logo
برچسب ها:
راهنمای جامع انتخاب آزمون آزمایشی
16

راهنمای جامع انتخاب آزمون آزمایشی

راهنمای جامع انتخاب آزمون آزمایشی ( کدام آزمون آزمایشی ؟)

مقدمه

برای داوطلبانی که مدرسه آنها را مجبور به شرکت در آزمونی خاص نمی کند، انتخاب یک آزمون آزمایشی مناسب کار سختی به نظر می رسد. البته همان داوطلبانی که جبرا در آزمون آزمایشی خاصی شرکت می کنند در برهه های زمانی خاصی اقدام به ثبت نام در یک آزمون آزمایشی دوم هم می کنند. اطلاعات این مقاله در جهت انتخاب آزمون آزمایشی بدرد همه داوطلبین کنکور خواهد خورد و پاسخ سوال ” کدام آزمون آزمایشی ؟ ” را خواهد داد.

ضمنا با توجه به استقبال گسترده داوطلبان از 4 آزمون قلم چی، گزینه دو، سنجش و گاج، سایر آزمون ها را در این مقاله بررسی نمی کنیم . لازم به ذکر است اطلاعات موجود در این مقاله بر اساس برنامه سال تحصیلی 97-1396 و این موسسات است.

تخفیفات نوروزی

قرار نیست ما در پایان این مقاله به شما بگوییم که در کدام آزمون آزمایشی شرکت کنید. ما فقط به بیان ویژگی های این آزمون ها می پردازیم و در نهایت شما با توجه به شرایط شخصی خود مناسب ترین آزمون آزمایشی را انتخاب می کنید.

ظاهر ماجرا

ظاهرا ماجرا همه آن چیزی است که به آنها فکر می کنیم ولی معمولا عوامل تعیین کننده برای انتخاب ما نیستند. از جمله آنها می توان به قیمت، تعداد کل آزمون ها و … اشاره کرد. این اطلاعات را در جدول زیر خلاصه کرده ایم.

انتخاب آزمون آزمایشی – کدام آزمون آزمایشی – آزمون آزمایشی

⦿ لازم به ذکر است که منظور از آزمون های جامع، آزمون هایی ست که با سرفصل کنکور برگزار می شوند. همچنین منظور از آزمون های جمع بندی آزمون هایی است که بخش بزرگی از مطالب مثل نیم سال اول دوازدهم، کل دوازدهم یا پایه را شامل می شوند.

⦿ فاصله بین آزمون ها ممکن است در مواردی رعایت نشود.

عوامل تاثیر گذار در انتخاب آزمون آزمایشی (کدام آزمون آزمایشی ؟)

1- فاصله زمانی بین آزمون ها

⦿ تجریه نشان داده است که بهترین فاصله زمانی بین آزمون های آزمایشی 3 هفته است. البته برای کسانی که کنکور اولی هستند و به مدرسه می روند. همه شما این را می دانید که معمولا دبیران سال دوازدهم در برنامه تدریس شان کمی از سرفصل آزمون ها جلوتر حرکت می کنند. پس زمانی که تاریخ هر یک از آزمون ها سر برسد نیاز به یک فرصت کوتاه برای مرور و جمع بندی دارند. بنابراین می توانند در فرصت 3 هفته ای 2 هفته تدریس کنند و 1 هفته برگردند و مباحث آزمون را که کمی قبل تر تدریس کرده اند، مرور کنند. البته شاید مخاطب این بخش بیشتر مشاورانی باشند که می خواهند برای دانش آموزانشان یک آزمون آزمایشی استاندارد انتخاب کنند.

⦿ نکته مهم اینجاست که برای پشت کنکوری ها فرصت 2 هفته ای مناسب تر است. چون این دسته از داوطلبان زمانی را صرف آموزش سر کلاس نمی کنند و فقط به مطالعه و تست زنی می پردازند.

⦿ فاصله های بیشتر از 3 هفته دارای این نقص هستند که داوطلب را از تب و تاب آزمون می اندازند. یعنی وقتی داوطلبان در یک آزمون آزمایشی شرکت می کنند، تا آزمون بعد 4 هفته زمان دارند و خودشان را از آن خیلی دور می بینند. بنابراین احتمال کم کاری و کاهش انگیزه ها زیاد است.

⦿ در بعضی موارد داوطلبان آزمون های قلم چی را یکی در میان شرکت می کنند. (یعنی هر 4 هفته) چون سرفصل آزمون های قلم چی پوششی است، (یعنی هر آزمون بخشی از مطالب آزمون قبل را هم مرور می کند) کسانی که با این روش در آزمون های آزمایشی شرکت می کنند هیچ سرفصلی را از دست نمی دهند. این هم ایده جالبیست.

2- سرفصل

برای تحلیل سرفصل آزمون ها به چهار موضوع حجم، توزیع، مرور مطالب و حق انتخاب می پردازیم. اگر هر یک از آزمون ها در این موارد نکته ای دارند به آن اشاره کرده ایم.

انتخاب آزمون آزمایشی – آزمون آزمایشی – کدام آزمون آزمایشی

3- پس از آزمون آزمایشی

کدام آزمون آزمایشی – انتخاب آزمون آزمایشی – آزمون آزمایشی

4- سطح ازمون ها

سطح آزمون خیلی مهم است. البته بعضی مواقع ما سطح آزمون را با سطح رقبایمان در یک آزمون اشتباه می گیریم. منظور ما در این قسمت سطح سوالات آزمون است.

⦿ قلم چی : سطح سوالات این آزمون در دو سه سال اخیر با سال های قبل تر قابل مقایسه نیست. به نظر می رسد سیاست آزمون های قلم چی این است که مخاطب خاص خود، یعنی کسانی که احتمالا رتبه های زیر 1000 کنکور هستند را از دست ندهد. چرا که یکی از نقد هایی که سابق بر این به این آزمون وارد می شد نبود سوالات خلاقانه با ایده های جدید در این آزمون است. ولی الان این نقد وارد نیست. بدانید که سطح سوالات قلم چی بالاست. البته بالا و پایین بودن نسبی است و معیار آن کنکور است. بهتر است بگوییم سطح سوالات قلم چی، از کنکور و در مواردی (نه همیشه) بالاتر هم می رود.

⦿ گزینه دو : این آزمون دقیقا کنکور را هدف گرفته است. شاید بر خلاف قلم چی، گزینه دو علاقه ای به جلب رضایت رتبه های خاص کنکور ندارد. گزینه دو آن سوالات عجیبی که گاهی ممکن است در قلم چی ببینیم را ندارد. این موضوع به این معنی نیست که با گزینه دو نمی توان رتبه خاص در کنکور آورد.

⦿ سنجش : این آزمون بلاتکلیف است. در آزمون های جزیی قبل از عید، بعضا سوالاتی می بینیم که به قدری ساده اند که احتمال آمدن آنها در کنکور قریب صفر است و در آزمون های جامع بعد از عید سوالاتی می بینیم که آزمون را بیشتر به آزمون المپیاد شبیه می کند تا شبیه ساز کنکور. به نظر تیم آزمون سازی سنجش (طرح، انتخاب و تحلیل سوالات) به قدرت رقیبانش نیست.

⦿ گاج : گاج استاندارد نبود. ولی در حال استاندارد شدن است. چند سال گذشته در بعضی موارد بی تجربگی در برگزاری آزمون رو در آزمون های گاج می توانستید ببینید ولی در حال حاضر آزمون ها پیشرفت خوبی داشتند و مسیر تکامل را طی کرده اند.

5- جامعه آماری

برای مقایسه جامعه آماری آزمون های مذکور، در جدولی تعداد شرکت کنندگان هر یک از این آزمون ها را آورده ایم. لازم به ذکر است این آمار برای یکی از آزمون های بعد از نوروز 96 است.

کدام آزمون آزمایشی – انتخاب آزمون آزمایشی – آزمون آزمایشی -

⦿ دقت کنید که این آمار مربوط به آزمون های جامع است و آمار آزمون های غیر جامع (جزیی) که قبل از عید برگزار می گردند کمتر از این اعداد است.

6- حاشیه ها

منظورمان از حاشیه تقلب است. در رابطه با تقلب به چند نکته دقت کنیم:

⦿ درست است که به عنوان یک شرکت کننده در این آزمون ها اگر بدانیم که در آزمون تقلب می شود کمی از انگیزه هایمان کاسته می شود و نسبت به رتبه، تراز و … مشکوک و بدبین می شویم، ولی از این موضوع هم غافل نشوید که با توجه به جامعه آماری بالای آزمون های مذکور (مخصوصا در آزمون های جامع بعد از عید) تعداد محدودی متقلب در تراز کسب شده شما اثر محسوسی ندارند. این موضوع را با یقین عرض می کنیم و می توان نشان داد که تقلب حدود 1000 نفر (که قطعا تعداد متقلبین کمتر از این حرفهاست) در بین حدود 50000 نفر اثر محسوسی روی تراز ندارد. دقت کنید که گفتیم تراز نه رتبه. البته که تراز آزمون های مذکور خود اطلاعات با ارزش تری از رتبه هستند.

موفق باشید.


 

حتمن بخونید :

26 دیدگاه
  • پریا پاسخ دهيد 10 / 07 / 1397

    سلام
    من با توجه به اینکه سوالات سنجش بیشتر توی کنکور سراسری دیده شده تو این آزمون شرکت کردم. امسال دوازدهم ریاضی ام و ۹۸ کنکور میدم. به نظرتون کار اشتباهی کردم و اگه اینطوره شما چه پیشنهادی میدید؟

    • مشاور آموزشی (مدير) در پاسخ به پریا پاسخ دهيد 11 / 07 / 1397

      سلام. نه آزمون بدی نیست ولی سعی کنید در آزمون های جامع قلم چی یا گزینه دو هم شرکت کنید.

  • سجاد بابایی پاسخ دهيد 5 / 06 / 1397

    ممنون خیلی کاربردی بود من واقعا از گمراهی بیرون اومدم الان میدونم کدوم بهترینه دمتون گرم

    • m.r در پاسخ به سجاد بابایی پاسخ دهيد 10 / 07 / 1397

      الان به نظرت کدومش بهتره

  • بیژن اکبری پاسخ دهيد 26 / 05 / 1397

    خیلی خوب بوداطلاعات کامل وجامعی بود

  • بیژن اکبری پاسخ دهيد 26 / 05 / 1397

    مطالب بسیارارزنده ای بود

  • شهین پاسخ دهيد 29 / 02 / 1397

    مقاله ی بسیار جامعی بود. دست مریزاد