logo
برچسب ها:
همه چیز درباره مطالعه و تست زنی فلسفه و منطق کنکور
11

همه چیز درباره مطالعه و تست زنی فلسفه و منطق کنکور

همه چیز درباره مطالعه و تست زنی فلسفه و منطق کنکور

همیشه مطالعه و تست زنی فلسفه و منطق  و روش موفق شدن در آنها با کلی سؤال و ابهام در ذهن دانش آموزان همراه بوده است. چه جوری فلسفه و منطق بخونم؟ از روی چی بخونم؟ چند ساعت بخونم؟ چه جوری تستای منطق رو حل کنم؟ و کلی سؤال دیگه که سعی کردیم در قالب تعدادی سؤال به اون ها جواب بدیم. اگر سؤال دیگه ای هم دارید میتونید در انتهای همین مقاله از طریق کامنت (نظر) بپرسید.

 

تخفیفات نوروزی

بخش اول : مطالعه فلسفه و منطق کنکور


  1. بعد از تدریس معلم برای کامل شدن آموزش، چه بکنم؟
    از آنجایی که هم منطق و هم فلسفه درس های مفهومی و عمیقی هستند، حتما و حتما لازمه تا سر کلاس مطالبو خوب گوش داده باشید و نکاتو ابهاماتی که از کتاب براتون باقیمونده رو از معلم تون بپرسید. به  خاطر اینکه متن کتاب خصوصا توی فلسفه سال دوازدهم در بخش های مربوط به فلسفه مشایی و اشراق سختی هایی دارد و دانش آموزان اکثرا در این بخش ها ایراد دارند.
    میتونید ابهامات خودتون رو از طریق فیلمهای آموزشی یا کتاب های کمک درسی هم حل کنید (اگه خوبشو سراغ داشته باشید و انتخاب کرده باشین که کم هم نیستن)، ولی توصیه اصلی این است که نکات و ابهامات خود را از یک معلم یا رتبه برتر مسلط و حاذق بپرسید. چرا که فلسفه یک درس کاملاً ذهنی ست و اگه بخواهید با حفظ کردن سوالات رو پاسخ بدید، شک نکنید که به مشکلات جدی بر خواهید خورد.
  2. اگر جزوه کاملی دارم، نیاز به مطالعه کتاب درسی هم هست؟ اگر بله، باید در کتاب درسی بیشتر به چه مطالبی دقت کنم؟
    معمولاً جزوه های درس فلسفه در مورد اون بخش هایی که چالشی تر هستند، توضیحات بیشتری داده اند. اما این به هیچ وجه شما را از کتاب درسی بی نیاز نمی کند، چرا که متن کتاب فلسفه بسیار گسترده است و سابقه داشته است که در کنکور سراسری سوالاتی طرح شده اند که در تمام ادوار کنکور سراسری مانند آن ها طرح نشده است.
    پس به هیچ وجه کتاب درسی فلسفه و منطق خود را به هوای جزوه، کتاب کمک آموزشی یا هر چیز دیگری کنار نگذارید. مثلاً در سال های گذشته از متن داستانی درسی که راجع به سقراط بود، سوالاتی طرح کرده بودند که شاید کمتر کتاب کمک درسی به این سوالات پرداخته بود.
    یعنی در زمانی که این سوالات طرح شدند، مانور کمتری در موردشون انجام شده بود. در درس منطق هم وضعیت به همین صورت است. شاید در مسائل مربوط به قیاس های اقترانی یا اقسام قضایا، نکاتی تشریحی و حفظی پرسیده شود که اصلاً کاری به قدرت تحلیل شما در حل کردن این مسائل و جواب دادن به این قسم سوالات ندارد و نیازمند آن است کتاب منطق را یکبار خوانده باشید، که با توجه به حجم کم این کتاب اصلاً کار سختی نیست.
    پس در نهایت پاسخ این سوال این است که خیر؛ به هیچ وجه کتاب درسی خود را رها نکنید و مطمئن باشید عزیزانی که کتابی به عنوان کتاب جایگزین کتاب درسی به شما معرفی می کند، ریسک بسیار بزرگی می کنند. هیچ کتاب کمک درسی یا جزوه ی کاملی نمی تواند جایگزین اصل کتاب درسی شود.
  3. اگر معلمم همه نکات لازم را نمی گوید چه بکنم؟
    اگر با این این مشکل مواجه هستید، می توانید به کتاب های کمک درسی، فیلم های آموزشی یا معلم ها و کسانی که در این زمینه اطلاعاتی دارند مراجعه کنید. شاید یکی از بزرگترین مشکلات بچه ها در درس های فلسفه و منطق همین توضیحات ناقص اساتید باشد و از این بابت اصلا نگران نباشید، چون که خیلی از بچه های دیگر هم این مشکل را دارند.
    اگر فیلم های آموزشی با توضیحات مفصل یا درسنامه های کتاب های کمک آموزشی که نکات مختلف کتاب را تشریح کرده اند را در دسترس دارید، می توانید به آنها مراجعه کنید.
    البته بسیاری از رتبه های برتر که درصدهای خوبی در این درس بدست آورده اند، معتقدند که با مطالعه زیاد و کنکاش در متن خود کتاب، موفق شده اند منظور کتاب را متوجه شوند، که این مهم از رهگذر تلاش و پشتکار زیاد شما حاصل می شود. درس فلسفه و منطق، روش های تستی آن چنانی ندارند. نهایت از 25 سوال کنکور به 5 یا 6 مورد بتوانید با این روش ها پاسخ دهید.
  4. در میان کتاب های کمک آموزشی سراغ کدام مدل از درس نامه ها بروم؟ و با آن چگونه برخورد کنم؟
    قبل از تهیه کتاب کمک آموزشی درسنامه کتاب ها و پاسخنامه آن ها را به خوبی بررسی کنید، چراکه اگر فهمیدن متن کتاب درسی راحت بود نیاز آنچنانی به کتاب کمک درسی پیدا نمیشد. در ادامه قبل از اینکه کتاب تهیه کنید براساس مطالعه خودتون یا با مشورت با دوستان و معلم ها مباحث مفهومی تر و سخت تر را استخراج کنید و در درسنامه کتاب درسی ببینید مولف چقدر روی این مباحث مانور داده است.
    از جمله این درس ها درس های مربوط به قیاس های اقترانی، اقسام قضایا، مغالطات، فلسفه های اشراق و مشا و دیدگاه های فلاسفه هستند. پاسخنامه ها هم باید یه چیزی بیشتر از کپی متن کتاب درسی یا همان سوال و پاسخ مسئله باشند.
  5. دیدن فیلم آموزشی را برای فراگیری این درس توصیه می کنید؟ اگر بله، چگونه و کی از آن استفاده کنم؟
    بله، فلسفه و منطق هم مانند اقتصاد و جامعه شناسی از قبیل درسهایی است که بچه ها را در هنگام یادگیری و مطالعه به دردسر می اندازند، به همین خاطر اگر به فیلم های آموزشی مناسب دسترسی دارید حتماً از آنها استفاده کنید. نگاه کردن فیلم های آموزشی در این درس حتماً موثر خواهد بود و وقت خودتون رو تلف نمی کنید.
    فیلم های آموزشی را به موازات مطالعه منطق و فلسفه نگاه کنید و اینگونه نباشد که یک بار کتاب را بخوانید و حالا بیاید و فیلم ها را ببینید. نگاه کردن فیلم ها مطالب را برای شما به خوبی جا می اندازد و در ذهن شما باقی می ماند اما اگر قبلا ذهن خود را با مطالب پر کرده باشید، احتمالا در بخش هایی دوار مشکل تداخل اطلاعات می شوید.
    اگر کتابها را یک بار خوانده اید و تمام کرده اید، تنها فیلم های آن بخش هایی را ببینید که در یادگیری آنها مشکل داشته اید، چرا که در این صورت تماشای دوباره فیلم تمام این سه کتاب وقت شما را تلف خواهد کرد، زیرا بسیاری از درس ها ماهیت حفظی دارند یا مفاهیمی بسیار ساده هستند.
  6. بین این سه تا کتاب چه ترتیبی بذارم؟ از نظر اهمیت دادن و وقت گذاشتن بین درسای حفظی و مفهومی چطوری تعادل  برقرار کنم؟
    همانطور که از اسم درس مشخص است با دو موضوع جداگانه مواجه هستیم یکی منطق و دیگری فلسفه. کتاب منطق کلا یک کتاب مربوط به پایه دهم است و حجم زیادی هم ندارد. اما چند درس بسیار مهم دارد که مورد علاقه طراحانند و هر سال به نحوی دانش آموزان را به دردسر می اندازند.
    در طرف دیگر دو کتاب فلسفه داریم، یک کتاب فلسفه مربوط به سال یازدهم است و  یک کتاب برای سال دوازدهم است و مجبورید برای مدرسه نیز آن را مطالعه کنید. به همین خاطر اکثر دانش آموزان در مدیریت مطالب این مجموعه دچار مشکل می شوند.
    مطالب سال دوازدهم را که باید برای مدرسه تان بخوانید و  حکایت آش کشک خاله است. پس چه بهتر که مطالعه عمیق و حل تست نیز داشته باشید . اگر هم مدرسه  کند پیش می رود می توانید از نمونه برنامه هایی که موسسات مختلف ارائه می دهند استفاده کنید . پس موضوع فلسفه سال دوازدهم منتفی است.
    در مورد درس منطق هم کتابی با حجم مناسب دارید که بخش هایی از آن ساده و قابل فهم و بخش هایی از آن سخت و حل کردنی هستند. سعی کنید کتاب منطق سال دهم و فلسفه سال یازدهم (که این مورد اخیر بیشتر اوقات مظلوم واقع می شود و دانش آموزان نمی توانند به خوبی مطالعه آن را مدیریت کنند) را همزمان و به موازات یکدیگر پیش ببرید.
    اما توصیه بهتری که برای مدیریت زمان خودتان در مطالعه این دروس می توانم بکنم این است که همان گونه که گفتم از برنامه های درسی که موسسات مختلف (آزمون های آزمایشی) ارائه می دهند استفاده کنید.
    این مسئله دو مزیت دارد، اول اینکه به ذهنتان آرامش میدهد و مسئله مدیریت منابع را تا حدودی برای شما برطرف می کند و مزیت دوم این موضوع آن است که تعداد بسیار زیادی از رقیبان شما از همین برنامه ها استفاده می کنند. از این بابت می توانید با طیف گسترده ای از دانش آموزان هماهنگ باشید.

محصولات مرتبط: کنکوریوم انسانی


بخش دوم: تست زنی فلسفه و منطق کنکور


  1. اگر قرار است سؤال تشریحی حل کنم، کتاب کار را پیشنهاد می کنید یا نمونه سؤالات امتحانی (نهایی) سالهای قبل؟
    از اون جایی که امتحان درس فلسفه و منطق در سال دوازدهم اهمیت بالایی دارد، بهتر است سوالات امتحان نهایی را برای کتاب سال دوازدهم حل کنید. اما اگر قصد یادگیری سوالات سخت درس منطق را دارید می توانید سوالات تشریحی که در آنها خلاقیت های نیز به کار رفته است، استفاده کنید؛ چرا که این امر باعث پویایی و خلاق شدن ذهن شما می شود.
    از طرف دیگر از آن جایی که سال دوازدهم دانش آموزان بیشتر درگیر کنکور سراسری هستند در کتابهای کمک آموزشی کمتری، بر روی سوالات تشریحی تاکید شده است. شاید در پیدا کردن منبع غنی از سوالات تشریحی نیز به مشکل بر بخورید. در نهایت اگر قصد تمرین برای مسائل درس منطق را دارید پیشنهاد می کنم حتما به سراغ تست ها بروید و تست ها را برای خود در اولویت قرار دهید.
  2. آیا تست زنی باید بلافاصله پس از مطالعه باشد یا بافاصله؟ اگر فاصله باید داشته باشد، چقدر؟
    باید سوالات را به دو بخش تقسیم کنیم، سوالات مربوط به درس های راحت تر یا درس های حفظی و سوالات مربوط به درس های مفهومی تر و چالشی. یک قسمت سوم هم ممکن است وجود داشته باشد و آن این است که متن کتاب را خواندید و بیشتر آن را یاد نگرفتید.
    برای پاسخ دادن به سوالات حفظی چند ساعت فاصله بگذارید، اما نگذارید این فاصله به بیشتر از یک روز برسد نهایتاً همان شب سوالات را پاسخ دهید. سوالات بخش های مفهومی و حل کردنی بهتر است با فاصله بسیار کمتری نسبت به سوالات حفظی پاسخ داده شود، چرا که این امر به شما کمک می کند تا مطالب یاد گرفته شده را در ذهن خود تثبیت کنید و بخش هایی را که خوب یاد نگرفته اید تشخیص دهید و نقاط ضعف خود را شناسایی کنید.
    در خصوص دسته سوم اگر متن را به خوبی یاد نگرفته اید، سراغ تست ها نروید. با این کار فقط تست ها را برای خود تکراری می کنید و می سوزانید. اول خود را به حدی برسانید که بتوانید پاسخ دهید و بعد، سراغ تست زدن بروید.
  3. در تست ها زمان را در نظر بگیرم یا نه؟
    حتما در نظر بگیرید. فلسفه و منطق از حجیم ترین دروس کنکور سراسری هستند و تنها درس های درس تاریخ و جغرافی مجموعا تعداد سوالات بیشتری از این درس خواهند داشت. نکته دیگر این است که این درس در انتهای دفترچه است و ممکن است خدای نکرده زمانی به آن برسید که احساس کمبود وقت می کنید. به خصوص آنکه 20 سوال روانشناسی را نیز پس از این درس پیش رو دارید. پس حتماً زمان را هنگام حل کردن تست های این درس در نظر بگیرید.
    می توانید زمانی که قصد یادگیری یا تثبیت مطالب در ذهن خود دارید، فاکتور زمان را در نظر نگیرید، اما نه اینکه رویه ی شما در تمرین تست های فلسفه و منطق بی توجهی به زمان باشد. زیرا پیش می آید که در برخی از درس ها که ماهیت معنایی دارند به سرعت تمام تست ها را پاسخ می دهید و این مسئله این ذهنیت را برای شما ایجاد می کند که فلسفه و منطق نیازمند وقت زیادی نیست و لازم نیست نگران این موضوع باشید، اما در حقیقت موضوع کاملاً برعکس است.
    چرا که در کنکور سراسری شما ترکیبی از سه کتاب را پیش رو دارید و حداقل از سال ۹۰ به بعد فلسفه و منطق اگر سخت ترین درس نبوده، یکی از سخت ترین درس های انسانی بوده است و کمتر کتاب تستی وجود دارد که ۲۵ سوال از ترکیب سه کتاب را پشت سر هم آورده باشد و این مسئله شما را در تخمین زمان لازم برای فلسفه و منطق دچار اشتباه می کند.
  4. آیا با زدن هر تست به پاسخنامه مراجعه کنم یا بعد از حل تعدادی تست؟
    این سوال در خصوص فلسفه قطعا این است که بعد از حل تعدادی تست. زیرا آن چه در فلسفه ذهن شما را درگیر می کند، گره ای است که در ذهن خودتان است. اگر لب مطلب را به خوبی فهمیده باشید احتمال ۹۰ درصد تست ها را به خوبی پاسخ می دهید و تک و توک ایراد خواهید داشت  که اون تک و توک ها را هم آخر سر بررسی کنید که رشته افکار شما پاره نشود .
    در درس منطق گاهی پیش  می آید یک سوال آنقدر پیچانده شده باشد که شما گیج شوید. مثلا عکس مستوی متضاد تناقض موجبه کلیه صادق است یا خیر؟ این جور سوالات زیاد هستند. پیشنهاد می کنم یه مورد را به عنوان نمونه (البته بعد از اونکه دیگه ذهنتون نکشید) نگاه کنید، خوب یاد بگیرید و سایر موارد را تا آخر بدون مراجعه به پاسخنامه حل کنید.
  5. برخوردم با تستی (یا تست هایی) که نتوانستم حل کنم یا نادرست پاسخ دادم چه باشد؟ اگر به تست های زیادی نمی توانم جواب بدم چه کنم؟
    در دو بخش مجزا به این سوال پاسخ می دهیم.
    منطق: اگر در منطق نتوانستید یک تست را به خوبی پاسخ دهید. اشکالی ندارد به هر حال این درس ماهیتی ریاضی گونه دارد. سعی کنید پاسخ تست را از متن کتاب درسی پیدا کنید و ایراد خود را متوجه شوید. اگر در این درس نمی توانید به تعداد زیادی از سوالات پاسخ دهید.
    دو موضوع می تواندی مشکل شما باشد. ۱) اینکه شما آن درس بخصوص را درست متوجه نشده اید. خب کاری ندارد دوباره آن را بخوانید یا از معلم و سایر منابع در دسترس استفاده کنید ۲) مفهومی پایه ای را در مورد این درس نمی دانید. درس منطق تشابه زیادی به ریاضیات دارد؛ اگر یک درس که شامل مفاهیم مهمی است را ندانید تا آخر کار یه علامت سوال همراه شما هست که هر چه جلو تر می روید بزرگتر می شود و در درسهای آخر شاید خیلی خیلی سخت نکته ای را بفهمید.
    در این مواقع درس های گذشته را مرور اجمالی کنید و سر فصلی که برایتان تازگی  دارد یا چیزی از آن به خاطر ندارید را پیدا کنید و آن را یاد بگیرید.
    فلسفه: بلد نبودن تست ها در این درس ناشی از خوب یاد نگرفتن شماست و مسائل منطق را ندارد. لذا سعی کنید ایراد خود را در متن کتاب درسی پیدا کنید  و آن را اصلاح بنمایید.
  6. تست های کنکور، تألیفی، آزمون های آزمایشی را به ترتیب خاصی بزنم یا از روند کتابم پیروی کنم؟
    تست های کنکور سال های قدیمی تر را ابتدا حل کنید و کنکور سه چهار سال اخیر را حل نکنید. سپس سراغ سوالات تالیفی و آزمون های آزمایشی بروید. فایده ی این روش آن این که با تیپ، انشا و نگارش سوالات کنکور آشنا می شوید و سوالات واقع گرایانه و فضایی یا توهمی از یکدیگر تشخیص خواهید داد.
    سپس در انتها سراغ کنکور سال های اخیر بروید. بچه ها من بار ها شنیده ام که خیلی از شما می گویید فلان کتاب با کنکور فرق داره یا فلان کتاب شبیهه. اینکه سوالات طراحان با کنکور فرق داشته باشد طبیعی  است چون نویسندگان کتاب ها طراحان کنکور نیستند. اما اینکه چطور این سوالات را تشخیص بدهید امری است که شما باید در آن متبحر شوید.
  7. آیا لازم است از چند منبع تست زنی کنم؟ اگر بله، کی سراغ منابع دوم و سوم بروم؟
    اگر کتاب جامعی دارید و تعداد تست هاتون زیاده و تقسیم و توازن تست ها با توجه به اهمیت درس ها رعایت شده باشد، یک منبع برای شما کافی  است. منبع دومتان را اصلا استفاده نخواهید کرد. سعی کنید هنگام تست زدن علاوه بر آن ها که بلد نیستید، تست هایی که در حل آن ها حتی ذره ای شک داشتید یا اینکه پاسخ صحیح را می دانستید، اما علت غلط بودن یک یا دو گزینه را نمی دانید (این حالت در درس فلسفه خیییییلییی پیش میاد. پاسخو می دونید اما نمی دونین چرا گزینه ی دیگه غلطه و همه ی گزینه هارو درست می دونید) علامت بزنید و بعدا با جزئیات و مفصلا این تست  ها را مطالعه کنید. دانش آموزان قوی تر طی سال می توانند از کتاب های آزمون محور در کنار یک منبع اولیه تست بزنند.
  8. چه کارهایی بکنم تا آموزش و مهارتی که برای هر بخش این درس به دست آورده ام را فراموش نکنم؟خلاصه نویسی بکنم؟ چطوری؟
    تمرین مکرر تست ها و یادداشت کردن نکات برای خودتان. یک روش این است که درسی که سخت فهمیده اید را سعی کنید با زبان روان برای خود خلاصه نویسی کنید. روش دیگر داشتن نمونه حل برای درس منطق است. نمونه ی حل اون تستیه که تیپش شبیه تستای دیگست و وقتی مشکل داری بهش مراجعه می کنی و گیر تستی که جلوت گذاشتیو درمیاری . اما بازم تکرار می کنم چون درس فلسفه و منطق مفهومی هستن، وقتی این مفاهیم براتون جا بیفتن دیگه مشکل چندانی نخواهید داشت.

مقالات مرتبط: تخمین رتبه کنکور سراسری


سایر اطلاعات ضروری درباره مطالعه و تست زنی منطق و فلسفه کنکور


  1. آیا با زدن تست های متنوع برای امتحانات تشریحی هم آماده می شوم؟ چه کار کنم که هم برای آزمون های آزمایشی تستی آماده بشوم هم امتحانات تشریحی؟
    بله درس فلسفه و منطق از اون دسته درسهایی هستند که تستاشون از تشریحیاشون سخت ترن، یعنی اینکه مثلا تستی درباره ی انواع علم ها به شما می دهند. در اکثر اوقات این تست ها نیازمند سواد بالایی برای جواب دادن هستند و صرف آشناتر بودن یک گزینه به شما کمکی نمی کنه. نتیجه اینکه اگر خوب تست می زنید تشریحی را هم خوب جواب می دهید اما اگر تشریحی را خوب جواب می دهید لزوما تستی را نمی توانید جواب دهید.
  2. پیش نیازهای لازم برای یادگیری این درس از سال های گذشته چه مطالبی هستند؟ یاد نگرفتن چه مطالبی به بقیه موضوعات ضربه می زند؟
    در درس منطق یادگیری هر درس برای درس های بعدی همان کتاب خیلی مهم اند. اما فلسفه ها زیاد اینطور نیستند. در منطق ندانستن یک مفهوم منجر به نفهمیدن کل کتاب می شود. مثلا فرض کنید تفاوت انواع قضایا را تشخیص نمی دهید.
    در نتیجه رابطه اونارو هم تشخیص نخواهید داد. در نهایت عکس و مغالطه ام یاد نخواهید گرفت. اما توی فلسفه اگه درس سوم سال یازدهم رو   ندونید، تو خوندن درس پنجم همون سال یا سال بعد شاید با یک مقدار خیلی کمی مشکل مواجه شید. پس از این بابت توی فلسفه نگران نباشید.
  3. چه توصیه های دیگری برای موفقیت در این درس دارید؟
    فلسفه و منطق تو موجودیت کاملا جدید و قابل مقایسه با سایر درسهای شما هستند. شاید اصلا دلیل اینکه خود علم جداگانه اند و زیر مجوعه انسانی نیستند همین باشد. برای خواندن آن ها هم باید از شیوه ی متفاوت و جدیدی استفاده کنید.
    هر چند خط که خواندید از کتاب بیاین بیرون نتیجشو به خودتون بگین یا خلاصشو و بعد ادامه بدین و در یک کلام آن را بفهمید، از آن فهمیدن هایی که به ذهنتون حتی موارد خلاقانه هم می رسد. درصد این درس بسیار مهم است. اگر این درس را خوب پاسخ دهید، مطمئن باشید تفاوتی اساسی برای شما ایجاد خواهد شد. پس حتما زمان خود را روی آن سرمایه گذاری کنید و به نتیجه بخش بودنش امید داشته باشید.
7 دیدگاه
  • عدنان پاسخ دهيد 6 / 02 / 1400

    ایا سوالات فلسفه و منطق ترکیبی است یا جدا جدا می اید ؟؟

  • فاطمه پاسخ دهيد 17 / 07 / 1399

    مطالبتون واقعا عالی مفید و و تاثیر گذار هست ممنون بابت راهنمایی هاتون
    خسته نباشین

  • نگین پاسخ دهيد 20 / 06 / 1399

    خود ارزیابی های فلسفه در کنکور می اید؟

    • جواد در پاسخ به نگین پاسخ دهيد 28 / 01 / 1402

      من فیلم میبینم و کتاب رو میخونم و تست میزنم و نکات رو هم مینویسم ولی نمیتونم درصد بالایی برای فلسفه و منطق بزنم

  • سهیل پاسخ دهيد 25 / 04 / 1399

    منطق بدون رفتن به کلاس میتونیم بااستفاده ازگاج بخونیم

    • امیر در پاسخ به سهیل پاسخ دهيد 17 / 12 / 1401

      با سلام، آیا قسمت های ستاره دار کتاب منطق دهم هم بین منابع سوالات کنکور هستند؟

  • سعید پاسخ دهيد 16 / 03 / 1399

    این مطالب واقعا فوق العاده وکمک کننده هستند،ممنون از شما و مطالب مفیدتون:)