logo
برچسب ها:
خدمت سربازی، مانعی برای تحصیل یا فرصتی برای کسب تجربه
5

خدمت سربازی، مانعی برای تحصیل یا فرصتی برای کسب تجربه

خدمت سربازی، مانعی برای تحصیل یا فرصتی برای کسب تجربه

اسم از خدمت سربازی که می آید، لرزه بر اندام خیلی ها می افتد. نکند لب مرز بیفتم؟ ماه ها خانواده را نبینم؟ نتوانم درس بخوانم؟. خدمت سربازی سوالی بی جواب در ذهن بسیاری از آقایان است که در دوره های مختلفی نمایان می شود. وقتی کنکور داده اید و نمی دانید نتیجه چه می شود. وقتی انتخاب رشته کرده اید و نمی دانید پذیرفته می شوید یا باید به خدمت بروید. وقتی دوران لیسانس تمام شده و نمی دانید ارشد بخوانید یا خیر یا دکترا یا دیگر مقاطع. غرض اینکه خدمت سربازی چون غولی بی جواب در تمام این مقاطع در پس زمینه ذهن حضور دارد و دورنمایی نامشخص برایتان ترسیم می کند. بی شباهت به سرزمین عجایب آلیس نیست: تا وقتی خود را به درون این وضعیت جدید نیاندازید نمی دانید چیست و تقریبا نمی توانید بدانید که چیست و چه اتفاقی خواهد افتاد. این علامت سوال عظیم الجثه با قدرت تمام خودنمایی می کند و هر چه جلوتر میروید، با رزولشن بالاتری به چشم میآید.

بسیار خب. نگارنده پس از طی دوران کارشناسی ارشد دوران خدمت سربازی را گذرانیده و به تازگی کارت پایان خدمت خود را دریافت نموده است و  شاید خالی از لطف نباشد که دیدگاه او را در مورد این سوال بخوانید. خدمت سربازی هزار و  یک پارامتر دارد. از این که به کدام ارگان فراخوانده میشوید و در کدام یگان مشغول خواهید شد و چقدر اضافه خواهید خورد و چقدر به اصطلاح آش خوری خواهید کرد و درجه تان چه می شود و مهم تر از همه این پارامترها دیدگاه و رویکرد شخصی خودتان. از بین این همه فاکتور، استخراج دیدگاهی جهان شمول کاری ناممکن است و طبیعتا جواب سوال این مقاله چیزی غیر از بستگی دارد نخواهد بود. البته این قدرها هم بی جواب نیستیم. این «بستگی دارد» را می توان بسط داد و اندک نوری در این سردرگمی ها انداخت.

برای مثال، دانشجویان و فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد و دکترا این آزادی را دارند که در ازای انجام یک یا دو پروژه برای نیروهای مسلح، کسری های تپلی دریافت کنند، از دو ماه تا نوزده ماه. بعضی ادارات نیروهای مسلح بسته به رشته و دانشگاه محل تحصیل و مهارت های شخصی شما، ممکن است پیشنهاد عضویت پیمانی را در اختیار شما بگذارند، که در واقع به ازای کار برای نیروهای مسلح با حقوق و مزایای کامل برای مدت مشخصی، شما را از انجام خدمت سربازی معاف می کنند. علاوه بر این معافیت ها و کسری های پروژه ای، این روزها بحث کسری های ایثارگری هم مطرح است.

https://media.chibekhoonam.net/2024/04/products-Desktop.webp

محصولات مرتبط: کنکوریوم انسانی


اما این ها تنها حق انتخاب شما نیست؛ باید کلمه امریه را شنیده باشید، که یعنی کار در برخی ادارات – که حتی دانشگاه ها را نیز در بر می گیرد- برای مدت دو سال در ازای خدمت سربازی. کار در اداراتی که به صورت امریه اقدام به جذب سرباز مینمایند، معمولا کمتر از سربازی معمول رنگ و بوی نظامی دارد. البته در هر صورت شما در این دوره عضو نیروهای مسلح محسوب میشوید و لازم است به قوانین نظامی احترام کامل بگذارید. غرض از طرح این مسایل، روشن کردن همان «بستگی دارد» بالاست. قبل از آنکه نوبت اعزام شما فرا برسد، لازم است شرایط خود را بررسی کنید و گزینه ای را انتخاب کنید که بیشتر از همه برای شخص شما مناسب است.

دوران سربازی با تمام فراز و نشیب هایش می تواند تلخ یا شیرین، آسان یا سخت، بی محتوا و یا همراه با یادگیری و تجربه اندوزی باشد. این جا، همان جاییست که پای دیدگاه شخصی شما به مساله باز می شود. دوست دارید کدام را تجربه کنید؟ کدام تجربه با شما سازگارتر است؟ سخت یا آسان، امریه یا پیمانی، کسری یا بیست و یک ماه تمام، دوران سربازی میگذرد و صد درصد با تجربه های فراوانی همراه خواهد بود. از بیدار شدن قبل از طلوع خورشید و رژه رفتن و نگهبانی دادن و شب های ساکت آسایشگاه و لباس نظامی، تا حضور در محیط های اداری و حتی دانشگاه، دوران سربازی مملو از تجربه است.

آیا می تواند مانعی برای ادامه تحصیل باشد؟ بستگی دارد. در هر صورت دوران موقتی است با تجربه های فراوان. تجربه محیط سربازی را در یک کلام، نمیتوانید در دانشگاه کسب کنید. نمیتوانید. سربازی چیزهایی به شخصیت شما اضافه خواهد کرد که شاید تصورش را هم  نمیکردید. بخش هایی از وجودتان را به نمایش میگذارد که هرگز نمی دانستید وجود دارند. اما اینکه بالاخره سربازی کدام است؟ مانعی برای تحصیل یا فرصت کسب تجربه؟ باز هم «بستگی دارد». فقط مواظب باشید غیبت نخورید.

نگارنده : محمد اسکندری


 

حتمن بخونید :

بدون دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.