logo
آشنایی کامل با رشته آموزش شیمی
0

آشنایی کامل با رشته آموزش شیمی

معرفی رشته آموزش شیمی

رشته آموزش شیمی از جمله رشته های زیرگروه دو تجربی می باشد که صرفاً در دانشگاه فرهنگیان ارائه می شود و هدف آن تربیت معلمان متعهد و متخصص در درس شیمی و سایر دروس مربوط به آن جهت فعالیت در دوره های اول و دوم متوسطه می باشد که برای قبولی در آن کسب حداقل تراز علمی ۶۵۰۰ در کارنامه کنکور سراسری ضروری می باشد.

رشته آموزش شیمی به صورت کارشناسی پیوسته و در طول ۴ سال ارائه می شود و دانشجویان در طول این ۴ سال به مطالعه حدود ۱۵۰ واحد تحصیلی که ۲۷ واحد دروس عمومی، ۱۸ واحد دروس تربیتی، ۸۶ واحد دروس تخصصی و ۱۹ واحد نیز دروس تعلیم و تربیت اسلامی می پردازند. همچنین در دو سال پایانی این رشته همانند سایر رشته های دانشگاه فرهنگیان، چهار مرحله کارورزی ۲ واحدی وجود دارد که در طی آن دانشجویان همانند معلم کارآموز در کلاس درس حضور یافته و به تمرین مهارت های معلمی می پردازند.

 

https://media.chibekhoonam.net/2024/04/products-Desktop.webp

استخدام دانشجویان رشته آموزش شیمی در آموزش و پرورش

دانشجویان رشته آموزش شیمی نیز در بدو تحصیل در دانشگاه به صورت رسمی-آزمایشی در آموزش و پرورش استخدام می شوند و کمک هزینه تحصیلی تحت عنوان حقوق دانشجو-معلمی دریافت می کنند.

 

دروس رشته آموزش شیمی

همان طور که گفته شد طول دوره تحصیلی رشته آموزش شیمی 4 سال و در بر گیرنده 150 واحد درسی می باشد که برخی از مهم ترین واحد های این رشته عبارتند از:

دروس عمومی رشته آموزش شیمی

  • زبان فارسی
  • زبان انگلیسی
  • تربیت بدنی  1 و 2
  • نگارش خلاق
  • نگارش علمی

دروس تربیتی رشته آموزش شیمی

  • روانشناسی تربیتی
  • جامعه شناسی تربیتی
  • اصول و روش های تدریس
  • کاربرد زبان در تربیت
  • مدیریت آموزشگاهی
  • ارزشیابی از یادگیری

دروس اختصاصی رشته آموزش شیمی

  • ریاضی عمومی 1 و 2
  • شیمی عمومی 1 و 2
  • فیزیک عمومی 1 و 2
  • شیمی آلی 1 و 2 و 3
  • آزمایشگاه شیمی آلی 1 و 2
  • شیمی معدنی 1 و 2
  • شیمی تجزیه 1 و 2

 

وضعیت بازار کار و میانگین در آمد رشته آموزش شیمی

همانطور که گفته شد دانشجویان رشته آموزش شیمی در بدو تحصیل به صورت رسمی-آزمایشی به استخدام وزارت آموزش و پرورش در می آیند و در پایان دوره تحصیلی خود در صورت مورد تایید صلاحیت آموزش و پرورش بودن به استخدام قطعی در آمده و مشغول به کار می شوند. معلمان در ایران بسته به مقطع تدریس، میزان تجربه و سابقه، رتبه معلمی، میزان تحصیلات و… دریافتی های متفاوتی دارند، بنابراین می توان حقوق معلمان را در بازه های بین حداقل حقوق ارگان های دولتی در هر سال تا مبالغی حدودا سه برابر آن در نظر گرفت.

البته لازم به ذکر است که معلمان عزیز می توانند علاوه بر استخدام در آموزش و پرورش به فعالیت های مرتبط دیگری از جمله تدریس خصوصی نیز بپردازند. درآمد تدریس خصوصی به صورت انفرادی و گروهی نسبت به حقوق ماهانه معلمی می تواند بیشتر باشد. کار کردن در این زمینه نیازمند تلاش و سبک تدریس خاص می باشد، بنابراین افرادی در این زمینه موفق خواهند بود که از دانش و مهارت لازم برخوردار بوده و بر مطالب تسلط کافی داشته باشند.

 

توانایی های لازم برای رشته آموزش شیمی

در رشته آموزش شیمی و تمام رشته های حیطه آموزش، صرفا علاقه افراد به درس تخصصی و داشتن سطح علمی مناسب در آن درس جهت انتخاب رشته، کافی نمی باشد بلکه به لحاظ شخصیتی نیز باید، دارای روحیه مناسب برای وظیفه مهم معلمی باشند. از همین رو دانشجویان رشته آموزش شیمی در وهله اول بايد علاقمند به علم شيمی و تدریس آن باشند.

آنها باید ذهنی جستجوگر و کنجکاو داشته باشند و از تسلط خوبی بر روی علوم شیمی و آزمایشگاه و همچنین علوم تجربی برخوردار باشند و توانایی کافی برای ارتباط و آموزش به دیگران را داشته باشند، زیرا از مهمترین وظایف فارغ التحصیلان این گرایش، در واقع تدریس دروس مربوطه، کلاس داری، آموزش های مربوط به دروس آزمایشگاهی شیمی و… می باشد. 

 

مزایا و ویژگی های تحصیل در رشته آموزش شیمی

در مورد رشته های گروه آموزش مانند رشته آموزش شیمی شرایط خاصی وجود دارد که عبارتند از:

  1. دانشجویانی که از این رشته فارغ التحصیل می شوند همگی از دانشگاه های تربیت معلمی هستند که در شهرهای مختلف سراسر کشور وجود دارند. این افراد در بدو تحصیل در دانشگاه، به صورت رسمی-آزمایشی ، در آموزش و پرورش استخدام می شوند و پس از فارغ التحصیلی در صورت داشتن صلاحیت به رسمی-قطعی تبدیل می شوند.
  2. دریافت مبلغی به عنوان حقوق در دوران دانشجویی (حداقل حقوق مصوب در هر سال)
  3. تعلق گرفتن دفترچه بیمه خدمات درمانی
  4. مختلط نبودن دانشگاه
  5. تعهد خدمت در آموزش و پرورش محل بومی گزینی به مدت دو برابر طول تحصیل
  6. کسر حقوق دانشجویان درحال تحصیل به سبب هزینه های خوابگاه، غذا و…
  7. بیشتر بودن واحدهای ارائه شده نسبت به دانشگاه های سراسری
  8. پذیرش دانشجویان در هر استان به صورت بومی است، یعنی داوطلبان هر استان در پذیرش دانشگاه شهر خود، اولویت دارند.

 

امکان ادامه تحصیل رشته آموزش شیمی در داخل و خارج کشور

فارغ التحصیلان رشته آموزش شیمی می توانند در گرایش آموزش شیمی از مجموعه شیمی آزمون کارشناسی ارشد، یا سایر رشته های مرتبط با رشته شیمی به تشخیص اداره آموزش و پرورش محل خدمت خود ادامه تحصیل دهند. در مقطع دکتری رشته ای تحت عنوان آموزش شیمی وجود ندارد، اما فارغ التحصیلان این رشته می توانند در سایر رشته های مرتبط باز هم به تشخیص اداره آموزش و پرورش محل خدمت خود به ادامه تحصیل بپردازند.

امکان ادامه تحصیل در خارج از کشور به علت وجود تعهد خدمت به آموزش و پرورش وجود ندارد.

 

گرایش های رشته آموزش شیمی در مقاطع تحصیلات تکمیلی

همان طور که گفته شد فارغ التحصیلان رشته آموزش شیمی می توانند در رشته آموزش شیمی یا سایر رشته های گروه شیمی مانند کلیه گرایش های مهندسی شیمی، مهندسی صنایع غذایی، مهندسی مخازن هیدروکربنی و… با توجه به تشخیص آموزش و پرورش محل خدمت خود به ادامه تحصیل بپردازند.

بدون دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.