logo
آشنایی کامل با رشته سینما
4

آشنایی کامل با رشته سینما

معرفی رشته سینما

رشته سینما یکی از رشته های زیر مجموعه کنکور هنر می باشد که دانش آموزان علاقه مند به آن می توانند با تحصیل در شاخه فنی حرفه ای و رشته های زمینه هنر و یا شرکت در کنکور هنر به آن برسند. پذیرش در این رشته برخلاف سایر رشته های هنری همچون آهنگسازی، ارتباط تصویری و…. که آزمون عملی دارند، نیازمند مصاحبه و آزمون عملی نیست. رشته سینما از نظر محتوا در برگیرنده زمینه های مختلف علوم انسانی، علوم ارتباطات، رشته های مختلف هنری و… و از نظر تکنیکی و علمی دارای مباحثی همچون فیزیک صوت، شیمی، مکانیک و الکترونیک می باشد.

هدف نهایی دوره کارشناسی سینما که به طور متوسط چهار سال و حدود ۸ ترم به طول می انجامد، تربیت افرادی متعهد و متخصص در این رشته می باشد که نیاز های جامعه را در زمینه های مختلف هنر سینما پاسخگو باشند. این رشته در مقطع کارشناسی دارای چهار گرایش تدوین، فیلمنامه نویسی، کارگردانی و فیلمبرداری می باشد که دانشجویان تقریباً باید از اواسط دوران کارشناسی خود یکی از آنها را انتخاب کرده و طبق آن به ادامه تحصیل بپردازند. در ادامه مباحث بیشتر با این گرایش ها آشنا می شویم.

 

https://media.chibekhoonam.net/2024/04/products-Desktop.webp

دروس رشته سینما

دروس مشترک در گرایش های مختلف سینما

فرهنگ عامه، آشنایی با هنر در تاریخ، آشنایی با ادبیات کهن ایران و جهان، آشنایی با ادبیات معاصر ایران و جهان، آشنایی با هنرهای تجسمی، تاریخ فلسفه، جامعه شناسی، موسیقی، اصول و مبانی ارتباطات، طراحی مقدماتی، تمثیل شناسی، روانشناسی، تاریخ اجتماعی ایران، تاریخ اجتماعی جهان، شناخت رنگ، معماری، ریتم در هنرها، تاریخ سینما، عکاسی، گزارش نویسی، مبانی هنرهای نمایشی، اصول فیلمنامه نویسی، اصول فیلمبرداری، مبانی تدوین، اصول کارگردانی.

دروس اصلی و تخصصی گرایش کارگردانی

صدا، لابراتوار فیلم، آشنایی با نقاشی متحرک، آشنایی با متون نمایشی، مستندسازی، تحلیل فیلم، تولید برنامه های تلویزیونی، آشنایی با سبک های سینمایی، موسیقی فیلم، جلوه های خاص، اصول بازیگری، کارگردانی، شیوه های رهبری بازیگر، مدیریت تولید، پروژه نهایی.

دروس اصلی و تخصصی گرایش فیلمنامه نویسی

آشنایی با متون نمایشی فیلم، تحلیل فیلم، سبک های ادبی جهان، شخصیت شناسی، تاریخ ادبیات نمایشی، داستان نویسی، فیلمنامه نویسی، آشنایی با شعر در ایران و جهان، قصه در ادیان، آشنایی با ادبیات کودکان، نمایشنامه نویسی، تحلیل فیلمنامه، تصویرنامه نویسی، پروژه نهایی.

دروس اصلی و تخصصی گرایش تدوین

صدا، لابراتوار فیلم، آشنایی با نقاشی متحرک، مستندسازی، تولید برنامه های تلویزیونی، آشنایی با سبک های سینمایی، موسیقی فیلم، تدوین، موسیقی، تئوری های تدوین، ترکیب بندی تصویر، شناخت تحلیلی تدوین، پروژه نهایی.

دروس اصلی و تخصصی گرایش فیلمبرداری

صدا، لابراتوار فیلم، تحلیل فیلم، جلوه های خاص، فیزیک نور و عدسی، شناخت ابزار فیلمبرداری، فیلمبرداری در نقاشی متحرک، فیلمبرداری، شناخت مواد خام، پرسپکتیو رنگ و نور، نورپردازی، ترکیب بندی تصویر، گریم، تصویربرداری، پروژه نهایی.

 

وضعیت بازار کار و میانگین در آمد رشته سینما

دانشجویان رشته سینما بعد از فارغ التحصیلی و چند سال تجربه کاری میتوانند در زمینه های شغلی متفاوتی مشغول به کار شوند که برخی از آنها عبارتند از:

  • دستیار فیلم بردار
  • دستیار کارگردان
  • ساخت فیلم با عوامل غیر حرفه ای و حرفه ای
  • دستیار تدوین و نورپردازی
  • کارگردان سینما
  • طراحی و نقاشی صحنه
  • تولید برنامه های سینما
  • نویسنده فیلمنامه
  • طراحی گریم و ماسک در سینما
  • مدرس در فرهنگسراها، مراکز هنری و آموزشی

همانطور که بیان شد فارغ التحصیلان این رشته و به طور کلی کسانی که در حوزه های سینما فعالیت می کنند می توانند به کارهای مختلفی مشغول شوند به همین دلیل شاهد میزان درآمدهای متفاوتی برای افراد در این رشته هستیم. بنابراین کسانی که در حیطه های تدوین یا فیلمبرداری و سایر گرایش ها کار می کنند، قطعاً با یکدیگر میزان دریافتی متفاوتی خواهند داشت. به طور مثال حتی کسانی که در حیطه فیلمبرداری کار می کنند با توجه به کار و قرارداد خود درآمد خاصی دارند، در حالی که اگر در آتلیه ها به صورت مستقل کار کنند درآمد آنها متفاوت خواهد بود. به طور کلی به علت تفاوت زیاد در میزان دریافتی فارغ التحصیلان این رشته نمی توان عدد ثابتی را به عنوان میانگین درآمد برای آنها در نظر گرفت.

 

توانایی های لازم برای تحصیل و فعالیت در رشته سینما

در رشته سینما نیز همانند سایر رشته ها علاقه و استعداد کافی از الزامات موفقیت به شمار می آید. بنابراین افراد برای موفقیت در رشته سینما باید علاوه بر داشتن علاقه و مقدار کافی استعداد دارای ویژگی های خاصی باشند که برخی از آنها عبارتند از :

  • اطلاعات عمومی هنر
  • آشنایی با عکاسی
  • روحیه اجتماعی قوی
  • داشتن قدرت بیان خوب
  • خلاقیت ذهنی بالا
  • تسلط بر زبان و ادبیات فارسی
  • و…

 

امکان ادامه تحصیل رشته سینما در داخل و خارج کشور

در داخل کشور رشته سینما تنها برای مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد وجود دارد و طبق برنامه ریزی های انجام گرفته، دوره دکترا برای این رشته به زودی راه اندازی خواهد شد.

امکان ادامه تحصیل در خارج از کشور برای فارغ التحصیلان که دارای مدرک دیپلم و کارشناسی هنر باشند، به صورت بورسیه و آزاد امکان پذیر می باشد. از جمله شرایط لازم برای ارائه بورسیه یا کمک هزینه تحصیلی به این افراد علاقه مند به دنیای سینما، فیلمسازی و کاربرد تکنولوژی در سینما، داشتن مدرک آزمون آیلتس است. البته لازم به ذکر است روش های ادامه تحصیل در رشته سینما متنوع است و به دو بخش مطالعاتی – تحقیقاتی (نظری) و فیلمسازی (عملی) تقسیم بندی می شوند که شرایط هر کدام با یکدیگر متفاوت می باشد. به طور کلی برای ادامه تحصیل در خارج از کشور باید طبق شرایط کشور مقصد و دانشگاه مورد نظر عمل کرد.

 

گرایش های رشته سینما در مقاطع تحصیلات تکمیلی

بر اساس دفترچه کارشناسی ارشد ناپیوسته سال 1400، این رشته در مقطع کارشناسی ارشد به صورت عمومی ارائه می شود و دارای گرایش خاصی نیست.

بدون دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.