logo
برچسب ها:
میخونم ولی نتیجه نمی گیرم
19

میخونم ولی نتیجه نمی گیرم ، میخونم ولی نمیتونم تست بزنم !

میخونم ولی نتیجه نمی گیرم ! میخونم ولی نمیتونم تست بزنم !..

معلم ها و مشاوران محترم بارها این جملات را از زبان دانش آموزان بخصوص در دروس اختصاصی می شوند. اما یک بارهم که شده بیاییم از نگاه شما دانش آموزان عزیز این موضوع را ریشه یابی کنیم.

الف- از آموزش تا تست فاصله زیاد است، خیلی زیاد

قاعدتا بعد از آموزش هر مطلب، باید کلی سوال تشریحی حل کرد تا آن مطلب اصطلاحا جا بیفتد. این سوالات تشریحی، باید کم کم سطحشان بالا برود و نکات و ریزه کاری های مطلب وارد کار بشوند. می دانیم تست ها معمولا دارای سطحی بالا هستند و گاهی هم ترکیبی از چند موضوع هستند.

https://media.chibekhoonam.net/2024/04/products-Desktop.webp

بنابراین تست ها در واقع معادل با سوالات سطح بالای تشریحی هستند. پس وقتی بلافاصله بعد از آموزش به سراغ تست زنی می روید، در واقع انگار پله های یادگیری را دو تا یکی می دوید یا از روی پله های اول می پرید. پس ممکن است در این راه زمین بخورید!

ناگفته نماند که یکی از دلایل اینکه دانش آموزان عزیز این مسیر را کوتاه می کنند، کتاب های کمک آموزشی با سبک نکته و تست هستند. در این مدل کتاب ها عموما بلافاصله بعد از آموزش یک موضوع، چند تست از آن مطرح می شوند و در واقع براساس آنچه که گفته شد، پله اول و آخر کنار هم آمده اند و پله های میانی حذف شده اند.

این موضوع به این معنی نیست که این مدل کتاب ها بدرد نمی خورند، بلکه باید از آنها به شکل صحیح استفاده کرد. یعنی بعد از آموزش کامل (از جزوه یا تدریس معلم) و حل کلی سوالات تشریحی به سراغ تست رفت.

درسنامه های نکته وار این کتابها، بدرد طبقه بندی مطالب و دانسته ها و همچنین مرور آنها میخورند. توصيه می كنيم براي طی کردن صحیح پله های میانی، در دروسي كه در تست زني آنها مشكل داريد بعد از آموزش از معلم، از يك كتاب كار سوال تشريحي فراوان حل كنيد و بعد برويد سراغ كتاب تست تان.

 

ب- تست های ترکیبی، به شکل نامحسوس دانش آموزان را ناامید می کنند

بگذارید یک مثال از رياضي بزنيم. فرض كنيد دانش آموزي در حال مطالعه و تست زني موضوع تابع است و با يك تست با موضوع دامنه مواجه شود.


محصولات مرتبط: کنکوریوم انسانی


 

خب پس در واقع اين تست، تركيبي از دو موضوع دامنه و نامعادله است. حال اگر دانش آموز موضوع دامنه را ياد گرفته باشد ولي نامعادله را بلد نباشد، قطعا در حل اين تست گير مي افتد و احتمالا تصور مي كند كه تابع را بلد نيست. در حاليكه نامعادله (يعني پيش نياز تابع) را بلد نيست.

پس مي رسيم به كلمه پيش نياز! وقتي در دروس اختصاصي (به ويژه رياضي) پيش نياز هاي يك مطلب را بلد نباشيد، بعيد است بتوانيد تست هاي آن را راحت حل كنيد. بنابراين يكي از علل مهم عدم موفقيت در تست زني، نداشتن پيش نياز هاي لازم است. بنابراين با مشورت معلم تان پيش نيازهاي هر موضوع را بشناسيد و مطمئن باشيد كه آنها را خوب ياد گرفته ايد. با رعايت اين موضوعات مي توانيد نتايج آزمون هاي تستي خود را دگرگون كنيد.


 

حتمن بخونید :

10 دیدگاه
  • ابوالفضل پاسخ دهيد 23 / 09 / 1402

    اینجوری که خیلی طول میکشه😐

  • علی پاسخ دهيد 18 / 04 / 1402

    سلام.
    احتراما عرض کنم، با نظریات دوستان مخالفم…
    اول باید ذهنمون اماده کنیم وبه این باور برسیم هیچ مساله ای نیست که قدرتش از قدرت درک و فهم انسان بیشتر باشد…
    هیچ مساله ای لاینحل نیست. فقط در ابتدا باسرعت کم حل میشه و رفته رفته وضعیت بهتر میشه….
    حل تست ریاضی بادرک قدم به قدم مفهوم و تعریفات اولیه امکانپذیرست خیلی راحتتر ازون چیزی که فکر میکنید.