماری 4 و 5 – طراحی فنی طرح نهایی

 

 

وضعیت بازار کار و میانگین در آمد رشته مهندسی معماری

در رابطه با بازار کار رشته مهندسی معماری باید گفت که همانند سایر رشته ها در صورتی که فارغ التحصیلان این رشته از توانایی و مهارت کافی برخوردار باشند آینده شغلی مناسبی در انتظارشان خواهد بود. آنها می توانند در حوزه های طراحی همچون طراحی های اولیه اجزا و اجرای کار، نظارت بر انجام عملیات ها و پروژه های ساختمانی و همچنین مدیریت و هماهنگی پروژه های شهرسازی، طراحی پارک ها و میادین شهری، انجام کارهای پژوهشی و آموزشی در زمینه طراحی فضا، انجام کارهای طراحی دکوراسیون داخلی، تاسیس موسسات پیمانکاری و احداث ساختمانی و همچنین اشتغال در کلیه سازمان های دولتی مرتبط نظیر شهرداری فعالیت کنند.

البته توجه به این نکته بسیار ضروری است که مهندسان معماری برای اینکه بتوانند به صورت رسمی نقشه های ساختمانی را طراحی و یا امضا کنند یا به عنوان ناظر معمار ساختمان مشغول به کار شوند باید در آزمونهای نظام مهندسی شرکت کنند. فارغ التحصیلان این رشته می توانند در سه شاخه طراحی، نظارت و اجرا در آزمونهای نظام مهندسی شرکت کنند و گواهی اشتغال به کار رسمی یا اصطلاحاً مهر نظام مهندسی را بگیرند. در رابطه با درآمد مهندسان این رشته باید گفت که حق الزحمه آنها به صورت پروژه ای و در حجم متر مربع زیربنای کل محاسبه و پرداخت می شود و در شهرهای مختلف نیز متفاوت است و همچنین تعداد پروژه هایی که برای هر مهندس وجود دارد به نسبت شهری که در آن فعالیت می کند متفاوت است. به عنوان مثال حق الزحمه یک پروژه مسکونی دو طبقه با مساحت ۳۰۰ مترمربع زیربنای کل در شهر تهران در سال 1399 برای ناظر معماری حدود ۵ میلیون تومان و برای طراح معماری حدود ۴ میلیون تومان می باشد و در سایر شهرستانهای استان تهران حدود ۲۰ درصد کمتر است، در نتیجه می توان گفت حداقل درآمد ماهانه کارشناسان معماری در دفاتر شهری استان تهران از حدود ۵ میلیون تومان شروع می شود و با تسلط به نرم افزارهای مورد نیاز و داشتن مهارت های بیشتر میزان ۱۰ میلیون تومان و بالاتر و تا چندین برابر نیز می رسد.

 

توانایی های لازم برای تحصیل و فعالیت در رشته مهندسی معماری

رشته مهندسی معماری یک دانش میان رشته ای می باشد که مجموعه ای متشکل از فنون و هنر محسوب می شود و با این وجود که این رشته در زیرمجموعه ریاضی و فیزیک قرار دارد اما در واقعیت دارای دو جنبه هنری و فنی می باشد. کسانی که علاقمند به ادامه تحصیل در این رشته هستند باید در هر دو جنبه دارای مهارت و استعداد کافی باشند. جنبه هنری شامل ایده پردازی، نوآوری در طراحی نقشه های مختلف، خلق فضاهای معماری جدید، تعریف بهتر عملکرد و غیره می باشد و جنبه فنی در بر گیرنده بحث های اجرایی، تکنیک های ساخت و ساز، جزئیات اجرایی و مواردی دیگر از این دست می باشد. در واقع یک معمار، ابتدا آنچه را که می خواهد به صورت ایده در ذهنش پرورش می دهد و سپس آن را به مرحله اجرا در می آورد. هر دو جنبه هنری و فنی برای یک مهندس معمار خوب لازم و ضروری است و صرفا کسانی در این رشته موفق می شوند که دارای قدرت خلاقیت بالا، ذوق هنری و تخیل قوی برای ایده پردازی باشند و در کنار آن به مباحث مربوط به ساخت و ساز و جنبه های فنی ساختمان نیز علاقه مند باشند.

 

امکان ادامه تحصیل رشته مهندسی معماری در داخل و خارج کشور

ادامه تحصیل در رشته معماری تا مقطع کارشناسی ارشد و دکتری امکان پذیر است و گرایش های مربوط به این مقاطع را نیز در ادامه مطالعه خواهید کرد.

رشته مهندسی معماری با توجه به کاربرد زیادش، در سراسر دنیا نیز قابلیت ادامه تحصیل را دارد. بسیاری از کشورهای اروپایی همچون انگلستان، آلمان، فرانسه، سوئد، دانمارک، ایتالیا و غیره و همچنین کشورهای نزدیک کشور ما همچون ترکیه در رشته مهندسی معماری به صورت بورسیه و آزاد اقدام به جذب دانشجو می نمایند که البته هرکدام شرایط منحصر به فرد خود را نیز دارند.

نکته مهم در رابطه با ادامه تحصیل در خارج از کشور در شته معماری این است که باید با زبان خارجی کشور مورد نظر و همچنین زبان انگلیسی آشنایی خوبی داشته باشید و دارای یکی از مدارک معتبر بین المللی زبان خارجی از جمله تافل یا آیلتس باشید.

 

گرایش های رشته مهندسی معماری در مقاطع تحصیلات تکمیلی

گرایش های مقطع کارشناسی ارشد رشته مهندسی معماری

  • گرایش معماری – معماری
  • گرایش معماری – منظر
  • گرایش تکنولوژی معماری
  • گرایش معماری – انرژی
  • گرایش معماری – مرمت بناها و بافت های تاریخی
  • گرایش معماری – مدیریت پروژه و ساخت

گرایش های مقطع دکتری رشته مهندسی معماری

  • طراحی مجموعه ها و ساختمان های نیروگاهی با تمرکز بر نیروگاه های هسته ای
بدون دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.