logo
برچسب ها:
تحلیل و بررسی نتایج کنکور سراسری 1400، محرمانه های سنجش
4

تحلیل و بررسی نتایج کنکور سراسری 1400، محرمانه های سنجش

در این مقاله قصد داریم کنکور سراسری 1400 رو براساس نتایج آن، تحلیل و بررسی کنیم. این تحلیل ها در زمان های خاص، به ویژه دوران جمع بندی، می تونه مسیر شما رو تغییر بده و به برنامه ریزی شما کمک کنه!

 

عمومی های مرگبار!

https://media.chibekhoonam.net/2024/04/products-Desktop.webp

فقط به سؤال هايي که بلديد، پاسخ دهيد!

آيا مي دونيد که در آزمون سراسري سال 1400 تعداد داوطلباني که به همه سؤالات درس ادبيات پاسخ غلط دادند، سه برابر تعداد داوطلباني بودند که به همۀ سؤال هاي زيست شناسي پاسخ منفي دادند؟! بقیه دروس عمومي هم با اندکي تفاوت، همین وضعیت دارند! یعنی تعداد داوطلباني که، به تمامي يا قريب به اتفاق سؤال های دروس عمومي پاسخ صحيح ندادند، حتی از دروس اختصاصي هم بیشتر بودند.

 دليل اين امر چیه ؟

داوطلبان، تصور مي کنند که بدون دانش لازم و با تکيه بر اطلاعات عمومي يا به ياري شانس و اقبال و تکینک های غیرعلمی مي تونند به سؤال هاي عمومي پاسخ بدند؛ ولي چنين تصوري را نسبت به دروس اختصاصي ندارندميخوایم بگيم که آزمون سراسري، محل آزمون و خطا نيست و نبايد به سؤال هاي آن به طور سرسري پاسخ داد (گاه مي شنويم که داوطلبي مي گیه! حوصله کافي يا زمان لازم را براي خواندن همۀ گزينه ها نداشتم و براي همين، وقتي ديدم که گزينه اول يا دوم به نظرم درسته، همون انتخاب کردم!) همچنين نبايد به اميد شانس و اقبال، گزينه ها را بدون دانش و دقت لازم انتخاب کرد؛ پس اگر اين روزها در درسي آمادگي نداريد، بايد در مدت باقي مانده تا زمان برگزاري آزمون سراسري سال آينده، به مطالعه مباحثي از درس ها بپردازيد تا بتونيد حداقل به چند سؤال معدود در همان درس پاسخ صحيح بديد، چون کسب نمره منفي، بسيار بدتر از به دست آوردن نمره صفره.

توجه داشته باشيد که کنکور، يک مسابقه است و قرار نيست که شما به همه سؤال هاي آن، پاسخ صحيح بديد، بلکه لازمه که در مقايسه با ساير داوطلبان، وضعيت بهتري داشته باشيد، و اين امر، بدون دقت و هوشمندي در پاسخگويي به سؤال ها، به دست نخواهد آمد.

 

سرگذشت ریاضی کنکور

ميانگين درصد نمرات خام در هر سال يکسان نيست

براي مثال، در سال  97، 13 داوطلب گروه آزمايشي علوم تجربي در درس رياضي به 100 درصد سؤال ها پاسخ صحيح داده و 38.53 درصد داوطلبان نيز در همين درس، درصد منفي کسب کرده اند. در سال 98 نيز، 44 داوطلب به 100 درصد سؤال هاي رياضي پاسخ صحيح داده و 20/87 درصد داوطلبان نيز در اين درس، درصد منفي کسب کرده اند. در سال 99 هم تعداد داوطلباني که به 100 درصد سؤال هاي رياضي پاسخ صحيح داده اند، 25 نفر بوده است و 20.37 درصد داوطلبان نيز در اين درس نمرۀ منفي کسب کرده اند، و در سال 1400 هم هيچ يک از داوطلبان به 100 درصد سؤال هاي اين درس پاسخ صحيح نداده اند و 18.89 درصد داوطلبان نيز در اين درس نمرۀ منفي کسب کرده اند.

 يکی از نکات جالب در اين آمار این است که با وجود سخت بودن سؤال هاي رياضي، تعداد داوطلباني که رياضي را منفي زده اند، کمتر از سه سال گذشته است.

 

فقط یک سوال!

پيشي گرفتن از 51 درصد داوطلبان فقط با پاسخ دادن به يک سؤال!

هر ساله از تعدادي از داوطلبان مي شنويم که به دليل بي علاقگي به برخي از دروس يا سخت بودن بعضي از دروس ديگر، يک يا دو درس را کنار گذاشتن و مي خوان در کنکور اصلاَ پاسخ ندن! در حالي که هر قدر هم که يک درس دشوار باشه يا داوطلب هر قدر هم که در يک درس ضعیف باشه، باز هم مي تونه با برنامه ريزي و مطالعه حساب شده، دست کم به سه يا چهار سؤال اون درس پاسخ صحيح بده، و همين مقدار پاسخگويي مي تونه داوطلب از خيل قابل عظیمی از رقباش جلو بندازه؛

براي مثال، سال گذشته اگر داوطلبي تنها و تنها به يک سؤال شيمي درست پاسخ مي داد و در ضمن به هيچ يک از سؤال هاي اين درس پاسخ غلط نمي داد، از 51.5 درصد داوطلبان در اين درس پيشي مي گرفت!

بنابراين، به هيچ وجه هیچ درسی هر چند دشوار نباید کنار گذاشت بلکه با کمک دبير و مشاور، مبحث يا مباحثي از همان درس انتخاب و همون ها رو با دقت مطالعه کنید.

سبقت از 67 درصد رقیبان کنکور فقط با یک تست!

آيا مي دانيد که در آزمون سراسري سال 98، بيش از 73 درصد داوطلبان کنکور انساني، در درس زبان خارجي درصد منفي يا صفر کسب کرده اند؟!

اين تعداد درسال 99 بيش از 74 درصد و در سال 1400 بيش از 67 درصد بوده است.

حال سؤال اينجاست که آيا اين دسته از داوطلبان، نمي توانستند حداقل به دو سؤال زبان خارجي در آزمون سراسري پاسخ صحيح بدهند و البته به هيچ يک از سؤال ها نيز پاسخ غلط ندهند.

 اگر در سال 1400، داوطلبي تنها به يک سؤال زبان خارجي پاسخ صحيح مي داد و به هيچ يک از سؤال هاي اين درس نيز پاسخ غلط نمي داد، از 31/67 درصد داوطلبان در اين درس، درصد بهتري کسب مي کرد!

 

100 درصدهای الکی

به هيچ وجه تک درس نخوانيد!

يکي از اشتباهات رايج و بشدت غلط کنکوری ها اينکه براي موفقيت، روي يک درس تاکيد مي کنند و تصور مي کنند که اگر يک درس را عالي پاسخ بدند مي تونه ضعف اون ها رو در ساير درس ها جبران کنه!

 اما آمار نحوۀ پاسخگويي داوطلبان، هر ساله اطلاعاتي بر خلاف اين ديدگاه به ما میده؛

براي مثال، با وجود اینکه شيمي درس سختی بوده و فقط يک داوطلب در رشته ریاضی تونسته درصد 92.4 کسب کنه و ساير داوطلبان کمتر از 90 درصد زدند. اما همين داوطلب جزء 1000 نفر اول رشته ریاضی نيست!

جالب اينجاست که در کنکور 99 نيز تنها يک داوطلب در درس شيمي، درصد 88.6 کسب کرده و ساير داوطلبان کمتر از 80 درصد زدند، باز هم همين داوطلب نتونسته جزء 1000 نفر اول کشوري رشته ریاضی باشه.

پس به هيچ وجه، وقت خود را صرف مطالعۀ يک درس نکنيد و براي هر درس، با توجه به ضريب آن در آزمون سراسري و ضعف يا توانايي خود در اون درس، وقت بذاريد.

 

عمومی سخت تر است یا اختصاصی؟!

بر اساس شانس و اقبال به سؤال ها پاسخ ندهيد!

آيا مي دونيد که در کنکور رشته ریاضی سال 1400، تعداد داوطلباني که در درس زبان خارجي درصد منفي کسب کردند، 20 هزار و 103 داوطلب و تعداد داوطلباني که در درس رياضي  نمرۀ منفي کسب کرده اند، 20 هزار و 186 داوطلب بوده است؟ درصورتی که درس رياضي 1400 سخت ترین درس کنکور دهه ی 90 بوده! اين آمار در درس ادبيات فارسي نيز 19 هزار و 976 داوطلب بوده؛

 چرا؟

آيا جز اينکه داوطلبان تصور مي کنند که در دروس عمومي، میشه بدون داشتن دانش و اطلاعات لازم، به برخي از سؤال ها پاسخ صحيح داد يا بر اساس تبليغات برخي از مؤسسه ها، از روش هاي غير علمي براي پاسخگويي به اين سؤال ها استفاده کردخ و به همين دليل نمرۀ منفي کسب مي کنند؟

مطمئن باشيد که در آزمون سراسري، نمي تونيد بدون داشتن دانش و مهارت علمي لازم و همچنين بدون تست زدن و تمرين و ممارست، به سوالات جواب بدید، و اگر يک سؤال را هم بر اساس شانس و اقبال، درست پاسخ دادید، حتما سؤال هاي بيشتري را غلط پاسخ مي ديد و در نهايت درصدتون منفي میشه، که بسيار بدتر از پاسخ ندادن و صفر زدنه!

 

اول شدن یا بهتر بودن مسئله این است!

کنکور، يک مسابقۀ علمي است و بايد در اين مسابقه، از ديگران بهتر باشيد!

کنکور، يک مسابقۀ علمي  است و قرار نيست که شما به 100 درصد سؤال هاي آن پاسخ صحيح بديد! همان طور که هيچ يک از داوطلبان در سه درس ادبيات، رياضي و شيمي، به 100 درصد سؤال ها پاسخ صحيح ندادند.

فقط لازمه که نسبت به ساير داوطلبان وضعيت بهتري داشته باشيد؛ پس به فکر پاسخ دادن به همۀ سؤال ها نباشيد؛ يا اگر نتونستيد به تعدادي از سؤال هاي يک درس پاسخ بديد، روحيۀ خودتون نبازيد؛ چون شايد سؤال هاي اين درس براي همۀ داوطلبان دشوار باشد. براي مثال، رتبۀ يک کشوري کنکور ریاضی سال 1400 میگه وقتي در سر جلسۀ آزمون، با سؤال هاي سخت رياضي روبرو شدم، نه تنها مضطرب نشدم، بلکه با آرامش بيشتري به سؤال ها پاسخ دادم؛ چون مي دانستم که سؤال ها براي همه دشوار است و با وجود آنکه نمي توانم به برخي از سؤال ها پاسخ دهم، اما تسلط من به درس رياضي، مي تواند نقطه قوتم در اين آزمون باشد. در کل، بايد دقت داشته باشيد که آزمون سراسري، محل آزمون و خطا نيست و نبايد به سؤال ها به طور سرسري پاسخ داد.

 

فیزیک، مرگ خاموش کنکوری ها!

در آزمون سراسري سال 98 در درس فيزيک 19.17 درصد داوطلبان درصد منفي و 27.38 درصد از داوطلبان نيز درصد صفر را کسب کردند. يعني يا اصلاً به سؤال هاي اين درس پاسخ نداده يا به خاطر تعداد پاسخ هاي غلطي که داشتند، درصد آنها صفر شده.

اما در آزمون سراسري سال 99، 18.42 درصد داوطلبان درصد منفي و 31/70 درصد آنها نيز درصد صفر را در درس فيزيک کسب کرده اند و در سال 1400 نيز در همين درس، 24/71 درصد از داوطلبان، درصد منفي و 31/12 درصد از داوطلبان هم درصد صفر را کسب کرده اند.

یعنی عملکرد داوطلبین روز به روز در درس فیزیک ضعیف تر شده!

 

سنجش می گوید: کنکور غول نيست!

مي گويند رياضي کنکور 1400 سخت بود؛ خيلي سخت و براي همين نتوانستيم به سؤال ها پاسخ دهيم؛ اما آيا به راستي يک دانش آموز متوسط، حتي به دو سؤال رياضي نيز نمي توانست پاسخ صحيح دهد و ساير سؤال هاي آن را رها کند؟!

 چرا بايد 261 هزار و 403 داوطلب، يعني بيش از 53 درصد داوطلبان گروه آزمايشي علوم تجربي، نمرۀ منفي کسب نمايند؟

بدون شک، در يک آزمون مهم ملي، بايد تعدادي از سؤال ها دشوار باشد تا بتواند به درستي سطح علمي داوطلبان را بسنجد؛ اما آيا واقعاً تمامي سؤال هاي يک درس دشوار هستند يا تعدادي از داوطلبان برخي از درس­ها را رها مي کنند و در سر آزمون هم، بدون دانش لازم، به سؤال هاي همان درس پاسخ مي­دهند؟! آيا نمي شود از 30 سؤال رياضي (رشته تجربی)، حداقل به دو يا سه سؤال اين درس پاسخ صحيح داد؟ متاسفانه در بقيۀ درس ها نيز وضعيت به همين منوال است؛ براي مثال، در درس زبان عمومي  44/27 درصد داوطلبان درصد منفي يا صفر کسب کرده اند؛ در حالي که به گفته دبيران و کارشناسان دروس مختلف علوم تجربي، اگر هر داوطلب تنها به کتاب هاي درسي خود مسلط باشد، مي تواند پاسخگوي بخش قابل توجهي از سؤال ها باشد.

 

آنچه در کنکور انسانی 1400 گذشت! عجیب اما واقعی!

در سال 1400، 332 هزار و 99 داوطلب گروه آزمايشي علوم انساني در جلسه آزمون حضور داشتند؛ در واقع، 28.1 درصد کل حاضران در جلسه آزمون 1400، داوطلبان گروه آزمايشي علوم انساني بوده اند.

در گروه آزمايشي علوم انساني، هيچ يک از داوطلبان به 100 درصد سؤال هاي دروس ادبيات فارسي عمومي، ادبيات فارسي تخصصي، تاريخ و جغرافيا و فلسفه و منطق پاسخ صحيح نداده اند و در بين داوطلبان حاضر در جلسه گروه آزمايشي علوم انساني، 50 هزار و 844 نفر، در درس زبان خارجي نمرۀ منفي کسب کرده اند؛ زيرا برخي از داوطلبان، تصور کرده اند که مي توان بر اساس شانس و اقبال، به سؤال هاي دروس عمومي پاسخ صحيح داد؛ در نتيجه، بدون هيچ آمادگي، سراغ اين دسته از سؤال ها رفته اند.

 

سخت یا آسون فرقی نمی کنه!

شانس و اقبال در آزمون سراسري جايگاهي ندارد!

در کنکور سال 1400، داوطلبان رشته انساني در درس رياضي، ضعيف ترين نتیجه را داشتند و ميانگين پاسخگويي آنها به اين درس 5/1 درصد بوده، و بيش از 53 درصد داوطلبان، يا به سؤال هاي ریاضی پاسخ ندادند، يا پاسخ هاي مثبت به خاطر بيشتر بودن پاسخ هاي منفي  بي تاثير شده و نمره صفر را کسب کردند. اما نکته جالب اينجاست که، تعداد داوطلباني که در درس ریاضی دشوار نمره منفي کسب کردند، از درس ادبيات فارسي عمومي کمتره؛

 يعني 22 درصد داوطلبان، در درس رياضي نمره منفي کسب کردند، اما در درس ادبيات عمومي، اين آمار به 29.79 درصد مي رسد؛ زيرا تصور مي کنند که بدون داشتن دانش و آگاهي کافي و فقط بر پايه شانس و اقبال يا اطلاعات عمومي ، مي تونند پاسخگوي سؤالات برخي از دروس عمومي کنکور باشند!

 مي خوايم بگيم که به هيچ وجه نمي توان به سؤال هاي آزمون سراسري در يک درس (حتي درس هاي عمومي و حتی در رشته انسانی) به طور اتفاقي پاسخ داد و درصد خوب يا مثبتي کسب کرد؛

 پس اگر اين روزها در درسي آمادگي نداريد، يا بايد در همين زمان باقي مانده، به مطالعه مبحث يا مباحثي بپردازيد که بتوانيد به چند سؤال معدود در همون درس پاسخ صحيح بديد، و يا اینکه به طور کامل به هيچ يک از سؤال هاي اون درس در آزمون سراسري پاسخ نديد؛

چوت کسب نمره منفي، بسيار بدتر از نمره صفره!!!

 

رتبه های برتر کنکور انسانی چه درصدهايي مي آورند؟

پيش از اين گفتيم که در آزمون سراسري 1400 ، درس رياضي براي داوطلبان رشته انسانی دشوار بود و اين درس پايين ترين ميانگين را در بين تمام درس ها داشت. اما نکته جالب اينجاست که تنها دو داوطلب در اين درس به 100 درصد سؤال ها پاسخ صحيح داده و همان دو داوطلب نيز جزو 200 نفر اول کشوري در اين گروه نبوده اند!!!

مي خواهيم بگوييم که حتي کسب درصد عالي در درسي مثل رياضي، که براي بسياري از داوطلبان گروه آزمايشي علوم انساني، درسي دشوار است، به تنهايي نمي تواند عامل کسب رتبۀ بسيار خوب گردد.

 

رتبه های برتر کنکور تجربی چه درصدهايي مي آورند؟

«اگر زيست شناسي را خوب بزنيد، قبولي شما در آزمون سراسري تضمين شده است؛ چون براي رشتۀ پزشکي ضريب 12 دارد.»

شبيه این جملات را دربارۀ هر درسي از سوي برخي از  مؤسسه هاي آموزشي يا مدرسان کنکور مي شنويم؛ افرادي که مدعي هستند اگر در يک درس يا تعدادي از دروس، نمرات خوبي کسب کنيد، رتبه خوبي در آزمون سراسري به دست مي آوريد؛ اما درصد رتبه هاي برتر آزمون سراسري، بيانگر چيز ديگري است؛

براي مثال، يکي از داوطلباني که جزء 1000 نفر اول گروه آزمايشي علوم تجربي بوده، در درس زيست شناسي، درصد نمره اش 4 است و داوطلبي ديگر نيز زبان خارجي را صفر زده و با اين وجود، جزء داوطلبان زير هزار کشوري بوده است!

البته بي شک، اين داوطلبان، که تعدادشان نيز بسيار کم است و استثنا هستند، درس هاي ديگر خود را بسيار عالي پاسخگو بوده اند که توانسته اند جزء 1000 نفر اول کشوري باشند.

 فقط مي خواهيم بگوييم که نمي توان براي موفقيت در آزمون سراسري، حکم صادر کرد و يک راه مشخص و مستقيم نشان داد و اعتقاد داشت که موفقيت در اين آزمون، در گروِ پيروي از راهي است که من ارايه مي کنم!

لازم به يادآوري است که ميانگين درصد نمره خام داوطلبان برتر، در همۀ دروس آزمون سراسري، به طور نسبي يکسان است؛ به عبارت ديگر، داوطلبان برتر براي موفقيت و کسب نمرات خوب در همۀ دروس تلاش مي­کنند.

 

رتبه های برتر کنکور ریاضی چه درصدهايي مي آورند؟

«اگر يک درس اختصاصي  را 100 درصد بزنيد، حتماً رتبۀ دو رقمي مي­ آوريد.»

 اين جمله را بارها از زبان داوطلبان کنکور شنيده ايم؛ افرادي که بر اساس شايعاتي که شنيده اند، تصور مي کنند که اگر روي يک درس، که نقطۀ قوت آنهاست، سرمايه گذاري کنند و تلاش کنند تا به 100 درصد سؤال هاي آن درس پاسخ صحيح بدهند، رتبۀ ايده آلي در آزمون سراسري کسب خواهند کرد؛ در نتيجه، تمام همّ و غمّ خود را فقط صرف مطالعه و يادگيري يک درس مي­کنند و با اين کار خود، دو آسيب جدي مي بينند:

از يک سو احتمال اينکه بتوانند به 100 درصد سؤال هاي يک درس پاسخ صحيح بدهند، بسيار کم است، و از سوي ديگر، از درس­هاي ديگر باز مي­مانند و نمي توانند در سطح مناسبي به سؤال­هاي ساير دروس پاسخ دهند.

همچنين نگاهي به وضعيت داوطلبان رشته ریاضی سال 1400 به ما نشان مي­دهد که  مي توان در هر درسي درصد 100 را کسب کرد، اما جزو نفرات برتر (1000 نفر اول) نشد؛

 براي مثال، از 47 داوطلب رشته ریاضی، که درس معارف اسلامي را 100 درصد صحيح پاسخ داده اند، تنها 34 داوطلب جزو 1000 نفر اول کشوري هستند. همچنين از 4 داوطلبي که در درس مهم رياضي، درصد 80 درصد به بالا کسب کرده اند، دو نفر  جزو 1000 نفر اول کشوري نيستند!  

مي خواهيم بگوييم که حتي کسب درصد عالي در درسي مثل رياضي، که براي بسياري از داوطلبان رشته ریاضی، نيز درسي دشوار است، نمي تواند عامل کسب رتبۀ بسيار خوب گردد.

آنچه مهم است، اين است که ميانگين درصد نمرات خام داوطلبان برتر، در همۀ دروس آزمون سراسري به طور نسبي يکسان است؛ به عبارت ديگر، داوطلبان برتر، براي موفقيت و کسب درصد خوب در همۀ دروس تلاش مي­کنند.

البته در ميان هزار نفر اول کشور، معدود داوطلباني هم هستند که در يک درس نمره خوبي کسب نکرده اند. اين افراد در ساير درس ها نمره بسيار بالايي کسب کرده اند؛ براي مثال، داوطلبي که در درس ادبيات درصد منفي را کسب کرده، بي شک، در ساير درس هاي عمومي و اختصاصي نيز، درصد بالايي کسب کرده که توانسته است جزو نفرات برتر کشوري رشته ریاضی باشد. 

منبع پیک سنجش

1 دیدگاه
  • یک عدد کنکوری پاسخ دهيد 5 / 04 / 1401

    سلام و ممنونم از توضیحات واقعا خوب و کاملتون و نوع نگارش متنتون که بسیار جذاب هست. لطفا ادامه بدید. ممنون