logo
برچسب ها:
مقایسه کتاب های سری تست خیلی سبز | تست نشر الگو | میکرو و میکرو طلایی گاج
41

مقایسه کتاب های سری تست خیلی سبز | تست نشر الگو | میکرو و میکرو طلایی گاج

بدون شک کتاب های تست بیشترین کاربرد را برای دانش آموزان کنکوری دارند. کتاب هایی که عموما درسنامه هایی خلاصه دارند و کمتر به عمق مطلب می پردازند، بلکه نتایج و نکات مهمی را که مورد نیاز حل تست های آزمون های آزمایشی است، در درسنامه اشاره می کنند و درگیر اثبات قضایا و … نمی شوند.

بعد از درسنامه های هر فصل (یا درس) تعداد زیادی تست قرار می گیرند تا خواننده را برای آزمون سراسری کنکور آماده کنند. کتاب های سری تست انتشارات خیلی سبز، تست نشر الگو و سری میکرو و میکروطلایی انتشارات گاج از مهم ترین کتاب هایی با این سبک هستند. در این مقاله می خواهیم تعدادی از ویژگی های مهم هر یک از این کتاب ها را ذکر کنیم تا شما را در انتخاب و خرید کتابی که متناسب با سطح و روحیاتتان باشد کمک کرده باشیم.

1- کتاب های سری تست و جامع خیلی سبز

کتاب های تست خیلی سبز در پایه های دهم و یازدهم با همین نام و در پایه دوازدهم بعضا با نام کتاب های جامع شناخته می شوند. این کتاب ها در طول سالیانی که این انتشارات اقدام به تولید آنها کرده است، تغییرات مفصلی داشته اند و می توان گفت در واقع خیلی سبز با کتاب های تست خود پا به عرصه وجود گذاشت.

تخفیفات نوروزی

یکی از مهم ترین تغییرات را در این کتاب ها درسنامه ها کرده اند که گاهی به شکل فصل به فصل، گاهی به شکل موضوعی و گاهی در پاسخنامه قرار گرفته است. در نهایت چیزی که از درسنامه های کتاب های تست خیلی سبز می شناسیم، این است که در هر فصل (یا درس) درسنامه به موضوعات کوچکی تقسیم شده است و در لابه لای تست ها قرار گرفته است.

یعنی بلافاصله بعد از بسته های کوچک درسنامه، تست های مرتبط با آن قرار گرفته اند. همین موضوع نشان می دهد که تست ها طبقه بندی شده اند. البته در کتاب های تست شیمی خیلی سبز، همچنان درسنامه ها در پاسخنامه قرار گرفته اند و لازمه رسیدن به آنها بررسی تست ها است.

یعنی هدف آنها آموزش در خلال تست زنی است. در واقع در هر موضوع کوچک، در پاسخنامه اولین تست ها، درسنامه های مفصلی آمده اند که گاهی حجم هر یک از آنها به دو صفحه هم می رسد.

درسنامه هایی که در میان تست ها قرار گرفته اند، خود نیز دارای مثال ها و تست هایی هستند که البته حجم تست ها بسیار بیشتر است و هدف از آنها آشنایی با تیپ های متنوع تستی است و عموما تست های داخل درسنامه خیلی سنگین نیستند. از تست های کنکور چند سال اخیر هم معمولا در درسنامه استفاده شده است.

از درسنامه که بگذریم می رسیم به تست های هر موضوع که معمولا ترتیب آموزشی دارند. یعنی ضمن اینکه سطح آنها رفته رفته رشد می کند، تست های اولیه امکان طرح در آزمون های آزمایشی و کنکور را ندارند و برای این آمده اند که سواد اولیه لازم برای ورود به تست ها را بسنجند.

بنابراین اگر در تست های اولیه هر موضوعی در کتاب های تست خیلی سبز گیر کردید، بدانید که آموزش مناسبی نداشته اید و پیش نیاز های لازم برای ورود به تست ها را ندارید. در این صورت شاید باید درسنامه را مجددا بخوانید یا از درسنامه مفصل تری استفاده کنید.

در میان تست ها، تست های کنکور و آزمون های قلم چی (کانون فرهنگی آموزش) معمولا دیده می شوند که جایگاه مشخصی ندارند و بسته به سطح شان پراکنده شده اند. معمولا در پایان تست های هر فصل (یا درس) تست هایی تحت عنوان "سری z" قرار دارند که برای کسانی طراحی شده است که در زمینه آن درس مدعی هستند و می خواهند خود را برای درصدهای بالا در کنکور آماده کنند.

پاسخ های تشریحی تست ها در کتاب های تست خیلی سبز عموما کامل هستند و توضیحات مبسوطی دارند. کتاب های تست شیمی جامع خیلی سبز، زیست جامع خیلی سبز، عربی جامع خیلی سبز و ریاضی تجربی خیلی سبز از جمله معروف ترین کتاب ها در این حوزه هستند.

حتمن بخونید: آشنایی با انواع کتاب های خیلی سبز

2- کتاب های سری تست و جامع نشر الگو

یکی از تفاوت هایی که کتاب های تست نشر الگو به لحاظ ساختاری با کتاب های تست خیلی سبز دارند، این است که درسنامه ها در هر فصل به شکل درس به درس هستند و معمولا نام و چینش مطالب در این درس ها به عناوین استفاده شده در کتاب های درسی بسیار نزدیک است.

بنابراین در کتاب های تست نشر الگو درسنامه ها هر یک به تنهایی دارای حجم بیشتری در مقایسه با کتاب های تست خیلی سبز هستند. یعنی اگر بخواهید درسنامه های نشر الگو را بخوانید هر درسنامه از شما وقت بیشتری را خواهد گرفت.

شاید این موضوع باعث شود که درسنامه های کتاب های الگو را در دو بازه زمانی بخوانید و حتی تست های هر درس را در بازه زمانی دیگری بررسی کنید. با وجود این تفاوت محتوای درسنامه های نشر الگو به درسنامه های تست خیلی سبز بی شباهت نیستند و دارای مثال ها و تست های نمونه زیادی هستند که خواننده را با مهم ترین مدل های تستی آشنا می کند.

البته می توان گفت که این مثال ها و تست ها عموما دارای سطح بالاتری از کتاب های خیلی سبز هستند. در درسنامه های کتاب های تست نشر الگو نیز از تعاریف و اثبات قضایا و مطالبی که مرتبط با عمق بخشی موضوعات است، خبری نیست و به نکات تستی و نتایج بسنده شده است تا بیشتر حجم کتاب به تست ها اختصاص یابد.

تست های هر درس در کتاب های تست نشر الگو با تعدادی تیتر از هم جدا شده اند. این موضوع کمک می کند که اگر بخشی از درسنامه را خوانده اید، بتوانید تست های مرتبط با آن را راحت تر پیدا کنید و تمرین کنید. در این میان بجز تست های تالیفی فقط تست های کنکور دیده می شوند.

البته در بعضی کتاب های نشر الگو مثل کتاب های فیزیک آن، تست های قلم چی نیز دیده می شوند. همچنین کتاب جامع ادبیات این انتشارات دارای تنوع تستی بالایی است و شامل تست های آزمون های قلم چی، گزینه دو، نشانه برتر و … می شود. تست های کنکور نیز معمولا در هر درس در بخش انتهایی تست ها قرار گرفته اند.

این موضوع شاید از این منظر مناسب باشد که خواننده احتمالا با بررسی تست ها به یک آمادگی نسبی رسیده است و حالا در برخورد با تست کنکور احتمالا با قدرت و اعتماد بنفس بیشتری روبرو خواهد شد. به طور کلی می توان گفت که تست های چالشی و ایده های نو در میان تست های کتاب های نشر الگو بیشتر یافت می شود و این موضوع کمی سطح آنها را بالا می برد.

این تست ها تقریبا در میان تست ها پخش شده اند و نمی توان آنها را مثل خیلی سبز راحت پیدا کرد. بعضی از کتاب های تست نشر الگو دارای سطح بندی هستند که البته سطح تست ها در پاسخنامه مشخص شده است. پاسخنامه های نشر الگو هم خوب است ولی توضیحاتش آنقدری نیست که دانش آموزان با سطح ضعیف را راضی نگه دارد.

به طور کلی به لحاظ ظاهری کتاب های نشر الگو نسبت به کتاب های تست خیلی سبز دارای فونت بزرگتری هستند و این موضوع در پاسخنامه هم بیشتر به چشم می آید. کتاب های تست جامع ادبیات الگو، موج آزمون فیزیک پایه، تست حسابان یازدهم و موج آزمون شیمی پایه نشر الگو از جمله کتاب های محبوب این انتشارات هستند.

حتمن بخونید: آشنایی با انواع کتاب های نشر الگو

3- کتاب های سری میکرو و میکروطلایی گاج

​کتاب های میکرو و میکروطلایی گاج در واقع معادل با کتاب های تست خیلی سبز و نشر الگو هستند، البته با سابقه ای بسیار بیشتر از آنها. در واقع گاج را می توان مبتکر و سازنده اولین کتاب های میکروطبقه بندی دانست که اقدام به تیپ بندی تست ها کرد. در طول سالیانی که این کتاب ها همواره پرفروش ترین کتاب های گاج بوده اند، تغییرات آنها نیز کم نبوده است و بارها دست خوش تغییرات شده اند.

در هر حال در نمونه های فعلی، درسنامه ها به لحاظ ساختاری بیشتر شبیه درسنامه های خیلی سبز هستند تا نشر الگو. یعنی حجم هر واحد درسنامه کم است و معمولا از دو یا سه صفحه تجاوز نمی کند. فشردگی و ظاهر آنها هم به درسنامه ها خیلی سبز بی شباهت نیست. مثال ها و تست های نمونه نیز در درسنامه حضور دارند و خواننده را برای رویارویی با تست های اصلی آماده می کنند.

سطح درسنامه های میکرو و میکروطلایی را نیز می توان متوسط دانست و احتمالا از درسنامه های نشر الگو همه گیرتر خواهد بود. البته با مقایسه درسنامه های میکروطلایی و کتاب های سری سیر تا پیاز می توان متوجه شباهت زیاد این دو شد. بنابراین در بسیاری دروس که هم میکرو و هم میکروطلایی دارند، شاید بتوان گفت که میکروطلایی ها درسنامه های ساده تری دارند.

تست های بعد از هر درسنامه معمولا با تیترهای زیادی از هم جدا شده اند و تعداد این تیتر ها از کتاب های تست الگو و خیلی سبز معمولا بیشتر است. از نظر پخش تست های کنکور در لابه لای تست ها نیز می توان کتاب های میکرو را مشابه تست خیلی سبز دانست. یعنی تست های کنکور جای مشخصی ندارند و در میان تست ها پخش شده اند.

جدای از تست های کنکور و تالیفی، تست های آزمون های گاج بخش دیگری از تست ها هستند که در بسیاری از کتاب های میکرو و میکروطلایی می توان آنها را دید. از نظر سطح، شاید عناوین مختلف میکرو در سطوح متفاوت باشند، ولی می توان آنها را نزدیک به سطح خیلی سبز دانست.

کمتر ممکن است تست های عجیب و غریب یا خارج از سرفصل در کتاب های میکرو ببینید و معمولا رعایت ساختار و چارچوب کنکور در این کتاب ها بخوبی رعایت می شود. پاسخنامه تست ها هم راضی کننده است، هرچند که مشابه خیلی سبز فشردگی آن ممکن است آزار دهنده باشد.

کتاب های بانک تست فیزیک دوازدهم میکرو، زیست دهم میکرو، بانک تست گسسته و آمار میکرو، هندسه جامع میکرو و عربی کامل میکروطلایی کتاب های پرطرفداری هستند. کتاب های میکرو عموما پایه به پایه هستند در حالیکه کتاب های میکروطلایی عموما جامع هستند.

حتمن بخونید: آشنایی با انواع کتاب های گاج

82 دیدگاه
  • 295995675525 پاسخ دهيد 13 / 07 / 1402

    به عنوان یه متوسط رو به بالا بین نشر الگو و خیلی سبز جامع خیلی شک دارم
    یازدهمم

  • Mehrana پاسخ دهيد 7 / 05 / 1401

    سلام برای زمین میکرو بگیرم بهتره یا خیلی سبز؟