logo
برچسب ها:
در دوران بلوغ با فرزندانمان چگونه باید رفتار کنیم؟
1

در دوران بلوغ با فرزندانمان چگونه باید رفتار کنیم؟

دوران بلوغ از حساس ترین دوره زندگی همه افراد به شمار می رود. فرزند شما از نظر فیزیکی و روحی دچار اختلالاتی می شود. این مرحله از زندگی برای بسیاری از خانواده ها کمی گیج کننده و مشکل آفرین است.

با اطلاع از تغییرات دوره بلوغ از نظر جسمی و روانی و همچنین تشخیص مسائل طبیعی خاص این دوره از موارد غیر طبیعی، قادر به درک نوجوانان و حمایت و راهنمایی آنان در برابر مشکلات بوده و همزیستی مسالمت آمیزی بین والدین و نوجوانان را همراه با آرامش و حس احترام متقابل مشاهده خواهیم کرد.

دانش آموزان در سنین بلوغ، سرکش و تندخو می شوند و لازم است تا والدین با توجه به این مسئله، روحیات فرزندان خود را درک کنند. از مهم ترین عوامل تاثیر گذار بر نوع رفتار فرزندان در سن بلوغ، همراهی والدین به خصوص پدر با آن هاست.

تخفیفات نوروزی

این تصور غلط است که هر فرزندی در مرحله بلوغ نیازمند والدین همسان خود هستند (یعنی دختر به مادر و پسر به پدر)، بلکه نیازمند توجه و همراهی هر دو نفر پدر و مادر هستند و حضور به موقع و کافی پدران در بلوغ دختران، همچنین حضور مستمر مادر در دوران بلوغ فرزند پسر باعث می شود که آن ها با آرامش بیشتر و دغدغه های کمتری، این دوران را پشت سر بگذارند.

از دیگر عوامل موثر بر موفق شدن طی دوران بلوغ فرزندان، هماهنگی والدین با یکدیگر است. پدر و مادر هر دو مسولیت تربیت و بزرگ کردن فرزندان را بر عهده دارند و این مسولیت تا پایان عمر بر عهده هر دوی آن هاست و به گونه ای نیست که بخشی از مسولیت در دوره ای مخصوص فقط توسط مادر باشد و بخش دیگر فقط توسط پدر.

رفتار صحیح والدین با فرزندان در سن بلوغ چگونه باید باشد؟

  1. احترام گذاشتن به حق فرزند خود در صورت داشتن نظراتی مخالف با والدین
    با توجه به حساسیت این مقطع ممکن است دانش آموز به دیدگاه ها و نگرش تازه ای در مورد مسائل دست یابد و تصمیم دارد با این عقاید جهان را دگرگون سازد. اعمال فشار بر نوجوان و برخورد خشن با او باعث دلخوری و ناراحتی می شود.
    بهتر است در مواجهه با این مسائل با استفاده از مسائل منطقی، نظریات او را به چالش بکشید، تا بتوانید او را بهتر کنترل کنید. این موضوع را همواره به خاطر داشته باشید که این شرایط و این نظریات همگی مقطعی هستند. از مهم ترین سوالاتی که ممکن است به ذهنش خطور کند، علت درس خواندن است و فرزند شما در دوران بلوغ به شدت معتقد است که درس خواندن کاری عبث است.
    می خواهد بداند که چرا باید چند سال از زندگی خود را صرف این کار کند، افرادی را مثال می زند که ممکن است بنابر شرایط خاص، پس از فارغ التحصیلی بیکار باشند که بهتر است در این مورد حتما با کمک مشاور مشکل را حل نمایید.
    ​در این حالت سعی در متقاعد کردن او نکنید، زیرا در مقابل این کار از خود مقاومت نشان می دهد. بهتر است افراد موفق را برایش مثال بزنید یا از او بخواهید در کنار علاقه خودش، درس را نیز جز برنامه های روزانه قرار دهد.
  2. اگر فرزندتان در دوران بلوغ است، مطالعه کنید
    درباره نوجوانان کتاب بخوانید. والدینی که می دانند چه چیزی پیش می آید، می توانند راحت تر با آن ها کنار بیایند. هر چه بیشتر بدانید بهتر است. از طرفی شما به عنوان یک الگو برای دانش آموزان خود او را به مطالعه بیشتر ترغیب می کنید. همچنین سعی کنید کتابهایی راجع به افراد موفق متناسب با شرایط سنی دانش آموز خود به عنوان هدیه به او بدهید.
  3. روابطی دوستانه با فرزند خود برقرار کنید
    سعی کنید مطابق علم روز و با جریان فکری و علایق فرزندانتان همراه شوید و راجع به موضوعات مورد علاقه اش صحبت کنید، با علاقه به حرف هایش گوش دهید از طریق شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام با او در ارتباط باشید تا از علایقش با خبر شوید. با استفاده از این روابط دوستانه می توانید تجربه ها و اطلاعات خود را در زمینه های مختلف به او انتقال دهید. همیشه حامی او باشید تا بتواند به راحتی به شما اعتماد کند و از شما مشاوره بخواهد.
  4. دوستان فرزند خود را و والدین آنها را بشناسید
    ارتباط منظم بین والدین می تواند راهی طولانی برای ایجاد یک محیط امن برای تمام نوجوانان در گروه همسالان باشد. والدین می توانند به یکدیگر در پیگیری فعالیت های کودکان و نوجوانان کمک کنند. بدون اینکه بچه ها احساس کنند تحت کنترل شده اند یا تحت تعقیب هستند و به این شکل می توانید وضعیت درسی دانش آموزان خود را بهبود ببخشید. شرکت در بحث های درسی گروهی تاثیر فراوانی در نحوه علمکرد فرزند شما دارد.
  5. رشد و تقویت تفکر خلاق در نوجوان
    با توجه به اینکه سن نوجوانی سن شکوفایی استعداد و کشف آن است، فضای لازم برای رشد و تقویت را برای فرزندانتان فراهم کنید و نوآوری های خلاقانه او را تشویق کنید و تنها او را به یادگیری مباحث درسی محدود نکنید. او را تشویق نمایید تا استعداد خود را پیدا نماید.
  6. در مقابل خواسته هایی که از نظر شما ممکن است غیر متعارف باشد، جبهه نگیرید
    اگر دانش آموز می خواهد موهای خود را رنگ کند یا موهای خود را شبیه مدل موهای فوتبالیست یا بازیگری اصلاح کند و یا لباس های عجیب بپوشد، قبل از اینکه کاری کنید، فکر کنید. دانش آموزان می خواهند والدین خود را شوکه کنند و خیلی بهتر است که به آن ها اجازه دهید، یک کار موقتی و بی خطر را انجام دهند.
  7. از یک مشاور مطمئن کمک بگیرید
    در مواردی که تنش بین والدین و فرزندان زیاد است بهتر است از یک نفر سوم کمک بگیرید. کسی که کاملا به او اعتماد دارید. ویژگی شخصتی دانش آموز شما را می شناسد. بهترین افراد در این امور مشاورین آموزشی مدارس هستند که با ارتباط قوی که با دانش آموز شما برقرار کرده اند، می تواند خیلی راحت تر روی دانش آموز شما تاثیر بگذارند و او را در همان مسیری که درست است قرار دهند.
  8. دانش آموز را در انتخاب شغل و حرفه راهنمایی کنید
    سن بلوغ و نوجوانی زمانی است که فرزندتان بیش از پیش در جستجوی یافتن حرفه ای مناسب برای خودش است و با این حال او از جزئیات مربوط به یک مسیر شغلی خاص اطلاع ندارند. فرزندتان را تشویق کنید تا بتواند به اهداف خود دست یابد. صحبت کردن با مشاورین آموزشی که شناخت کافی نسبت به بازار کار و رشته های مختلف دارند، بهترین عکس العمل شما در این شرایط است.
بدون دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.