logo
برچسب ها:
همه چیز درباره مطالعه و تست زنی گسسته کنکور
8

همه چیز درباره مطالعه و تست زنی گسسته کنکور

همه چیز درباره مطالعه و تست زنی گسسته کنکور

همیشه مطالعه و تست زنی گسسته و روش موفق شدن در آن با کلی سؤال و ابهام در ذهن دانش آموزان همراه بوده است. چه جوری گسسته بخونم؟ از روی چی بخونم؟ چند ساعت بخونم؟ چه جوری تست گسسته رو حل کنم؟ و کلی سؤال د یگه که سعی کردیم در قالب تعدادی سؤال به اون‌ها جواب بدیم. اگر سؤال دیگه ای هم دارید میتونید در انتهای همین مقاله از طریق کامنت (نظر) بپرسید.

بخش اول: روش مطالعه گسسته کنکور


1. تفکر اغلب دانش‌آموزان اینه که درس گسسته، درس دشواریه، آیا این حرف صحت داره؟
البته که خیر! درس گسسته نسبت به دروس هندسه وحسابان ساده‌تر، روان‌تر و کم حجم‌تر است و این تفکر همگانی در رابطه با دشواری این درس صد در صد اشتباه است. مباحث گسسته در دو کتاب سبک جای داده شده است، ولی حسابان شامل سه کتاب سنگین است و به جرئت می‌توان گفت که با نصف تعداد تست‌هایی که برای درس حسابان حل می‌کنیم؛ می‌توانیم در درس گسسته به تسلط خوبی برسیم و به راحتی تست‌های کنکور آن را بزنیم.

https://media.chibekhoonam.net/2024/04/products-Desktop.webp

همانطور که می‌دانید در نظام جدید این درس اهمیتی بیشتری هم پیدا کرده است و سهم آن از تست‌های ریاضی 18 یا 19 تست است که این تعداد در نظام قدیم 15 تست بوده است. این درس مباحث سادۀ زیادی دارد که تنها با صرف چند ساعت می‌توان آن‌ها را به طور کاملا مفهومی آموخت و فراگرفت.

2. آیا گسسته و آمار و احتمال کنکور نظام جدید نسبت به نظام قدیم مطالب جدیدی دارد؟ و اگر دارد نحوۀ مطالعۀ این مطالب جدید روش متفاوتی را نسبت به مطالب قبلی می‌طلبد؟
بله، بعضی مطالب کتاب نظام قدیم حذف شده است که اکثر این مطالب مباحث سنگین و سختی بوده‌اند، اما مطالب جدید، ساده‌تر هستند و روش مطالعۀ این مباحث اضافه شده هیچ تفاوتی با بقیه سرفصل‌های درس گسسته ندارد.

3. بعد از تدریس معلم برای کامل شدن آموزش، چه بکنم؟
برای کامل شدن فرآیند آموزش در درس گسسته، توصیه می‌شود که جزوه خود را مرور کرده و مثال‌های درسنامه و تمرینات آن را دوباره حل کنید تا مطالب در ذهنتان به خوبی هرچه تمام‌تر جای گیرند.

4. اگر جزوه کاملی دارم، نیاز به مطالعه کتاب درسی هم هست؟ اگر بله، باید در کتاب درسی گسسته بیشتر به چه مطالبی دقت کنم؟
یک جزوۀ کامل برای مطالعه و آموختن درس گسسته کافی است، امّا باید بدانید که تمرین‌های کتب گسسته و آمارواحتمال بسیار مهم و پرنکته هستند. پس اگر متن کتاب درسی را مطالعه نمی‌کنید، حتما توجه ویژه‌ای نسبت به این تمرینات داشته‌ باشید و از حل آنها غافل نشوید.

5. اگر معلمم همه نکات لازم را نمی‌گوید چه بکنم؟
دراین حالت کمک گرفتن از یک معلم خصوصی، اپلیکیشن‌های مناسب آموزشی، فیلم‌های آموزشی و همچنین کتاب‌های کمک آموزشی، می‌تواند مورد توجه قرارگیرد.

6. دیدن فیلم آموزشی را برای فراگیری این درس توصیه می‌کنید؟ اگر بله، چگونه و کی از آن استفاده کنم؟
دربارۀ گسسته، مطلوب است که شما در طول سال تحصیلی مباحث و مطالب را بیاموزید و تنها برای دوران نوروز و جمع بندی از فیلم‌های آموزشی حاوی نکته و تست استفاده کنید، چرا که این فیلم‌ها در مدت زمان کوتاهی مبحث مورد نظر را برای ما جمع بندی و یادآوری می‌کنند.

 

بخش دوم: روش تست‌زنی گسسته کنکور


1. بعد از آموزش کامل، می‌توانم مستقیماً سراغ حل تست بروم یا قبل از آن باید سؤالات تشریحی حل کنم؟
بهتر است پس از آموزش کامل، در گسسته ابتدا سراغ تست‌ برویم تا سوال تشریحی، به این علت که سوالات تشریحی در بسیاری موارد اثباتی و از حال و هوای تست‌ها دورند و بهتر است اول تست‌ها را بزنید و بعد به سراغ سوالات تشریحی بروید تا راحت‌تر با آن‌ها کنار بیاید و مفهوم آن‌ها بهتر برایتان جا بیفتد.

2. اگر قرار است سؤال تشریحی حل کنم، کتاب کار را پیشنهاد می‌کنید یا نمونه سؤالات امتحانی (نهایی) سالهای قبل؟
اگر می‌خواهید نمونه سوالات تشریحی حل کنید بهتر است کتاب کاری را انتخاب کنید که علاوه بر تست، نمونه سوالات امتحانات نهایی‌ را هم در برداشته باشد.

3. آیا تست‌زنی باید بلافاصله پس از مطالعه باشد یا با فاصله؟ اگر فاصله باید داشته باشد، چقدر؟
در این درس تست‌زنی باید حتما بلافاصله پس از مطالعه صورت بگیرد واین کار باعث می‌شود که شما مطلب را خیلی بهتر یاد بگیرید.

4. در تست‌ها زمان را در نظر بگیرم یا نه؟
به طور کلی تست زدن در گسسته به دو صورت انجام می‌گیرد: یک حالت زدن تست‌های آموزشی و تمرینی است که در جزوه و یا کتاب کار موجود است و حالت دوم زدن تست‌های آزمون‌هاست که در اینجا مد نظر ما آزمون‌های کوتاه مبحثی است.

در بخش تست زنی آموزشی، زمان زدن تست‌ها نباید خیلی برای شما اهمیت داشته باشد، چرا که هدف عمدۀ این قبیل تست‌ها تثبیت مطلب بیان شده است و می‌توانید با فراغ بال آن‌ها را حل کنید؛ اما در تست زنی آزمون‌ها باید به زمان توجه کنید تا بتوانید برای آزمون‌های کلی‌تر و چند مبحثی، آماده شوید و با زمان مشکلی نداشته باشید.

5. آیا با زدن هر تست به پاسخنامه مراجعه کنم یا بعد از حل تعدادی تست؟
وقتی برای مطلبی که به تازگی آموخته‌اید شروع به تست زدن می‌کنید، اصولا تست‌های اولیه ساده هستند و جنبۀ آموزشی دارند؛ در این دسته از تست‌ها بهتر است بعد از هرتستی که می‌زنید پاسخنامه را چک کنید و به دقت مطالعه نمایید، حتی اگر آن تست برای شما ساده بوده و در حل آن با مشکلی مواجه نشده‌اید. بعد از مدتی که احساس کردید به تسلط مناسبی در تست زدن رسیده‌اید می‌توانید هرچند تست یک‌بار (مثلا هر ده تست یک‌بار) به پاسخنامه رجوع کنید.

6. برخوردم با تستی (یا تست‌هایی) که نتوانستم حل کنم یا نادرست پاسخ دادم چه باشد؟ اگر به تست های زیادی نمی‌توانم جواب بدم چه کنم؟
به طور کلی اگر شما در پاسخ‌دادن به تعداد زیادی از تست‌ها به مشکل برخورده‌اید، این به این معناست که شما در آموختن و فهم مطلب مشکل دارید و برای رفع آن نیاز است به جزوۀ خود مراجعه کنید و این بار با دقت و تمرکز بیشتر به مطالعۀ آن بپردازید.

ولی پاسخ اشتباه دادن و یا پاسخ ندادن به تعداد کمی از تست‌ها در گسسته همانند دروس دیگر عادی است و شما در چنین شرایطی می‌توانید تست مشکل‌دار خود را به معلمتان نشان دهید و از وی کمک بگیرید و یا با مراجعه به پاسخنامه و متوجه شدن نقطه ضعف خود، حل کردن تست مربوطه را ازسر بگیرید.

7. تست های کنکور، تألیفی، آزمون‌های آزمایشی را به ترتیب خاصی بزنم یا از روند کتابم پیروی کنم؟
مطلوب است که یک کتاب کمک درسی مناسب پیداکرده و با روند تست‌های آن کتاب پیش بروید و به آن پایبند باشید.

8. چه کارهایی بکنم تا آموزش و مهارتی که برای هر بخش این درس به دست آورده‌ام را فراموش نکنم؟ خلاصه‌نویسی بکنم؟ چطوری؟
برای به خاطر سپردن و یادآوری موضوعاتی که مطالعه کردید چندین روش پیش‌رو دارید. یک راه این است که دفترچه‌ای برداشته و نکات مهم و فرمول‌ها را درآن یادداشت کنید تا بعدا برای مرور بتوانید به آن مراجعه کنید. استفاده ازفیلم‌های آموزشی برای یادآوری مطالب مطالعه شده هم می‌تواند راه خوبی باشد.

روش دیگر حل دوبارۀ تست‌هایی است که در جزوه و یا کتاب کار خود ستاره دار کرده‌اید (به این معنا که این تست‌ها برای شما دشوار بوده‌اند و یا در حل آن‌ها دچار اشتباه شده‌اید). راه آخر و بسیار موثر برای تقویت مهارت‌ها وآموزش‌هایی که دیده‌اید، تحلیل دقیق آزمون‌ها و استفاده از نکاتی است که در این آزمون‌ها آموخته‌اید و تست‌هایی است که اشتباه زده‌اید و یا اصلا نزده‌اید.

 

سایر اطلاعات ضروری درباره مطالعه و تست زنی گسسته کنکور


1. آیا با زدن تست های متنوع برای امتحانات تشریحی هم آماده می‌شوم؟ چه کار کنم که هم برای آزمون‌های آزمایشی تستی آماده بشوم هم امتحانات تشریحی؟
تست زدن در درس گسسته به حل سوالات امتحانات تشریحی کمک شایانی می‌کند، اما باید بدانید که مهم‌ترین قسمت درامتحانات تشریحی گسسته، سوالاتی است که مستقیما به تمرینات، کار د رکلاس ها و فعالیت های کتاب درسی بازمی‌گردد؛ لذا برای شرکت درامتحانات تشریحی حتما این بخش‌ها را مطالعه نمایید.

2. پیش‌نیازهای لازم برای یادگیری این درس از سال‌های گذشته چه مطالبی هستند؟
گسسته پیش نیاز زیادی در سال‌های قبل ندارد و تنها می‌توان به دو فصل آخر ریاضی دهم یعنی فصل ششم با عنوان شمردن بدون شمارش (که پیش زمینه فصل 3 ریاضیات گسسته یعنی ترکیبیات است) و فصل هفتم با عنوان آمار و احتمال (که این فصل مفصلا در کتاب آمار و احتمال تکمیل می‌شود)، اشاره کرد.

3. چه توصیه‌های دیگری برای موفقیت در این درس دارید؟
برای مطالعۀ هر درسی ازجمله گسسته به حرف‌ها و شایعات دیگران توجه نکنید و نسبت به هیچ مبحثی جبهه نگیرید و ترسی نداشته باشید؛ شاید این نکته اولین قدم برای موفقیت باشد! در پاسخ سوالات پیشین از اهمیت تست زدن در درس گسسته صحبت کردیم؛ این موضوع را جدی بگیرید و سعی کنید برای یاد گرفتن هرمطلبی درگسسته از تست آن موضوع استفاده کنید، حتی اگر آن تست بسیار ساده و پیش پا افتاده باشد.

حتما از روش‌هایی که برای یادآوری و تقویت مطالب آموخته شده بیان شد، استفاده کنید. در درس خواندن خود ثابت قدم باشید، با برنامه‌ای منظم، گام‌هایی حساب شده، تلاشی مستمر و البته پس از طی همۀ این مراحل با توکل بر خداوند متعال می‌توانید به راحتی به هدف خود برسید.

اگر سوالی دارید در همین صفحه از طریق کامنت (نظر) بپرسید.

3 دیدگاه