logo
برچسب ها:
تاثیرات بلوغ جنسی در ادامه تحصیل و روند مطالعه دانش آموزان
10

تاثیرات بلوغ جنسی در ادامه تحصیل و روند مطالعاتی دانش آموزان

دانش آموزان معمولا تحت تاثیر عوامل مختلفی در برهه ای از زمان دچار افت تحصیلی می شوند. از دلایل عمده و مهم این افت تحصیلی می توان به شرایط بلوغ، همسالان، مدرسه و خانواده اشاره کرد. این شرایط با تغییرات کوچکی می توانند روند مطالعاتی را تحت تاثیر قرار دهند و تبدیل به عامل اصلی افت تحصیلی دانش آموزان شوند.

فراموش نکنیم در هر شرایطی اگر دانش آموز شما دچار بی انگیزگی و کم شدن اعتماد به نفس و بی علاقگی به درس شود، ممکن است علت های مختلفی داشته باشد که از مهم ترین آن ها می توان به بلوغ اشاره کرد که در دوران متوسطه اول و دوم اتفاق می افتد.

بلوغ جنسی و افت تحصیلی

در این مقاله شرایط جسمی و بلوغ را مورد بررسی قرار می دهیم. دانش آموز مورد بحث ما دانش آموزی است که از نظر فیزیکی و جسمی کاملا سالم است و زندگی طبیعی دارد و همواره از نظر زمان مطالعه و پیگیری امور تحصیلی بسیار خوب عمل کرده است، اما به صورت ناگهانی دچار افت تحصیلی می شود و خانواده را درگیر بحران نگران کننده ای می کند.

https://media.chibekhoonam.net/2024/04/products-Desktop.webp

اگر دانش آموز به سن بلوغ رسیده باشد اولین کاری که والدین باید انجام دهند این است که ابتدا رفتار خودشان را مورد بررسی قرار دهند. فراموش نکنیم که 80 درصد مشکلات ما، ناشی از 20 درصد رفتار ماست.

چرا دانش آموزان در دوران بلوغ جسمی افت تحصیلی می کنند؟

بچه ها در این سن ارزش های خود را تغییر می دهند و می خواهند با قدرت بزرگسالان مخالفت كنند. بنابراین احساس می كنند كه درس خواندن كار بی اهمیتی است و آن را كنار می گذارند. آنها توجه، تمركز و انگیزه های خود را به موضوع دیگری معطوف می كنند و دیگر برای خواندن درس تلاشی نمی كنند و در نتیجه نمراتشان افت می كند.

اكثر بچه ها در آغاز نوجوانی آن قدر پختگی شخصیتی ندارند تا بتوانند از شكست تحصیلی خود درس بگیرند. در بدترین حالت، این بچه ها توجه خود را نسبت به مدرسه از دست می دهند، كم كاری می كنند، تكالیف خود را نادیده می گیرند، از بقیه عقب می افتند و احساس می كنند كه دیگر نمی توانند به آنها برسند.

والدین و فرزندانشان در دوران بلوغ

با ایجاد این وضعیت نوجوان اكنون باید عوارضی را تحمل كند: نمره هایش افت می كند، اعتماد به نفس و عزت نفسش كاهش می یابد. والدین هم ممكن است وضعیت را بدتر كنند. تشویق و تنبیه آنها انگیزه ای در فرزندشان ایجاد نكرده و والدین هم صبر و تحمل خود را از دست می دهند.

احساس ناامیدی می كنند و عصبانی می شوند كه این امر باعث لجبازی بیشتر بچه می شود. در نتیجه مسئله تحصیلی در خانه به عرصه ای برای نبرد قدرت تبدیل می شود و هر چه فشار والدین افزایش می یابد، بچه نیز سرسختی بیشتری از خود نشان می دهد و می گوید شما نمی توانید مرا به درس خواندن مجبور كنید.

در این وضعیت والدین احساس نا امیدی كرده و فكر می كنند كه به عنوان آخرین راه چاره باید از توقعات خود بكاهند و اجازه دهند كه فرزندشان كمتر از ظرفیت خود كار كند و احتمالا می گویند: تنها انتظاری كه از تو داریم این است كه نمره قبولی بیاوری!

رفتار والدین با فرزندان در دوران بلوغ جنسی چگونه باید باشد؟

والدین نباید فوری ناراحت شوند و فرزند خود را صرفا تنبیه یا تشویق كنند. آنها باید روش برخورد موثرتر را در پیش بگیرند. تنبیه و تشویق ممكن است باعث افزایش تلاش یك كودك شود، اما تازه نوجوان یاغی، هرگز با عتاب كردن، تطمیع و تهدید راضی به درس خواندن نمی شود. والدین باید به جای این واكنش ها، نظارت خود را بر آنچه در مدرسه می گذرد افزایش دهند.

چرا باید درباره مسائل جنسی و بلوغ با فرزندمان صحبت کنیم؟

امروزه در جامعه ارتباط بین والدین و دانش آموز در رابطه با مسائل بلوغ بسیار نادرست است و اولیا صحبت کردن راجع به این مورد را قبیح می دانند و بسیاری اولیاء ترجیح می دهند، دانش آموز خود به سراغ این مباحث و مطالب برود.

وقتی دانش آموز اطلاعاتی شکسته و ناقص از جاهای مختلفی دریافت می کند، تمرکز خود را روی اهداف اصلی از دست خواهد داد و این رفتار روی مسائل درسی او به شدت تاثیر گذار است.

تفاوت بسیاری بین دریافت این مسائل از دوست همسان دانش آموز که با هیجان خاصی و از نظر غریزه جنسی این موضوع را بررسی می کند، با اولیایی که این مسائل را جزء مسائل حیاتی و انسانی تعریف می کند، وجود دارد. هر چقدر به این قضیه پوشش معقول تر و انسانی تری دهیم، مطمئنا دانش آموز همان روند را یاد خواهد گرفت.

باید دقت داشته باشیم با توجه به شرایط دانش آموز، اطلاعات را به موقع و به اندازه در اختیار وی قرار دهیم. دیدن برخی فیلم هایی که از شبکه های ماهواره ای پخش می شود و اعضای خانواده در کنار یکدیگر به تماشای این نوع فیلم ها می پردازند، با توجه به تاثیر بلوغ روی دانش آموز، باعث بر هم زنی تمرکز او خواهد شد و باعث افت تحصیلی وی می شود.

والدین ناخواسته بدون اینکه خودشان بدانند، اولین ضربه را به دانش آموز می زنند و برای این ضربه دنبال علت های بیرونی می گردند. بنابراین باید دقت داشته باشیم با توجه به شرایط دانش آموز اطلاعات را به موقع و به اندازه در اختیار وی قرار دهیم.

والدینی که اطلاعات بروز تری دارند با این دیدگاه که دانش آموز بالاخره باید این اطلاعات را کسب کند به زمان این موضوع دقت نمی کنند و حجم اطلاعات را در نظر نمی گیرند و مباحث و مطالبی را به او آموزش می دهند که فراتر از درک وی است.

باید این نکته را در نظر گرفت که دانش آموز باید قدرت درک و هضم این موارد را داشته باشد و اطلاعات درست، به اندازه و به موقع در اختیار او قرار داده شود. همچنین والدین نباید برخورد منفعل داشته باشند یا اگر در این زمینه اطلاعات خاصی ندارند، حتما با مطالعه بیشتر و کمک از مشاورین برتر، این مشکل را حل نمایند.

در دوران بلوغ فرزندان چه کارهایی را باید انجام دهیم؟

بلوغ و مسائل مربوط به آن از مسائل اصلی دانش آموزان تلقی می شود که نادیده گرفتن یا در مقابل، اهمیت فراوان دادن به آن ممکن است خسارت های جبران ناپذیری را به او وارد کند. این مساله نباید به یک دغدغه ذهنی برای دانش آموز تبدیل شود و ذهن و فکر او را مشغول کند، بلکه باید در کنار سایر مسائل مربوط به دانش آموز به آن رسیدگی شود.

حتی الامکان محیط مطالعه آرام و بدون سر و صدا برای دانش آموز مهیا کنید، اما به این نکته دقت داشته باشید، تنهایی دانش آموز در خانه و مخصوصا در این شرایط حساس ممکن است در بسیاری موارد کار نادرستی باشد و تا جایی که امکان دارد، حتما یکی از اعضای خانواده به صورت غیرمحسوس باید همیشه همراه دانش آموز باشد.

برنامه ریزی تحصیلی و ورزش در دوران بلوغ

دانش آموز را ترغیب کنید برای خود برنامه آموزشی تنظیم کند و در بین برنامه آموزشی او حتما زمان هایی را برای ورزش قرار دهید. خود شما والدین گرامی بخشی از برنامه آموزشی او باشید و سعی کنید به عنوان یک دوست با او رفتار کنید، به طوریکه به راحتی بتواند از راهنمایی ها و مشورت های شما کمک بگیرد.

در مواقعی که رغبت زیادی به انجام تکالیف یا درس خواندن ندارد، او را برای یک زمان کوتاه به خودش بسپارید یا می توانید ازین فرصت استفاده کنید و یک پیاده روی و قدم زدن دوستانه را با هم تجربه کنید!

1 دیدگاه
  • آره پاسخ دهيد 18 / 12 / 1400

    یه پیام دارم برای دوست عزیز…………..