logo
آشنایی کامل با رشته آموزش ریاضی
2

آشنایی کامل با رشته آموزش ریاضی

معرفی رشته آموزش ریاضی

رشته آموزش ریاضی از جمله رشته های زیر گروه ریاضی می باشد که در دانشگاه های فرهنگیان یا تربیت معلم سابق که در شهرهای مختلف سراسر کشور وجود دارد تدریس می شود. هدف اصلی این رشته و دانشگاه های ارائه دهنده این رشته ها این است که معلمان متعهد و وظیفه شناس و متخصص در رشته های مربوطه تربیت کنند تا در آموزش و پرورش به فعالیت بپردازند.

 

استخدام دانشجویان رشته آموزش ریاضی در آموزش و پرورش

فارغ التحصیلان رشته آموزش ریاضی در بدو تحصیل در دانشگاه به صورت رسمی-آزمایشی در آموزش و پرورش استخدام می شوند و کمک هزینه تحصیلی تحت عنوان حقوق دانشجو-معلمی دریافت می کنند. در این رشته همانند سایر رشته های دانشگاه فرهنگیان، سه گروه از دروس به دانشجویان تدریس می شود که عبارتند از :دروس عمومی، دروس تخصصی مربوط به درس مورد تدریس و مهارت های معلمی.

https://media.chibekhoonam.net/2024/04/products-Desktop.webp

رشته آموزش ریاضی همانند سایر رشته های دوران کارشناسی در دانشگاه فرهنگیان به مدت ۴ سال طول میکشد.

 

دروس رشته آموزش ریاضی

طول دوره تحصیلی رشته آموزش ریاضی 4 ساله و در بر گیرنده 150 واحد درسی می باشد. این واحدها به صورت زیر ارائه می شوند:

  • 8 واحد عمومی مصوب وزارت علوم
  • 16 واحد معارف اسلامی
  • 3 واحد عمومی ویژه فرهنگیان
  • 19 واحد تعلیم و تربیت اسلامی
  • 18 واحد تربیتی
  • 86 واحد اختیاری

برخی از مهم ترین واحد های رشته آموزش ریاضی عبارتند از:

  • ریاضیات گسسته
  • نظریه اعداد
  • جبر
  • مبانی هندسه
  • آموزش ریاضی (1)
  • آموزش ریاضی (2)
  • دروس علوم تربیتی
  • کارورزی 1 تا 4

 

وضعیت بازار کار و میانگین در آمد رشته آموزش ریاضی

همانطور که گفته شد دانشجویان رشته آموزش ریاضی در بدو تحصیل به صورت رسمی-آزمایشی به استخدام وزارت آموزش و پرورش در می آیند و در پایان دوره تحصیلی خود در صورت مورد تایید صلاحیت آموزش و پرورش بودن به استخدام قطعی در آمده و مشغول به کار می شوند. معلمان در ایران بسته به مقطع تدریس، میزان تجربه و سابقه، رتبه معلمی، میزان تحصیلات و… دریافتی های متفاوتی دارند بنابراین می توان حقوق معلمان را در بازه های بین حداقل حقوق ارگان های دولتی در هر سال تا مبالغی حدودا سه برابر آن در نظر گرفت.

البته لازم به ذکر است که معلمان عزیز می توانند علاوه بر استخدام در آموزش و پرورش به فعالیت های مرتبط دیگری از جمله تدریس خصوصی نیز بپردازند. درآمد تدریس خصوصی به صورت انفرادی و گروهی نسبت به حقوق ماهانه معلمی می تواند بیشتر باشد. کار کردن در این زمینه نیازمند تلاش و سبک تدریس خاص می باشد، بنابراین افرادی در این زمینه موفق خواهند بود که از دانش و مهارت لازم برخوردار بوده و بر مطالب تسلط کافی داشته باشند.

 

توانایی های لازم برای تحصیل و فعالیت در رشته آموزش ریاضی

در رشته آموزش ریاضی و تمام رشته های حیطه آموزش صرفا علاقه افراد به درس تخصصی و داشتن سطح علمی مناسب در آن درس جهت انتخاب رشته، کافی نمی باشد، بلکه به لحاظ شخصیتی نیز باید، دارای روحیه مناسب برای وظیفه مهم معلمی باشند.

به طور مثال فردی که علاقه مند به رشته آموزش ریاضی می باشد باید:

  • توانایی استدلال ریاضی داشته باشد. به عبارت دیگر بهترین و درست ترین روش ها و فرمول های ریاضی را برای حل مسئله به کار گیرد.
  • قدرت بیان خوبی داشته و ایده ها و مطالب مورد نظر را به شکل قابل فهمی به مخاطب خود ارائه دهد.
  • بتواند قواعدی کلی را بر روی مسائل خاص اعمال کند تا به یک جواب معنادار برسد. به عبارت دیگر توانایی استدلال قیاسی داشته باشد.
  • به خوبی با اعداد و عملگرهای آن ها (جمع، تفریق، ضرب و…) ارتباط برقرار کرده و از سرعت قابل قبولی در این زمینه برخوردار باشد.
  • مطالبی را که مطالعه می کند یا از زبان شخصی دیگر می شنود، به خوبی گوش داده و درک نماید. یعنی دارای قوه درک زبانی باشد.
  • دارای شخصیتی اجتماعی باشد تا به خوبی از عهده ارتباط و آموزش به سایرین برآید.
  • از آن جا که ریاضیات علمی است که همواره با ایده های جدید سروکار داشته و راه حل های بسیاری برای مسائل وجود دارند، روحیه جستجوگری مناسبی داشته باشد.

 

مزایا و ویژگی های تحصیل در رشته آموزش ریاضی

در مورد رشته های گروه آموزش مانند رشته آموزش ریاضی شرایط خاصی وجود دارد که عبارتند از :

  1. دانشجویانی که از این رشته فارغ التحصیل می شوند همگی از دانشگاه های تربیت معلمی هستند که در شهرهای مختلف سراسر کشور وجود دارند. این افراد در بدو تحصیل در دانشگاه، به صورت رسمی-آزمایشی ، در آموزش و پرورش استخدام می شوند و پس از فارغ التحصیلی در صورت داشتن صلاحیت به رسمی-قطعی تبدیل می شوند.
  2. دریافت مبلغی به عنوان حقوق در دوران دانشجویی (حداقل حقوق مصوب در هر سال)
  3. تعلق گرفتن دفترچه بیمه خدمات درمانی
  4. مختلط نبودن دانشگاه
  5. تعهد خدمت در آموزش و پرورش محل بومی گزینی به مدت دو برابر طول تحصیل
  6. کسر حقوق دانشجویان درحال تحصیل به سبب هزینه های خوابگاه، غذا و…
  7. بیشتر بودن واحدهای ارائه شده نسبت به دانشگاه های سراسری
  8. پذیرش دانشجویان در هر استان به صورت بومی است، یعنی داوطلبان هر استان در پذیرش دانشگاه شهر خود، اولویت دارند.

 

امکان ادامه تحصیل رشته آموزش ریاضی در داخل و خارج کشور

فارغ التحصیلان رشته آموزش ریاضی می توانند در گرایش آموزش ریاضی از مجموعه ریاضیات آزمون کارشناسی ارشد، یا سایر رشته های مرتبط با رشته ریاضی به تشخیص اداره آموزش و پرورش محل خدمت خود ادامه تحصیل دهند. در مقطع دکتری رشته ای تحت عنوان آموزش ریاضی وجود ندارد، اما فارغ التحصیلان این رشته می توانند در سایر رشته های مرتبط باز هم به تشخیص اداره آموزش و پرورش محل خدمت خود به ادامه تحصیل بپردازند.

امکان ادامه تحصیل در خارج از کشور به علت وجود تعهد خدمت به آموزش و پرورش وجود ندارد.

 

گرایش های رشته آموزش ریاضی در مقاطع تحصیلات تکمیلی

همان طور که گفته شد فارغ التحصیلان رشته آموزش ریاضی می توانند در رشته آموزش ریاضی یا سایر رشته های گروه ریاضیات مانند آمار و آمار ریاضی، ریاضی و ریاضی کاربردی، مهندسی کامپیوتر، علوم کامپیوتر، مهندسی نرم افزار، هوش مصنوعی و رباتیک و… با توجه به تشخیص آموزش و پرورش محل خدمت خود به ادامه تحصیل بپردازند.

1 دیدگاه