logo
تخته شاسی چیست و چه کاربردهایی دارد؟
0

تخته شاسی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

برای همه ما پیش آمده که در جایی مجبور به نوشتن شویم که هیچ تکیه گاهی برای دست ما وجود ندارد. در چنین مواقعی برای اینکه بتوانیم فرم‌های مختلف را پر کنیم، یادداشت برداریم، رسیدهای تحویل پستی را امضا کنیم یا طرح بزنیم و نقاشی بکشیم، به محصولی به نام تخته شاسی یا زیر دستی نیاز داریم.

بنابراین برای یک یادداشت برداری با دست خط خوب و لذت بخش، به یک زیر دستی نیاز است؛ اما اینکه این محصول چیست، کاربردهای تخته شاسی کدامند و چه انواعی دارد، مواردی هستند که در این مطلب از چی بخونم به آن‌ها خواهیم پرداخت. با ما همراه شوید.

تخته شاسی چیست؟

تخته شاسی یا همان زیر دستی یک صفحه باریک از جنس تخته، پلاستیک، فلز و غیره است که یک یا دو گیره در بالای آن قرار گرفته و می‌توان برگه‌ها را درون گیره‌ها قرار داد. این محصول یک تکیه گاه برای دست هنگام نوشتن محسوب می‌شود؛ به همین دلیل نزد افرادی که مدام در حال نوشتن یا نقاشی کشیدن هستند، محبوبیت خاصی دارد.

https://media.chibekhoonam.net/2024/04/products-Desktop.webp

کاربردهای تخته شاسی

به طور کلی انواع مختلف تخته شاسی برای قرار دادن کاغذ مورد استفاده قرار می‌گیرند. تخته شاسی‌ها سطحی محکم در اختیار ما قرار می‌دهند تا برگه‌ها را روی آن‌ها قرار دهیم. به همین دلیل باید به شرط حفظ استحکام، در حداقل وزن و ضخامت ساخته شوند.

بسیاری از تخته شاسی‌ها گیره‌هایی دارند که به کمک آن‌ها می‌توان به راحتی برگه‌ها را مرتب یکجا نگهداشت. از تخته شاسی هم برای نوشتن، هم برای نقاشی و طراحی و هم برای نقشه کشی استفاده می‌شود. علاوه بر این، استفاده از آن محدود به سن خاصی هم نیست.

دیگر کاربردهای تخته شاسی شامل موارد زیر می‌شوند:

  • مهم‌ترین کاربردهای تخته شاسی، تکیه گاه بودن برای دست هنگام نوشتن است. با داشتن تکیه گاه تسلط بیشتری روی یادداشت‌هایی که با مداد و خودکار می‌نویسید خواهید داشت.
  • این محصول برای دانشجویان رشته هنر، طراحی و سایر رشته‌هایی که در هر زمان و مکانی به نوشتن نیاز دارند، مهندسان ناظر، کارمندان پست، پزشکان، پرستاران و دانش آموزانی که به یادداشت برداری نیاز دارند بسیار کاربردی است.
  • علاقه‌مندان به طراحی و نقاشی با داشتن یک زیر دستی می‌توانند هر نوع ایده‌ای را در هر جایی روی کاغذ پیاده کنند و نیازی به حمل دفتر طراحی بزرگ همراهشان نیست.
  • خانم‌های خانه‌دار می‌توانند یک تخته شاسی را به دیوار بزنند و لیست کارهایی که باید انجام دهند، لیست انواع غذاها یا هر نکته دیگری را روی آن بنویسند.
  • از دیگر کاربردهای تخته شاسی این است که می‌تواند در شغل انبارداری مورد استفاده قرار بگیرد. افرادی که در انبارها وظیفه نوشتن بارهایی که وارد و خارج می‌شوند را بر عهده دارند می‌توانند از این محصول استفاده کنند.

انواع تخته شاسی

انواع تخته شاسی بر اساس ضخامت، جنس و ابعاد در دسته‌های زیر قرار می‌گیرند:

ضخامت

انواع مختلف تخته شاسی دارای ضخامت‌های مختلفی بوده و برای اهداف مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. به عنوان مثال دانش آموزانی که برای رفتن به کلاس طراحی به تخته شاسی نیاز دارند، بهتر است به سراغ ضخامت‌هایی از این محصول بروند که سبک بوده و حمل راحتی داشته باشد.

جنس

برای ساخت تخته شاسی از متریال‌های مختلفی استفاده می‌شود که رایج‌ترین آن‌ها را در ادامه بررسی می‌کنیم:

تخته شاسی چوبی

یکی از رایج‌ترین جنس تخته شاسی، نوع چوبی آن است. قبل از اینکه متر یال‌های دیگری برای این منظور به کار گرفته شوند، تخته چوبی رایج‌ترین بود. هنوز هم خیلی‌ها این جنس را ترجیح می‌دهند. تخته شاسی‌های چوبی ورقه‌های نازک اما محکمی دارند و بیشتر در ابعاد بزرگی همچون A3 و A2 موجود هستند. از مهم‌ترین ویژگی‌های این تخته شاسی می‌توان به ساده بودن آن اشاره کرد.

تخته شاسی پلاستیکی

بسیاری از افراد هنگام خرید لوازم تحریر، تخته‌های شاسی پلاستیکی را ترجیح می‌دهند. دلیلش هم این است که دوام بالایی داشته و ضد آب و قابل شستشو هستند. از این گذشته در رنگ‌ها و طرح‌های متنوعی تولید می‌شوند.

تخته شاسی مقوایی

زیر دستی‌های مقوایی با مقواهای فشرده و محکم ساخته شده‌اند. این جنس نسبت به انواع پلاستیکی ضرر زیست محیطی کمتری دارد. علاوه بر این، نسبت به جنس چوبی دارای طرح‌ها و رنگ‌های متنوع‌تری است. البته خوب است بدانید که نسبت به چوب و پلاستیک استحکام کمتری دارد و قابل شستشو هم نیست.

تخته شاسی فلزی

یکی از محکم‌ترین و مقاوم‌ترین زیر دستی‌های موجود در بازار، نوع فلزی آن است که به دلیل وزن زیاد معمولا در اندازه‌های بزرگ تولید نمی‌شود. علاوه بر این، اگر به دلیل کاهش وزنش نازک طراحی شود، به دلیل انعطاف و خم شدن نمی‌تواند زیردستی مناسبی باشد.

تخته شاسی چرمی

تخته شاسی چرمی از یک صفحه چوبی، پلاستیکی یا مقوایی با روکش چرم ساخته شده است. از آنجا که رویه چرم تا حدی انعطاف‌پذیر است، برای هر کاری مناسب نیست. یکی از مهم‌ترین کاربردهای تخته شاسی چرم برای هنرجویان خوشنویسی است که با قلم درست می‌نویسند.

ابعاد

اینکه از کدام ابعاد تخته شاسی استفاده کنیم، به اندازه کاغذ مورد استفاده بستگی دارد. انواع تخته شاسی و زیردستی بر اساس ابعاد و اندازه در یکی از دسته‌های زیر جای می‌گیرند:

زیردستی A5

این اندازه که تقریبا کوچک‌ترین تخته شاسی محسوب می‌شود، برای نگهداری کاغذهای A5 که حدود 15 در 20 سانتی‌متر هستند مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته این زیردستی باید کمی حاشیه داشته باشد تا کاغذها از آن بیرون نزنند.

کاربردهای تخته شاسی A5 برای گزارش نویسی، یادداشت و کشیدن طرح‌هایی است که به فضای زیادی نیاز ندارند. از طرف دیگر، به دلیل اندازه کوچک، حمل آن توسط بچه‌ها آسان‌تر است.

زیردستی A4

تخته شاسی‌های A4 پرکاربردترین زیر دستی‌هایی هستند که در ابعاد حدودی 31 در 23 سانتی‌متر ساخته می‌شوند. این تخته شاسی هنگام قرارگیری برگه‌ها حدود یک سانتی‌متر از هر طرف حاشیه دارد. این نوع زیردستی بیشتر توسط دانش آموزان رشته هنر برای طراحی و نقاشی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما برای نوشتن هم کاربرد دارد.

زیردستی A3

از آنجایی که برگه‌های A3 دو برابر برگه‌های A4 هستند، اندازه تخته شاسی A3 هم به تبع بزرگ‌تر است. کاربردهای تخته شاسی A3 برای نقشه کشی و نقاشی است و دانش آموزان رشته‌های معماری و هنر از آن استفاده می‌کنند. هنرجویان نقاشی هم می‌توانند به جای دفتر نقاشی از آن استفاده کنند.

زیردستی A2

A2 زیردستی خیلی بزرگی است که برای بچه‌های کم سن کاربردی ندارد، اما توسط نقاشان و طراحان حرفه‌ای، نقشه‌کش‌ها و مهندسان استفاده می‌شوند. کاغذهایی که روی این تخته شاسی قرار می‌گیرند، ابعاد حدودی 60 در 40 سانتی‌متر دارند.

تخته شاسی گیره دار چیست؟

منظور از تخته شاسی گیره دار انواعی است که برای نگهداری کاغذ دارای گیره هستند و گیره آن‌ها به یکی از 3 شکل زیر است:

گیره معمولی

گیره‌های معمولی یا گیره‌های کتابی آن‌هایی هستند که باید به کمک نیروی دست آن را به سمت بالا باز کنید و کاغذها را خارج کرده یا قرار دهید. بعد از انجام این کار دوباره با فشار دست گیره روی کاغذها ثابت می‌شود.

گیره قفل‌دار

این گیره‌ها نسبت به انواع معمولی کمی ساختار پیچیده‌تری دارند و معمولا به کمک اهرم یا شستی در کنار گیره، قفل آن باز می‌شود. گیره‌های قفل‌دار ظاهر بسیار شیکی داشته و محکم‌تر برگه‌ها را نگه می‌دارند.

گیره متحرک

در برخی از زیر دستی‌ها، دو جای گیره در طول و عرض قرار داده شده است. می‌توانید گیره‌ها را از یک جا باز کنید و در جای دیگر قرار دهید. تخته شاسی دارای گیره متحرک برای کاغذهایی با اندازه‌های بزرگ کاربرد دارد.

سخن پایانی

در این مطلب به معرفی مهم‌ترین کاربردهای تخته شاسی پرداختیم و انواع آن را از جنبه‌های مختلف بررسی کردیم. اگر در حیطه‌ای فعالیت می‌کنید که به کمک تخته شاسی می‌توانید کارتان را راحت‌تر انجام دهید، می‌توانید به فروشگاه چی بخونم که مرجع فروش کتاب‌های کمک آموزشی و لوازم تحریرهایی مانند جامدادی، تراش، پاک کن و غیره است مراجعه کرده و هر مدلی از زیر دستی را که دوست دارید با قیمت مناسب خریداری کنید.

مفید بود؟
2
0
بدون دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.