logo
برچسب ها:
بررسی بخش های مختلف کارنامه کنکور سراسری 1400
2

بررسی بخش های مختلف کارنامه کنکور سراسری 1400

سازمان سنجش پس از تصحیح پاسخنامه های داوطلبان کنکور سراسری، وضعیت علمی آن ها را مشخص کرده و در قالب کارنامه ای منتشر می کند. کارنامه اولیه کنکور سراسری از بخش های مختلفی تشکیل شده که در آن به بررسی رتبه، تراز (نمره) و وضعیت مجاز بودن داوطلب برای شرکت در انتخاب رشته کنکور سراسری 1400 می پردازد. در ادامه این مقاله به بررسی بخش های مختلف کارنامه اولیه کنکور سراسری می پردازیم.


مقالات مرتبط: تخمین رتبه کنکور سراسری


بخش اطلاعات ثبت نامی و آزمونی در کارنامه کنکور سراسری

اطلاعات مهم مندرج در این قسمت عبارتند از: سهمیه اعمال شده در کنکور، معدل کتبی داوطلب در کنکور، استان بومی، ناحیه بومی و قطب بومی.

https://media.chibekhoonam.net/2024/04/products-Desktop.webp

 

 

نکته مهم در مورد این بخش این است که این اطلاعات نباید به هیچ وجه با اطلاعات واقعی شما تناقض داشته باشد. در اینصورت باید سریعا سازمان سنجش را در جریان بگذارید و درخواست ویرایش اطلاعات کنید.

سهمیه هر داوطلب در زمان ثبت نام کنکور سراسری مشخص شده و به شکل های مختلف می تواند باشد.

معدل شما می تواند در نمره نهایی آزمون موثر باشد که در قسمت درصد ها و نمرات آزمون توضیحات کارنامه کنکور سراسری به آن اشاره می شود.

همچنین استان بومی، ناحیه بومی و قطب بومی شما قطعا در محل قبولی نهایی شما می تواند تاثیر گذار باشد. دلیل اهمیت استان بومی در کارنامه کنکور سراسری این است که نحوه گزینش بسیاری از رشته ها با اولویت بومی گزینی است.

 

بخش اعلام علاقمندی براساس فرم تقاضانامه و وضعیت مجاز به انتخاب رشته در دوره های مختلف تحصیلی در کارنامه کنکور سراسری

دسته بندی دانشگاه ها از لحاظ وضعیت مجاز به انتخاب رشته به شرح زیر است:

دوره های روزانه و نوبت دوم (شبانه) ، مجازی و پردیس های خودگردان و مازاد، بهیاران، دانشگاه فرهنگیان (مراکز تربیت معلم سابق) و دانشگاه شهید رجائی، رشته های پیام نور و غیرانتفاعی و پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی که خود به دو قسمت ویژه فرهنگیان و تمامی دوره ها تقسیم می شود.

 

 

توضیحات مربوط به این دسته بندی ها در مقاله دیگری به طور مفصل بیان گردیده است و در کارنامه بر طبق نتیجه کسب شده توسط داوطلب و اعلام علاقه مندی وی هنگام ثبت نام کنکور سراسری صرفا کلمه مجاز یا غیر مجاز در مقابل هر یک از این دوره ها ذکر می شود.

 

 

بخش وضعیت رتبه و نمره کل داوطلب در هر زیر گروه آزمایشی در کارنامه کنکور سراسری

کارنامه کنکور سراسری در قسمت درصد ها و نمره ها،  6 ردیف دارد و 5 ستون. آنچه در این 6 ردیف می بینید عبارت اند از:

 

در ادامه به توضیح هر کدام از عناوین میزان تاثیر سوابق تحصیلی دیپلم، میزان تاثیر سوابق تحصیلی پیش دانشگاهی، رتبه در سهمیه، رتبه کشوری (بدون سهمیه) ، نمره (تراز) کل نهایی و تاثیر مثبت سوابق تحصیلی در کارنامه کنکور سراسری می پردازیم:

میزان تاثیر سوابق تحصیلی دیپلم: تاثیر سوابق تحصیلی دیپلم در کنکور حداکثر 25 درصد و حداقل 0 درصد است. تاثیر سوابق تحصیلی به 2 عامل بستگی دارد. یکی اینکه با چه دیپلمی در کنکور چه رشته ای شرکت کرده اید و دومی اینکه تاثیر سوابق تحصیلی دیپلم در هر زیرگروه متفاوت است.

میزان تاثیر سوابق تحصیلی پیش دانشگاهی: سوابق تحصیلی پیش دانشگاهی از سال 94 در کنکور داوطلبان تاثیر گذار شده و میزان این تاثیر در کنکور سراسری حداکثر 5 درصد و حداقل 0 درصد است. تاثیر سوابق تحصیلی پیش دانشگاهی هم مثل دیپلم به دو عامل تناسب دیپلم با گروه آزمایشی کنکور و زیرگروه ارتباط دارد.

رتبه در سهمیه: قطعا باید اول از همه به این سوال پاسخ بدهیم که اصلا سهمیه چیست؟ از آنجایی که توضیح سهمیه ها و انواع سهمیه و نقش آن در کنکور بسیار مفصل است آن را در مقاله دیگری مفصلا توضیح داده ایم. اما در هر صورت شما در هر سهمیه ای که قرار دارید در این ردیف رتبه شما بین آن ها سنجیده می شود. سهمیه شما یک جامعه آماری کوچک از کل شرکت کنندگان کنکور سراسری است.

رتبه کشوری (بدون اعمال سهمیه): در ردیف چهارم رتبه شما در کل کشور سنجیده می شود. رتبه کشوری به دلیل تاثیر سهمیه در انتخاب رشته ملاک ضعیف تری در مقابل رتبه در سهمیه است.

نمره کل نهایی: نمره کل نهایی یا همان تراز کل، اصلی ترین ملاک در کارنامه است. از آنجایی که تعریف تراز پیچیده است و بسیاری از دانش آموزان و حتی مشاوران مفهوم تراز را نمی دانند معمولا تراز استفاده خیلی کمتری نسبت به رتبه در سهمیه دارد.

تاثیر مثبت سوابق تحصیلی: این ردیف به خوبی نشان می دهد که آیا در مجموع معدل شما توانسته در رتبه شما تاثیر بگذارد یا خیر. اگر بخواهیم کمی واضح تر صحبت کنیم اکثر دانش آموزان که معدل پایینی دارند بشدت نگران این هستند که معدلشان تاثیر بدی در رتبه کنکور داشته باشد. همانطور که همه می دانیم تاثیر معدل در کنکور سراسری فقط بصورت مثبت است. بنابراین معدل به هیچ وجه تاثیر منفی در رتبه کنکور شما نخواهد گذاشت. بنابراین دو حالت دیگر باقی می ماند: تاثیر مثبت و بی تاثیر. ردیف ششم نشان می دهد که آیا معدل شما در رتبه کنکور شما توانسته تاثیر مثبت بگذارد یا بی تاثیر است؟

به دلیل اینکه رقابت در کنکور سراسری بسیار شدید تر از رقابت در امتحانات نهایی است و تعداد داوطلبان کنکور که دارای معدل بالایی هستند زیاد است، بنابراین تاثیر مثبت معدل در رتبه کنکور معمولا به ندرت رخ می دهد و برای بیشتر داوطلبان، معدل نهایی بی تاثیر خواهد بود، چه معدل داوطلب 19 باشد چه 10.

بخش نمرات اکتسابی در کارنامه کنکور سراسری

 

 

در این بخش از کارنامه اولیه کنکور می توانید نمره هر درس عمومی و اختصاصی گروه آزمایشی امتحانی خود را به صورت درصد مشاهده نمایید که با فرمول محاسبه نمرات مثبت و منفی، (تاثیر 3 امتیاز مثبت به هر پاسخ صحیح و 1 امتیاز منفی به هر پاسخ غلط) نمره خام داوطلب در هر درس محاسبه شده و به صورت درصد در اختیار داوطلبان قرار می گیرد. در واقع داوطلب با مشاهده این بخش مطلع می شود چند درصد از نمره یک درس را پس از کسر نمرات منفی پاسخ های غلط کسب کرده است. با توجه به این که لینک دریافت پاسخنامه داوطلبان در این بخش از کارنامه اولیه کنکور سراسری قرار می گیرد متقاضیان با بررسی آن می توانند نمرات خود را محاسبه و صحت آن ها را کنترل نمایند.

 

بخش نمرات و رتبه های نهایی داوطلب در کارنامه کنکور سراسری

در این تصویر فرد تنها دارای سهمیه مناطق می باشد:

 

در این کارنامه، فرد علاوه بر سهمیه مناطق، دارای سهمیه ایثارگران می باشد:

 

 

آخرین رتبه مجاز در سهمیه در دوره روزانه و نوبت دوم: در این ستون آخرین رتبه مجاز در رشته های تحصیلی دوره روزانه و شبانه، در هر زیر گروه با توجه به سهمیه درج شده است.

رتبه داوطلب در سهمیه: برای محاسبه این رتبه، تراز داوطلبان دارای سهمیه یکسان را با یک دیگر مقایسه کرده و به داوطلبی که بالاترین تراز را کسب کرده رتبه 1 اختصاص داده می شود. سپس با توجه به تراز هر فرد، رتبه سایر داوطلبان محاسبه می شود.

رتبه کشوری: رتبه کشوری نشان می دهد فرد در گروه آزمایشی امتحانی خود در بین داوطلبان کشور چه جايگاهی دارد.

 

حتمن بخونید: میزان و نحوه اعمال سوابق تحصیلی در کنکور 1400

حتمن بخونید: توضیح اصطلاحات و ضوابط کلی «انتخاب رشته» کنکور 1400

حتمن بخونید: مدارک و اطلاعات لازم برای ثبت نام در کنکور سراسری 1400 و نحوه تهیه آنها

حتمن بخونید: شرایط عمومی و اختصاصی ثبت نام در کنکور سراسری 1400

بدون دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.