logo
برچسب ها:
مقایسه بهترین کتاب های آموزش محور؛ شگفت انگیز خیلی سبز، سه بعدی الگو یا سیر تا پیاز گاج
22

مقایسه بهترین کتاب های آموزش محور؛ شگفت انگیز خیلی سبز، سه بعدی الگو یا سیر تا پیاز گاج

بسیاری از دانش آموزان با این هدف اقدام به خرید کتاب های کمک درسی می کنند که از آموزش آنها استفاده کنند. در واقع قرار است کتاب کمک آموزشی، آموزش معلم را تکمیل کند و نکات تستی و تشریحی مهم را به دانش آموز بیاموزد. خب حالا با هدف تهیه یک کتاب آموزش محور، باید چه کتابی تهیه کنیم؟ اصلا چه گزینه های پیش رو داریم؟ ​

کتاب های دارای درسنامه کامل، مفصل و آموزشی

اگر در بین انتشارات هایی که از اسم و رسم بیشتری برخوردار هستند بخواهیم به دنبال کتاب آموزش محور بگردیم، به سه گزینه خواهیم رسید. کتاب های آموزش شگفت انگیز از انتشارات خیلی سبز، کتاب های سه بعدی از نشر الگو و کتاب های سیر تا پیاز از انتشارات گاج. می توان گفت که این سه سری از کتاب های این انتشارات ها، تقریبا معادل یک دیگرند.

در ادامه به بررسی ویژگی هر یک از این کتاب ها خواهیم پرداخت. این سه سری از کتاب ها با پرداختن به آموزش، سوالات تشریحی و تستی در یک کتاب جز اقتصادی ترین کتاب ها محسوب می شوند و بخصوص دانش آموزان پایه های دهم و یازدهم با این کتاب ها می توانند همه نیازهای خود را برطرف کنند.

تخفیفات نوروزی

1- کتاب های آموزش شگفت انگیز خیلی سبز

کتاب های آموزش شگفت انگیز خیلی سبز از سری کتاب های نسبتا جدید انتشارات خیلی سبز است که عمرشان حدود سه چهار سال است. اگر یکی از این کتاب ها را ورق بزنید، می بینید که در هر فصل (یا درس) ابتدا درسنامه ای مفصل و کامل قرار گرفته است. در درسنامه های آموزش شگفت انگیز، سرعت پیشروی درسنامه کم است و بسیار با حوصله نوشته شده اند.

لازمه مطالعه این مدل کتاب ها داشتن دقت و تمرکز و همچنین صبر و پشتکار بالاست. درسنامه های کتاب های شگفت انگیز را نمی توان در فرصتی کوتاه مطالعه کرد. خواننده این کتاب باید طی سال تحصیلی در کنار تدریس معلم یا برنامه آزمون های آزمایشی اش آن را منظم مطالعه کند. حجم زیادی از این کتاب ها به درسنامه اختصاص دارد.

یکی از دلایل حجم بالای درسنامه در این سری از کتاب ها، مثال ها و تست های متعددی است که در درسنامه وجود دارند. بسیاری از نکاتی که در سایر کتاب ها به شکل مستقیم به خواننده گفته می شود، در این جا به شکل مثال درآمده است و خواننده بعد از حل آن مثال می تواند خود نکته ای را نتیجه گیری کند که البته این بهترین حالت ممکن برای آموزش یک نکته است.

تست های کنکور سراسری و تالیفی در درسنامه دیده می شوند و هدف آنها ایجاد یک آشنایی با تیپ های معروف تستی در هر موضوع است. گویش و لحن درسنامه در کتاب های آموزش شگفت انگیز عموما صمیمی است و در بعضی موارد با فونت متمایزی خودمانی هم می شود و خواننده بعید است که با مطلب ارتباط برقرار نکند.

بعد از درسنامه هر فصل (یا درس) تمارین تشریحی قرار گرفته اند. تمارین تشریحی علاوه بر اینکه برای آزمون های نهایی و تشریحی مدرسه مناسب اند، دانش آموزان را برای ورود موفق به تست ها نیز آماده می کنند. خیلی از تمارین تشریحی کتاب های شگفت انگیز خیلی سبز چند قسمتی هستند و به ایجاد درک عمیق از موضوع کمک می کنند.

بعد از تمارین تشریحی به تست های هر فصل (یا درس) می رسیم. اولین نکته درباره تست ها این است تعداد آنها عموما بالا نیست. یعنی اگر یک دانش آموز دوازدهمی (کنکوری) هستید، برای شما این تعداد تست کافی نیست، ولی اگر دانش آموز پایه های دهم یا یازدهم هستید، این تعداد تست برای پایه ای که در آن قرار دارید تقریبا کافی است.

عموما تست ها تالیفی هستند یا از کنکور های سراسری سال های اخیر انتخاب شده اند. البته در بعضی از کتاب های آموزش شگفت انگیز خیلی سبز تست های آزمون های قلم چی (کانون فرهنگی آموزش) نیز دیده می شوند.

در نهایت در انتهای هر فصل پاسخ نامه تشریحی تمارین و تست ها قرار گرفته اند که از کیفیت خوبی برخوردارند و توضیحات کافی را دارا می باشند. آموزش گفت انگیز ریاضی دهم، آموزش شگفت انگیز ریاضی یازدهم و همچنین آموزش شگفت انگیز فیزیک دوازدهم و آموزش شگفت انگیز فیزیک یازدهم از کتاب های پروفروش در این دسته هستند.

حتمن بخونید: آشنایی با انواع کتاب های انتشارات خیلی سبز

2- کتاب های سه بعدی الگو

کتاب های سه بعدی نشر الگو هم همان طور که از اسم شان پیداست دارای سه هدف هستند: آموزش (درسنامه)، آمادگی برای امتحانات نهایی (تمارین تشریحی) و آمادگی برای کنکور و آزمون های آزمایشی (تست ها). به لحاظ ساختاری کتاب های سه بعدی نشر الگو به کتاب های آموزش شگفت انگیز خیلی سبز بسیار شبیه هستند.

یعنی در هر فصل ابتدا درسنامه، سپس تمارین تشریحی و بعد از آن تست هایی قرار گرفته اند و در انتها نیز پاسخنامه تشریحی تمارین و تست ها قرار گرفته اند. اما به لحاظ محتوایی هم سه بعدی های الگو چندان بی شباهت به شگفت انگیز های خیلی سبز نیستند. یعنی درسنامه ها در سری کتاب های سه بعدی، حجم زیادی از کتاب را شامل شده است.

البته در این کتاب ها لحن کتاب کمی جدی تر است. مثال ها و تست های زیاد درسنامه روند پیشروی درسنامه را کمی کند می کنند، ولی خواننده می تواند مطمئن باشد که اگر با آن جلو برود، تمام مفاهیم و نکات در ذهنش تثبیت خواهد شد. بعد از درسنامه هر فصل، تمارین تشریحی و تست ها آمده اند که مشابه کتاب های شگفت انگیز خیلی سبز خیلی زیاد نیستند، ولی به شکل متوسط کمی بیشتر از آنها هستند.

تست ها عموما تالیفی هستند و البته تست های کنکور های سراسری چند سال اخیر نیز در بین آنها قرار دارند. درباره سطح آنها می توان گفت که از کتاب های شگفت انگیز کمی سطح شان بالاتر است و برای دانش آموزان متوسط و بالاتر مناسب تر است. تست های خلاقانه و چالشی در سه بعدی های الگو بیشتر یافت می شوند.

یکی از نقاط ضعف سه بعدی ها در مقایسه با شگفت انگیز های خیلی سبز شاید پاسخنامه آنها باشد که نسبتا کوتاه تر هستند. کتاب های سه بعدی ریاضی دهم، سه بعدی ریاضی یازدهم تجربی، فیزیک دهم سه بعدی و فیزیک یازدهم سه بعدی جز کتاب های پرفروش این سری هستند.

حتمن بخونید: آشنایی با انواع کتاب های نشر الگو

3- کتاب های سیر تا پیاز گاج

​کتاب های سیر تا پیاز گاج یکی از قدیمی ترین کتاب های چند منظوره است. این دسته از کتاب های گاج در راستای برآورده کردن سه هدف آموزش، امتحانات نهایی و تستی دارای سه بخش کاملا تفکیک شده اند. حتی کتاب دارای سه جلد است که این سه بخش را کاملا از هم جدا می کند.

قسمت اول درسنامه یا بخش آموزش است. درسنامه های سیر تا پیاز های گاج مشابه سه بعدی الگو و شگفت انگیز خیلی سبز آنقدر مفصل نیستند و سرعت آنها کمی بیشتر است. همچنین بدلیل ساختار و فرم فشرده ای که دارند حجم درسنامه در این کتاب ها کم تر از دو رقیب آن است.

البته یکی از مواردی که کتاب های سیر تا پیاز را پرطرفدار کرده این است که درسنامه های آنها برای دانش آموزان ضعیف هم کارایی خوبی دارد و همه سطوح را راضی می کند. با کاهش حجم درسنامه ها، بخش سوالات تشریحی و تستی بزرگتر شده اند و تعداد سوالات تشریحی و تستی سیر تا پیاز گاج معمولا نسبت به دو رقیبش بیشتر است.

سوالات تشریحی کتاب های سیر تا پیاز خیلی بیشتر و دقیق تر آزمون های نهایی و تشریحی را هدف گرفته اند و در این راستا از سوالات امتحانات نهایی سال های گذشته معمولا در آنها استفاده شده است.

همچنین تست های آنها نیز علاوه بر تست های تالیفی و تست های کنکور، در بعضی موارد شامل تست های آزمون های گاج نیز می شوند. کتاب های فارسی دهم سیر تا پیاز گاج، فارسی یازدهم سیر تا پیاز گاج، عربی دهم سیر تا پیاز گاج و فیزیک یازدهم سیر تا پیاز گاج از پرفروش ترین های این سری هستند.

حتمن بخونید: آشنایی با انواع کتاب های انتشارات گاج

16 دیدگاه
  • shima پاسخ دهيد 4 / 10 / 1400

    توضيحات شما با تمركز بر مقطع متوسّطه هست.
    درمورد دروس كلاس ششم، چه تحليلي روي اين سہ كتاب داريد؟

  • KF پاسخ دهيد 18 / 02 / 1400

    سلام
    چطوری با اینکه
    درسنامه های سیر تا پیاز های گاج مشابه سه بعدی الگو و شگفت انگیز خیلی سبز آنقدر مفصل نیستند و سرعت آنها کمی بیشتر است. و بدلیل ساختار و فرم فشرده ای که دارند حجم درسنامه در این کتاب ها کم تر از دو رقیب آن است.
    برای دانش اموزان سطح ضعیف نسبت به اون دوتا کتاب مناسب تره؟

    • Newaha در پاسخ به KF پاسخ دهيد 2 / 08 / 1401

      توضیحات روان تری داره
      به زبان ساده تری توضیخ داده و دانش اموزای ضعیف تر هم به سادگی درک میکنن

    • قبول تیزهوشان در پاسخ به KF پاسخ دهيد 18 / 05 / 1402

      ممنونم از سایت خوب شما?