logo
سخت خوان ترین و چالش برانگیزترین کتاب های جهان (قسمت اول)
1

سخت خوان ترین و چالش برانگیزترین کتاب های جهان (قسمت اول)

آماده ی ایجاد تنوع و به چالش کشیدن اساسیِ ذهن تان به عنوان یک کتاب خوان حرفه ای هستید؟ اگر جواب تان مثبت است پس این مقاله را از دست ندهید! در این مقاله به تعدادی از سخت خوان ترین و چالش برانگیزترین رمان های تاریخ ادبیات، که قطعا ارزش خواندن دارند، خواهیم پرداخت و دلایل سختی آن ها را بررسی خواهیم کرد. همچنین سعی شده است تا رمان هایی انتخاب شوند که ترجمه ی آن ها به فارسی موجود باشد.

به طور کلی، به کار بردن عبارت سخت خوان برای یک نوشته به دو دلیل صورت می پذیرد:

  1. سختیِ نوشتاری و ساختاری اثر
  2. سختیِ محتوایی اثر

در مورد دلیل اول باید گفت که مسائل بسیار گوناگونی بر سختیِ نوشتاری و ساختاری یک اثر ادبی تاثیرگذار است. از جملۀ این مسائل می توان به استفاده از سبک های خاص ادبی مانند جریان سیال ذهن و تک گویی های درونی و طولانی، عدم استفاده کافی یا درست از علائم نگارشی توسط نویسنده، حجم اثر ادبی، جدید یا قدیمی بودن زبان نوشتار نویسنده، عدم رعایت استانداردها و قواعد جمله بندی، چرخش های متعدد بین راوی ها و رفت وآمدهای دائم ما بین زمان های مختلف در رمان اشاره کرد.

https://media.chibekhoonam.net/2024/04/products-Desktop.webp

سختیِ محتوایی نیز، همانطور که از نامش پیداست، به درون مایه ی اثر و موضوعاتی که نویسنده به آنها اهمیت می دهد، بستگی دارد. از جمله نمونه های این نوع سختی، وجود ارجاعات بسیار زیاد به مسائل و وقایع تاریخی، فرهنگی، جغرافیایی، سیاسی، اجتماعی، فلسفی و غیره در رمان است. به طور کلی رمان های معرفی شده در این مقاله، کم و بیش، هر دو نوع سختی را با خود دارند، پس آماده ی یک چالش اساسی باشید!

 

اولیس نوشتۀ جیمز جویس

رمان «اولیس» اثر جیمز جویس یکی از شاهکارهای حجیمِ و سخت خوان ادبیات سبک مدرنیسم و جریان سیال ذهن است. نویسنده در بخش های مختلف این رمان، از سبک های گوناگون ادبی و تغییر مداوم زاویه دید استفاده کرده است. اولیس رمانی رازآلود و نمادین است که ارجاعات فراوان به مقوله های گوناگون تاریخی، فرهنگی، هنری، سیاسی، اجتماعی و… در آن به چشم می خورد.

 

کوه جادو نوشتۀ توماس مان

شاید اثری با خط داستانی آهسته تر از رمان «کوه جادو» اثر توماس مان پیدا نشود! کوه جادو در مورد خودکاوی و استراحت است؛ آن هم هفت سال آزگار استراحت! کتاب کوه جادو آکنده است ابهام و ایهام. ترکیبی شگرف است از سبک رئالیسم و سمبولیسم و افسانه های یونانی. در کوه جادو روایتی رفت و برگشتی میان خط اصلی داستان و قصه ای رازآلود را شاهد هستیم که این امر موجب هرچه چالش برانگیزتر شدن این رمان بزرگ می شود.

 

به سوی فانوس دریایی نوشتۀ ویرجینیا وولف

کتاب «به سوی فانوس دریایی» نیز، مانند رمان اولیس، یکی از برجسته ترین آثار ادبیات مدرنیسم و سبک جریان سیال ذهن است. این اثرِ کوتاه و در عین حال پیچیده، تلاشی تجربی بر کنکاش ذهن نویسنده و خوانندگان است که کمترین میزان دیالوگ و عمل داستانی را دارا می باشد. ویرجینیا وولف در این رمان نه تنها تفکر و ذهنیت انسان ها را به چالش می کشد، بلکه چیستی و چرایی هستی را نیز مورد بررسی قرار می دهد. در رمان به سوی فانوس دریایی، پیرنگ و طرح کلی رمان در پس زمینه قرار دارد و واکاوی فلسفی و درونی نویسنده، بنای کلی رمان را تشکیل می دهد.

 

خشم و هیاهو نوشتۀ ویلیام فاکنر

رمان «خشم و هیاهو» اثر ویلیام فاکنر نیز یکی از شاهکارهای ادبیات مدرنیسم و سبک جریان سیال ذهن است که سه راوی اول شخص و یک راوی سوم شخص دارد. هر بخش از کتاب را، یکی از اعضای خانواده ی “کامپسون” روایت می کند. به عنوان مثال، اولین راوی از لحاظ ذهنی عقب مانده است و درکی خطی از گذر زمان ندارد! در جای جای رمان خشم و هیاهو، شاهد رفت و آمدهای مکرر و تودرتو در خاطرات و مکان ها در گذشته و سپس، وقایع زمان حال هستیم. رمان خشم و هیاهو ماجراجوییِ نفس گیریست؛ اما بدون نقشه!

 

صدسال تنهایی نوشتۀ گابریل گارسیا مارکز

کمتر کتاب خوانی را می توان یافت که نام رمان «صد سال تنهایی» اثر گابریل گارسیا مارکز را نشنیده و از میزان سختیِ خواندن آن بی خبر باشد. صد سال تنهایی روایتی است از هفت نسل چند خانواده ی بسیار شلوغ لاتین. یادآوری نام و قصه ی هر شخصیت از این رمان حجیم، حتی با نوشتن شجره نامه نیز، بسیار چالش برانگیز است. در کنار تعداد شخصیت های زیاد کتاب، سبک خاص نویسندگی مارکز و روایت چند وجهی او از زمان حال و گذشته نیز، بر میزان سخت خوانی این رمان بزرگ افزوده است.

 

مزاح بی پایان نوشتۀ دیوید فاستر والاس

«مزاح بی پایان» اثر دیوید فاستر والاس، رمانی به سبک دانشنامه و دایره المعارف است! مزاح بی پایان را به فیلمی کُشنده تشبیه می کنند؛ فیلمی آن قدر خوب که با دیدن آن ممکن است بمیرید! مزاح بی پایان روایت خاصی را دنبال نمی کند و نویسنده، هر آنچه دل تنگش خواسته را بیان کرده است. این رمان بالای 1000 صفحه حجم دارد و 100 صفحه ی انتهایی آن فقط به پی نوشت ها اختصاص داده شده است. والاس در این رمان پی نوشت هایی نوشته است که بعضی از آن ها، خود پانوشت دارند!

 

موبی دیک نوشتۀ هرمان ملویل

رمان «موبی دیک» شاهکاری کلاسیک از هرمان ملویل است که مضامین فلسفی و نمادین دارد. بخش های زیادی از این رمان بزرگ به ویژگی های نهنگ های سفید و نحوه ی شکار آن ها اختصاص داده شده است. این قسمت ها آکنده از شیوه های شکار، گونه شناسی نهنگ ها و استفاده از قسمت های مختلف نهنگ در وسایل دستی است. جدای این بخش ها، رمان موبی دیک تعداد بسیاری خُرده روایت و قصه های کوچک را نیز، در دل خود جای داده است.

 

سیلماریلیون نوشتۀ جی آر آر تالکین

رمان «سیلماریلیون» اثر جی آر آر تالکین، در واقع دانشنامه ای قطور از گونه شناسی و منشا افسانه های مجموعۀ ارباب حلقه هاست. اگر با خواندن مجموعۀ ارباب حلقه ها به دنبال چالشی بیشتر برای خود و همچنین، دانستن داستان هر یک از اتفاقات و مکان های این مجموعۀ جذاب هستید، خواندن رمان سیلماریلیون برای شما از نون شب هم واجب تر است! فقط باید حوصله و وقت کافی را برای خواندن این رمان حجیم و نسبتا پیچیده داشته باشید.

 

نصف النهار خون نوشتۀ کورمک مک کارتی

«نصف النهار خون» رمانی از خشونت و خشم است. برای کسانی که تحمل خواندن ماجراجوییِ تماما خشونت بار را با زبانی خشک و خشن ندارند، خواندن این رمان بسیار سخت است. از طرفی کورمک مک کارتی از هیچ علامت نقل قول یا ویرگولی در رمان نصف النهار خون استفاده نکرده است. او همچنین راجع به محتوای کتاب نیز، هیچ مصاحبه یا توضیحی نداده است و به نوعی، خواننده را در سفری خون آلود و گنگ تنها می گذارد. هرکس باید به نوبه ی خود، راهش را از میان دنیای عجیب و غریب و سرخ فام مک کارتی پیدا کند و به درکی شخصی از این رمان برسد.

 

سخت خوان ترین و چالش برانگیزترین کتاب های جهان (قسمت دوم)

بدون دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.