logo
برچسب ها:
مواد امتحانی، تعداد سوالات و مدت زمان آزمون تیزهوشان نهم به دهم
28

مواد امتحانی، تعداد سوالات و مدت زمان آزمون تیزهوشان نهم به دهم

ثبت نام در مدارس تیزهوشان دوره دوم رشته های نظری به دو صورت انجام می‌شود. دانش آموزانی که در دوره متوسطه اول در این مدارس تحصیل کرده اند و دانش آموزانی که از سایر مدارس قصد ادامه تحصیل در این مدارس را دارند.

پذیرش دانش آموزانی که متوسطه اول را نیز در همین مدارس تحصیل نموده اند با دیگر دانش آموزان متفاوت است. این دانش آموزان نیازی به شرکت در آزمون ندارند و تنها در صورت داشتن شرایط مدارس استعداد درخشان می توانند بدون شرکت در آزمون نهم به دهم در پایه دهم مدارس تیزهوشان تحصیل نمایند.

اما سایر دانش آموزان باید در آزمون ورودی شرکت کنند و تنها از طریق شرکت در آزمون می‌توانند به مدارس تیزهوشان راه یابند و در این مسیر برخلاف مدارس نمونه دولتی، هیچ سهمیه‌ای (مناطق، شاهد، جانبازان و روستایی) کارساز نیست. بنابراین افرادی که قصد ثبت نام در این آزمون را دارند، باید با منابع آزمون تیزهوشان نهم به دهم آشنا باشند

https://media.chibekhoonam.net/2024/04/products-Desktop.webp

سوالات آزمون تیزهوشان نهم به دهم

آزمون تیزهوشان نهم به دهم از دو قسمت استعداد تحلیلی و استعداد تحصیلی تشکیل شده است. بنابراین تمام دانش آموزان باید با تمرکز بر میزان اهمیت این دو بخش و تعداد سوالات اقدام به تهیه منابع درسی مطالعاتی پایه نهم و برنامه ریزی برای مطالعه آنها داشته باشند.

محتوای آزمون تیزهوشان پایه نهم به دهم که در دفترچه آزمون منتشر می شود، مشتمل بر دو دسته سؤالات استعداد تحلیلی و استعداد تحصیلی است. 50% امتیاز آزمون مربوط به سؤالات استعداد تحلیلی و 50% آن مربوط به سؤالات استعداد تحصیلی است.

کتاب های مناسب برای آمادگی سوالات استعداد تحلیلی و تحصیلی

برای بخش سوالات استعداد تحلیلی، کتاب هایی با عنوان استعداد تحلیلی از انتشارات های گاج، مبتکران، علامه حلی و گل واژه و … موجود است که هرکدام به نحوی برای استفاده دانش آموزان پیشنهاد می شود.

اما توصیه ما به تمام دانش آموزان پایه نهم که داوطلب آزمون تیزهوشان هستند این است که بررسی کاملی بر روی سوالات استعداد تحلیلی سال های گذشته داشته باشند، تا بتوانند تجزیه و تحلیل خوبی نسبت به سوالات داشته باشند و مطالعه خود را مبنای این سوالات قرار دهند. سوالات این قسمت خارج از کتاب های درسی می باشد و هدف از طراحی این سوالات بررسی توانایی تحلیلی و طبقه بندی مطالب توسط دانش آموز می باشد.

اما در خصوص بخش سوالات استعداد تحصیلی که مرتبط به کتاب‌های درسی است، دانش آموزان باید کتاب‌های درسی خود را بصورت کامل و دقیق مطالعه ‌نمایند، که در ادامه به شرح هر یک از کتابهای کمک درسی و ویژگی‌های آنها برای دانش آموزان در سه درس پر اهمیت ریاضی، علوم و فارسی خواهیم پرداخت.

1- سوالات استعداد تحلیلی در آزمون تیزهوشان نهم به دهم

سوالات استعداد تحلیلی به شیوه چهارگزینه ای (فقط یک پاسخ درست) به منظور ارزیابی توانایی تحلیل، ریشه یابی، طبقه بندی و سازماندهی مطالب و مباحث گوناگون طراحی می شود.

2- سوالات استعداد تحصیلی در آزمون تیزهوشان نهم به دهم

سوالات استعداد تحصیلی نیز، به شیوه چهارگزینه ای (فقط یک پاسخ درست) در سطح محتوای کتابهای درسی، با تأکید بر سطوح بالای شناختی، تلفيق دانش و مفاهیم طراحی می شود. سؤالات درس قرآن و معارف اسلامی از محتوای مشترک داوطلبان اهل تشیع و تسنن طراحی می شود، اما داوطلبان اقلیت های دینی رسمی کشور (مسیحیان، کلیمیان و زرتشتیان)، به سؤالات مشترک اقلیت های دینی (بر اساس محتوای کتاب تعلیمات ادیان الهی و اخلاق ویژه اقلیت های دینی پایه هشتم و پایه نهم) پاسخ خواهند داد.

به ازای هر پاسخ صحیح، ۳ نمره مثبت و به ازای هر پاسخ غلط، ۱ نمره منفی برای داوطلب در نظر گرفته میشود. برای سوالات بدون پاسخ، نمره ای منظور نخواهد شد. همچنین اگر داوطلب در سؤالی بیش از یک گزینه را علامت زده باشد، ۱ نمره منفی برای او منظور خواهد شد.

تعداد سوالات استعداد تحلیلی و تحصیلی در آزمون تیزهوشان نهم به دهم

تعداد سوالات استعداد تحلیلی 50 تا می باشد که مدت زمان پاسخ گویی آن 50 دقیقه است. همچنین در جدول زیر تعداد سوالات استعداد تحلیلی و تحصیلی در هر درس و ضریب آن ها که با توجه به رشته دانش آموز در پایه دهم متفاوت است، آورده شده است.

سوالات استعداد تحلیلی

تعداد سوال

مدت پاسخ گویی (دقیقه)

استعداد تحلیلی

50

50

 

سوالات استعداد تحصیلی

تعداد سوال

ضریب ریاضی فیزیک

ضریب علوم تجربی

ضریب ادبیات و علوم انسانی

ضریب سمپاد مهارتی

منابع طرح سوال

مدت پاسخ گویی (دقیقه)

قرآن و پیام های آسمانی

10

1

1

1

1

سوالات از محتوای درسی تمام کتاب های پایه هشتم سال تحصیلی 97 – 98 و تمام کتاب های درسی پایه نهم سال تحصیلی 98 – 99

 

زبان و ادبیات فارسی

10

2

2

4

2

مطالعات اجتماعی (تاریخ، جغرافیا، اجتماعی)

10

1

1

1

1

علوم تجربی

10

2

4

2

3

ریاضیات

10

4

2

2

3

مجموع

50

 

70

لازم به ذکر است جدول بالا بر اساس منابع اعلام شده برای آزمون تیزهوشان سال گذشته تدوین شده است.

62 دیدگاه
  • Sajad پاسخ دهيد 25 / 06 / 1402

    سلام
    خواندن مطالب کتاب نهم کافیست یا مطالب کتاب هشتم رو باید بخونیم ؟
    بعد اگر مطالب هشتم هم هست
    چه درصدی هشتم داره و چه درصدی مطالب نهم؟

    • چی بخونم (مدير) در پاسخ به Sajad پاسخ دهيد 29 / 06 / 1402

      مطالب کل متوسطه اول توی سوالات هست و کامل پوشش می‌دن متوسطه اول رو.

  • رئیسی پاسخ دهيد 18 / 06 / 1402

    سلام برای آزمون تیزهوشان مگه نباید فقط کتاب های هوش ، ریاضی ، فارسی و علوم بخونیم ؟

    • .... در پاسخ به رئیسی پاسخ دهيد 22 / 06 / 1402

      به جز اینا باید قرآن و پیام های آسمانی و اجتماعی هم بخوانید

    • چی بخونم (مدير) در پاسخ به رئیسی پاسخ دهيد 22 / 06 / 1402

      آزمون تیزهوشان نهم هم بخش استعداد تحلیلی داره و هم بخش استعداد تحصیلی. استعداد تحلیلی مباحث مربوط به هوش رو شامل می‌شه و استعداد تحصیلی هم کتاب‌های درسی شما رو پوشش می‌ده.