logo
برچسب ها:
آشنایی با انواع کتاب های انتشارات خیلی سبز
46

آشنایی با انواع کتاب های انتشارات خیلی سبز

کتاب های جامع و تست خیلی سبز

​انتشارات خیلی سبز متفاوت بوده و هست. نگاه فانتزی به کنکور از ادبیات کتاب های انتشارات خیلی سبز تا طرح روی جلد و نوع نگاه آن به آموزش به چشم می خورد. کلمات عجیب و غریب در کتاب های خیلی سبز جایی ندارد و خودمانی نوشته شده اند.

تفکر آموزش ساده و قابل فهم مطالب در کتاب های این انتشارات خیلی به چشم می خورد ولی گاهی این تفکر به تثبیت عمیق مطالب در ذهن خواننده ضربه زده و در بعضی مطالب به فهم کم عمق و حفظی دروس اختصاصی بسنده می شود. خیلی سبز با زیست هایش خیلی سبز شد ولی بعد از آن ریاضی تجربی، حسابان، گسسته، عربی اش شاهکار کرد و بازار را گرفت.

ساده انگاری مطالب برای دانش آموز بعضا اتهام سادگی به کتاب های خیلی سبز می زند که غلط هم نیست. انگار مولف به قدری در تیپ بندی سوالات کنکور و نکات غرق شده که از مفاهیم اصلی درس غافل شده است. در نهایت باید بپذیریم که کتاب های انتشارات خیلی سبز در منجلاب کتاب ها جز بهترین هاست.

تخفیفات نوروزی

درسنامه های سری جامع و تست خیلی سبز عموما به شکل مجموعه ای از نکات و کاربرد آنها در حل تست ها هستند که پس از آن تست های طبقه بندی شده آمده اند. این تست ها شامل سوالات تالیفی، تست های کنکور و همچنین تست های آزمون های قلم چی در بعضی دروس هستند.

همان طور که ذکر شد عربی جامع خیلی سبز، شیمی دوازدهم خیلی سبز، زیست دوازهم خیلی سبز و زیست یازدهم خیلی سبز از پرفروش ترین کتاب های این ناشر هستند.

کتاب های ماجراهای من و درسام برای 20 گرفتن خیلی سبز

سری ماجراهای من و درسام برای 20 گرفتن برای شرکت موفق در آزمون های تشریحی (یا امتحان نهایی) تالیف شده اند و معمولاً دارای یک درسنامه جمع و جور و درنهایت تعدادی تمرین تشریحی هستند که به شکل میکرو طبقه بندی بعد از هر موضوع مرتب شده اند.

معمولاً تعداد انگشت شماری تست دارند، پس برای آمادگی آزمون های تستی مناسب نیستند. این​ کتاب ها در نوع خودشان عالی اند. کتاب های ماجراهای من و درسام جامع به تازگی از این ناشر چاپ شده است که کتاب های ماجرای جامع پنجم و ماجرای جامع چهارم بلافاصله بعد از چاپ پرفروش شده اند.

کتاب کار خیلی سبز

کتاب های کار خیلی سبز مجموعه ایست از سوالات بدون پاسخ که باید به کمک یه راهنما که معمولاً معلم است پاسخ داده شوند. مثل اکثر کتاب های کار بازار این دسته از کتاب ها دارای درسنامه های نسبتا کوتاه و خلاصه و بعد از آن تعداد زیادی تمارین تشریحی اند که در تالیف آنها از تمارین کتاب درسی نیز استفاده شده است.

تنوع سوالات در این کتاب ها معلم ها را از آماده کردن جزوه های پر حجم بی نیاز می کند و می توانند به عنوان یک جزوه خوب به آن اعتماد کنند. این کتاب ها در مقطع پیش دبستانی هم به چاپ رسیده اند و کتاب کار علوم پیش دبستانی و کتاب کار ریاضی و هوش پیش دبستانی جز عناوینی بوده اند که با استقبال مخاطبین روبرو شده اند.

کتاب های هفت خان خیلی سبز

هفت خان کتاب های موضوعی ادبیات است که شامل عناوین تاریخ ادبیات، لغت و املا ، قرابت معنایی، زبان فارسی و آرایه های ادبی می شود. اولا این کتاب برای افزایش قدرت تست زنی برای آزمون های آزمایشی طراحی شده است و با توجه به نوع سوالات ادبیات کنکور کاملا این نوع مطالعه یعنی موضوعی توصیه می شود.

کتاب های هفت خان شامل تست های فراوان هستند و تست های کنکور های چند سال اخیر را نیز پوشش خوبی می دهند. برای مطالعه روزانه، مطالعه در تاکسی و مدرسه و همه جا مناسبند چون قطع آنها وزیری است.

کتاب های فصل آزمون خیلی سبز

با تغییر نظام آموزشی انتشارات خیلی سبز کتاب های آزمون خود را به فصل آزمون تغییر نام داد. البته تغییری بزرگی در ساختار این کتاب ها ایجاد نشد. اگر شما یکی از این کتاب ها را ورق بزنید می بینید که این کتاب ها درسنامه ای ندارند و یک راست به سراغ آزمون می روند.

بنابراین این کتاب ها برای دوران جمع بندی هستند ولی نه برای کسی که مطالعه اش را کامل نکرده. بلکه برای کسی که با تسلط کامل دچار کمبود تست یا آزمون در روزهای پایانی شده است. همان طور که گفتیم این سری از کتاب ها دارای تعدادی زیادی آزمون است که موضوع به موضوع، فصل به فصل و سال به سال مطالب را پوشش می دهند.

در مواردی آزمون های بعضی فصول به آزمون های با موضوعات ریزتر تقسیم شده است و در پایان، یک آزمون استاندارد پایان فصل هم قرار گرفته است. در انتهای هر فصل یک آزمون سخت تر از استاندارد هم برای دانش آموزان قوی تر با نام (به سوی 100) وجود دارد.

تعداد سوالات در هر یک از آزمون ها معمولاً 10 تایی یا 15 تایی هستند. البته آزمون های پایانی و جامع که با سرفصل کنکور هستند دارای تعداد سوال مشابه با کنکور هستند. کتاب های فصل آزمون زیست، فصل آزمون شیمی، فصل آزمون فیزیک و فصل آزمون ریاضی تجربی از پرفروش ترین کتاب های این سری هستند.

کتاب های جمع بندی خیلی سبز

​کتاب های جمع بندی خیلی سبز همان طور که از اسم شان پیداست جزوه ای خلاصه است که ضمن آن تست های چند سال اخیر کنکور در آن حل شده است. ماه های پایانی منتهی به کنکور زمان مناسبی برای استفاده از این کتاب هاست.

البته لازم به ذکر است که در پایه های پایین تر هم برای بعضی از دروس این کتاب ها به چاپ رسیده اند و برای روزهای قبل امتحان می توانند مفید باشند. کتاب های جمع بندی عربی و جمع بندی ریاضی تجربی از پرفروش ترین کتاب های این بخش هستند.

کتاب های شب امتحان خیلی سبز

کتاب های سری شب امتحان به تقلید از انتشارات هایی مثل گل واژه و بنی هاشمی که سوالات امتحانات نهایی را جزوه وار چاپ می کردند تولید و به چاپ رسیده است. در این کتاب ها که بیشتر شبیه جزوه هستند نمونه سوالات نهایی آمده اند، به علاوه خلاصه ای بسیار کوتاه و مختصر که به درد مطالعه شب امتحان می خورد.

البته برای کسی که قبلا از یک منبع کامل تر آن موضوع را مطالعه کرده است. در بخش های کوتاهی، مشاوره ای هم درباره درس مورد نظر به خواننده داده شده است. کتاب های شب امتحان سلامت و بهداشت و شب امتحان هویت اجتماعی از پرفروش ترین ها هستند.

کتاب های آموزش شگفت انگیز خیلی سبز

سری کتاب های آموزش شگفت انگیز خیلی سبز را می توان با کتاب های سیر تا پیاز انتشارات گاج یا 3 بعدی نشر الگو مقایسه کرد. این سری از کتاب ها دقیقا مشابه رقیبانی که برای آن ذکر کردیم سه هدف آموزش، آمادگی برای امتحانات تشریحی و آمادگی برای آزمون تستی را باهم دارد.

برای فصل های مختلف هر کتاب، ابتدا درسنامه هایی دارد که معمولاً سوال تشریحی و تستی هم در آن حل شده است. این درسنامه ها مفصل و طولانی هستند و با کمی پشت کار می توانند خواننده را از معلم بی نیاز کنند. بعد از آن تعدادی سوال تشریحی و سپس تست های مرتبط با آن فصل را خواهید دید.

البته معمولاً هر فصل را به چند درس تقسیم کرده است. در پایان هر فصل هم پاسخنامه تشریحی سوالات تشریحی و تست ها را آورده اند. در کل کتاب های جمع و جوری هستند که هزینه های دانش آموزان را کاهش می دهند و از خرید چند کتاب بی نیاز می کنند.

حل سوالات تشریحی قبل از ورود به تست ها در استفاده از این کتاب ها اهمیت زیادی دارد و برای دانش آموزان متوسط و ضعیف بسیار کمک کننده است. آموزش گفت انگیز ریاضی دهم، آموزش شگفت انگیز ریاضی یازدهم و همچنین آموزش شگفت انگیز فیزیک دوازدهم و آموزش شگفت انگیز فیزیک یازدهم از کتاب های پروفروش در این دسته هستند.

کتاب های نردبام خیلی سبز

کتاب های نردبام همان سری پیشرفته خیلی سبز است. قرار است با این کتاب ها از نردبام موفقیت بالا بروید. این کتاب ها مجموعه ای از تست هایی است که شاید بتوان گفت احتمال آمدن آنها در کنکور کمتر است. دقت کنید که گفتیم کم، نه غیر ممکن.

موضوعی که در استفاده از این کتاب ها اهمیت دارد این است که باید به عنوان کتاب مکمل (کتاب تست دوم) در کنار کتاب دیگری مورد استفاده قرار بگیرد. یعنی به شرط تسلط بر یک کتاب معمولی باید سراغ همچنین کتابی رفت مگر دانش آموزان خیلی قوی که بتوانند از آن به عنوان منبع اول استفاده کنند.

این کتاب ها نیز درسنامه های خلاصه ای دارند و بعد از آن تست های طبقه بندی شده تالیفی و کنکور و بعضا آزمون های آزمایشی قلم چی. فیزیک دهم نردبام، فیزیک یازدهم نردبام و فیزیک دوازدهم نردبام و عربی جامع نردبام جز کتاب هایی از این دسته هستند که با فروش خوبی روبرو شدند.

کتاب های تیزهوشان خیلی سبز

کتاب های تیزهوشان خیلی سبز هم به شکل تک درس و هم به شکل جامع برای مقاطع ابتدایی و متوسطه اول چاپ شده اند. این کتاب ها درسنامه های خوب و مفصلی دارند و در درسنامه ها تست های متنوع گنجانده شده است. بعد از آن تست ها معمولاً مرتب چیده شده اند، طوری که روند آموزشی خاصی را مدنظر دارد.

یعنی مولف تلاش کرده که با ترتیب تست ها ذهن خواننده را طبقه بندی بکند. در تست های این کتاب ها از سوالات آزمون های داخلی مثل استعدادهای درخشان، انرژی اتمی و همچنین آزمون های خارجی مثل مسابقات ریاضی آمریکا، آفریقای جنوبی و … بهره گرفته شده است.

البته لازم به ذکر است که کتاب های جامع تیزهوشان درسنامه های خلاصه ای دارند و در تست های ریاضی از سوالات آزمون های معتبر استفاده شده است. کتاب های ریاضی نهم تیزهوشان وعلوم نهم تیزهوشان با توجه به اهمیتی که در آزمون تیزهوشان دارند بسیار پرفروش شده اند.

کتاب های موضوعی خیلی سبز

کتاب های موضوعی خیلی سبز در واقع ادامه سیر تکاملی کتاب های هفت خان ادبیات هستند. ناشرین معمولاً کتاب های موضوعی را با عنوان های ادبیاتی آن شروع می کنند. کتاب های موضوعی خیلی سبز مثل آیات و روایات دین و زندگی البته ایده جدیدی نیست ولی با کیفیت است.

با عنایت به سوالات کنکور سال های اخیر، اهمیت موضوعی کار کردن دروس عمومی بر هیچ کس پوشیده نیست. مطالعه مستمر کتاب های موضوعی همچون آیات و روایات و یا استفاده از آن برای مرور روزهای پایانی قبل از آزمون های جامع تستی، بسیار مفید است.

البته بهتر است به عنوان مرجع مطالعه قرار نگیرد تا پیوستگی بین مطالب از بین نرود. شاید مطالعه پیوسته موضوعات یک درس (مثلا اینکه آیات دین و زندگی را در خلال درس بخوانیم) درس خواندن را شیرین تر و قابل تحمل تر بکند.

با عبور از دروس عمومی کتاب های موضوعی در دروس اختصاصی هم جا باز کرد تا جایی که مسائل شیمی خیلی سبز از پرفروش ترین کتاب های موضوعی این ناشر است. بعد از آن پت و متن خیلی سبز، درک مطلب عربی و زیست شناسی تصویری در رتبه های بعدی قرار دارند.

کتاب های چند کنکور خیلی سبز

​خیلی سبز در نظام قدیم کتابی مشابه این کتاب نداشت و اولین بار، با تغییرات کتاب های درسی این سری از کتاب ها را به چاپ رسانید. البته این سری از کتاب ها دارای مشابه های زیادی از سایر انتشارات ها هستند. خیلی سبز در سری چند کنکور، چند کنکور ریاضی، چند کنکور تجربی و چند کنکور انسانی به چاپ رسانیده است، کنکور های سراسری 6 سال اخیر داخل و خارج از کشور (یعنی مجموعا 12 کنکور) را گرد هم آورده است.

جلد اول به شکل مجموعه ای است که 12 آزمون به شکل دفترچه کنکور و 12 پاسخبرگ در آن قرار گرفته و جلد دوم پاسخنامه تشریحی آنها هستند. یک مجموعه کتاب 2 جلدی به نام چند کنکور عمومی، شامل 37 آزمون عمومی تمام رشته ها در 6 سال اخیر نیز برای استفاده همه رشته ها به چاپ رسیده است.

همان طور که می دانید تست های کنکور سراسری تا سال 1397 بر اساس کتاب های نظام قدیم هستند و کنکور 98 اولین کنکور مطابق با کتاب های درسی نظام جدید بود. لذا تست هایی که نیاز به تغییر داشته اند، با تست های سایر رشته ها یا تست های تالیفی جایگزین شده اند. این تغییرات در کنار سوالات مشخص نشده است و در پاسخنامه در کنار شماره سوال ذکر شده است.

کتاب های جیبی خیلی سبز

کتاب های جیبی خیلی سبز نیز نسبتا به سری کتاب های جمع بندی همین ناشر شبیه اند و فقط تفاوت آنها حجم کمتر، تعداد تست کمتر در خلال مرور و قطع آنها است که جیبی طراحی شده اند.

این کتاب ها هم به شکل تک درس تالیف شده اند و هم در میان آنها کتاب های موضوعی دیده می شوند. به طور مثال کتاب حفظیات شیمی جیبی، واژگان انگلیسی سطر به سطر، لغت نامه عربی جیبی و فرمول های فیزیک جیبی از پرفروش ترین کتاب ها در این بخش هستند.

کتاب های پرتقال خیلی سبز

همان طور که می دانید بخشی از سوالات آزمون های تیزهوشان و بسیاری از آزمون های معتبر علمی را سوالات استعداد تحلیلی تشکیل می دهند که پای ثابت بسیاری از آنها درک متن است. یعنی متنی به خواننده ارائه و پس از آن در مورد آن سوالاتی پرسیده می شود.

در همین راستا کتاب های پرتقال خیلی سبز به درک متن در پایه های مختلف و براساس توانایی های هر پایه در تحلیل آنها پرداخته است. این کتاب ها برای تمام پایه های مقطع ابتدایی از دوم تا ششم دبستان به چاپ رسیده است.

کتاب های هوش مالتیپل خیلی سبز

دانش آموزان زیادی هستند که رویای قبولی در آزمون تیزهوشان را در ذهن می پرورند و از پایه های پایین تر می خواهند خود را برای شرکت در آزمون تیزهوشان آماده کنند. بخشی از سوالات این آزمون که مربوط به هوش و استعداد تحلیلی می شود را می توان با تمرین و تقویت هوش اکتسابی پاسخ داد.

کتاب های هوش مالتیپل خیلی سبز برای آشنایی با سبک سوالات این بخش و تقویت این مهارت در پایه های مختلف در مقطع ابتدایی و متوسطه اول چاپ شده اند. در این کتاب ها درسنامه نسبتا خلاصه ای می بینیم که نحوه برخورد با این سوالات را معرفی می کند. پس از آن نمونه سوالات چهارگزینه ای و پاسخ تشریحی سوالات قرار گرفته اند. هوش مالتیپل ششم به هفتم پرفروش ترین کتاب این سری است.

کتاب های پیشتاز خیلی سبز

کتاب های پیشتاز خیلی سبز را شاید بتوان چیزی شبیه به سری شگفت انگیز همین انتشارات دانست که در مقطع ابتدایی و متوسطه اول به چاپ می رسند. در این کتاب ها درسنامه های نسبتا مفصلی وجود دارد که دارای سوالات و تست های حل شده است و بعد از سوالات تشریحی و پرسش های چهارگزینه ای آمده اند. در نهایت نیز پاسخ تشریحی سوالات آمده است.

با توجه به حجم نسبتا بالای درسنامه و تنوع سوالات تشریحی و تستی این کتاب گزینه ای اقتصادی برای دانش آموزان محسوب می شود. هر چند بدلیل اینکه بخش زیادی از کتاب به درسنامه و سوالات تستی اختصاص یافته تعداد تست ها نسبتا کم است. کتاب های ریاضی نهم پیشتاز و علوم نهم پیشتاز از جمله کتاب های پرفروش این دسته هستند.

کتاب های مامان باباهای خیلی سبز

با تغییرات کتاب های درسی یکی از مهم ترین دغدغه های پدرها و مادرها این است که روش های آموزش کتاب های جدید با گذشته تفاوت های زیادی داشته و والدین معمولاً در پیگیری امور آموزشی از فرزندان خود دچار مشکل می شوند.

همچنین با شیوع بیماری کرونا و مجازی شدن آموزش مدارس والدین بیش از گذشته درگیر مسائل تحصیلی فرزندانشان شدند. در این راستا کتاب های مامان باباها از انتشارات خیلی سبز می تواند برای این دسته از والدین راهگشا باشد.

در این کتاب ها آموزش داده شده که هدف هر یک از تمارین کتاب درسی چیست و چگونه می توان بدون اینکه کار فرزند را خودمان انجام دهیم، او را در حل تمارین کتاب درسی هدایت کنیم. کتاب های ریاضی اول دبستان مامان باباها و ریاضی دوم دبستان مامان باباها از این سری به چاپ رسیده اند.

کتاب های پیک هفتگی خیلی سبز

​کتاب های پیک هفتگی خیلی سبز در واقع کتاب کار محسوب می شوند که برای هر هفته دانش آموزان مقطع ابتدایی برنامه دارند. انتهای هر هفته شما می توانید براساس پیشروی کلاس درس تمارین درس ریاضی، علوم، فارسی، هدیه های آسمان و مطالعات اجتماعی را از این کتاب حل کنید. این کتاب ها مشابه همه کتاب های کار درسنامه و پاسخنامه تشریحی ندارد.

کتاب های خوش خطی خیلی سبز

​کتاب های خوش خطی برای رهایی از خرچنگ ها و قورباغه هاست. این شعار کتاب های خوش خطی خیلی سبز است. این کتاب ها برای مقطع ابتدایی چاپ شده و برای هر پایه متناسب با آن سرمشق هایی را برای تمرین خوش خطی با خودکار یا مداد ارائه کرده است. با توجه به این که خیلی از مطالب کتاب های درسی احتمالاً بعدها بدردمان نمی خورد! تمارین این کتاب ها تا آخر عمر بدردمان خواهد خورد… در وانفسای بدخطی، ایده خیلی خوبی بود.

 

مقالات مرتبط به این موضوع :

78 دیدگاه
  • Fatemeh پاسخ دهيد 14 / 08 / 1402

    فرق بین سری کتاب های ماجراهای من و درسام خیلی سبز و بانک نهایی خیلی سبز چیه؟

    • چی بخونم (مدير) در پاسخ به Fatemeh پاسخ دهيد 20 / 08 / 1402

      سری کتاب‌های ماجراهای من و درسام معمولا درس‌نامه و توضیحات هم دارند اما بانک نهایی‌ها صرفا نمونه سوالات رو شامل می‌شن.

  • رضا پاسخ دهيد 3 / 09 / 1401

    سلام من چند سری از کتاب های تیزهوشان خیلی سبز رو خریداری کردم و رو همشون نوشته بود..سطح :متوسط… حالا میشه شما بگید کدوم سری از کتابای خیلی سبز سطحشون سخت هست؟