logo
راهنمای خرید مداد برای کاربردهای مختلف
0

راهنمای خرید مداد برای کاربردهای مختلف

مداد ابتدایی‌ترین ابزاری است که اکثریت برای نوشتن از آن استفاده می‌کنند، از گذشته تا به امروز این ابزار ساده تغییرات بسیاری داشته است به طوری که اگر وارد فروشگاهی شوید با انواع مختلفی از مدادها با کاربردهای متفاوتی روبه رو خواهید بود. در خیلی از وب سایت‌ها این امکان وجود دارد که مطالبی با عنوان راهنمای خرید مداد را بخوانید و در نهایت مداد موردنظر خود را با توجه به ویژگی‌هایی که مدنظرتان است خریداری کنید.

تاریخچه مداد

مداد ابزاری است که از یک تکه گرافیت که اطراف آن را چوب سدر احاطه کرده است تشکیل شده است. قرارگیری چوب در اطراف مغز گرافیتی برای جلوگیری از آسیب رسیدن به آن بود. بعدها تغییراتی در آن بوجود آمد از جمله امکان تراشیدن آن فراهم و مغز آن بنا به کاربردهای مختلف نرم‌تر و سخت‌تر شد.

تاریخچه مداد

https://media.chibekhoonam.net/2024/04/products-Desktop.webp

نحوه استفاده از این ابزار به این شکل بود که با فشار آن، گرافیت به کاغذ و یا سطوح دیگر می‌چسبید و اثری به جا می‌گذاشت، امروزه شما می‌توانید با استفاده از انواع مقاله‌هایی که در مورد راهنمای خرید مداد انتشار داده شده است اطلاعات بسیاری از این نوشت افزار ساده کسب کرده و آن را از فروشگاه‌های لوازم هنری، لوازم تحریر فروشی‌ها و یا فروشگاه‌های اینترنتی بنا به نیاز خود خریداری کنید.

چه کسی مداد را اختراع کرد؟

در ابتدا یک زن و شوهر ایتالیایی یک تکه گرافیت را در میان دو تکه چوب سدر قرار دادند و این آغازی برای ابداع مداد بود اما خیلی‌ها هم ابداع آن را به یک مرد امریکایی نسبت می‌دهند با این حال مشخص نیست که کدام یک اول این نوشت‌افزار را اختراع کردند.

اولین مدادها

در گذشته مغزی اولین مدادها از جنس سرب بود و اثری خاکستری بر روی کاغذ می‌گذاشت اما بعدها سرب تبدیل به گرافیت شد. گرافیت اثر سیاهی بر روی کاغذ ایجاد می‌کرد، از گذشته تا به امروز از گرافیت برای مغزی مدادها استفاده می‌شود. همینطور برای بدنه مداد‌ها از چوب سرو استفاده می‌شد، اما امروزه بدنه مدادها علاوه بر چوب از مواد مختلفی ساخته می‌شود.

اولین مدادها

مراحل ساخت مداد

ساخت مداد هم مانند خودکار نیاز به طی کردن مراحلی دارد، ابتدا با ساخت مغز مداد شروع می‌شود و در آخر به بسته‌بندی آن ختم می‌شود، در ساخت مداد‌های پاک‌کن دار یک مرحله به روند ساخت اضافه می‌شود چون باید پاک کن و فرول (حلقه فلزی در انتهای مداد) در بدنه آن تعبیه شوند، برای آشنایی بیشتر با مراحل تولید مداد و نکات مهم مربوط به راهنمای خرید مداد با ما همراه باشید.

1-مغز مداد

مدادها امروزه از مغز گرافیتی ساخته می‌شوند، گرافیت ترکیبی از خاک رس و گرافیت است، از خاک رس برای کم و زیاد کردن درجه سختی مداد استفاده می‌شود، اگر بخواهیم درجه سختی آن بیشتر شود میزان خاک رس را و اگر به دنبال مغزی نرم هستید باید در ترکیب آن میزان گرافیت را افزایش دهیم.

2-بدنه مداد

بدنه مدادها عموما از جنس چوب با بافتی فشرده است. اما از کاغذهای باطله و پلاستیک هم در تولید آن‌ها استفاده و به بازار عرضه می‌شود. بدنه مدادها می‌تواند سه گوش، شش گوش و یا گرد باشد.

در مراحل بعد روی بدنه را با رنگ و پوشش‌های فانتزی می‌پوشانند و مرحله آخر شامل مدادهایی می‌شود که پاک‌کن دار هستند، ابتدا انتهای مداد فشرده شده تا درون حلقه فلزی که پیش‌تر به آن اشاره شد به نام فرول، قرار گیرد بعد پاک‌کن در داخل فرول قرار داده می‌شود و دوباره فشرده شده تا محکم شود.

نکته مهم: قرارگیری مغز مداد در مرکز چوب یکی از نشانه‌های کیفیت ساخت مداد است که باید به آن توجه شود.

انواع مداد

سال‏‌ها از تولید مداد می‌گذرد و این ابزار ساده براساس نیاز افراد تغییراتی کرده است و انواع مختلف آن با توجه به نیاز مشتریان تولید شده است. قبلا به درجات سختی و نرمی مداد که با مقدار خاک رس کم و زیاد می‌شود اشاره کردیم. در ادامه شما را با انواع مداد آشنا خواهیم کرد، راهنمای خرید مداد به افرادی که در هنگام خریداری آن دچار تردید می‌شوند کمک می‌کند که بهترین انتخاب را براساس نیاز خود داشته باشند.

انواع مداد

مداد مشکی یا گرافیتی

مداد مشکی همان مداد معمولی HB هست که همه با آن آشنایی کامل داریم. این نوع مداد بیشتر مورد استفاده محصلان است، مغز آن نه خیلی نرم و نه خیلی سخت است و برای نوشتار و نت برداری در دفتر یادداشت بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مداد گرافیتی جامد

این نوع مداد، گرافیت بدون چوب است و برای هنرمندان بیشتر کاربرد دارد. مداد گرافیتی جامد به صورت شش ضلعی ساخته شده و در قطرهای متنوع در دسترس است، با این ابزار می‌توان سایه روشن‌هایی با درجات مختلف ایجاد کرد اما نمی‌توان تیرگی‌هایی شدید بوجود آورد.

مداد رنگی

مداد رنگی ها از لحاظ ساختاری با مدادهای مشکی مشابه‌اند، تفاوت آن‌ها در مواد استفاده شده در داخل مغز مداد است. مغز مدادرنگی از رنگدانه‌ها، چسب و افزودنی‌ها تشکیل شده است. افزایش و یا کاهش هر کدام یک از این اجزاء در سختی، نرمی مغز و رنگی که در دفتر نقاشی به جا می‌گذارد موثر است.

مداد زغالی

این مداد از ترکیبات پودر زغال، واکس و خاک رس تشکیل شده است. مداد زغالی فقط در رنگ مشکی تولید می‌شود. این محصول برای مثال با برند فابرکاستل دارای سه نوع نرم، سخت و مدیوم است. نوع نرم آن مغز چربی دارد و در مقابل محو شدن مقاومت نشان می‌دهد، نوع سخت آن پودری شکل است و قابلیت محو شدن دارد و مدیوم آن خصوصیات هر دو را با هم دارد.

مداد شمعی

مداد شمعی‌ها برای نقاشی و تصویرگری بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ترکیبات آن از رنگدانه، موم و یک نوع روغن که قابلیت خشک شدن ندارد استفاده شده است. مداد شمعی در مقابل آب و رنگ‌های حلال در آب از خود مقاومت نشان می‌دهد. مداد شمعی به خاطر نرم بودن و تنوع رنگی که دارد بیشتر مورد توجه کودکان است و هنرمندان نیز برای خلق آثار هنری از آن استفاده می‌کنند.

مداد کنته

مداد کنته از ترکیب ذغال که از چوب فشرده به دست آمده و مواد دیگر ساخته شده است، این نوع مداد به خاطر ترکیب مومی که دارد از خود گرد ذغال به جا نمی‌گذارد، مداد کنته ترکیب رنگی متنوعی دارد و برای مبتدیان که قصد طراحی با ذغال را دارند گزینه مناسبی است زیرا کنترل آن حین طراحی بسیار راحت است.

مداد کنته

مداد نوکی

مداد نوکی یا اتود که به نام مداد مکانیکال هم معروف است، دارای مغزی با سایزهای مختلف بوده که در داخل آن جای می‌گیرد و با فشار دادن انتهای اتود نوک توسط یک فنر بیرون می‌آید.

در انتهای اکثر مدادهای مکانیکال، پاک‌کن وجود دارد تا در مواقعی که در هنگام نوشتن اشتباهی رخ می‌دهد بتوان با آن پاک کرد. مداد نوکی‌ها در سایز، رنگ‌بندی و کیفیت‌های متفاوت توسط برندهای مختلف تولید می‌شوند و برای محصلان، بزرگسالان و حتی هنرمندان کاربرد دارند.

مداد آبرنگ

این نوع مداد در ترکیبات خود رنگدانه و یک نوع چسب دارد که بر پایه آب است، شبیه مداد رنگی است اما اگر به آن‌ آب اضافه شود می‌توان همانند تکنیک آبرنگ از آن استفاده کرد به این صورت که ابتدا طرح مدادی خود را بر روی مقوا می‌کشیم بعد نواحی که قصد داریم با مداد آبرنگی رنگ بگذاریم آغشته به آب می‌کنیم، نوک مدادرنگی آبرنگی در تماس با آب رنگ را بر روی مقوا پخش کرده و شما می‌توانید آن را به نواحی مختلف هدایت کنید.

مداد تصحیح

این مداد بیشتر مناسب معلمان است که برگه دانش‌آموزان را تصحیح می‌کنند، نوک آن سرخ رنگ و سخت بوده و برای علامت گذاری کاربرد دارد.

بهترین مارک مداد برای طراحی

برندهای مختلفی به تولید مداد برای طراحی مشغول هستند و بازار رقابت بین آن‌ها بسیار داغ است، اما در بین آن‌ها فابرکاستل جزء برندهای مطرح و پیشتاز است که بسیار مورد توجه هنرمندان و هنرجویان طراحی است. این برند محصولات متنوعی تولید می‌کند علی‌الخصوص مدادهای طراحی با درجه سختی متنوع که افراد با توجه به نیاز خود مداد موردنظرشان را خریداری می‌کنند.

مشهورترین برندهای تولید کننده مداد

برندهای مختلف ایرانی و خارجی بسیاری تولیدات نوشت افزار خود را به بازار عرضه می‌کنند، رقابت بین محصولات ایرانی و خارجی همچنان ادامه دارد و به جرأت می‌توان گفت بسیاری از نوشت افزارهای ایرانی به لحاظ کیفیت با برندهای خارجی برابری می‌کنند از جمله برندهای معروف ایرانی در تولید مداد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد، پارس مداد، استایلیش، فکتیس، سی بی اس، آدمیرال، آریا، پارسا و…

مشهورترین برندهای تولید کننده مداد

انتخاب مداد برای کاربردهای مختلف

مدادها با توجه به کاربردهای مختلف تولید می‌شوند، بعضی فقط برای نوشتار یا مشق نوشتن و بعضی دیگر در طراحی و سایه‌زنی مورد استفاده قرار می‌گیرند، شما به چه منظور از مداد استفاده می‌کنید؟ آیا مداد در زندگی شما جایگاهی دارد یا ترجیح می‌دهید از ابزارهای دیگر برای نوشتن استفاده کنید؟ شما برای راهنمای خرید مداد ایده‌ای دارید؟

نوشتن

مداد مخصوص نوشتن مداد HB است که درجه سختی متوسط دارد و مناسب برای دانش‌آموزان و مشق نوشتن آن‌هاست.

طراحی و نقاشی

برای طراحی و نقاشی بهتر است که از مدادهایی با درجه نرمی B و برای کارهای ظریف‌تر مثل نقشه کشی و مهندسی از سری H استفاده شود، اگر به دنبال درجه سختی متوسط در کار طراحی هستید می‌توانید از مداد‌های HB کمک بگیرید.

سایه زنی

مدادهای سری B برای ایجاد سایه‌روشن و درجات متنوع خاکستری در طراحی بسیار مناسب هستند. مدادهای متنوعی برای این منظور روانه بازار شده است که از آن جمله می‌توان به مداد گرافیت جامد، کنته، زغالی، کربنی اشاره کرد.

رنگ آمیزی

برای رنگ‌آمیزی از ابزارهای مختلفی می‌توان استفاده کرد از جمله، مدادرنگی، آبرنگ، پاستل‌گچی، روغنی و …. با توجه به این که شما با کدام یک از این ابزارها حین کار احساس راحتی بیشتری دارید می‌توانید گزینه موردنظر را انتخاب کنید.

انتخاب مداد برای کاربردهای مختلف

نکات مهم هنگام انتخاب مداد

مداد ابتدایی‌ترین و پرکابردترین ابزاری است که برای نوشتن و حتی طراحی کاربرد دارد، ابزاری که همه با آن سر و کار داشته‌ و دارند، نوشت افزارها بخصوص مدادها یکی از اقلام موردنیاز دانش‌آموزان به حساب می‌آیند که برای انتخاب و خرید آن باید نکات زیر را مورد توجه قرار داد، این موارد می‌توانند بهترین راهنمای خرید مداد برای شما باشند:

  • توجه به بدنه مداد، مدادی را انتخاب کنید که در نوشتن طولانی مدت دست را خسته نکند.
  • مغزی مداد از کیفیت بالایی برخوردار باشد، رنگدانه‌های آن به گونه‌ای باشد که تیرگی و نرمی قابل قبولی ارائه دهد.
  • هر چه برند مداد شناخته شده باشد بیشتر می‌توان به کیفیت آن اعتماد کرد.
  • توجه به قیمت مناسب در کنار کیفیت مداد

در کل شما می‌توانید با صرف هزینه نه چندان زیاد مدادی خریداری کنید که همه ویژگی‌های نامبرده را داشته باشد و انتظارات شما را برآورده کند فقط کافیست که به راهنمای خرید مداد که پیش‌تر به آن اشاره شد توجه کنید.

مفید بود؟
2
0
بدون دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.