logo
آشنایی با نویسندگان خارجی که با اولین کتاب خود به شهرت رسیده اند!
4

آشنایی با نویسندگان خارجی که با اولین کتاب خود به شهرت رسیده اند!

با نگاهی به آثار و زندگی نویسندگان مشهور، معمولا درگیر این پرسش می شویم که چه چیزی آنها را از دیگر نویسندگان بی شمار متمایز می کند؟ آیا آنها ذاتا نابغه بوده اند؟ و یا آیا در طول زندگی هنری خود هرگز دچار مشکلات و موانع شده اند؟ به راستی نویسندگان معروف چگونه شروع به نوشتن کردند؟

در حقیقت، حتی محبوب ترین نویسندگان نیز اغلب قبل از انتشار نهاییِ آثار خود، دچار چالش ها، موانع و سختگیری های ناشران شده اند، گاهی تا سال ها دست از نوشتن کشیده اند. حتی وقتی اثری از این نویسندگان چاپ می شود، همیشه به موفقیت تجاری و انتقادی منجر نمی شود. بسیاری از این نویسندگان، که ما آن ها را در میان مشاهیر و بزرگان می شناسیم، در واقع در فقر و بدهی مرده اند.

با این حال، در میان نویسندگان بزرگ و معروف، افرادی نیز هستند که با انتشار اولین کتاب خود به شهرتی باورنکردنی و بعضا ثروت بسیار زیادی رسیده اند. این افراد بیشترِ شهرت و محبوبیت خود را، تا آخر عمر، مدیون اولین کتاب خود می باشند. در ادامه تعدادی از نویسندگان خارجی که با انتشار اولین کتاب خود به شهرت رسیده اند را به شما معرفی خواهیم کرد.

https://media.chibekhoonam.net/2024/04/products-Desktop.webp

 

رمان هری پاتر و سنگ جادو نوشتۀ جی. کی. رولینگ

کتاب «هری پاتر و سنگ جادو» نخستین جلد از مجموعه رمان های هری پاتر، نوشتۀ نویسنده انگلیسی جی کی رولینگ و اولين کتاب چاپ شده از این نویسنده است. خانم رولینگ اولین کتابش را در سن ۳۲ سالگی نوشت و منتشر کرد. این کتاب در سال ۱۹۹۷ در لندن انتشار یافت و باعث شهرت جهانی نویسنده خود شد. جالب است بدانید این مجموعه داستانی تا کنون به ۷۲ زبان و به طور تقریبی در ۵۰۰ میلیون نسخه منتشر شده و نویسنده اش را به ثروت زیادی رسانده است. کتاب های هری پاتر از پر فروش ترین کتاب های تاریخ بوده اند و به این ترتیب جزئی از برترین رمان های جهان به شمار می روند. کتاب هری پاتر و سنگ جادو، موفق به کسب جوایز ادبی کودک و نوجوان بسیاری شد. از جمله جایزه کتاب کودک سال استرالیا و جایزه کتاب ملی انگلستان. با وجود استقبال فراوان از این کتاب، بعضی از گروه های مذهبی، این کتاب را مسبب ترویج افکار جادوگری دانستند و از پذیرش آن خودداری کردند. بسیاری دیگر، روحیه مبارزه و ایثارگری درون کتاب را تحسین کرده و آن را ستودند. کتاب هری پاتر و سنگ جادو، کتابی است پر از شخصیت های دلسوز ، موقعیت های تخیلی وحشتناک و جزئیات هیجان انگیز بی شمار.

داستان این رمان، درباره هری پاتر، پسری ده ساله ای است که به همراه خانواده دورسلی، شامل “عمو ورنون”، “خاله پتونیا” و “دادلی” زندگی می کند. او زندگی مشقت باری دارد، زیرا مدام از سوی دورسلی ها اذیت می شود و آنها رفتار زننده ای با او دارند. عمو مدام او را در اتاقک زیر پله ها محبوس می کند و دادلی او را کتک می زند. زمانی که قرار است هری به یک مدرسۀ سطح پایین برود، از یک فرد ناشناس نامۀ مشکوکی دریافت می کند. قبل از اینکه او بتواند نامه را بخواند، عمو ورنون نامه را می گیرد و بعد از خواندن آنرا پاره می کند. بعد از این اتفاق صدها نامه دیگر از جاهای مختلف به خانه سرازیر می شود…

 

رمان بادبادک باز یا گودی پران نوشتۀ خالد حسینی

کتاب بادبادک باز اولین کتاب نوشته و منتشر شده از خالد حسینی، پزشک و نویسنده افغان-آمریکایی است. او این کتاب را در سن ۳۸ سالگی و به زبان انگلیسی نوشت و عمده شهرت خود را از نگارش آن کسب کرد. خالد حسینی در سال ۲۰۰۱ هنگام گذراندن دوره کارآموزی پزشکی در بیمارستانی در لوس آنجلس شروع به نوشتن این کتاب کرد. این رمان که در سال ۲۰۰۳ میلادی منتشر شد، به عنوان سومین اثر پرفروش همین سال شناخته و به ۴۸ زبان دنیا ترجمه شد و بدین ترتیب موفقیت بزرگی برای ادبیات افغانستان در صحنه جهانی پدید آورد.

خالد حسینی در رمان بادبادک باز، داستان پسر جوانی را روایت می کند که در شهر کابل در زمان مداخلۀ شوروی سابق در امور داخلی این کشور و تسلط گروه طالبان بزرگ می شود. داستان از زبان شخصیتی به نام “امیر” روایت می شود. امیر یک نویسنده اهل افغانستان از تبار پشتون ساکن کالیفرنیا است که برای نجات یک بچه، راهی افغانستان می شود؛ افغانستانی که در تحت حاکمیت طالبان است و یکی از سخت ترین دوران تاریخ چند هزار ساله اش را سپری می کند و به بهانۀ این سفر به افغانستان، امیر داستان زندگی اش را تعریف می کند. خالد حسینی در این رمان هم با نگاه انتقادی به وضعیت حاکم بر افغانستان و وضعیت زندگی آنها زیر سلطه گروه های افراطی مثل طالبان داستانی تعریف می کند که در پاریس، یونان و آمریکا اتفاق می افتد. در دسامبر سال ۲۰۰۷ فیلمی به همین نام با اقتباس از این داستان ساخته شد.

 

رمان فرانکنشتاین یا پرومته نوین نوشتۀ مری شلی

کتاب «فرانکنشتاین» نوشتۀ مری شِلی رمان نویس، نویسنده داستان های کوتاه و سفرنامه نویس اهل انگلستان است. این کتاب اولین و شناخته شده ترین اثر خانم شلی، یک رمان گوتیک و سرشار از عناصر جنبش ادبی رمانتیسم است و به گفته منتقدان، در حقیقت نخستین نمونه واقعی ادبیات علمی-تخیلی محسوب می شود. شلی آثار شوهرش پرسی بیش شلی (شاعر و فیلسوف رمانتیک) را نیز ویراستاری می کرد. فرانکنشتاین داستان دانشمندی جوان به نام “ویکتور فرانکنشتاین” را روایت می کند که طی یک آزمایش علمی، موجودی زنده و عجیب الخلقه را می آفریند. شلی نوشتن این داستان را در ۱۸ سالگی آغاز کرد و نسخه اول آن را در ۲۰ سالگی، بدون ذکر نام نویسنده، در لندن به چاپ رساند. این رمان تاثیر قابل توجهی بر ادبیات و فرهنگ عامه گذاشت و زمینه ساز ایجاد ژانری از داستان ها و فیلم ها و نمایشنامه های ترسناک شد.

داستان کتاب فرانکشتاین از آنجایی شروع می شود که یک کشتی اکتشافی در قطب شمال مردی در آستانۀ مرگ را بر روی یخ های شناور پیدا می کند. این مرد، که ویکتور فرانکنشتاین نام دارد، داستان زندگی خود را برای ناخدای جوان و ماجراجوی کشتی بازگو می کند. او یک پزشک و شیمیدان است، او راز حیات و جان بخشیدن به موجودات را کشف می کند و هیولایی شبیه به انسان را ساخته و به او زندگی می دهد. اما زمانی که هیولا زنده می شود، ویکتور از ظاهر نفرت انگیز او وحشت می کند و می گریزد و زمانی که به آزمایشگاه اش باز می گردد، می بیند هیولا فرار کرده است. دو سال بعد برادر کوچک ویکتور به نحو مرموزی به قتل می رسد و برای اولین بار هیولا خودش را به ویکتور نشان می دهد و اعتراف می کند برادر ویکتور را کشته است و برای متوقف کردن جنایاتش از ویکتور می خواهد که برایش جفتی بسازد تا دیگر تنها نباشد…

 

رمان پرواز بر فراز آشیانه فاخته نوشتۀ کن کیسی

«پرواز بر فراز آشیانه فاخته» رمانی است که کن کیسی، نویسنده آمریکایی، در سال ۱۹۶۲ و زمانی که ۲۷ سال داشت، نگاشته است. کیسی مدتی را به عنوان کارمند بیمارستان روانی در منلو پارک کالیفرنیا سپری کرده بود و نسبت به بیماران روانی احساس همدردی می کرد. این رمان ابتدا به صورت نمایشنامه درآمد اما بعدها اثر سینمای نیز از روی آن ساخته شد. کتاب پرواز بر فراز آشیانه فاخته، یک رمان روانشناسانه است که به عنوان یکی از تأثیر گذار ترین رمان های عصر کنونی شناخته می شود. این رمان که با هنرمندی تمام، تعریف جدیدی را از سلامت عقل و دیوانگی ارائه کرد، به داستان فراموش نشدنی یک آسایشگاه روانی و ساکنین آن می پردازد. مردی جنجال طلب و عاشق خوشگذرانی به نام “راندل پاتریک مک مورفی” تازه به این آسایشگاه آمده و نمی تواند با اوامر پرستاری بدخلق و مستبد به نام “خانم راچد” کنار بیاید. راوی داستان، بیماری سرخ پوست و دو رگه است که شاهد تلاش های قهرمانانۀ مک مورفی برای مقابله با کسانی است که همه ی بیماران را در این آسایشگاه زندانی کرده اند.

 

رمان خانه ارواح نوشتۀ ایزابل آلنده

«خانه ارواح» نوشته ایزابل آلنده، نویسنده اهل شیلی است. او نخستین رمانش را در سال 1982 و در سن 42 سالگی نوشت. آلنده در این کتاب و با سبک رئالیسم جادویی، در خلال روایت زندگی چند نسل از یک خانواده، به بیان تغییرات اجتماعی جامعه شیلی از اوایل قرن بیستم تا چند سال پس از کودتای 1973 می پردازد. این رمان را تمام ناشران در آن زمان رد کردند و تنها یک انتشارات در بارسلونا انتشار آن را پذیرفت که با فروش بالایی نیز همراه شد و مورد تحسین منتقدان قرار گرفت و آلنده را به چهره مشهور ادبی تبدیل کرد. در واقع خانم آلنده مشهورترین و پر خواننده ترین نویسنده اسپانیایی زبان حال حاضر جهان است. این رمان در سال 1982 در شیلی به عنوان بهترین رمان سال انتخاب شد. خانه ارواح به بیش از 40 زبان ترجمه شده و حدود 74 میلیون نسخه از آن در جهان به فروش رفته است. از این رمان در سال 1993 میلادی اقتباس سینمایی هم ساخته شده است. آلنده در رمان خانه ارواح، در حالی که عناصر اسطوره و واقع گرایی را در هم می آمیزد، روایتی را بر اساس تجربیات شخصی و رویدادهای تاریخی حقیقی در زندگی خود نقل می کند و در بطن داستان، به زندگی زنان ادای احترام می کند.

 

آشنایی با نویسندگان ایرانی که با اولین کتاب خود به شهرت رسیده اند!

بدون دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.