logo
برچسب ها:
نحوه پذیرش و ادامه تحصیل دیپلمه های فنی و حرفه ای و کاردانش
5

نحوه پذیرش و ادامه تحصیل دیپلمه های فنی و حرفه ای و کاردانش

ادامه تحصیل برای دانش آموختگان فنی و حرفه ای

دارندگان دیپلم فنی و حرفه ای می توانند در صورت تمایل تحصیلات خود را مطابق با مندرجات دفترچه ثبت نام و انتخاب رشته کنکور کاردانی فنی و حرفه ای در رشته های با کنکور و یا بدون کنکور کاردانی فنی و حرفه ای ادامه دهند.

توجه داشته باشید که فارغ التحصیلان هر یک از رشته های فنی و حرفه ای می توانند در رشته متناسب با مدرک دیپلم خود به ادامه تحصیل بپردازند، بنابراین جهت تحصیل در رشته های بدون کنکور کاردانی فنی و حرفه ای باید بدانید که آیا رشته مورد نظر شما جزء رشته های بدون کنکور کاردانی فنی و حرفه ای است یا خیر؟

علاوه بر دانشگاه های فنی و حرفه ای، دانشگاه های علمی کاربردی، موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و همچنین دانشگاه آزاد از جمله انتخاب های دانش آموزانی است که مدرک دیپلم فنی و حرفه ای خود را اخذ نموده و قصد ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر را دارند.

https://media.chibekhoonam.net/2024/04/products-Desktop.webp

لازم به ذکر است که برای تحصیل در رشته های بدون کنکور هر کدام از دانشگاه های مذکور، نیازی به متناسب بودن رشته تحصیلی دیپلم فنی و حرفه ای با رشته دانشگاهی نمی باشد.

البته این دست از متقاضیان می توانند در کنکور سراسری نیز شرکت نموده و شانس خود را برای تحصیل در مقطع کارشناسی دانشگاه های روزانه، نوبت دوم (شبانه)، پردیس خودگردان، غیرانتفاعی، پیام نور و دانشگاه آزاد نیز امتحان کنند.

توجه داشته باشید که داوطلبان نظام قدیم تنها با ارائه مدرک کاردانی و یا مدرک پیش دانشگاهی امکان ثبت نام کنکور سراسری را خواهند داشت، اما متقاضیان دارای دیپلم نظام جدید، منعی برای شرکت در کنکور ندارند.

مزایای تحصیل در رشته های فنی و حرفه ای

از مزایای تحصیل در رشته های فنی و حرفه ای می توان به سهولت ورود فارغ التحصیلان این رشته به بازار کار اشاره کرد. از آن جایی که اساس رشته های فنی و حرفه ای کارهای عملی و کارگاهی می باشد، فارغ التحصیلان این رشته زودتر مهارت خود را در شغل انتخابی خود به ظهور می رسانند و به دلیل نیاز اساسی کشور به نیروی انسانی متخصص و فنی در همه زمینه ها، دانش آموزان این رشته بعد از فارغ التحصیلی با بازار کار مناسبی رو به رو می شوند.

ادامه تحصیل برای دانش آموختگان کاردانش

دارندگان مدرک دیپلم شاخه کاردانش همانند دانش آموزانی که در رشته های تحصیلی فنی حرفه ای تحصیل کرده اند، راه مشابهی را جهت ادامه تحصیل در پیش دارند. بنابراین این دست از دانش آموختگان می توانند به هر یک از روش های زیر تحصیلات خود را در مقاطع دانشگاهی ادامه دهند:

  • شرکت در آزمون دوره کاردانی پیوسته پس از اخذ مدرک دیپلم در شاخه کاردانش
  • تحصیل در رشته های بدون کنکور دانشگاه های فنی و حرفه ای، علمی کاربردی، غیرانتفاعی و یا آزاد (تحصیل در هر یک از رشته های بدون کنکور مستلزم متناسب بودن رشته انتخابی با مدرک دیپلم کاردانش داوطلبان می باشد)
  • شرکت در کنکور سراسری هر یک از گروه های آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی، علوم انسانی، هنر و زبان های خارجی پس از گذراندن دوره پیش دانشگاهی و اخذ مدرک مربوطه برای فارغ التحصیلان نظام قدیم و داشتن مدرک دیپلم برای دانش آموختگان نظام جدید

لازم به ذکر است که داوطلبان نظام قدیم تنها با ارائه مدرک کاردانی و یا مدرک پیش دانشگاهی امکان ثبت نام کنکور سراسری را خواهند داشت اما متقاضیان دارای دیپلم نظام جدید، منعی برای شرکت در کنکور ندارند.

حتماً بخونید: مقاطع و دوره‌های آموزشی جهت ادامه تحصیل دیپلمه های فنی و حرفه ای و کاردانش

11 دیدگاه
  • سحر پاسخ دهيد 19 / 11 / 1402

    سلام من دیپلم کاردانش سال ۸۵ دارم و برای ادامه تحصیل چی کار کنم لطفا راهنماییم کنید سپاسگزارم

  • پرستو پاسخ دهيد 27 / 06 / 1402

    سلام خسته نباشید.من دیپلم نظام قدیم فنی حسابداری دارم برای ۹۳ _۹۴ هست.چطور میتونم دانشگاه ادامه تحصیل بدم؟بدون کنکور ویش دانشگاهی میتونم برم دانشگاه؟؟؟

    • چی بخونم (مدير) در پاسخ به پرستو پاسخ دهيد 3 / 07 / 1402

      توی دانشگاه‌های آزاد و فنی و حرفه‌ای می‌تونید ثبت‌نام کنید. دفترچه‌اش رو از سایت سنجش دانلود کنید.

  • احترام پاسخ دهيد 16 / 06 / 1402

    سلام خسته نباشید بنده سال 89دیپلم کامپیوتر (کاردانش ) گرفتم حالا می‌خوام دانشگاه برم بدون شرکت کردن در کنکور چه کنم راهنمای بفرمایید باتشکر

    • حسین در پاسخ به احترام پاسخ دهيد 19 / 06 / 1402

      سلام چون دیپلم شما قبل از سال ۹۷ هست در کارشناسی نمی توانید شرکت کتید اما در رشته کاردانی کامپیوتر می توانید ادامه تحصیل دهید

    • چی بخونم (مدير) در پاسخ به احترام پاسخ دهيد 22 / 06 / 1402

      باید در دانشگاه‌های آزاد و یا فنی و حرفه‌ای ثبت‌ نام کنید.