logo
برچسب ها:
چرا باید درس بخوانیم؟ آیا واقعا علم بهتر از ثروت است؟ ادامه تحصیل یا بازار کار؟ ادامه تحصیل یا سربازی؟
34

ادامه تحصیل یا کار؟ علم بهتر است یا ثروت؟

وقتی پای صحبت خیلی از آدما می نشینیم، جمله هایی مثل: بیخودی درس خوندم، اگر میرفتم سراغ کار، موفق تر بودم، دوستام که درس نخوندن، پولدار شدن و … می شنویم و سوالی که در دوره دبستان موضوع انشاء بود، دوباره مطرح می شود:

علم بهتر است یا ثروت؟


در این مقاله سعی می کنیم جواب سوالات مهمی را بدهیم. آیا واقعا علم بهتر از ثروت است؟ ادامه تحصیل یا بازار کار؟ کار یا دانشگاه؟ کنکور مجدد بعد از لیسانس یا نه؟ ادامه تحصیل یا سربازی؟ میخواهیم به همه این سوالات جواب بدهیم. این مقاله می تواند در انتخاب راه درست در زندگی به شما کمک کند.

 

تخفیفات نوروزی

چرا باید درس بخوانیم؟


خب در ۹۹٪ موارد کسی در ادامه تحصیل تا دیپلم‌ (یعنی پایان کلاس دوازدهم) شکی ندارد. البته که این اعتقاد دلایل محکمی پشت سر دارد. دلایلی مثل اینکه:

  • هر کدام از ما در مقاطع پایین تر در بعضی دروس، با مفاهیم و قراردادهایی آشنا می شویم که در زندگی کاربردی هستند یا به بهبود شرایط و کیفیت زندگی کمک می کنند. محاسبات ریاضی، جهات جغرافیایی (شمال، جنوب و…)، قوانین راهنمایی و رانندگی، حقوق شهروندی، حفظ طبیعت، روابط اجتماعی، شناخت انواع حاکمیت و … از جمله اینها هستند.
  • دانستن حداقل اطلاعات ادبی، تاریخی و … به شناخت هویت و شکل گرفتن شخصیت ما کمک جدی می کند.
  • با سوادی محدودی که از دروس مختلف بدست می آوریم، علاقه و شناخت نسبی به رشته و شغل مورد علاقه مان در آینده کم کم شکل می گیرد.

پس تا اینجا می توان پذیرفت که ادامه تحصیل تا پایان مقطع متوسطه دوم برای همه ما لازم است. بنابراین صحبت ما از اینجا به بعد درباره مقطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی، یعنی کارشناسی ارشد (فوق لیسانس) و دکتری تخصصی است.

حال از این سوال شروع می کنیم:

 

 

چرا درس میخوانیم؟


مد شدن

الف- چون همه درس میخوانند، ما هم درس می خوانیم. ما به دانشگاه می رویم، چون همه به دانشگاه می روند و از آنچه که مرسوم است، تبعیت می کنیم.

 

بیکاری

ب- راه حل دیگری به ذهن مان نمی رسد. اگر درس نخوانیم احساس بیکاری و بی فایدگی می کنیم. در واقع حس می کنیم درس خواندن شغل مان است و نمی دانیم اگر درس نخوانیم چه کاری باید بکنیم!

 

ادامه تحصیل یا سربازی؟

ج- اگر ادامه تحصیل ندهیم به سربازی می رویم. این فکری است که ذهن بسیاری از پسران را درگیر می کند. در واقع ادامه تحصیل برای عده کثیری، روشی برای به تاخیر انداختن خدمت سربازی است.

مقاله مرتبط: سربازی؛ اگر هنوز از سربازی می ترسید کلیک کنید

 

اجبار به درس خواندن، درس خواندن اجباری

د- زور! دلیل خیلی از ما برای درس خواندن این است که حتی جرات حرف زدن از ترک تحصیل را هم پیش پدر و مادرمان نداریم. بعضی از پدر و مادرها از روی تجربه زور می گویند و بعضی ها از روی چشم و هم چشمی و …

 

اهداف کاری

ه- اهداف کاری داریم. اهدافی داریم که برای رسیدن به آنها باید مدرک خاصی داشته باشیم. استخدام در یک سازمان، ارگان یا ادامه دادن شغل پدری می تواند انگیزه خوبی برای ادامه تحصیل باشد.

 

لذت درس خواندن

و- درس میخوانیم چون از آن لذت می بریم. چون تشنه دانستن هستیم و با مطالعه درس یا درس هایی حالمان خوب می شود. از فکر کردن و مطالعه لذت می بریم.

مقاله مرتبط: تمرکز در مطالعه؛ اگر نمی دانید در هنگام مطالعه چگونه تمرکز کنید، کلیک کنید

واقعیت این است که برای ادامه تحصیل فقط دلایل «ه» و «و» منطقی بنظر می رسد. حالا چرا؟ می خواهیم درباره این صحبت کنیم که چرا نباید بی دلیل (یا با دلایل اشتباه) درس بخوانیم؟


محصولات مرتبط: کنکوریوم انسانی


 دلایل ترک تحصیل یا وقفه تحصیلی


چون احتمالا:

  •  بی کیفیت درس می خوانیم.
  • بی علاقه درس می خوانیم.
  • وارد دانشگاه های با اعتبار پایین تر می شویم.
  • مدرکی با اعتبار نه چندان خوب دریافت می کنیم.
  • مدرک مان نیازهای شغلی مان را برآورده نمی کند.

و در نهایت، ما می مانیم و «مدرکی کم اعتبار»، «سوادی کم عمق»، «بخشی از عمر که هدر رفته» و «توقعی که به واسطه عنوان تحصیل کرده در خود ایجاد کرده ایم» که این مورد آخر باعث می شود به هر کاری و شرایطی هم تن ندهیم. گواه موارد بالا این است:

 

شهریه دانشگاه ها

الف- در بسیاری از کشورهای پیشرفته تحصیلات تا مقطع دیپلم برای همه رایگان و ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر با شهریه های سنگین همراه است. این موضوع باعث می شود که فقط کسانی که دلایل «ه» و «و» را دارند، به تحصیل ادامه دهند.

مقاله مرتبط: انتخاب رشته؛ برای دیدن شهریه دانشگاه ها کلیک کنید

 

تحصیلات تکمیلی

ب- حتی در مقاطع بالاتر از کارشناسی، شهریه به حدی بالا می رود که دانشجویان برای پرداخت شهریه پس از پایان هر مقطع وقفه ای می اندازند تا کار کنند و پس اندازی جمع کنند

 

وقفه تحصیلی و مدرک گرایی

ج- دقیقا برخلاف آنچه که گفته شد در کشورمان به شکل مستمر مقاطع تحصیلی را پشت سر هم طی می کنیم و در نهایت به سن و سال حدود سی سال رسیده ایم و هنوز هیچ تجربه ای نداریم و از روابط اجتماعی و کاری سر در نمی آوریم. متاسفانه مدرک گرایی در ایران تبدیل به یک معضل اجتماعی شده است.

حالا می رسیم به این سوال که اگر ادامه تحصیل ندهیم، باید چه بکنیم؟

 

 

ادامه تحصیل یا کار


کسب و کار نوپا (استارتاپ)

اگر شرایط ایجاد یک کسب و کار کوچک را داریم، از شروع آن نترسیم. خیلی از ما ایده هایی در ذهن مان داریم که مطمئنیم در صورت پرورش آن، به نتایج خوبی می رسیم. شرایط لازم برای ایجاد یک کسب و کار کوچک، ایده ای خوب یا معمولی، سرمایه ای اندک و پشت کار است. کسب و کار های نوپا را که استارتاپ نیز می نامند، در بعضی موارد حتی با سرمایه های نزدیک به صفر شروع می شوند. مثلا فرض کنید کسی که توانایی های برنامه نویسی، گرافیک و … را برای ایجاد یک وبسایت دارد، احتمالا راه اندازی آن، هزینه ای نزدیک به صفر برای او خواهد داشت.

  1. یادتان باشد اکثر ما کلی از این ایده ها داریم که بسیار خوب هستند و هیچ وقت آنها را عملیاتی نمی کنیم. پس فرصت را غنیمت بشمارید و شروع کار را به تعویق نیندازید.
  2. کسب و کارهای کوچک با سرمایه اندک شکل می گیرند و آینده روشنی به لحاظ مالی هم دارند، ولی نیازمند تلاش و صبر هستند. روی صبر تاکید می کنیم؛ به این معنی که این مدل کسب و کارها مثل راه اندازی یک مغازه نیستند که از روز اول مشتری داشته باشد

 

مهارت آموزی

مهارت کسب کنید. اگر هیچ ایده ای ندارید و حداقل سرمایه را برای کسب و کار تازه ای نیز ندارید، به دنبال کسب مهارت باشید. در دنیای امروز کسانی درآمد خوبی دارند که مهارت های مناسبی دارند و در آن مهارت شهرت پیدا کرده اند و جز بهترین ها هستند. در کسب مهارت نیز با خیال آسوده به سراغ علاقه تان بروید یا اگر در اطرافیان فرصتی مهیا شده آن را جدی بگیرید. از مهارت های فنی (مثل جوشکاری، لوله کشی، کابینت سازی، کاشی کاری، مکانیکی و …) گرفته تا مهارت های ظریف تر و هنری (مثل خطاطی، نقاشی، موسیقی و …) و یا حتی مهارت های دنیای جدید (مثل برنامه نویسی، گرافیک و …) همگی، شما را از داشتن یک شغل مطمئن با درآمد خوب مطمئن خواهند کرد.

 

چند نکته:

  1. وقتی می خواهید مهارتی را کسب کنید، نگران نباشید که این مهارت چگونه برای شما ایجاد شغل و درآمد خواهد کرد. با توسعه فضای مجازی، عرضه مهارتی که دارید بسیار ساده شده و هرکسی فقط با یک گوشی هوشمند مهارت خود را عرضه می کند. همچنین وبسایت هایی هستند که شما می توانید در آنجا سفارش بگیرید و به شکل پیمانکاری انجام دهید. مثلا سایت پونیشا یک سایت ایرانی معتبر در زمینه برون سپاری پروژه های کاری یا به عبارت دیگر فریلنس (Freelance) است و کسانی که مهارت های لازم را داشته باشند (Freelancer)، می توانند به راحتی در آن کسب درآمد کنند.
  2. برای کسب مهارت هم هرچه زودتر شروع کنید، بهتر است. بعضی از ما بدون اینکه بخواهیم آموزش مهارتی را از دوران کودکی شروع کرده ایم. مثلا ممکن است شخصی از کودکی با تصمیم والدین خود، نواختن یک آلت موسیقی را آموخته باشد. در این صورت می تواند در سنین بالاتر، آن را آموزش بدهد و از آن کسب درآمد کند.
  3. یادتان باشد که کسب مهارت، می تواند انگیزه و ایده لازم برای یک کسب و کار را نیز در شما ایجاد کند.
101 دیدگاه
  • راز پاسخ دهيد 2 / 01 / 1403

    خوب بود ، باعث شد تو فکر برم

  • Saber پاسخ دهيد 15 / 07 / 1402

    مطلب بسیار واقعی و قابل فهم بود ممنون.
    توی انتخاب مسیر شغلی باید
    اولا:شغل هارو بشناسی، گزینه هات رو زیاد کنی
    دوما:طبق شناخت حداقلی که از خودت داری بری چنتاشو امتحان کنی تجربه کنی ضرر هم دادی شکست هم خوردی عیبی نداره
    سوما:با تجربه و شناختی که از خودت بدست میاری توی این مسیر، انتخاب های بهتر و آگاهانه تر میکنی و به درآمد و شغل ایده آلت میرسی!

  • نیهان۱۳۷۲ پاسخ دهيد 6 / 05 / 1402

    من لیسانس مهندسی شیمی دارم آیا دوباره لیسانس حقوق بخونم چون علاقه به حقوق دارم یا ارشد مهندسی شیمی