logo
برچسب ها:
چرا تصمیم گرفتم رشته انسانی بخوانم؟ چرا در رشته حقوق تحصیل می کنم؟
13

چرا تصمیم گرفتم رشته انسانی بخوانم؟ چرا در رشته حقوق تحصیل می کنم؟

گرایش به رشته انسانی

«تو که درست خوبه، چرا انسانی ؟ توی ریاضی که مشکلی نداری … انسانی فقط حفظیاته … رشته انسانی برا تنبلاس … انسانی آینده نداره…» اگه شما هم مثل من رشته انسانی رو انتخاب کردید و یا قراره این کارو بکنید قطعا این حرفا رو شنیدید و یا خواهید شنید.

دوران راهنمایی توی کلاسمون تنها کسی بودم که به رشته علوم انسانی گرایش داشتم و همیشه با شوق و ذوق این علاقه رو بیان می‌کردم، حتی زمانی که مطمئن بودم بازخورد منفی داره، اوایل اذیت می‌شدم.

ولی کم کم دیگه عادت کردم و نه تنها اهمیتی نمی‌دادم، بلکه تو دلم به کوته فکریشون می‌‌خندیدم، از همکلاسیام خیلیارو می‌دیدم که به رشته ی تجربی هیچ علاقه ای ندارن و صرفا چون جامعه چنین علاقه ای رو بهشون تحمیل کرده بود، به این رشته تمایل نشون می‌دادن.

تخفیفات نوروزی

بعضا به من بخاطر انتخاب رشته انسانی و علاقه م سرکوفت می‌زدن، ولی به نظرم اون کسی که لایق سرزنش بود، دقیقا خودشون بودن که حتی جرئت انتخاب و تصمیم گیری برای آینده شون رو نداشتن.

تا اول دبیرستان همیشه درسم خوب بود ولی حقیقتا دروسی مثل شیمی و زیست به هیچ وجه برام شیرین و دلچسپ نبودن و صرفا از روی اجبار میخوندم، دقیقا برعکس ریاضی، عربی و فارسی که خیلی دوستشون داشتم و ازشون لذت می‌‌بردم، خلاصه گذشت و من انتخاب رشته کردم.

از دوم دبیرستان به شدت درس خون تر شدم و نمراتمم بهتر شد، من پای انتخابم موندم و با علاقه ادامه دادم، ازخوندن فلسفه، جامعه شناسی و ادبیات مشعوف می‌شدم و و سر کلاس با دقت گوش می‌دادم.

حتمن بخونید: همه چیز درباره مطالعه و تست زنی عربی کنکور

رشته های دانشگاهی در رشته انسانی

از دوم دبیرستان به کنکور و دانشگاه فکر می‌کردم، به رشته حقوق و جامعه شناسی علاقه خاصی داشتم و برای اینکه بین این دو رشته دست به انتخاب بزنم دائما با خودم کلنجار می‌رفتم. نهایتا اواسط سوم دبیرستان تصمیمم رو گرفتم و روی یک برگه ی رنگی نوشتم «حقوق» و پشت میز مطالعه م چسبوندم.

رشته حقوق

خلاصه اینکه سرتون رو درد نیارم من الان دانشجوی کارشناسی رشته حقوق در دانشگاه شهید بهشتی هستم و از انتخابم به شدت راضیم و هر روز که میگذره علاقه م به این رشته بیشتر میشه.

لابد شماهام هم شنیدید که حقوقیا آدمای خشک و جدی ای هستن که حرفای قلمبه سلمبه میزنن و تو دانشگاه با مانتوهای اتوکشیده و کت و شلوارای رسمی و کیفای سامسونتشون زبون زدن، خب باید بگم تا حدی و نه کاملا این تعاریف میتونه درست باشه. راجع به رشته ی حقوق بگم براتون که این رشته گستردگی خاص خودشو داره و این باعث میشه هم شیرین تر باشه و هم به مراتب سخت تر…

حتمن بخونید: آشنایی با دانشگاه شهید بهشتی

مهارت های لازم برای رشته حقوق

برای موفقیت توی رشته حقوق یک سری مهارت ها مثل: بیان رسا و بلیغ، قدرت تحلیل و استدلال بالا، حافظه ی قوی و … لازمه و اگه شما فاقد این ویژگی ها باشین، حقیقتا موفقیت توی این رشته تا حد زیادی براتون غیرممکن به نظر میاد. ولی نکته ی مهم تر اینه که همه ی این ویژگی ها رو کسی از شکم مادرش با خودش نمیاره و میشه اینارو با تلاش و پشتکار به دست آورد.

الان که با اساتید مختلفی، دروس مختلف این رشته رو پاس کردم، میتونم بگم واقعا قدرت استدلال چیزیه که توی دانشکده حقوق سنجیده میشه و صد البته درستشم همینه ? البته اینم بگم که وقتی وارد این رشته میشی خواسته و ناخواسته قدرت استدلالت بالا میره و برای هرچیزی دنبال دلیل میگردی (البته اگه بچه ی خوب و درس خونی باشی).

رشته حقوق درباره چیست؟

بچه تر که بودم فکر میکردم وقتی که زری خانوم و احمد آقا دعواشون بشه و زری خانوم بخواد طلاق بگیره یا وقتی که بچه های مش رضا بعد مرگ پدرشون سر ارث و میراث دعواشون بشه، اینجا ما دست به دامن حقوق میشیم، ولی خب عزیزای من باید بگم درسته که اینجا کارمون به حقوق و قانون میفته، ولی مسئله مهم اینه که رشته حقوق محدود به این موارد نمیشه و همه این اتفاقایی که بین افراد تو زندگی خصوصی و شخصیشون میفته فقط و فقط مربوط به حوزه ی حقوق خصوصی و مدنیه که بخشی از دریای بزرگ حقوقه… لابد میپرسین خب رشته حقوق دیگه کجاها کاربرد داره؟

جونم براتون بگه که ما حقوق تجارت داریم که به روابط بین تجار، عملیات ها و شرکت های تجاری، چک و سفته، فلان و بهمان میپردازه و یا حقوق جزا که راجع به جرم، مجازات و مجرمه. یا مثلا حقوق اساسی که با سیاست نزدیکی خاصی داره و راجع به ساختار حکومته و رابطه ی مردم با دولت رو بررسی میکنه، خب اگه بخوام یکی یکی همه رو براتون بگم سرتونو درد میگیره، ولی حالا شما تو دوران کارشناسی درسای دیگه ایی مثل حقوق بین الملل عمومی و خصوصی، حقوق اداری، آیین دادرسی مدنی و کیفری و اصول و متون فقه و پزشکی قانونی و فلان و بهمان رو هم پاس میکنید و به آخر دوران شیرین کارشناسی میرسید.

حالا شما باید دست به انتخاب بزنید که میخواید آزمون وکالت بدین یا میخواید ارشد بخونید و بعد آزمون بدین و شاید اصلا نمیخواید آزمون بدید و هدف دیگه ای دارید و یا هر چیز دیگه ای …

گرایش های ادامه تحصیل (تحصیلات تکمیلی) در رشته حقوق

حالا اگه بخواید ارشد بخونید حقوق تا دلتون بخواد گرایش داره و اینجا بحث علاقه به گرایش ایکس و بازار کارش پیش میاد که خب مثلا حقوق خصوصی و حقوق تجارت بین الملل میشه گفت نسبتا بازار کار بهتری دارن. ولی خب تنوع توی گرایش های این رشته بالاس. مثلا ما حقوق بین الملل، حقوق خانواده، حقوق عمومی، حقوق بشر، حقوق جزا و جرم شناسی و … رو داریم که هرکدوم شیرینی خاص خودش رو داره.

حتمن بخونید: ادامه تحصیل یا کار؟ علم بهتر است یا ثروت؟

بازار کار رشته حقوق، آینده کاری

شما با حقوق خوندن میتونید وکیل، قاضی، سردفتر، مشاور حقوقی و … بشید و اگه زرنگ باشید درآمد خوبی دارید، همونجوری که خودتونم میدونید دانش آموخته های این رشته زیادن ولی چیزی که برای موفقیت توی این رشته مهمه مهارته نه صرف داشتن مدرک.

ادامه تحصیل رشته حقوق در خارج از کشور

واحدهای رشته حقوق توی ایران با کشورای دیگه تا حد زیادی تفاوت داره و برای همین توی بحث مهاجرت، کار خیلی راحت نیست ولی توی رشته های حقوق بشر و بین الملل مهاجرت راحت تره و به نسبت بیشتر میصرفه، چون توی ایران بازار کار آنچنانی هم ندارن. خلاصه اینکه حقوق رشته ی نسبتا سختیه ولی اگه علاقه داشته باشید شیرینه، خیلی شیرین.

بدون دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.