logo
آشنایی کامل با رشته گرافیک
3

آشنایی کامل با رشته گرافیک

معرفی رشته گرافیک

رشته طراحی گرافیک که با نام ارتباط تصویری نیز شناخته می شود یکی از رشته های جذاب و پرطرفدار حیطه هنر می باشد. این رشته در دو مقطع کاردانی و کارشناسی پیوسته ارائه می شود و علاقه مندان به تحصیل در این رشته از دو طریق می توانند به تحصیل در این رشته بپردازند. آنها می توانند در مقطع متوسطه در هنرستان ها تحصیل کنند و بعد از قبولی در کنکور فنی و حرفه ای وارد مقطع کاردانی این رشته شوند. همچنین آنها می توانند پس از اتمام مقطع کاردانی وارد مقطع کارشناسی ناپیوسته رشته گرافیک شوند.

راه دیگر برای ورود به رشته گرافیک شرکت در کنکور هنر می باشد. دانش آموزان کلیه رشته های نظری و فنی حرفه ای می توانند با شرکت در کنکور هنر بر اساس وضعیت خود، رتبه کسب شده و سایر شرایط نسبت به انتخاب این رشته در مقطع کارشناسی و کاردانی اقدام کنند. پذیرش دانشجو در این رشته به صورت نیمه متمرکز میباشد و مصاحبه حضوری دارد و داوطلبانی قبول شده باید در آزمون تشریحی (طراحی) با ضریب چهار شرکت کنند.

فارغ التحصیلان این رشته طراح گرافیک یا گرافیست شناخته می شوند. آنها در طول دوران تحصیل مهارت هایی از جمله خلاقیت و نوآوری، ارتباطات، توانایی کار با ابزارهای طراحی کامپیوتری از جمله فتوشاپ ایلاستریتور، ایندیزاین و… را کسب می کنند و می توانند به خلق آثار تصویری به منظور انتقال اطلاعات بپردازند. هدف نهایی کار آنها استفاده از آثارشان در طراحی وب سایت ها، پست ها، لوگو ها، لباس ها، جلد کتاب ها، بازی ها، بسته بندی ها و حوزه های مختلف بازاریابی همچون بازاریابی دیجیتال و تبلیغات برند ها می باشد.

https://media.chibekhoonam.net/2024/04/products-Desktop.webp

لازم به ذکر است که تحصیل در رشته گرافیک مقداری هزینه بر می باشد، زیرا دانشجویان این رشته در حین تحصیل به وسایلی همچون دوربین، مقوا ها و لوازم طراحی و… نیاز دارند.

 

دروس رشته گرافیک

دروس مقطع کاردانی

دروس عمومی در مقطع کاردانی رشته گرافیک:

زبان خارجه عمومی، آشنایی با فرهنگ دفاع مقدس، آیین زندگی، تربیت بدنی 1، زبان فارسی، دانش خانواده، اندیشه اسلامی، کارآفرینی.

دروس پایه در مقطع کاردانی رشته گرافیک:

ریاضی عمومی، فیزیک نور، آزمایشگاه فیزیک.

دروس اصلی در مقطع کاردانی رشته گرافیک:

شناخت هنر گرافیک 1، هندسه نقوش سنتی، شناخت هنر گرافیک 2، ترسیمات هندسی، روش تحقیق، تجزیه و تحلیل آثار گرافیکی، ارتباطات و تبلیغات، چاپ ماشینی.

دروس تخصصی در مقطع کاردانی رشته گرافیک:

کارگاه صفحه آرایی، تصویر سازی، چاپ سیلک اسکرین، طراحی 5، کامپیوتر گرافیک 1، تکنولوژی و کارگاه گرافیک 1، کاربرد خط در گرافیک، طراحی 6، کامپیوتر گرافیک 2، تکنولوژی و کارگاه گرافیک 2، طراحی تحلیلی.

 

دروس مقطع کارشناسی ناپیوسته

دروس عمومی در مقطع کارشناسی ناپیوسته رشته گرافیک:

تاریخ اسلام، تربیت بدنی 2، معارف اسلامی 2، انقلاب اسلامی و ریشه های آن، متون اسلامی (تفسیر موضوعی قرآن).

دروس پایه در مقطع کارشناسی ناپیوسته رشته گرافیک:

کارگاه طراحی، تکنیک های عکاسی، روش تحقیق، مبانی گرافیک، کارگاه رنگ.

دروس اصلی در مقطع کارشناسی ناپیوسته رشته گرافیک:

کارگاه گرافیک رایانه 1، کارگاه چاپ دستی، گارگاه صفحه آرایی، کارگاه گرافیک رایانه 2، خواندن و درک مفاهیم زبان انگلیسی، چاپ های ماشینی، بازاریابی و ارتباطات، کارگاه گرافیک رایانه 3، کارگاه گرافیک رایانه 4.

دروس تخصصی در مقطع کارشناسی ناپیوسته رشته گرافیک:

طراحی تکمیلی، متون تخصصی زبان انگلیسی، تاریخچه تصویرسازی، طراحی تخصصی تصویرسازی، بازسازی آثار مشاهیر تصویرسازی، تصویرسازی تبلیغاتی، تصویرسازی شعر و متن، تصویرسازی کتاب های درسی، تصویرسازی جراید، پروژه نهایی.

دروس اختیاری در مقطع کارشناسی ناپیوسته رشته گرافیک:

هنر در دنیای کودکان، عکاسی دیجیتال.

 

وضعیت بازار کار و میانگین در آمد رشته گرافیک

با توجه به اینکه رشته گرافیک گسترده و همواره در حال توسعه می باشد، موقعیت های شغلی بسیاری دارد. به دلیل کاربردی بودن این رشته و همچنین ارتباط مستقیم شغل های مرتبط با رشته گرافیک با تبلیغات می توان گفت این رشته از پرتقاضاترین و پرکاربرد ترین مشاغل در ایران می باشد و بازار کار مناسبی برای افراد تحصیل کرده و ماهر در آن وجود دارد. البته باید توجه داشته باشید که برای ورود به بازار کار صرفاً تحصیل در این رشته کافی نمی باشد و میزان موفقیت شما در این زمینه وابسته به مهارت های تخصصی شما در این رشته می باشد و با توجه به توانایی های فردی خودتان می توانید به شغل و درآمد مناسب برسید.

به طور مثال اگر بتوانید خلاقیت طراحی لوگو را داشته باشید می توانید مشتریان زیادی پیدا کنید، چرا که یکی از نیازهای مهم امروز جامعه نیاز به طراحی لوگو های ساده و در عین حال پر مفهوم میباشد. بنابراین اگر از همان دوران تحصیل مهارت های نرم افزاری خود را افزایش دهید و بتوانید با نرم افزارهای مرتبط با طراحی گرافیک که در مطالب پیشین به آنها اشاره شد تسلط پیدا کنید می توانید از همان دوران دانشجویی وارد بازار کار شوید و درآمد مناسبی را کسب کنید.

برخی از فرصت های شغلی مناسب برای فارغ التحصیلان رشته گرافیک عبارتند از:

طراحی روی جلد کتاب، طراحی لوگو و آرم تجاری، طراحی پوستر، طراحی و صفحه آرایی روزنامه و مجلات حوزه هایی مانند آژانس های تبلیغاتی، انتشارات و چاپخانه های بزرگ، روزنامه ها و مجلات، برندهای تبلیغاتی، شرکت های چندرسانه‎ ای، صدا و سیما و شرکت های حوزه رسانه، صنایع بسته بندی و…

در رابطه با درآمد و حقوق رشته گرافیک باید گفت با توجه به گستردگی این رشته و اینکه در چه زمینه ای از آن مشغول به کار باشید درآمد های متفاوتی وجود دارد. افرادی که به عنوان گرافیست در شرکت ها و آژانس های تبلیغاتی مشغول به کار شوند معمولاً حقوقی بر اساس قانون وزارت کار دریافت می کنند. اما افرادی که به صورت فریلنسر یا آزاد کار می کنند و پروژه های شخصی را انجام می دهند، طبق توافقات خود با کارفرمایان حقوق دریافت می کنند و در صورت توانمندی می توانند درآمد بیشتری را نسبت به سایرین کسب کنند.

 

توانایی های لازم برای تحصیل و فعالیت در رشته گرافیک

  • داشتن دید هنری
  • توانایی طراحی در سطوح ابتدایی
  • علاقه واقعی به این رشته
  • داشتن ذوق هنری و خلاقیت کافی
  • داشتن مهارت های ارتباطی خوب

 

امکان ادامه تحصیل رشته گرافیک در داخل و خارج کشور

در داخل کشور امکان ادامه تحصیل در رشته گرافیک تا مقطع کارشناسی ارشد وجود دارد.

همچنین در مورد امکان ادامه تحصیل در خارج از کشور باید گفت تحصیل در رشته گرافیک در دانشگاه های خارج از کشور با توجه به کشور مقصد و دانشگاه مورد نظر شرایط خاص خود را دارد. بنابراین دانشجویان برای آشنا شدن با شرایط تحصیل در دانشگاه های خارجی و نحوه اخذ پذیرش از این دانشگاه ها، باید به یک موسسه مهاجرتی یا اعزام دانشجو معتبر مراجعه کنند و از آن ها مشاوره تحصیلی بگیرند.

 

گرایش های رشته گرافیک در مقاطع تحصیلات تکمیلی

کسانی که پس از کنکور هنر در رشته گرافیک پذیرفته می‎شوند، می توانند در یکی از 4 گرایش زیر تحصیلات خود را ادامه دهند:

  • پوستر و نشانه
  • تصویرسازی
  • چاپ و بسته بندی
  • گرافیک تزیینی و محیطی

همچنین گرایش های مقطع کارشناسی ارشد رشته گرافیک عبارتند از:

  • تصویر متحرک
  • ارتباط تصویری
  • تصویرسازی
  • نقاشی
  • عکاسی
  • مرمت اشیا فرهنگی و تاریخی
بدون دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.