logo
برچسب ها:
همه چیز درباره مطالعه و تست زنی تاریخ و جغرافیای کنکور
8

همه چیز درباره مطالعه و تست زنی تاریخ و جغرافیای کنکور

همه چیز درباره مطالعه و تست زنی تاریخ و جغرافیای کنکور

همیشه مطالعه و تست زنی تاریخ و جغرافیا و روش موفق شدن در آنها با کلی سؤال و ابهام در ذهن دانش آموزان همراه بوده است. چقدر برای تاریخ و جغرافی وقت بذارم؟ هر چقدر وقت بذارم بالاخره یادم می ره؟ این درس حفظیه اصلا نیازی به تست زدن هست؟ و کلی سؤال دیگه که سعی کردیم در قالب تعدادی سؤال به اون ها جواب بدیم. اگر سؤال دیگه ای هم دارید میتونید در انتهای همین مقاله از طریق کامنت (نظر) بپرسید.


محصولات مرتبط: کنکوریوم انسانی


https://media.chibekhoonam.net/2024/04/products-Desktop.webp

بخش اول: مطالعه تاریخ و جغرافیای کنکور


  1. بعد از تدریس معلم برای کامل شدن آموزش، چه بکنم؟
    با توجه به مطالعات روانشناسی حجم زیادی از مطالب یعنی حدود ۵۰ درصد آنها تا چند ساعت پس از بار اول مطالعه از ذهن ما می رود. (رفرنس در کتاب روانشناسی خودتون) پس اولین کاری که باید بکنید آن است که در اولین فرصت ممکن مطالب کلاس را دوباره مرور کنید.
    ​به طور دقیق تر همان روز مطالب را به صورت کلی بخوانید تا پایه آنها در ذهن شما ایجاد شود. با این روش کلیت مطالب در خاطر شما می ماند و تا حدود زیادی مشکل خود را با کوییز های کلاسی برطرف میکنید. آمادگی برای آزمون های تشریحی و علی الخصوص امتحانات تستی مطالعه بیشتر و مداومی را می طلبد.
  2. اگر جزوه ی بسیار کاملی دارم، نیاز به مطالعه کتاب درسی هم هست؟
    اگر بله، باید در کتاب درسی بیشتر به چه مطالبی دقت کنم؟درس تاریخ و جغرافی تمرکز ۱۰۰ درصد روی کتاب درسی را لازم دارد، چراکه ۹۹ درصد سوالات از متن کتاب درسی و به صورت نکته ای است. لذا به هیچ وجه به جزوه اکتفا نکنید، مگر اینکه وقت بسیار کمی داشته باشید.
    ​به طور مثال معمولا بخشی از سوالات کنکور سراسری از تصاویر کتاب درسی طراحی می شود که به طور قطع مقداری از این جزئیات در جزوه های شما وجود نخواهد داشت. پس پاسخ نهایی به این سوال این است که حتما حتما مراجعه کنید. اصلا پیش از مطالعه ی جزوه کتاب درسی را بخوانید و از جزوه برای مرور سریع استفاده کنید.
  3. اگر معلمم همه نکات لازم را نمی گوید چه بکنم؟
    در این صورت می توانید از کتاب های کمک درسی و فیلم های آموزشی استفاده کنید. البته اگر در خود این توانایی را می بینید که با مطالعه کتاب درسی بتوانید تمام نکات ریز را استخراج کنید، خلاصه نویسی و نکته نویسی برای شما بهترین روش است.
    در پرانتز این نکته را اضافه کنیم که استفاده از روش هایی مانند لایتنر در دروسی که نکات ریز بسیار دارند، یکی از مناسب ترین روش ها است که با شخصیت آموزشی غالب دانش آموزان همخوانی دارد.
  4. در میان کتاب های کمک آموزشی سراغ کدام مدل از درس نامه ها بروم؟ و با آن چگونه برخورد کنم؟
    یکی از مسائلی که در این دو درس دانش آموزان را خسته و کلافه می کند، خشکی و زیادی مطالب است. بارها در کلاس ها دیده ایم که دانش آموزان این ذهنیت را دارند که این حجم زیاد این دو کتاب فقط باعث وقت تلف کردن است.
    این تفکر کاملاً اشتباه است، چراکه تمامی رتبه های برتر تاریخ و جغرافیای خود را نسبتاً خوب، خوب یا عالی می زنند و این درس در زیر مجموعه های مهمی ضریب بالایی دارد. با این تفاسیر سراغ درسنامه ای بروید که این معضل را برای شما بر طرف کرده باشد.
    اگر میخواستید متنی مانند متن کتاب درسی را بخوانیم اصلاً برای چه سراغ کتاب های کمک درسی برویم؟ در میان درسنامه ها به دنبال دو عامل جامع بودن و جذاب بودن بگردید. درسنامه ها را کاملاً با دقت و نکته به نکته بخوانید و فکر کنید دارید همان متن کتاب درسی را می خوانید.
    در بار اول خواندن، بسته به عمق مطالعه شما بخشی از مطالبی که به نظرتون جالب تر هست مانند سرنوشت یک پادشاه یا یک حادثه خارق العاده در ذهن شما می ماند. هرچه عمیق تر مطالعه کنید این قسمت از حافظه شما فعال تر عمل خواهد کرد. هر جا که احساس کردید مطالب روند یکنواخت پیدا کرده اند، خلاصه نویسی و کشیدن نمودار را اجرا کنید و به اصطلاح کتاب را شخصی سازی کنید .
  5. دیدن فیلم آموزشی را برای فراگیری این درس توصیه می کنید؟
    اگر بله، چگونه و کی از آن استفاده کنم؟این موضوع به شخصیت شما بستگی دارد، اگر از آن دسته دانش آموزانی هستید که باید با تدریس معلم درس را متوجه شوید، بله؛ اما به اکثریت دانش آموزان دیدن فیلم آموزشی را توصیه نمی کنم مگر آنکه در فیلم نقشه های جغرافیایی به طور کامل و تصاویر کتاب تاریخ وجود داشته باشد.
    بخش مهمی از درس جغرافیا شما نقشه است و بخش دیگر آن مسئله ها. برای نقشه ها باید تصویر نقشه را جلوی خود بگذارید و سعی کنید در ذهن خود مانند آن را بکشید و بهترین راه برای یادگیری مسئله ها حل کردن مسئله است.
    اگر بخواهیم به این سوال پاسخ دهیم برای قسمت های حل کردنی جغرافی و نقشه های توپوگرافی (فقط توپوگرافی) دیدن فیلم قطعاً موثر است، اما فکر نمی کنم در سایر بخش ها تماشای فیلم های آموزشی نکته ای منحصر به فردی داشته باشد.
  6. فرار بودن این درس ها و حجم زیاد آن بزرگترین مشکل ماست؟
    چگونه بخوانیم که یادمان بماند و چقدر وقت بگذاریم؟بهترین راه حل در حل کردن مسئله «زیاد بودن نکات و فراموش کردن آنها» مرور کارآمد است. روشی که در ادامه می گویم احتمال زیاد به شما کمک می کند. پس از مطالعه درسی که خوانده اید سرفصل های اصلی آن درس را به خاطر بیاورید و سعی کنید یک خلاصه از آن مبحث بنویسید.
    سپس به کتاب درسی مراجعه کنید و نکاتی که در یاد نداشته اید را جداگانه یادداشت کنید و هر روز این نکات را مرور کنید تا آنها نیز در ذهن شما بمانند. اما این روش شاید بسیار وقت گیر باشد، پس وقتی از این روش استفاده کنید که وقت زیادی دارید و به پایان سال نزدیک نشده اید.
    اما اگر وقتی زیادی ندارید با مراجعه به نمودارهایی که از سال های پیش وجود دارد فصل هایی که بیشترین تعداد سوال را داشته اند مشخص و آن ها را را به خوبی مطالعه کنید و بخش های دیگر دانش خود را با استفاده از حل تست ها و سوالات کامل کنید.

بخش دوم: تست زنی تاریخ و جغرافیای کنکور


  1. بعد از آموزش کامل، می توانم مستقیماً سراغ حل تست بروم یا قبل از آن باید سؤالات تشریحی حل کنم؟
    از آنجایی که این دو درس ماهیت مفهومی ندارند، تفاوتی نمی کند که سراغ کدام نوع سوالات بروید. این تفاوت تنها زمانی اهمیت دارد که امتحانی که برای آن مطالعه میکنید تشریحی باشد یا کنکور سراسری. قاعدتا برای سوالات امتحان نهایی پایان سال حل کردن سوالات تشریحی مفید تر است. اما احتمالاً الان که این این مطلب را می خوانید درگیر کنکور سراسری هستید لذا پیشنهاد می کنم سوالات تستی را اولویت اول خود قرار دهید.
  2. اگر قرار است سؤال تشریحی حل کنم، کتاب کار را پیشنهاد می کنید یا نمونه سؤالات امتحانی (نهایی) سالهای قبل؟
    پاسخ این سوال آن است که قطعاً نمونه سوال امتحان نهایی، اما هرسال یک یا دو نوع سوالات متفاوت از سالهای گذشته می آید. بدون تعارف با یکدیگر صحبت کنیم اگر به دنبال نمره ۲۰ هستید از هیچ تمرینی دریغ نکنید، اما اگر صرفا نمره معمولی مد نظر دارید بسنده کردن به سوالات امتحان نهایی سال های گذشته کار غیرعقلانی نیست.
    این نکته را در پرانتز بگوییم که به طور کلی سوالات امتحان نهایی با سوالات کتاب های کار تفاوت چندانی ندارند. چراکه درس تاریخ و جغرافی به گونه ای نیست که بتوان به قول معروف آنها را پیچاند. فقط حتماً این نکته را در نظر داشته باشید که مسائل درس جغرافی نیازمند حل کردن سوالات متفاوت است.
  3. آیا تست زنی باید بلافاصله پس از مطالعه باشد یا بافاصله؟
    اگر فاصله باید داشته باشد، چقدر؟همانطور که در ابتدای این مقاله گفتیم این حجم زیادی از مطالب تاچندساعت پس از مطالعه از ذهن خارج میشود. برای آن که این این مسئله را تا حدود زیادی کنترل کنید با فاصله کمی از مطالعه به حل تست ها بپردازید و فاصله انداختن میان مطالعه و حل کردن تست ها بیش از یک روز به هیچ وجه توصیه نمی شود.
  4. در تست ها زمان را در نظر بگیرم یا نه؟
    تاریخ و جغرافی ۳۰ سوال در کنکور سراسری را به خود اختصاص می دهند. از آنجایی که این سوالات نیازمند حل کردن، تفکر یا تحلیل آنچنانی نیستند، خود به خود در مدت زمان کوتاهی به آنها پاسخ خواهید داد، چرا که ۹۰ درصد سوالات به این صورت هستند: بلدم یا بلد نیستم.
    اما بخشی از دانش آموزان هستند که اطلاعات عمومی بسیار قوی در این مباحث دارند، به طور مثال می توانند با مراجعه به اطلاعات خود در درس تاریخ ترتیب رخ دادن اتفاقات در یک بازه زمانی را تاحدودی به خاطر بیاورند.
    اگر از این دسته از دانش آموزان هستید: بله، زمان را در نظر بگیرید. اگر از این دسته نیستید فقط مواظب باشید زمان خیلی زیادی را صرف حل کردن این سوالات نکنید. ضمن اینکه وقت گذاشتن زیاد شما ممکن است شما رو به غلط زدن نیز بیاندازد.
  5. آیا با زدن هر تست به پاسخنامه مراجعه کنم یا بعد از حل تعدادی تست؟
    علی الاصول نه، به پاسخنامه مراجعه نکنید و ابتدا در درسنامه به دنبال پاسخ خود بگردید. شیوه اصلی و درست کار این است. اما اگر وقت ندارید یا بعد از مطالعه کامل و چند بار تست زدن به نکته ای برخوردید که آن را بلد نیستید، بله به پاسخنامه مراجعه کردن در همان لحظه ایرادی ندارد.
    گاهی اوقات هم پیش می آید که می بینید در حل تست های خود یک مبحث را بلد نیستید، در آن صورت نیز مراجعه به پاسخنامه روش درستی نیست و دوباره از روی کتاب درسی یا درسنامه مطالعه کنید.
  6. برخوردم با تستی (یا تست هایی) که نتوانستم حل کنم یا نادرست پاسخ دادم چه باشد؟
    اگر به تست های زیادی نمی توانم جواب بدم چه کنم؟به صورت خودمانی بگوییم اگر اوضاع خیلی خراب است، برگردید و از ابتدا مطالعه کنید. اما اگر همانطور که در سوال قبل توضیح دادیم این تنها بخش هایی است که در آن مشکل دارید یا پس از چند بار تست زدن و مرور به نکته هایی برخورد اید که از یاد برده اید یا تا به حال ندیده اید، به پاسخ نامه مراجعه کنید و مطمئن شوید که آن نکته ها را خوب یاد گرفته اید.
  7. تست های کنکور، تألیفی، آزمون های آزمایشی را به ترتیب خاصی بزنم یا از روند کتابم پیروی کنم؟
    معمولاً دو نوع چینش و الگو در تست های کتاب های کمک درسی است. الگوی اول آن است که میکرو طبقه بندی نام دارد، در هر درس تست های هر زیربخش با تیتری از هم متمایز می شوند، چه سوال های سراسری و چه سوال های تالیفی. اما در الگوی دوم طراح به صورت کلی و بدون نظم سوالات را آورده است.
    در هر دو صورت اگر طبق خود کتاب پیش بروید، حداقل از این نظر که برای شما آشفتگی ذهنی ایجاد نمی کند، مناسب است و همانطور که بارها گفتیم تفاوت میان تست های کنکوری و تالیفی به خاطر ماهیت این دو درس نمی تواند زمین تا آسمان باشد. پس فکر خود را با این موارد درگیر نکنید.
  8. آیا لازم است از چند منبع تست زنی کنم؟ اگر بله، کی سراغ منابع دوم و سوم بروم؟
    اگر احساس میکنید به تستهای بیشتر نیاز دارید یا باید تمرین زیادی حل کنید، بله. اگر احساس می کنید یک کتاب درسنامه خوب و کتاب دیگر تست های خوبی دارد، باز هم اشکالی ندارد که از دو منبع استفاده کنید، اما با تهیه کتابهای کمک درسی متعدد ذهن خود را آشفته می کنید.
    پس حداکثر دو منبع برای شما کافی است . در پرانتز این نکته را در نظر داشته باشیم که در سال کنکور در گرداب تهیه کتاب های متعدد نیفتیم و با انتخاب خوب خیال خود را از بابت منابع خود را راحت کنیم.
  9. چه کارهایی بکنم تا آموزش و مهارتی که برای هر بخش این درس به دست آورده ام را فراموش نکنم؟خلاصه نویسی بکنم؟چطوری؟
    همانطور که در سوال های قبل هم توضیح دادیم استفاده از روش های به یاد آور یا لایتنر، خلاصه نویسی و مرور مرتب یعنی آنکه سعی کنید حداقل در چند روز اول هر روز مطالب را یک بار مرور کنید و پس از آن با فاصله ای بیشتر مطالب را به خاطر بسپارید.
    یک روشی که اولاً در مطالعه این دروس به دانش آموزان کمک زیادی می کند استفاده از رمز است. یعنی آنکه به طور مثال برای به خاطر سپردن یک سلسله حوادث کلمات اول هر حادثه را به یکدیگر می چسبانند یا آنکه در ذهن خود علامت گذاری می کند مثلاً ۱ حادثه تاریخی را با یک خاطره مرتبط می کند و از این طریق به به خاطر سپردن مطالب را بسیار آسان تر می کنند.

سایر اطلاعات ضروری درباره مطالعه و تست زنی تاریخ و جغرافیای کنکور


  1. پیش نیازهای لازم برای یادگیری این درس از سال های گذشته چه مطالبی هستند؟ یاد نگرفتن چه مطالبی به بقیه موضوعات ضربه می زند؟
    در درس تاریخ ندانستن کلیات مطالب قبلی می تواند برای شما دردسر ساز باشد، باید حداقل یک تصوری از سال های گذشته داشته باشیم. در درس جغرافی نیز به همین صورت است. اما به طور کلی دروس تاریخ و جغرافیا آنچنان زنجیره وار نیستند که ندانستن حتی درسهایی از یک سال تحصیلی در یادگیری سایر درس ها مشکل جدی ایجاد کند، پس اگر مطالب سالهای گذشته را به خوبی بلد نیستید اصلاً نگران نباشید.
  2. چه توصیه های دیگری برای موفقیت در این درس دارید؟
    بچه ها کنکور انسانی یک تفاوت اساسی با سایر کنکور ها دارد و آن این است که تعداد درس های شما و کتاب های شما تقریباً دو برابر درس ها و کتاب های سایر رشته ها است، پس آن چیزی که می تواند برگ برنده شما نسبت به رقبای خودتان باشد توانایی مدیریت مباحث و پرداختن به هر درس بسته به اهمیت یا توانایی شما است.
    نکته دیگر آنکه خارج از موارد کلیشه ای که همواره گفته شده به دنبال درصد نباشید. این نکته را به شما میگویم که اگر خود را در قید و بند عدد قرار دهید ممکن است وسوسه ی درصد بالاتر شما را به غلط زدن بیاندازد، پس سعی کنید دانش خود را بالا ببرید تا از میزان تست های شک دار کم کنید.
    موفقیت در رشته انسانی مدیون پشتکار، مدیریت و کنترل هیجانات است. اگر این سه فاکتور را در خود تقویت نکنید نه تنها در کنکور سراسری بلکه در ادامه راه نیز دچار مشکل های جدی می شوید.
12 دیدگاه
  • محمدحسین پاسخ دهيد 12 / 07 / 1402

    از بیشتر بدانیم تاریخ تو کنکور سوال میاد؟

    • چی بخونم (مدير) در پاسخ به محمدحسین پاسخ دهيد 15 / 07 / 1402

      بله. در جلسه کنکور باید برای همه بخش‌های کتاب درسی آماده باشید…

  • E پاسخ دهيد 27 / 05 / 1402

    سلام وقت بخیر
    به نظرتون برای تقویت درس تاریخ کتاب های تاریخی که به اطلاعات عمومی کمک می‌کند مناسبه یا ممکنه وقت‌گیر باشه و همون کتاب های درسی کافیه؟؟؟

    • چی بخونم (مدير) در پاسخ به E پاسخ دهيد 30 / 05 / 1402

      اگه زمان لازم رو برای مطالعه کتاب‌های عمومی تاریخ دارین، حتما مطالعه‌شون کنید.

  • fati پاسخ دهيد 29 / 04 / 1402

    سلام از بیشتر بدانیم های تاریخ یا اون جاهایی که علامت سوال داره و بررسی شواهد و مدارک در کنکور سوال میاد؟!

    • چی بخونم (مدير) در پاسخ به fati پاسخ دهيد 2 / 05 / 1402

      هر سال سازمان سنجش لیست حذفیات رو اعلام می‌کنه اما سابقه نشون داده که برای موفقیت توی کنکور همه مطالب کتاب درسی رو باید خوب بخونید.