logo
راهکارهایی برای تشویق کودکان به مشق نوشتن
1

راهکارهایی برای تشویق کودکان به مشق نوشتن

ترفند برای مشق نوشتن کودکان، یکی از موضوعاتی است که همیشه ذهن والدین را مشغول می‌کند و آن‌ها این دغدغه را دارند که چطور کودکان خود را به نوشتن تکالیف مدرسه ترغیب کنند. دیگر نیازی به تهدید، جیغ و داد و فریاد نیست.

در این مقاله، قصد داریم که راز انگیزه دادن به فرزندتان را برای انجام تکالیف خود با مداد عنوان کنیم و اینکه چطور با شور و عشق به سراغ تکالیف خود برود، پس با ما همراه باشید.

کودک را مجبور به مشق نوشتن نکنید

برای اینکه کودکان را وادار به انجام تکالیف مدرسه کنید ابتدا باید به آن‌ها یاد بدهیم که از انجام تکالیف لذت ببرند. برای ایجاد انگیزه در آن‌ها باید طرز فکر آن‌ها را تغییر دهیم

https://media.chibekhoonam.net/2024/04/products-Desktop.webp

فرزند شما باید بداند که هدف از درس خواندن فقط دانشگاه رفتن، پیداکردن یک کار خوب با درآمد بالا نیست بلکه لذت از یادگیری می‌تواند دلیل مهم‌تری باشد. برای این منظور باید تلاش کنید تا ذهن کودکان را از حالت طرز فکر، کاری به ذهنیت یادگیری تغییر دهید تا مشق‌هایشان را نه به دلیل اینکه تکلیف هستند بلکه از سر علاقه و عشق به یادگیری و دانستن انجام دهند.

یک ترفند برای مشق نوشتن کودکان این است که بازی و مشق نوشتن هر دو کنار هم باشند، کودک می‌تواند خودش ترتیب انجام آن‌ها را تعیین کند اما به شرطی که هر دو را تا پایان روز انجام دهد. متعجب خواهید شد از اینکه استقلال به کودکان در انجام برنامه تکالیفشان یکی از بزرگترین انگیزه‌ها است.

هیچ وقت به عنوان پاداش به کودک نگویید، این بار تکلیف نداری! تکلیف برای کودکان تمرین چیزی است که در مدرسه آموخته اند. به آن‌ها کمک می کند که بهتر بفهمند و به خاطر بسپارند. کودک را مجبور به انجام تکالیف مدرسه نکنید، اجبار و رشوه دادن نتیجه عکس خواهد داشت و انگیزه درونی آن‌ها را از بین خواهد برد. انگیزه انجام تکالیف مدرسه باید از درون کودک ناشی شود.

مورد مهم دیگر که می‌تواند ترفند برای مشق نوشتن کودکان باشد این است که باید به آن‌ها متذکر شوید که ننوشتن تکالیف مدرسه عواقبی دارد، اما قبل از آن باید به آن‌ها بگویید در صورت به انجام نرساندن تکالیف ممکن است در مدرسه چه اتفاقی برای آن‌ها رخ دهد و باید پیامد‌های طبیعی آن را بپذیرند.

برای انجام تکالیف به کودکتان کمک کنید تا به این نکته پی ببرد که آنقدر برای این کار ارزش قائل هستید که حاضرید او را در انجام تکالیفش یاری کنید.

کودک را با همسالانش مقایسه نکنید

هر کودکی با استعدادها و توانایی‌های منحصر به فرد خود به دنیا می‌آید و ما به عنوان والدین آن‌ها در قبالشان مسئولیت داریم، وظیفه ما تربیت آن‌ها برای تبدیل شدن به افرادی توانمند، دلسوز و مهربان است. البته که پرورش و تربیت کودکان در این دوران کار بسیار دشوار و پر از چالشی است.

گاهی ممکن است که والدین برای تشویق کودکان برای عملکرد بهتر در زمینه‌های مختلف تحصیلی و یا حتی ترفند برای مشق نوشتن و… به مقایسه کودکان با همسالانشان و یا خواهر و برادرشان روی آورند که این مورد می‌تواند روی اعتماد به نفس و عملکرد او اثر نامناسب بگذارد.

در ادامه به صورت فهرست‌وار به نتایج نامناسب مقایسه کودکان با سایرین اشاره می‌کنیم:

  • کاهش عزت نفس
  • ایجاد اضطراب و استرس
  • احساس بی اهمیت بودن
  • احساس خجالت و ناامنی
  • کودک از پدر، مادر، خواهر و برادر می‌رنجد
  • درونگرا شدن
  • تاثیر منفی بر روابط
  • ناراحتی، غم و ناامیدی دائمی که می‌تواند منجر به افسردگی شود
  • آینده کودک را تحت الشعاع قرار می‌دهد

به کودک در برنامه ریزی برای نوشتن تکالیف کمک کنید

تجربه نشان می‌دهد که کودکان زمانی که والدینشان به انجام تکالیف مدرسه آن‌ها کمک می‌کنند، عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهند. این رفتار برای آن‌ها به این معنی است که فعالیت‌های آن‌ها و کاری که انجام می‌دهند برای والدینشان مهم است.

والدین می‌توانند با خرید کتاب های آموزش مهارت‌های مطالعه و برنامه‌ریزی خوب، تشویق کودکان به مدیریت زمان برای مطالعه و کمک به حل مشکلات چالشی، حمایت خود را نشان دهند.

اگر کودکتان تکالیف خود را انجام نداده است به جای سرزنش و قضاوت، سعی در همراهی و راهنمایی او داشته باشید تا بهتر عمل کند. سعی کنید به او بازخورد خوب و مثبت دهید، فعالیت‌های مثبت او را بولد و روحیه او را در هر چه بهتر انجام دادن تکالیفش بالا ببرید، ایده‌های او را تحسین کنید، روی اشتباهاتش تمرکز بیش از اندازه نداشته باشید.

یک ترفند برای مشق نوشتن کودکان این است که با آن‌ها همراه شوید، از آن‌ها در مورد تکالیفشان و آنچه معلم خواسته سوال کنید و آن‌ها را در داخل دفتر با یک خودکار یادداشت کنید تا جزئیات تکالیف را بدانید تا بتوانید بهترین مشاوره را به آن‌ها بدهید.

برخی از تکالیف آسان هستند و نیاز به مداخله شما ندارند اما در مورد مسائل پیچیده تر باید به آن‌ها کمک کنید، می‌توان تکالیف‌ سنگین‌ و پیچیده‌تر را به کمک پلنر یا دفتر برنامه‌ریزی به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کرد تا در یک دوره زمانی آن را کامل کنند و در این راستا او را حمایت کرده و برای بهبود روند انجام تکالیفش پیشنهاداتی به او ارائه دهید.

با معلم کودکتان آشنا شوید و با او مشورت کنید

در آغاز سال تحصیلی همیشه والدین نگرانند که آیا معلم، نیازهای کودکشان را جهت یادگیری درک خواهد کرد؟ یا استعدادهای او را تشخیص خواهد داد یا خیر؟! آیا می‌توانند یک همکاری موفق با معلم کودکشان داشته باشند؟!

این‌ها سوالاتی هستند که در ذهن بسیاری از والدین نقش می‌بندد و برای آن‌ها جواب مشخصی وجود ندارد، شاید بتوان از والدینی که شرایط مشابهی را تجربه کردند راهنمایی گرفت و یا از آن‌ها بپرسند که چه روش‌هایی را برای ایجاد ارتباط با معلم کودکشان استفاده کرده‌اند و یا آیا آن‌ها را در پیاده‌سازی ترفند برای مشق نوشتن کودکشان یاری می‌دهند!!

در ادامه این مقاله، چند نکته را متذکر می‌شویم که در این زمینه کمک قابل توجهی به والدین می‌کند پس با ما همراه باشید.

  • به معلم کمک کنید تا کودکتان را به خوبی بشناسد.
  • با معلم همکاری داشته باشید.
  • برقراری ارتباط با معلم از طریق تلفن، ایمیل، دیدار حضوری.
  • با مسائل با آرامش برخورد کنید.
  • مسائل و نکات مربوط به کودکتان را به صورت مکتوب یادداشت کنید.
  • با معلم هماهنگ شوید تا با هم شرایط کودکتان را مدیریت کنید.
  • از معلم کودکتان تشکر کنید بابت زحماتی که برای او می‌کشد.
  • افزایش آگاهی معلم از مشکلاتی که کودکتان در زمینه یادگیری با آن مواجه است.
  • مسئولیت‌های خود را در قبال کودکتان و مدرسه او بشناسید.

برای انجام تکالیف زمان تعیین کنید

برای اینکه کودکتان در انجام تکالیف خود با کمبود زمان مواجه نشود بهتر است که او را یاری دهید تا با برنامه‌ریزی درست، دقیق و منظم با یک روال ثابت پیش رود تا به تمام تکالیف خود رسیدگی کند. تعیین زمان برای انجام تکالیف و ثبت آن در دفتر مشق باعث می‌شود که کودکتان هم به تفریح خود و هم به تکالیف مدرسه برسد.

یک ترفند برای مشق نوشتن کودک این است که زمان انجام تکالیف مدرسه او را کوتاه‌تر کنید این به اشتیاق او برای انجام تکالیف کمک بیشتری می‌کند. موارد دیگری هم برای تعیین زمان انجام تکالیف وجود دارد که در زیر به آن‌ها اشاره می‌شود:

  • سن و سال کودکان و مقطع تحصیلی آن ها
  • سطح توان و انرژی کودکان
  • تعیین زمان مطالعه و یادگیری، صبح یا عصر
  • ضریب هوشی کودکان

محیط دلپذیری را برای انجام تکالیف کودک در نظر بگیرید

بهترین فضا برای انجام تکالیف مدرسه کودکتان می‌تواند اتاق مطالعه یا اتاق خواب جایی که به دور از سر و صدا و هر عامل برهم زننده تمرکز باشد. ایجاد یک فضای دلپذیر برای درس خواندن کودکان می‌تواند انگیزه آن‌ها را بالا ببرد، این یک ترفند برای مشق نوشتن آن‌هاست.

کودکان می‌توانند پشت میز تحریر یا روی زمین وسائل خود را پهن کنند اما باید از دراز کشیدن بر روی تخت خواب پرهیز کنند چون احساس خواب‌آلودگی ایجاد می‌کند. اطمینان حاصل کنید که کودکتان فضایی که برای نوشتن مشق‌هایش انتخاب کرده به او احساس راحتی و آرامش می‌دهد. از موارد دیگری که باید به آن توجه شود میزان نور اتاق مطالعه یا خواب و میزان دمای آن است.

محیط را برای درس خواندن، استاندارد کنید

محیط در ایجاد تمرکز و یادگیری نقش مهمی دارد. برخی براساس سلیقه و امکانات خود، محیط دنج و آرامش بخشی را برای کودکانشان فراهم می‌کنند تا در شرایط ایده‌آل بتوانند مشق‌های خود را بنویسند و به تکالیفشان رسیدگی کنند. این ترفند برای مشق نوشتن به ایجاد تمرکز بیشتر کمک و حواس پرتی را از کودک شما دور می‌کند.

از جمله تاثیرات یک محیط مناسب و آرام برای مطالعه و مشق نوشتن را می‌توان در این چند مورد خلاصه کرد:

  • افزایش تمرکز
  • تمایل به مطالعه برای زمان طولانی
  • کاهش اضطراب
  • لذت از مطالعه
  • افزایش توان یادگیری

در برنامه ریزی درسی، زمانی را برای تفریح در نظر بگیرید

همان‌طور که انجام تکالیف مدرسه برای کودکان لازم و ضروری‌ است، بازی و تفریح هم برای کودکان امر مهمی است. سعی کنید با راهنمایی کودکتان برای او یک برنامه ‌ریزی دقیق روزانه و یا هفتگی تنظیم کنید و حتما زمان‌های استراحت را در آن بگنجانید، تفریح یک ترفند برای مشق نوشتن و یادگیری کودکان است و همچنین از خستگی کودک جلوگیری می‌کند و باعث می‌شود که او اشتیاق و علاقه خود را برای یادگیری و دانستن از دست ندهد.

مفید بود؟
1
0
بدون دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.