logo
برچسب ها:
همه چیز درباره آزمون ورودی مدارس تیزهوشان
19

همه چیز درباره آزمون ورودی مدارس تیزهوشان؛ شرایط پذیرش، نحوه و زمان ثبت نام

هر ساله دانش آموزان بسیاری متقاضی شرکت در آزمون تیزهوشان ششم به هفتم و نهم به دهم بوده و برای ورود به مدارس تیزهوشان تلاش می کنند. مدارس تیزهوشان به دلیل برخورداری از کیفیت و امکانات آموزشی بالا نسبت به سایر مدارس، مورد توجه بسیاری از والدین و دانش آموزان قرار می گیرند.

مرکز ملی سنجش و پذیرش استعداد های درخشان و دانش پژوهان (سمپاد) برای جذب دانش آموزان مستعد و توانمند اقدام به برگزاری آزمون مدارس تیزهوشان در دو پایه هفتم و دهم می نماید. به دلیل رقابت سنگین بین دانش آموزان مستعد، قبولی در این آزمون نیازمند داشتن برنامه ریزی دقیق و متناسب با نیازها و روحیات دانش آموزان است.

دانش آموزانی که می خواهند در مدارس تیزهوشان به ادامه تحصیل بپردازند، می بایست با برنامه ریزی صحیح برای آزمون ورودی تیزهوشان، تمامی مباحث لازم را مطالعه کرده و در این آزمون امتیاز بالاتری را نسب به رقیبان خود کسب نمایند.

https://media.chibekhoonam.net/2024/04/products-Desktop.webp

با توجه به زمانبندی برگزاری این آزمون، دانش آموزان زمان کافی را برای مطالعه تمامی مباحث خواهند داشت، اما اگر از مدیریت زمان خود غافل شوند، موفق به جمع بندی نشده و زمان را به راحتی از دست خواهند داد. داشتن یک برنامه دقیق برای موفقیت در آزمون تیزهوشان امری بسیار ضروری بوده و کسب نمره قبولی بدون آن امکان پذیر نخواهد بود.

تا سال 96-97 آزمون تیزهوشان هر ساله در دو پایه تیزهوشان ششم به هفتم و تیزهوشان نهم به دهم برای ورود به دبیرستان های دوره اول و دوم متوسطه به صورت هماهنگ کشوری برگزار می شد، اما در سال تحصیلی 97 – 98 آزمون تیزهوشان با تغییرات گسترده ای مواجه شد.

بدین گونه که آزمون استعداد تحصیلی تیزهوشان ششم به هفتم حذف و پذیرش دانش آموزان در مدارس تیزهوشان دوره اول متوسطه صرفا از طریق برگزاری آزمون سنجش هوش تیزهوشان انجام پذیرفت. کلیه داوطلبان متقاضی ثبت نام آزمون تیزهوشان می بایست، ابتدا دفترچه ثبت نام آزمون مدارس تیزهوشان را مطالعه کنند تا از شرایط و منابع دروس امتحانی و همچنین زمانبندی مراحل آزمون اطلاع پیدا کرده و سپس اقدام به ثبت نام نمایند.

طبق دفترچه ثبت نام آزمون مدارس تیزهوشان، شرایط ثبت نام آزمون تیزهوشان ششم ابتدایی کسب مقیاس "خیلی خوب" در تمامی دروس نوبت دوم پایه پنجم و نوبت اول ششم ابتدایی می باشد. شرط ثبت نام آزمون تیزهوشان نهم به دهم نیز کسب معدل حداقل 19 در پایه هشتم می باشد.

حتمن بخونید: شیوه نمره دهی و ارزشیابی در مقطع متوسطه اول

آدرس سایت، زمان و نحوه ثبت نام آزمون ورودی مدارس تیزهوشان ششم به هفتم و نهم به دهم

داوطلبان ثبت نام آزمون تیزهوشان در پایه هفتم می توانند با مراجعه به سایت hoosh.medu.ir اطلاعات دانش آموزی خود را وارد نموده و ضمن پرداخت هزینه ثبت نام آزمون تیزهوشان اقدام به ثبت نام خود نمایند. ثبت نام آزمون تیزهوشان ششم ابتدایی معمولا از بهمن ماه شروع شده و داوطلبان تا اسفند فرصت ثبت نام در این آزمون را خواهند داشت.

متقاضیان شرکت در آزمون تیزهوشان نهم به دهم نیز جهت ثبت نام باید در بازه زمانی مشابه، از طریق سایت ثبت نام تیزهوشان به نشانی azmoon.medu.ir اقدام نمایند. ثبت نام آزمون مدارس تیزهوشان صرفاً به صورت اینترنتی از طریق سایت های مندرج انجام می شود. زمان برگزاری این آزمون تیر ماه می باشد.

شرایط عمومی ثبت نام در آزمون تیزهوشان ششم و نهم

از شرایط عمومی شرکت در آزمون تیزهوشان داشتن تابعیت ایرانی است؛ البته دانش آموزانی که تابعیت ایرانی ندارند، هم می توانند با شرایط خاص ثبت نام و در آزمون شرکت کنند. اما شرایط اختصاصی شرکت در آزمون تیزهوشان برای پایه ششم به هفتم و نهم به دهم متفاوت است.

شرایط اختصاصی ثبت نام آزمون تیزهوشان ششم به هفتم

از شرایط اختصاصی ثبت نام آزمون تیزهوشان ششم ابتدایی اشتغال به تحصیل دانش آموز در پایه ششم ابتدایی است و همچنین کسب نمره "خیلی خوب" در تمامی دروس پایه پنجم و نوبت اول پایه ششم ابتدایی است. البته دانش آموزانی که فقط در یک درس در مجموع دروس پنجم و ششم نمره خوب داشته باشند هم می‌ توانند در این سنجش شرکت کنند.

شرایط اختصاصی ثبت نام آزمون تیزهوشان نهم به دهم

از شرایط اختصاصی ثبت نام آزمون تیزهوشان نهم به دهم اشتغال به تحصیل دانش آموز در پایه نهم است، یکی دیگر از شرایط ثبت نام آزمون تیزهوشان نهم به دهم نیز دارا بودن معدل کل سالانه 19 در پایه هشتم می باشد.

پذیرش دانش آموزان در مدارس تیزهوشان ششم به هفتم و مدارس تیزهوشان نهم به دهم طبق بخش نامه آزمون تیزهوشان و صرفا بر اساس نمره آزمون بوده و معدل دانش آموز در نتیجه آزمون بی تاثیر است. ظرفیت پذیرش مدارس تیزهوشان ششم به هفتم و مدارس تیزهوشان نهم به دهم در هنگام ثبت نام الکترونیکی از طریق سایت ثبت نام به اطلاع دانش آموزان خواهد رسید.

دانش آموزان می بایست با توجه به محل سکونت خود در سال تحصیلی گذشته نسبت به انتخاب مدارس اقدام نمایند. در شهرستان هایی که دارای چند دبیرستان دوره اول و دوم تیزهوشان هستند، هر داوطلب می تواند حداکثر سه دبیرستان دوره اول یا دوم تیزهوشان را به ترتیب اولویت انتخاب نمایند.

داوطلبان هنگام ثبت نام آزمون تیزهوشان نهم به دهم صرفا مجاز به انتخاب یک رشته تحصیلی می باشند و پذیرش نهایی در مدارس دوره دوم متوسطه تیزهوشان برای رشته های تحصیلی (ادبیات و علوم انسانی، ریاضی فیزیک و علوم تجربی) منوط به کسب شرایط احراز رشته مطابق آیین نامه هدایت تحصیلی دانش آموز می باشد.

تغییر رشته در مدارس دوره دوم تیزهوشان

تغییر رشته در مدارس دوره دوم متوسطه تیزهوشان در سال اول پذیرش ممنوع بوده و دانش آموز برای تغییر رشته در پایه های بعد می بایست علاوه بر دارا بودن شرایط تغییر رشته تحصیلی، کف امتیاز قبولی در رشته ی مورد نظر در آزمون ورودی دبیرستان را کسب نماید.

زمان اعلام نتیجه آزمون تیزهوشان ششم به هفتم و نهم به دهم

زمان اعلام نتایج آزمون تیزهوشان معمولا برای تحصیل در پایه هفتم و دهم پنج الی شش هفته پس از برگزاری آزمون خواهد بود.

آزمون تیزهوشان میان پایه ای (هفتم به هشتم و هشتم به نهم)

بعضی از دانش آموزانی که در آزمون تیزهوشان ششم به هفتم قبول می شوند به دلایلی مانند جو رقابتی زیاد و یا شهریه مدارس تیزهوشان از ثبت نام نهایی و تحویل مدارک به مدرسه محل قبولی خود داری می کنند. هم چنین دانش آموزانی که در پایه هفتم در مدارس تیزهوشان تحصیل کرده اند، ممکن است به دلایل زیادی مانند تغییر محل سکونت، امکان ادامه تحصیل در این مدارس را نداشته باشند.

بنابراین جای آن ها در مدارس تیزهوشانی که در آن پذیرفته شده اند، خالی می ماند. سازمان استعداد های درخشان به دلیل درخواست دانش آموزانی که با اختلاف نمره کمتر در آزمون تیزهوشان پایه هفتم پذیرفته نشده اند و هم چنین برای پر کردن ظرفیت مدارس خود، ممکن است آزمون تکمیل ظرفیت پایه هشتم را برگزار کند؛ هم چنین در صورتی که ظرفیت خالی برای پایه هشتم موجود نباشد، امکان عدم برگزاری این آزمون نیز وجود دارد.

20 دیدگاه
  • آرمیتا پاسخ دهيد 24 / 01 / 1403

    امتحان نهایی دوره دوم مدارس تیزهوشان با نهایی مدارس عادی متفاوته؟

  • ثنا پاسخ دهيد 26 / 12 / 1402

    سلام من معدل کل هشتمم رو 19/74 شدم و معدل نوبت اول نهمم رو 18/93 شدم میتونم توی آزمون تیزهوشان شرکت کنم؟

  • ارمیتا پاسخ دهيد 3 / 07 / 1402

    سلام من ازمون قبول نشدم ولی معدلم امسال و قبل و قبل تر 20 بوده،
    راهی نیست برم مدرسه تیزهوشان، بدون ازمون؟؟؟