logo
برچسب ها:
همه چیز درباره مطالعه و تست زنی هندسه کنکور
12

همه چیز درباره مطالعه و تست زنی هندسه کنکور

همه چیز درباره مطالعه و تست زنی هندسۀ کنکور

همیشه مطالعۀ هندسه و روش موفق شدن در آن با کلی سؤال و ابهام در ذهن دانش آموزان همراه بوده است. چه جوری هندسه بخونم؟ از روی چی بخونم؟ چند ساعت بخونم؟ چه جوری تست هندسه رو حل کنم؟ و کلی سؤال دیگه که سعی کردیم در قالب تعدادی سؤال به اون ها جواب بدیم. اگر سؤال دیگه ای هم دارید میتونید در انتهای همین مقاله از طریق کامنت (نظر) بپرسید.

بخش اول: مطالعه هندسۀ کنکور


1. درس هندسه را از چه زمانی و به چه میزان مطالعه کنم؟
بهتر است مطالعه این درس را از ابتدای سال تحصیلی و همگام و همزمان با تدریس معلم خود آغاز کنید و به طور کامل برمطالب تسلط پیداکنید و پس ازیادگیری یک مطلب به سراغ تست های آن رفته و بدون دغدغه و استرس زمان، پرسش های هرمبحث را به خوبی پوشش دهید.

https://media.chibekhoonam.net/2024/04/products-Desktop.webp

هندسه درسی نیست که بخواهید بعد ازایام عید به سراغ فراگیری آن بروید، باید از اول سال تحصیلی بخوانید و در دوران جمع بندی تنها مرور اجمالی بر نکات و قضایا داشته باشید و تست بزنید.

2. بعد از تدریس معلم برای کامل شدن آموزش، چه بکنم؟
بعد از تدریس معلم برای تثبیت هرچه بیشتر و بهتر مطالب تدریس شده، نیاز است تا جزوه خوب مطالعه شود. ازاین نظرکه هندسه بخشی از ریاضیات است که به اندکی خلاقیت نیاز دارد، مطلوب است بعد از یادگیری مفاهیم اولیه وقت زیادی برای حل تمرین و تست گذاشته شود تا بر ایده های متنوع درتست ها مسلط شوید.

3. اگر جزوه کاملی دارم، نیاز به مطالعه کتاب درسی هم هست؟ اگر بله، باید در کتاب درسی بیشتر به چه مطالبی دقت کنم؟
در درس هندسه، کتاب درسی شامل قضایایی است که این قضایا درحقیقت پایه و مبنای حل تمارین هندسه هستند و دور از ذهن است معلمی به اشتباه آن ها را یاد بدهد. علاوه برقضایای مطرح شده درکتاب درسی، بخش هایی به نام فعالیت، کاردرکلاس و تمرین درکتاب درسی به چشم می خورند که هدف از آوردن آن ها نتیجه گیری و نکته برداری است و اکثر نکات آن ها در داخل کادرهایی آورده شده که چشم پوشی از آنها را اجتناب ناپذیر می کند.

تمامی نکات مهم این قسمت ها معمولاً به شکل مستقیم یا با تغییرات ناچیز به شکل تست درمی آیند و در کنکور مطرح می شوند. بعضی از کتاب های کمک آموزشی تمارین کتاب درسی را بررسی کرده اند و به شکل تست درآورده اند. برخی ازاساتید هم درحین تدریس، تمرین های مهم کتاب را مطرح می کنند. این مطالب به خوبی بیان کننده اهمیت مطالعۀ کتاب درسی است.

4. اگر معلمم همه نکات لازم را نمی گوید چه بکنم؟
اصولا بیان همۀ نکات در درس هندسه توسط معلم به دلیل ویژگی خاص این درس، امکان پذیر نمی باشد. برای یادگیری و تسلط به نکات بیشتر، توصیه می شود که تمارین و تست های متعدد و مختلف را حل کنید و دراین زمینه ابتدا از کتاب درسی و سپس از کتاب های کمک درسی یاری بگیرید.

5. دیدن فیلم آموزشی را برای فراگیری این درس توصیه می کنید؟ اگر بله، چگونه و کی از آن استفاده کنم؟
بله، برای فراگیری درس هندسه می توان از فیلم های آموزشی استفاده کرد اما باید به این موضوع توجه کرد که یک سری از فیلم های آموزشی به حالت نکته و تست هستند و قطعا برای یادگرفتن اولیه درس هندسه توصیه نمی شوند و کارساز نیستند. اما فیلم های آموزشی هم وجود دارند که کاملا به شکل کلاس درس بوده و قدم به قدم مطالب را برای دانش آموزان حلاجی کرده و تدریس می کنند.

 

بخش دوم: تست زنی هندسۀ کنکور


1. بعد از آموزش کامل، می توانم مستقیماً سراغ حل تست بروم یا قبل از آن باید سؤالات تشریحی حل کنم؟
روند مناسب و مطلوب برای ورود به سوالات تستی در درس هندسه به این صورت است که پس ازیادگیری مفاهیم و مطالب پایه ای، ابتدا باید این فرآیند را با حل مثال ها و تمرینات تشریحی آغاز کنید، بعد ازطی کردن این مرحله به سراغ تست های ساده بروید و بعد ازآنها به حل تست های مفهومی بپردازید.

2. اگر قرار است سؤال تشریحی حل کنم، کتاب کار را پیشنهاد می کنید یا نمونه سؤالات امتحانی (نهایی) سالهای قبل؟
برای حل سوالات تشریحی بهتر است کتاب کاری را انتخاب کنید که نمونه سوالات امتحانات نهایی هم دربرداشته باشد و با اینکار دو نشان بزنید؛ هم با حل سوالات تشریحی کتاب کار خود را برای تست زدن آماده نمایید و هم با دیدن سوالات نهایی با سبک و سیاق آنها آشنا شوید.

3. آیا تست زنی باید بلافاصله پس از مطالعه باشد یا بافاصله؟ اگر فاصله باید داشته باشد، چقدر؟
تست زدن درهندسه بهتر است با فاصله حدودا دو روز بعد ازیادگیری مطلب صورت بگیرد و نیازی نیست که حتما بلافاصله بعد از یادگرفتن درس تست بزنیم، اما فاصله زمانی زیاد هم بین این دو مقطع مطلوب نیست.

4. در تست ها زمان را در نظر بگیرم یا نه؟
در طول سال تحصیلی نیاز به زمان گرفتن هنگام حل تست ها نیست وضرورتی ندارد ولی در دوران جمع بندی نوروز و آزمون های جمع بندی پس از نوروز باید حواس مان به زمان صرف شده برای حل تست های هندسه باشد.

5. آیا با زدن هر تست به پاسخنامه مراجعه کنم یا بعد از حل تعدادی تست؟
اگرمطلبی را به تازگی آموخته اید و به سراغ تست های آن می روید حتما بعد از حل هرتست به پاسخنامه مراجعه کنید و حتی اگر به درستی به آن پاسخ داده اید ازخواندن پاسخ آن غافل نشوید. بعد ازآن که مطالب برایتان جا افتاد و با ایده های تست ها بیشتر آشنا شدید، بعد از هر 10 تست می توانید به پاسخنامه رجوع کنید و حتما به روش های حل پاسخنامه توجه کنید چراکه ممکن است با روش هایی مواجه شوید که مسیر حل تست را برایتان کوتاه کند.

6. برخوردم با تستی (یا تست هایی) که نتوانستم حل کنم یا نادرست پاسخ دادم چه باشد؟ اگر به تست های زیادی نمی توانم جواب بدم چه کنم؟
ناتوانی در حل تعداد کمی از تست ها درهندسه عادی است و جای نگرانی ندارد. برای حل این دسته از تست ها می توانید از معلم تان کمک بگیرید. اما اگر به تعداد زیادی از تست ها نمی توانید پاسخ دهید، یعنی شما مطلب را به طورعمقی مطالعه نکردید و متوجه نشدید؛ پس باید به مطالعۀ دوبارۀ جزوه خود بپردازید و نسبت به آموخته های خود بازنگری کنید.

7. آیا لازم است از چند منبع تست زنی کنم؟ اگر بله، کی سراغ منابع دوم و سوم بروم؟
برای مطالعۀ هندسه به چند منبع نیازی نیست. در طول سال تحصیلی باید یک منبع خوب پیداکرده و روی همان منبع تمرکز کنیم و به خوبی روی آن تسلط پیداکنیم. اما برای دوران جمع بندی بهتر است از یک منبع دیگر که مختص این دوران است و نکات کلی و قضایای کتاب درسی را به طور خلاصه دارد، بهره ببریم چراکه استفاده از منبع اولیه برای دوران جمع بندی درس هندسه ممکن است زمان بر باشد و دیگر آن که حل دوبارۀ تست های منبع اولیه در دوران جمع بندی هم ضرورتی ندارد.

 

سایر اطلاعات ضروری درباره مطالعه و تست زنی هندسۀ کنکور


1. پیش نیازهای لازم برای یادگیری این درس از سال های گذشته چه مطالبی هستند؟
خوبی هندسه این است که یادگیری هندسه دهم و یازدهم به عنوان پیش نیاز و آموختن مطالب پایهای کافی می باشد و به چیزدیگری نیاز نداریم.

2. بسیاری عقیده دارند که درس هندسه نیازمند هوش و خلاقیت بالاییست، آیا این مطلب حقیقت دارد؟
خیر. همانند دیگر مباحث و موضوعات در ریاضیات، درس هندسه نیز به فکرکردن و تحلیل و استدلال نیازمند است، اما این نکته به آن معنا نیست که هندسه هوش و یا خلاقیت دوچندان می طلبد، بلکه با تکیه بر مطالب کتاب درسی و نکات بیان شده توسط معلم می توان به پرسش های این درس پاسخ داد و همانند سایر دروس درهندسه هم به نتیجه رسید.

3. حذف درس هندسه درکنکور چقد به نتیجه مان ضربه خواهد زد؟
درکنکور نظام جدید اهمیت درس هندسه بیشتر و پررنگ تر است و تعداد تست های بیشتری درآن مطرح می شود. پس اگر این درس را درکنکور برای خود حذف کنید، باتوجه به ضریب بالای درس ریاضیات درآزمون سراسری به ضرر شما خواهد بود. پیشنهاد می کنیم که به هیچ وجه این درس را کنار نگذارید و بدون ترس و اضطراب به مطالعه آن بپردازید، یقین داشته باشید که با پشتکار و مطالعۀ مناسب، نتیجۀ قابل قبولی در هندسه بدست خواهید آورد.

 

اگر سوالی دارید در همین صفحه از طریق کامنت (نظر) بپرسید.

4 دیدگاه
  • عرفان پاسخ دهيد 24 / 03 / 1401

    با عرض سلام‌ آقا من هندسه سه پایه رو بلدم ولی دبیرستانی تور و تشریحی و تستی زیاد کار‌نکردم و میخواستم‌ حذف کنم وقتشو بزار رو ریاضیات ولی میگن سابقه داشته از هندسه ۲۰ تا سوال بیاد!
    و منم هیچی واسه کنکور هندسه نخوندنم (تستی) ولی خب دروس دیگر رو بلدم الان دو هفته مونده به کنکور جمع بندی و مرور کنم یا هندسه tnt وار بخونم و فقط تست هندسه اخه ریاضی ضریب ۱۲ است

    • حسین در پاسخ به عرفان پاسخ دهيد 20 / 04 / 1401

      چیکار کردی

  • بنیامین رییسی پاسخ دهيد 28 / 12 / 1399

    سلام…
    ببخشید هندسه دوازدهم پیش نیاز داره؟
    ینی به هندسه دهم و یازدهم ربط داره؟؟
    میشه فقط هندسه دوازدهم رو خوند و به کل سوالاش پاسخ داد؟

    • علی در پاسخ به بنیامین رییسی پاسخ دهيد 18 / 11 / 1400

      سلام، به جز بخش دایره از فصل دو هندسه دوازدهم، بقیه مطالب تقریبا هیچ وابستگی ای به مطالب دهم و یازدهم ندارن