logo
برچسب ها:
چه کسانی به معلم خصوصی نیاز دارند و برای چه کسانی مفید نیست؟
2

چه کسانی به معلم خصوصی نیاز دارند و برای چه کسانی مفید نیست؟

هر دانش آموزی ممکن است حداقل یک بار در طول تحصیل به فکر این افتاده باشد که برای ترمیم نقاط ضعف خود و یا افزایش قدرت خود در یک درس، معلم خصوصی بگیرد. گرفتن معلم خصوصی همیشه همراه با چالش هایی بوده و خیلی ها در انجام این کار دچار شک و تردید می شوند.

بخصوص اخیرا با شرایط ایجاد شده، زمینه برای گرفتن معلم خصوصی آنلاین هم ایجاد شده است. در این مقاله می خواهیم راجع به معلم خصوصی صحبت کنیم و به سوالات متداول در این حوزه پاسخ بدهیم. معلم خصوصی برای چه کسانی مفید و موثر است؟ چه نکاتی در انتخاب دبیر خصوصی اهمیت دارد؟ با گرفتن معلم خصوصی ممکن است دچار چه مشکلاتی بشویم؟ کدام مشکلاتمان را می توانیم با استاد خصوصی برطرف کنیم؟

اولین و مهم ترین سوال این است که معلم خصوصی بگیریم یا نه. بهتر است به جای اینکه بخواهیم یک جواب قاطع به این سوال بدهیم درباره این موضوع صحبت کنیم که معلم خصوصی برای چه کسانی مفید و چاره ساز است و برای چه کسانی مفید نیست؟

https://media.chibekhoonam.net/2024/04/products-Desktop.webp

 

چه کسانی به معلم خصوصی نیاز دارند

چند دسته از افراد به معلم خصوصی نیاز دارند و با داشتن معلم خصوصی می توانند طعم پیشرفت را بچشند:

  • کسانی که از معلم حرفه ای در مدرسه بی بهره اند یا به هیچ وجه با معلم مدرسه ارتباط برقرار نمی کنند و حرف او را نمی فهمند.
  • کسانی که بدلیل ضعف قبلی که در آن درس یا پیش نیازهای آن درس دارند، سر کلاس درس در دریافت مطالب، مشکل دارند و در نتیجه از کلاس جا می مانند. در واقع این دسته از دانش آموزان عموما در فهم مطالب دچار مشکل هستند و سرعت شان از سرعت کلاس پایین تر است.
    در خیلی از موارد این گروه از پرسیدن سوالات زیادی که برایشان پیش می آید، خجالت می کشند، یا حتی اگر سوالاتشان را بپرسند، فضای سنگینی را نسبت به خود در کلاس احساس می کنند.
  • کسانی که در فهم مطالب مشکل ندارند، ولی در حل سوالات (بخصوص تست ها) دچار مشکل هستند. سرعت کمی دارند و نیاز دارند کسی برایشان تعدادی سوال حل کند. باید زاویه نگاه یک معلم به سوالات را دقیق تر ببینند تا کم کم راه بیفتند. باید در نظر گرفت که معلم با زمان محدود و جمعیتی که مدیریت آنها را در کلاس به عهده دارد، می تواند سوالات و مثال های محدودی را حل کند.

حتمن بخونید: میخونم ولی نتیجه نمی گیرم ، میخونم ولی نمیتونم تست بزنم

 

معلم خصوصی برای چه کسانی مفید نیست

مهم ترین افرادی که گرفتن معلم خصوصی برایشان مفید نیست و پول و وقت شان را دور می ریزند، تنبل های باهوش هستند!

منظور از تنبل های باهوش چه کسانی است؟ حتما چنین افرادی را دیده اید که در سر کلاس و هنگامی که معلم مشغول تدریس مطلب جدیدی است، بسیار فعالانه می توانند به پرسش هایی که معلم مطرح می کند، پاسخ بدهند و خلاقیت بسیار خوبی در پیش بینی روند تدریس و حل سوالات دارند؛ ولی وقتی در روزهای بعد از آن مطلب آزمونی برگزار می شود، همین افراد نمره متوسط یا حتی ضعیفی کسب می کنند.

این افراد در واقع در فهم مطالب مشکلی ندارند و خلاقیت خوبی نیز در حل سوالات دارند ولی حال و حوصله حل تکالیف و تمرین بیشتر در منزل را ندارند و بعد از چند روز، دانسته های قبلی خود را فراموش می کنند و نتایج خوبی نمی گیرند. این افراد تنبل اند، ولی باهوش!

کلید حل مشکلات این افراد دست خودشان است و آن کلید، تلاش بیشتر و افزایش تدریجی ساعت مطالعه است. این افراد با گرفتن معلم خصوصی فقط وقت و پولشان را هدر می دهند، چرا که معلم دانسته های آنها را یک بار دیگر برای آنها تکرار می کند و نمی تواند به جای آنها تمرین کند.

البته باید این موضوع را هم در نظر گرفت که گاهی گرفتن معلم خصوصی می تواند انگیزه های جدیدی را در فرد برای مطالعه بیشتر و نتیجه گیری ایجاد می کند. موتور محرک در این انگیزه ها، ارتباط خوب با معلم جدید، اثبات توانایی های شخصی به خود، اولیا و معلم و در نهایت هزینه ای است که متقبل می شوند. ما عموما وقتی برای چیزی پول خرج می کنیم، نتیجه گیری در آن اهمیت بیشتری برایمان پیدا می کند.

 

با داشتن معلم خصوصی ممکن است چه مشکلاتی برای شما ایجاد شود؟

  • ممکن است با گرفتن معلم خصوصی، در کلاس درس به معلم مدرسه بی توجه شوید. مواظب باشید که کاملا متکی به معلم خصوصی تان نشوید. کلاس درس مدرسه هم به عنوان کلاسی برای برطرف کردن مشکلات و حل مثال های بیشتر و مرور مطالب، می تواند برای شما مفید باشد.
  • بعضی وقت ها دانش آموزان به حدی به معلم خصوصی خود وابسته می شوند که حتی برای مرور هم خود را نیازمند او می بینند و از او می خواهند تا مطالبی که قبلا به او آموزش داده برایش مرور کند. این موضوع می تواند وقت و پول را هدر بدهد.
  • اتکای دانش آموزان به معلم شان در حل مسائل، گاهی آنها را فریب می دهد که در حل مسائل هیچ مشکلی ندارند. این دانش آموزان عموما در تنهایی تمارین خود را حل نمی کنند. کمک هایی که معلم در زمان حضور خود و در حل تمارین می دهد، می تواند شناخت دانش آموزان نسبت به خودشان را دچار خلل کند.

حتمن بخونید: 10 قانون طلایی در خلاصه نویسی ویژه کنکور

 

فواید و خطرات داشتن معلم خصوصی

گر بخواهیم آنچه را که گفتیم، جمع بندی کنیم، می توانیم فواید یا کارایی معلم خصوصی را اینطور خلاصه کنیم:

 


محصولات مرتبط: کنکوریوم انسانی


 

چه نکاتی در انتخاب و داشتن معلم خصوصی اهمیت دارد

  • در گرفتن معلم خصوصی دچار چشم و هم چشمی و … نشوید. دنبال بهترین معلم ریاضی، زیست، فیزیک، شیمی و … نگردید، چرا که هنوز هیچ معیاری برای سنجش معلمان ایجاد نشده و ارزیابی آنها کاملا شناختی است. لزوما معلم های گران تر بهتر نیستند. معلمی که وقتش پر باشد و برای کلاس شما، نصف شب را در نظر بگیرد، لزوما معلم توامندتری از بقیه معلمان نیست.
  • کلاس خصوصی خود را در زمان های متعارف از شبانه روز تنظیم کنید.
  • اگر چند کلاس خصوصی در یک روز دارید، آنها را پشت سر هم قرار ندهید. یادتان باشد که یک ساعت کلاس خصوصی معادل دو ساعت کلاس مدرسه از شما انرژی می گیرد.
  • داشتن ارتباط موثر با معلم نکته مهمی است که باید در انتخاب معلم آن را در نظر بگیرید.
  • معلم خصوصی خود را تند تند عوض نکنید. برای نتیجه گیری در یک درس (بخصوص در دروس اختصاصی) فرصت لازم را به معلم خود بدهید.
  • در هر درس جداگانه نیاز سنجی کنید. یعنی اگر معلم خصوصی ریاضی شما، درس ریاضی را تقویت کرد، به این معنی نیست که لزوما مشکل درس فیزیک شما هم با معلم خصوصی برطرف می شود.
5 دیدگاه
  • فافا پاسخ دهيد 17 / 07 / 1402

    سلام من تست های کتاب کار رو حل کردم ولی تست های قلمچی رو نمیتونم خوب جواب بدم الان لازمه برم پیش معلم

    • چی بخونم (مدير) در پاسخ به فافا پاسخ دهيد 26 / 07 / 1402

      کتاب‌های کار معمولا تست‌های کمی رو شامل می‌شن. بهتره یه کتاب تست رو هم بررسی کنید و حل کنید و بعد تصمیم بگیرید که به معلم احتیاج دارید یا خیر.

  • نادر پاسخ دهيد 7 / 07 / 1401

    سلام
    من دهم رشته ریاضی فیزیک هستم
    و دسم عالیه ولی وقتی میبینم دوستام همه رفتن کلاس خصوصی یکم استرس میگیرم و نمیتونم خوب بخونم و باعث عدم اعتماد به نفس من میشه
    و کلا نا امید میشم چون واقعا هزینه کلاس خصوصی هم بالاست
    میشه راهنماییم کنید ؟
    متکر از سایت خوبتون ?

  • روشنک پاسخ دهيد 1 / 11 / 1399

    میشه مطلب رو توی وبلاگ خودم بزارم؟

    معلم خصوصی زبان انگلیسی در ونک

    • چی بخونم (مدير) در پاسخ به روشنک پاسخ دهيد 1 / 11 / 1399

      سلام همراه با لینک و درج منبع مشکلی نیست.
      با احترام