logo
برچسب ها:
راههاي كاهش اضطراب و استرس امتحان
0

راههاي كاهش اضطراب و استرس امتحان

روشهاي غلبه بر اضطراب امتحان در دانش آموزان كدام است؟

اینها سوالاتی است که همه به آنها فکر کرده ایم. استرس آموزشی یا استرس قبل از امتحان را همه، کم و بیش تجربه کرده اند. شاید حداقل مقدار آن قبل از یک پرسش کلاسی ساده و حداکثر مقدار آن روزهای قبل از کنکور باشد. اولین نکته ای که درباره راههاي كاهش اضطراب و استرس امتحان ( اضطراب امتحان در دانش آموزان ) باید بدانید اینکه استرس واکنش طبیعی بدن است که به شکل تشدید ضربان قلب، عرق کردن، لکنت زبان و … خود را نشان می دهد.

اما نکته مهم اینجاست که استرس در حالت طبیعی باید به اندازه باشد و در حالت کمتر و یا بیشتر از حالت طبیعی ما را دچار مشکل می کند. استرس غیر طبیعی بازدهی انسان را کاهش می دهد، چه در حالت کمتر و چه در حالت بیشتر از اندازه طبیعی. نمودار روبرو رابطه بازدهی انسان را با استرس او نشان می دهد.

نمودار بازدهي-استرس
همان طور که می بینید در حالت استرس خیلی کم ( بیخیالی) و در حالت استرس خیلی زیاد (ترس و دلهره) بازدهی انسان کاهش می یابد. پس استرس لازم است ولی به اندازه. اما سوال اینجاست که غلبه بر اضطراب امتحان در دانش آموزان چگونه ممکن میشود؟

https://media.chibekhoonam.net/2024/04/products-Desktop.webp

برای این کار لازم است :
برای امتحان (و یا هر کاری که نتیجه آن برای ما مهم است) برنامه ریزی دقیق و مفصلی کنیم. یک برنامه دقیق و انعطاف پذیر شامل برنامه روزانه کاری تا آخرین روز قبل امتحان با تمام جزییات تولید کنیم و به آن پایبند باشیم. در برنامه مان حتما زمانی برای مرور و اتفاقات غیر مترقبه را در نظر بگیریم.
طی اجرای برنامه فقط به اجرای دقیق برنامه فکر کنیم نه نتیجه نهایی. فکر هایی مثل رتبه من چند میشه، درصد من چند میشه و …. را در ذهن پرورش ندهیم.
طی آزمون مورد نظر فقط به اجرای آموخته هایمان بیندیشیم و نتیجه را فراموش کنیم.
به اندازه تلاشی که کردیم از خودمان توقع داشته باشیم.
فکرهای بی فایده مثل طرز فکر دیگران درباره خودمان را از خود دور کنیم.
اگر آزمون از انتظار ما سخت تر بود با فکر مساوی بودن شرایط امتحان برای همه، خودمان را آرام کنیم. یعنی به این فکر کنیم که اگر امتحان سخته برای همه سخته… از کارهای بیهوده مثل عوض کردن تند تند درس در آزمون های تستی بپرهیزیم و فقط سعی کنیم به سوالات ساده پاسخ بدهیم.
هرگز قبل از امتحان با فکر های منفی در خودمان ترس ایجاد نکنیم (مثبت اندیش باشیم)
و در نهایت …
تغذیه کافی و سالم داشته باشیم.
خوب و به اندازه بخوابیم.
روزی 20 دقیقه ورزش کنیم.
از دم نوش های گل گاوزبان و بابونه برای کاهش اضطراب امتحان کمک بگیریم.


 

حتمن بخونید :

بدون دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.