logo
برچسب ها:
همه چیز درباره مطالعه و تست زنی اقتصاد کنکور
4

همه چیز درباره مطالعه و تست زنی اقتصاد کنکور

همه چیز درباره مطالعه و تست زنی اقتصاد کنکور

همیشه مطالعه و تست زنی اقتصاد کنکور و روش موفق شدن در آن با کلی سؤال و ابهام در ذهن دانش آموزان همراه بوده است. چه جوری اقتصاد بخونم؟ از روی چی بخونم؟ چند ساعت بخونم؟ چه جوری تست اقتصاد رو حل کنم؟ و کلی سؤال دیگه که سعی کردیم در قالب تعدادی سؤال به اون ها جواب بدیم. اگر سؤال دیگه ای هم دارید میتونید در انتهای همین مقاله از طریق کامنت (نظر) بپرسید.

بخش اول: مطالعه اقتصاد کنکور


  1. بعد از تدریس معلم برای کامل شدن آموزش، چه بکنم؟
    بهتره برای اون درسهایی که حل کردنی هستند و مسئله و سوالات سخت تر دارند، حتماً چند تا تمرین حل کنید و اون بخش هایی که خوب یاد نگرفتید رو شناسایی کنید. مثلاً توی مبحث محاسبه درآمد و مالیات حتماً باید خیلی تمرین حل کنید تا به مسئله های این بخش ها که  محاسبات گیج کننده ای هم دارند، مسلط شوید.
    ​ بعد از اینکه ایرادات خود را شناسایی کردید با مراجعه به معلم، جزوه، کتاب های کمک درسی یا فیلم های آموزشی می توانید مشکلات را برطرف کنید. تو اون درس هایی که جنبه مطالعاتی بیشتری دارند، حتما کتاب درسی رو بعد از کلاس و همون روز دوباره مرور کنید، چونکه اقتصاد مباحثی دارد که جزئیات زیادی دارند و زود فراموش می شوند. بعضی از درسها هم کلا نیازمند تسلط به کتاب هستند، مثل مباحث مربوط به اقتصاد مقاومتی .
  2. اگر جزوه کاملی دارم، نیاز به مطالعه کتاب درسی هم هست؟ اگر بله، باید در کتاب درسی بیشتر به چه مطالبی دقت کنم؟
    حتماً لازمه که به کتاب درسی مراجعه کنید و اتفاقا جزوه کامل خودتون رو برای بعد از مطالعه کامل کتاب درسی کنار بگذارید. به خاطر اینکه تقریبا نصف سوالات کنکور از قسمت های خواندنی کتاب طرح میشود. البته پیش آمده که در بعضی از کنکور ها مانند کنکور سال ۹۴ تعداد سوالات حل کردنی و مسئله ها بیشتر از تعداد سوالات خواندنی بوده، ولی هیچ وقت ارزش سوالات خواندنی کمتر از ۳۰ درصد نبوده است.
    به خاطر همین منبع اصلی کتاب درسی است. اما برای مطالعه و حل مسئله ها اگر احساس می کنید، جزوه تون بهتر از کتاب درسی توضیح داده، میتونید از جزوه تون استفاده بیشتری کنید. اما در نهایت همیشه این را در نظر داشته باشید که کنار گذاشتن کتاب درسی کار اشتباهی است.
  3. اگر معلمم همه نکات لازم را نمی گوید چه بکنم؟
    اگر توی درسی که معلم داده مسئله و سوالات حل کردنی نیست با مطالعه دقیق کتاب درسی یا جواب دادن به تست های مربوط به آن مبحث است، نکات جا افتاده را پیدا کنید و آن هارا یادبگیرید. اما اگر در مباحث سوالات مسئله دار  مانند محاسبه تورم مشکلی وجود دارد می تونید از کتاب های کمک درسی و ویدیو های آموزشی استفاده کنید.
    درس اقتصاد از معدود درس های رشته انسانی است که استفاده از معلم خصوصی در آن مفید است، پس گزینه ی معلم خصوصی رو هم دارید. اما اگر در فضای مجازی ویدیوهای آموزشی را پیدا کنید، به نظر من بهترین راه حل رو پیدا کردین .
  4. در میان کتاب های کمک آموزشی سراغ کدام مدل از درس نامه ها بروم؟ و با آن چگونه برخورد کنم؟
    قاعدتاً مانند سایر درس های علوم انسانی آن بخش از مباحث که ماهیت خواندنی دارند، ملاک تشخیص کتاب کمک آموزشی خوب نیستند، پس اگر قصد استفاده از کتابهای کمک آموزشی را دارید اول از همه ببینید که در آن کتاب به چه میزان به مسئله ها پرداخته شده است، چراکه عمده اشکالات دانش آموزان نیز در سوالات حل کردنی کتاب است.
    اگر مسائل را به خوبی یاد نگرفته اید و در حل آن ها مشکل دارید کتابی را انتخاب کنید که در درسنامه، مثال ها و راه حل های مفصل و توضیحات کامل و روانی دارد، اما اگر راه حل ها را خوب یاد گرفته اید به سراغ آن دسته از کتاب هایی بروید که تمرکز خود را بر روی تست و حل کردن مسائل گذاشته اند.
  5. دیدن فیلم آموزشی را برای فراگیری این درس توصیه می کنید؟ اگر بله، چگونه و کی از آن استفاده کنم؟
    بله، حتماً در برنامه خود قسمتی را به مشاهده فیلم های آموزشی اختصاص دهید، چرا که حل کردن مسائل اقتصاد به روش های معمولی در سر جلسه کنکور بسیار بسیار وقت گیر است و از آنجایی که بیشتر دانش آموزان با حل کردن تست ها به روش معمولی به جواب می رسند، طراحان، سوالات اقتصاد را به صورت دام های زمانی استفاده می کنند.
    با مشاهده فیلم ها و ویدیو های آموزشی می توانید روش های تستی و میانبر های حل کردن این سوالات را بیاموزید. البته برای یادگیری این روش ها بهتر است که ابتدا درس را به صورت کامل و دقیق یاد بگیرید تا اگر احیانا در سر جلسه این روش های تستی به شما کمکی نمی کردند، دچار مشکل نشوید.
    اما در سایر بخش ها دیدن یا ندیدن فیلم های آموزشی به شخصیت خودتان و اینکه چقدر دیدن فیلم های آموزشی برای شما موثر است بستگی دارد. پس به طور کلی نگاه کردن فیلم های آموزشی برای درس اقتصاد روش مناسبی است.

محصولات مرتبط: کنکوریوم انسانی

https://media.chibekhoonam.net/2024/04/products-Desktop.webp

بخش دوم: تست زنی اقتصاد کنکور


  1. بعد از آموزش کامل، می توانم مستقیماً سراغ حل تست بروم یا قبل از آن باید سؤالات تشریحی حل کنم؟
    برای پاسخ دادن به این سوال ابتدا تست های درس اقتصاد و همانطور که در موارد قبلی هم گفتیم به دو قسمت تقسیم می کنیم:
    نوع اول ، آن دسته از تست هایی هستند که ویژگی های حفظی دارند و مربوط به دانش عمومی شما هستند. بعد از مطالعه کتاب، شما می توانید مستقیماً سراغ حل این دسته از تست ها بروید و سعی کنید میان مطالعه و حل کردن تست ها زمان زیادی فاصله نیاندازید، نه بلافاصله  به سراغ آن ها بروید و نه  پس از چند روز.
    نوع دوم ، آن دسته از تست های اقتصاد هستند که بیشتر ماهیت ریاضی و حل کردنی دارند، این مباحث شامل مسائل تورم، تولید خالص و ناخالص داخلی ملی، دهک های درآمدی، درآمد سرانه، انواع مالیات، هزینه های تولید و سایر بخش ها می شود.
    اگر روش های حل کردن این تست ها را بلدید و غالبا آنها را به درستی حل می کنید می توانید به سراغ مسائل بروید تا از این طریق سرعت عمل خودتان را هم بیشتر کنید. اما اگر در حل کردن این سوالات مشکل دارید به هیچ وجه سراغ تست نروید، چرا که این کار تنها تازگی تست ها را برای شما از بین میبرد.
  2. اگر قرار است سؤال تشریحی حل کنم، کتاب کار را پیشنهاد می کنید یا نمونه سؤالات امتحانی (نهایی) سالهای قبل؟
    پاسخ به این سوال بستگی به نیت شما دارد اگر قصد دارید با حل کردن سوالات تشریحی خود را برای امتحانات تشریحی نیز آماده کنید، قطعا حل کردن سوالات امتحان نهایی روش مناسب تری است. اما اگر قصد دارید با حل کردن تست ها، مهارت خود را جهت پاسخ دادن به سوالات کنکور سراسری افزایش دهید، سوال های تالیفی که در آنها خلاقیت هم به کار رفته است و به اصطلاح چالشی تر است قطعا در افزایش تسلط و مهارت شما بسیار مفیدند.
  3. آیا تست زنی باید بلافاصله پس از مطالعه باشد یا بافاصله؟ اگر فاصله باید داشته باشد، چقدر؟
    اگر تست هایی که به آنها پاسخ می دهید تست های حفظی به مربوط به متن کتاب درسی هستند مناسب تر است که با فاصله زمانی کمتر از چند ساعت به سراغ این دسته از سولات، بروید چراکه اگر بلافاصله به سراغ این تست ها بروید، ممکن است به صرف آشنایی متن و کلماتِ بعضی از مسائل به چشم شما، می توانید تست هایی را پاسخ دهید که در واقع آنها را یاد نگرفته اید و چون در حافظه کوتاه مدت شما قرار دارند توانسته اید تست هارا پاسخ دهید.
    اما اگر تست هایی که به سراغ آنها رفته اید مسائل و سوالات حل کردنی هستند، اشکالی ندارد که بلافاصله بعد از مطالعه به حل کردن این مسائل بپردازد و اتفاقاً این امر کمک زیادی به تثبیت مطالب در ذهن شما می کند.
  4. در تست ها زمان را در نظر بگیرم یا نه؟
    بجز مواقعی که قصد تمرین، یادگیری و یا امتحان یک راه حل جدید را دارید یا به طور خلاصه هنوز تسلط ندارید و می خواهید مسلط شوید، حتما، حتما و حتما زمان را در نظر بگیرید. سوالات تستی معمولا از نظر دام و چالشی که برای دانش آموز ایجاد می کنند دو دسته اند:
    یک سری سوالات از نظر نکات ریز و علمی چالشی هستند. مانند سوالاتی که دو گزینه ی بسیار نزدیک دارد و یک سری دیگر از تست ها از نظر وقتی که برای آن ها می گذارید سعی می کنند شما را به چالش می اندازد. این دسته به اصطلاح دام های زمانی نامیده می شوند.
    در هر آزمون یک یا دو مسئله درس اقتصاد از نوع اخیر است. این مسئله دانش آموزان زیادی را که مهارت های علمی بالایی نیز داشته اند، به زحمت انداخته است. چرا که شما می دانید با وقت گذاشتن روی یک تست قطعاً به جواب آن می رسید، اما شاید آن تست ۵ تا ۶ دقیقه وقت شمارو بگیره. پس هنگام حل کردن مسائل اقتصاد در مقام تمرین برای تست زدن حتما یک ساعت در کنار خود داشته باشید و اجازه ندهید ۱۵ سوال اقتصاد بیشتر از ۱۵ دقیقه وقت شما را بگیرند .
  5. آیا با زدن هر تست به پاسخنامه مراجعه کنم یا بعد از حل تعدادی تست؟
    اگر تست هایی که به آنها پاسخ می دهید سوالات حفظی و مفهومی هستند و می بینید در یک مبحث به طور کلی ایراد دارید و تست های آن بخش را با شک و تردید می زنید یا آنها را بلد نیستید، به جای اینکه به پاسخ آن مراجعه کنید به متن کتاب درسی و یا درسنامه مراجعه کنید و سعی کنید پاسخ های مبحث مورد نظر را در قسمت درسنامه پیدا کنید یا مبحث را دوباره از ابتدا مطالعه کرده و سپس به سراغ تست ها برگردید.
    اگر در حل کردن تست ها به طور کلی ایرادی ندارید و در یک تست خاص اشکال دارید باز هم بلافاصله به پاسخنامه مراجعه نکنید، چراکه هنگامی که یک سلسله از سوالات تستی را که ماهیت حفظی دارند پاسخ می دهید گسسته شدن رشته افکار شما باقی تست ها را نیز تحت تاثیر قرار می دهد و ممکن است چند دقیقه طول بکشد تا دوباره تمرکز قبلی را به دست بیاورید، پس در هر صورت آخر سر به سراغ پاسخنامه بروید.
    در پاسخ دادن به سوالات مسئله ای ابتدا تمام سعی خود را در حل کردن سوال به کار ببندید، اگر توانستید سوال را حل کنید ولی وقت زیادی از شما گرفته شد به پاسخ آنها بروید و با مشاهده راه حل دوباره و حتماً تاکید می کنم دوباره سوال را از ابتدا با راه حل جدید حل کنید. اما هروقت به طور کلی نتوانستید سوال را حل کنید تمام پاسخنامه را نخوانید، تنها بخشی که در آن به ایراد برخورد کرده اید را مد نظر قرار دهید و سعی کنید باقی سوال را خودتان حل کنید.
  6. برخوردم با تستی (یا تست هایی) که نتوانستم حل کنم یا نادرست پاسخ دادم چه باشد؟ اگر به تست های زیادی نمی توانم جواب بدم چه کنم؟
    به متن کتاب درسی مراجعه کنید و پاسخ تست ها را از داخل متن پیدا کنید یا مبحثی که در آن ایرادات متعدد دارید را از اول دوباره بخوانید. معمولا در دفعه دوم جزئیاتی را متوجه خواهید شد که در دفعه اول به آن ها نپرداخته بودید. در خصوص مسائل سعی کنید برای پاسخ دادن به سوالاتی که مکررا در آن ها ایراد دارید به کتاب های کمک آموزشی، فیلم های آموزشی یا معلم های خود مراجعه کرده و ایراد خود را برطرف کنید.
    به طورکلی ناتوانی در حل کردن تست ها نشان دهنده عدم تسلط کافی بر مبحث است که این عدم تسلط یا ناشی از مطالعه روزنامه وار و سطحی، یا ناشی از یاد نگرفتن مطالب است، پس برای حل کردن این مشکل راهی جز تکمیل آموختن های ناقص خود ندارید.
  7. تست های کنکور، تألیفی، آزمون های آزمایشی را به ترتیب خاصی بزنم یا از روند کتابم پیروی کنم؟
    اگر قصد جمع بندی مطالب مفهومی و حفظی کتاب درسی را دارید فرقی نمی کند که به تست های تالیفی، آزمون های آزمایشی یا سوالات کنکور سراسری پاسخ دهید. چرا که در نهایت تمام این سوالات از متن کتاب درسی طراحی شده اند و تفاوت آنها بیش از حد نیست.
    اگر قصد تمرین و حل کردن تست های مسئله ای را دارید بهتر است به سوالاتی پاسخ دهید که مانند سوالات کنکور سراسری است. یعنی در کنار سوالات سراسری، سوالات آزمون های آزمایشی و تالیفی هایی که به قول معروف فضایی طرح نشده اند، را برای پاسخگویی انتخاب کنید. چراکه تیپ کلی سوالات کنکور در طی این سالیان طولانی مشخص است و احتمال اینکه تغییری انقلابی در آن رخ دهد، کم است.
    اما اگر می خواهید اطمینان خاطر بیشتری داشته باشید به میزان بسیار کمتر نسبت به سوالات استاندارد این سوالات خلاقانه را هم پاسخ دهید.اگر قصد شبیه سازی پاسخگویی به سوالات کنکور را دارید از ترکیبی از هر دو گونه سوالات تستی و تشریحی استفاده کنید و حتماً ساعتی در کنار خود داشته باشید و زمان خود را در نظر بگیرید و سعی کنید سوالات کنکور سراسری سال های گذشته یا کتاب هایی که شبیه ساز کنکور هستند را برای این منظور استفاده کنید.
  8. آیا لازم است از چند منبع تست زنی کنم؟ اگر بله، کی سراغ منابع دوم و سوم بروم؟
    نه لزومی ندارد. در ابتدای امر و زمان تهیه کتاب کمک درسی خود سعی کنید کتابی را انتخاب کنید که درسنامه قوی و تست های جامع و پاسخنامه مفصل داشته باشد، چونکه متن کتاب مشخص است و ثابت. احتمال طرح سوال عجیب و غریب از متن کتاب درسی بسیار کم است و این بخش در کمترین حالت چهل درصد حجم سوالات کنکور را داشته است. برای سوالات مسئله  دار هم ۹۰ درصد اوقات تیپ سوالات مشابه و اعداد و ارقام متفاوت است.
    به طور کلی به دانش آموزان پیشنهاد می کنم کتابی را بگیرند که بخش تست و تمرین آن برجسته و قوی باشد. در مطالعه درس اقتصاد تسلط صد در صد بر مطالب حفظی و درسنامه به هیچ وجه منجر به صد زدن درس اقتصاد نمی شود و مسائل در کنار سوالات حفظی، دو بال شما برای صعود به درصد های بالا هستند که هر دوی آن ها لازم هستند.
  9. چه کارهایی بکنم تا آموزش و مهارتی که برای هر بخش این درس به دست آورده ام را فراموش نکنم؟خلاصه نویسی بکنم؟ چطوری؟
    برای مرور بخش های حفظی در خاطر ماندن این بخش ها تنها راه حل شما مرور مرتب و جواب دادن به سوال های مختلف است. البته در کنار راه حل اصلی میتوانید از مواردی مانند رمزگذاری نیز استفاده کنید اما کلید اصلی تثبیت مطالب مرور منظم است.
    می دانیم که هر دفعه نمی توان کل درس اقتصاد را یک بار خواند، برای اینکه مرور شما مناسب و بهینه باشد، بخش های مهم و بخش هایی که در آنها ایراد دارید را به صورت خلاصه بنویسید و این قسمت ها را مرور کنید.
    برای تثبیت کردن قابلیت های خود، راه حل تمرین مکرر مسائل و فاصله نگرفتن از آنها است. تستهای اقتصاد راه حل اصلی است. کنار راه حل اصلی می توانید از یک راه دیگه هم استفاده کنید. همانطور که می دانید تیپ های سوالات اقتصاد در مباحث مختلف معمولاً به یک شکل است.
    مثلاً سوالات ارزش افزوده ۹۰ درصد اوقات به یک صورت تکرار شده اند یا سوالات مربوط به استهلاک و تولیدات ملی و داخلی تقریباً تمام اوقات یک تیپ مشخص داشته اند. شما می توانید از هر کدام از این تیپ ها یک مورد را برای خود یادداشت کنید و از آن به عنوان مرجع خود هنگام مرور استفاده کنید یا هنگام حل کردن تست ها اگر به ایرادی برخوردید آن تست نمونه را در ذهن خود بیاورید و روش های حل کردن آن رو تطبیق دهید.

سایر اطلاعات ضروری درباره مطالعه و تست زنی اقتصاد کنکور


  1. من بخش هایی از درس ریاضی را به خاطر اینکه علاقه ای بهشون نداشتم و خوندنشون برام سخت بوده کنار گذاشتم . حالا توی اقتصاد هم می تونم این کارو بکنم و بیخیال مسائل شم؟
    نه به هیچ وجه. ماهیت درس اقتصاد با درس ریاضی کلا فرق داره. توی ریاضی ممکنه به خاطر اینکه از اول خوب نخوندی یا براش تلاش نکردی الان که سال اخر هستی مشکلات زیادی داشته باشی. ولی این نکته رو در نظر بگیر که اقتصاد کلا یک کتابه.
    ۱۵ تا سوال از یک کتاب. تمام دانش ریاضی مورد نیاز شما برای پاسخ دادن به مسائل هم در حد اول راهنمایی است. با ۴ عمل اصلی می توانید تمام مسائل اقتصاد را حل کنید. پس به هیچ وجه گول ظاهر اقتصاد رو نخورید و از حل کردن مسائل اون ترس نداشته باشید .
  2. با توجه با اینکه توی سال چهارم درس اقتصاد نداریم و از سال دهم هم وقت زیادی گذشته و حجم درسای دوازدهم هم زیاده چطوری برناممونو بچینیم که به اقتصادم برسیم؟
    دوستان دو تا درس اقتصاد و روانشناسی درسهایی هستند که سال دوازدهم اون  هارو نداریم. برای همین بهترین زمان مطالعه این دروس تابستان است. سعی کنید توی تابستان حتما و حتما این دو درسو به یک سرانجامی برسونید تا در طول سال تحصیلی نیاز به اینکه ساعت های متمادی برای مطالعه آن ها بگذارید، نداشته باشید. این دو کتاب، تک درس هستند.
    به طور مثال اقتصاد را با کتاب تاریخ مقایسه کنید. سه کتاب با حجم زیاد که از آن ها ۱۵ سوال در کنکور سراسری می آید و اقتصاد با حجمی به مراتب کمتر و با همان تعداد سوال است. همین مسئله رقابت را در این درس نزدیک می کند، به طوری که درصد خوب زدن در اقتصاد باعث جلو افتادن شما نمی شود، بلکه باعث می شود از رقبای خود عقب نیافتید.
    اهمیت این درس ها را به هیچ وجه دست کم نگیرید و اگر در تابستان آن ها را نخوانده اید حتما در طول سال تحصیلی با اضافه کردن به ساعات مطالعه خود این درس را به سطح قابل قبولی برسانید.
  3. چه توصیه های دیگری برای موفقیت در این درس دارید؟
    سر جلسه کنکور مراقب باشید که در دام زمانی سوالات اقتصاد نیافتید . اینکه برخی می گویند امسال مسائل زیاد بود یا سال  قبل مسئله کم بود به هیچ وجه ملاکی برای پیش بینی سوالات سال بعد نیست و نیز به هیچ وجه دفاعی برای درصد های پایین گویندگان اینطور سخن ها نیست.
    بدون توجه به این دست سخنان تلاش خود را بکنید و از خواندن اقتصاد لذت ببرید. اهمیت سوالات تستی و حفظی در کنکور یک اندازه است. لذا هیچوقت یک طرف را رها نکنید و طرف دیگر را بچسبید. اینکه در طول مقاله روی مسائل مانور بیشتری دادیم برای این بود که اکثریت دانش آموزان در حل مسائل مشکل بیشتری دارد. از مسئله ها و طولانی بودن آن ها نترسید. گاهی در یک مسئله ۵ خطی، شش یا هفت کلمه و عدد شما را به پاسخ می رساند .
    برای موفقیت در علوم انسانی در کنار سواد و پشتکار باید توانایی مدیریت زمان خود در طول سال تحصیلی و مدیریت هیجان خود در سر جلسه ی امتحان را داشته باشید. شک  نکنید بدون حتی یک فاکتور از این چهار فاکتور در این رشته و در زندگی خود موفق نخواهید شد.
    لذا سعی خود را در بالا بردن مهارت های شخصی و اجتماعی هم بکنید. شک نکنید این مهارت ها سر جلسه کنکور به خصوص اون موقعی که با یه مانع برخورد می کنید خیلی مهمه. همه به مانع بر خورد می کنیم ولی اونی پیروز می شه و رتبه یه رقمی، دو رقمی یا سه رقمی می شه که از پس این موانع برمیاد .
5 دیدگاه
  • مهرنوش پاسخ دهيد 3 / 10 / 1401

    سلام خیلی کاربردی بود
    پکیج hp چیه ؟ از کجا باید تهیه کنم

  • علیرضا . ف پاسخ دهيد 9 / 05 / 1399

    ضرب و جمع و … اعداد چند رقمی در حل مسائل اقتصاد مخصوصا بحث هزینه و درآمد خییییلی برام سخته و توی شهرمون معلم خصوصی هم نداریم . بنظرتون چیکار کنم ؟؟؟

    • سید مهدی در پاسخ به علیرضا . ف پاسخ دهيد 1 / 09 / 1399

      برو پکیج hp رو بگیر من اقتصاد رو حذف کرده بودم باهاش یه هفته ای بالای 90 شدم

    • عسل در پاسخ به علیرضا . ف پاسخ دهيد 5 / 01 / 1402

      من یه سوال دارم
      تو تستای حفظی اقتصاد چند درصد زمانی که میزاریم برای خوندنشه و چند درصد تست زدن؟

  • سعید پاسخ دهيد 16 / 03 / 1399

    خیلی خوبید خداخیرتون بده:)