logo
آشنایی با بهترین رمان های ورزشی ادبیات جهان (قسمت دوم)
1

آشنایی با بهترین رمان های ورزشی ادبیات جهان (قسمت دوم)

همه ما به قهرمانان ورزشی علاقه داریم و دوست داریم به تماشای صحنه موفقیت شان بنشينيم. زیرا به این شکل، با آنها همذات پنداری می کنیم و در لذت پیروزی شان شریک می شویم. خواندن کتاب در مورد زندگی قهرمانان ورزشی و یا داستان هایی درباره آن ها نیز تاثیری مشابهِ تماشای مسابقات و فیلم های ورزشی دارد. خواندن داستان ها و رمان های ورزشی، چیزی بیش تر از سرگرمی هستند. ورزش بخشی از زندگی انسان ها است و رمان های ورزشی، لنزی هستند که از طریق آن می توان زندگی را از منظری جدید مشاهده کرد و حقایق بزرگی را در مورد آن دریافت. در داستان های ورزشی، به خوبی از روزمرگی ها گفته می شود، آن ها جنب و جوش بسیار دارند و هیجان را وارد جریان کتاب خواندن افراد می کنند.

نکته مهم رمان های ورزشی این است که شخصیت های اصلی، رویایی دارند. این رویا می تواند رسیدن به قلۀ قهرمانی باشد یا آرزوی اینکه شخص فقط بتوانند ورزش مورد علاقه خود را انجام دهد. در رمان های ورزشی، داستانِ تلاقی زندگی هایی را می خوانیم که اگر ورزش نمی بود، هرگز به هم متصل نمی شدند و بر یکدیگر تأثیر نمی گذاشتند. در این داستان ها، همدلی و اتحاد جایگزین تفاوت هایی مانند رنگ پوست، مذهب و تفاوت های فرهنگی می شود. به طور خلاصه، ورزش مانند خاکی است که داستان های تأثیر گذار و قدرتمندی در آن رشد می کنند.

رمان های ورزشی بهترین نوع داستان ها درباره قهرمانان و تبهکاران، شادی و غم، رهبران و ضعیفان، استقامت و عقب نشینی، دشمنی و دوستی، درد و امید، شکست و پیروزی هستند. این داستان ها با لحنی خودمانی و صمیمانه، بر این حقیقت تاکید دارند که مبارزه علیه مشکلات در زندگی اجتناب ناپذیر و بخشی طبیعی در حیات بشری است؛ و اگر انسان عقب ننشیند و ثابت قدم و استوار باشد، با سختی غیر منتظره و اغلب ظالمانه ای روبرو شود، بر تمام موانع غلبه می کند و در نهایت پیروز می گردد.

https://media.chibekhoonam.net/2024/04/products-Desktop.webp

خواندن رمان های ورزشی لذت بخش است. آنها سرگرم کننده هستند، شادی را به ارمغان می آورند، عواطف را تحریک کرده و اشک ها را سرازیر می کنند. همه اینها دقیقاً همان چیزی است که از کتاب های خوب انتظار داریم. در ادامه مقاله با چند نمونه از بهترین رمان های ورزشی آشنا خواهیم شد.

 

حدیث شطرنج و رساله سیسرو اثر اشتفان سوایگ (۱۹۴۲)

تنها شطرنج است که شانس و تصادف و تقلب به هیچ شکل در آن راه ندارد، و پیروزی در این صحنه به هوش یا نوعی هوشمندی وابسته است. «حدیث شطرنج و رساله سیسرو» یک رمان دیگر درباره شطرنج است، با این تفاوت که نویسنده اش اشتفان سوایگ، از آن استفاده ای نمادین کرده تا از نازیسم انتقاد کند. او با خلق دو شخصیت متضاد با همه ویژگی های فردی شان، که نقشی نمادین دارند، سقوط فرهنگ کهن کشورش اتریش را نشان می دهد. اشتفان سوایگ مردی بود که بندرت نظراتش را در مورد سیاست و اتفاقات دنیا صریحا بیان می کرد. بنابراین در این کتاب با شیوه ای نمادین، تفاوت دو جهان را نشان می دهد. جهانی که خودش و روشنفکران در آن زندگی می کردند و جهانی واقعی… و برای نشان دادن جهانش، شطرنج مصداق خوبی است.

داستان کتاب حدیث شطرنج درباره دو شخصیت است که بر روی عرشه یک کشتی یکدیگر را ملاقات می کنند و طی چند روز باهم مسابقه شطرنج می دهند. “میکرو چنتوویچ” یکی از دو شخصیت اصلی کتاب پس از مرگ پدرش، توسطِ کشیشی به فرزندی پذیرفته شده. از ابتدای تعلیم میکرو چنتوویچ، کشیش متوجه می شود او از آموختن فنون گفتار و نوشتار عاجز است، اما به شکلی عجیب در شطرنج استعداد دارد. این استعداد به کمک راهنمایی های کشیش او را به قهرمان شطرنج جهان تبدیل می کند. داستان از جایی شروع می شود که او قبول می کند در کشتی که از امریکا به آرژانتین می رفت، در ازای دریافت مبلغی پول، شطرنج بازی کند. اما در حین بازی ناگهان شخصی عجیب وارد داستان می شود که به رقیب کمک می کند تا از شکست فرار کند و مسابقه مساوی به پایان برسد. اما این تازه شروع ماجراست…

 

یونایتد نفرین شده اثر دیوید پیس (۲۰۰۶)

چطور ممکن است لیستی از بهترین رمان های ورزشی منتشر شده نوشت، اما نامی از فوتبال نیاورد؟ آن هم برای خوانندگان کتاب در کشوری (انگلیس) که پر طرفدار ترین ورزش در آن فوتبال است. البته ممکن است بعضی افراد هم به فوتبال و ماجراهای آن علاقه ای نداشته باشند، هیچ اشکالی ندارد. ما اینجا رمانی را معرفی می کنیم که هر دو گروه از مخاطبان را خشنود نگاه می دارد. کتاب «یونایتد نفرین شده» نوشتۀ دیوید پیس، با استفاده از موضوع فوتبال، یک فضای ادبی ساخته كه در حقیقت شباهتی به زندگی نامه های ورزشی ندارد. علت شهرت جهانی این رمان، در درجه اول بخاطر زبان ادبی آن است. اما در عین حال، داستان فوتبالی پرشور و جذابی که نویسنده روایت می کند هم بسیار تاثیر گذار و با اهمیت است.

ماجرای رمان یونایتد نفرین شده از زبان شخصيت اول كتاب يعنی “برايان كلاف”، مربی جنجالی انگليسی روایت می شود که به توصيف داستان ورود او به باشگاه ليدز يونايتد می پردازد. نویسنده در این کتاب نیمۀ تاریک فوتبال را به مخاطبان نشان داده است. او برایان کلاف را مردی سرگردان در مرز نبوغ و جنون توصیف می کند و تصویری سیاه و تلخ از آن ارائه می دهد.

 

خدانگهدار آقای اسپالدینگ اثر جنیفر رابین بار (۲۰۱۹)

کتاب «خدانگهدار آقای اسپالدینگ» یک رمان تاریخی با موضوع ورزش بیسبال است که در سال ۱۹۳۰، در فیلادلفیا و در دوران رکود بزرگ اقتصادی اتفاق می افتد. داستان آن ماجرای پسری دوازده ساله و بهترین دوستش را روایت می کند که تلاش می کنند مانع از ساخت دیواری در اطراف ورزشگاه کنار خانه شان بشوند.

“جیمی فرانک” و بهترین دوستش “لولا”، روبروی یک ورزشگاه زندگی می کنند. خانواده های آن ها و دیگران، با فروش بلیت ارزان، پشت بام خانه هایشان را به تماشاگران بیسبال اجاره می دهند. اهالی خانه ها با منظره ای عالی که از زمین دارند، درآمد زیادی کسب می کنند. کاهش فروش بلیط در ورزشگاه، مدیر و مالکش را بر آن می دارد که با ساخت دیواری بلند، دید خانه های اطراف را مسدود کند. پس از آن، جیمی و لولا از راه های مختلف سعی می کنند جلوی این کار را بگیرند. آن ها در این راه گاهی ناامید می شوند، شکست می خورند و گاه نقشه های آن ها، باعث شکاف در رابطه شان می شود و آنها باید برای ترمیم دوستی شان نیز تلاش کنند. رمان خداحافظ آقای اسپالدینگ، از آن دست کتاب هایی است که همه چیز دارد. داستان دوستی، تلاش، امید و از همه بهتر ورزش. پس خواندنش را از دست ندهید.

 

اسب رقصان اثر جوجو مویز (۲۰۱۹)

کمتر کسی وجود دارد که در بین حیوانات اسب ها را دوست نداشته باشد و یا عاشق سوارکاری نباشد. اگر شما هم به اسب و موضوع سوارکاری علاقه دارید، کتاب «اسب رقصان» اثر جوجو مویز مناسب شماست. این رمان پر است از مضامینی از قبیل نقش پدربزرگ و مادربزرگ ها در زندگی نوجوانان، فاجعه خانواده های از هم پاشیده، بلوغ جوانی، بحران میانسالی و اینکه آیا می توان یک ازدواج در حال شکست را نجات داد؟ تمام این موضوعات با هنرمندی نویسنده، در پس زمینه ای از عشق به ورزش سوارکاری روایت می شود و مخاطب را تا انتهای داستان میخکوب می کند.

“سارا” ۱۴ ساله تحت سرپرستی پدربزرگش قرار می گیرد، زیرا مادربزرگش فوت کرده و مادرش پس از به دنیا آمدن، او را ترک کرده است. “هانری لاشاپل”، پدربزرگش، برای سارا اسبی می خرد و آن را در اصطبل قدیمی اش در لندن نگه می دارد. او به سارا سوارکاری و تربیت اسب می آموزد و کمک می کند تا در آکادمی سوارکاری قبول شود. همه چیز خوب پیش می رفت تا اینکه هانری سکته کرده و در بیمارستان بستری می شود. سارا سعی می کند با چالش های مدرسه، سر زدن به بیمارستان و مراقبت از اسب خود کنار بیاید. خانم جوجو مویز برای نوشتن رمان اسب رقصان، درباره سوارکاری بسیار تحقیق کرده و جزئیات را با دقت نوشته است. تمام علاقمندان به اسب و حتی کسانی که هرگز اسب سواری نکرده اند و اطلاعات کمی در مورد آنها دارند نیز از خواندن این داستان جذاب لذت خواهند برد.

 

آشنایی با بهترین رمان های ورزشی ادبیات جهان (قسمت اول)

بدون دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.