logo
فرق مداد رنگی پلی کروم با کلاسیک در چیست؟
0

فرق مداد رنگی پلی کروم با کلاسیک در چیست؟

آیا میدانستید محبوب ترین لوازم تحریر بین هنرمندان جهان مداد رنگی است؟ مداد رنگی یک وسیله هنری است که می‌تواند برای همه چیز از طراحی گرفته تا نقاشی و هنر ترکیبی استفاده شود.

امروزه انواع مختلفی از مداد رنگی در بازار وجود دارد که دو مورد از پرطرفدارترین آن‌ها شامل مداد رنگی پلی کروم و مداد رنگی کلاسیک می‌شوند. در این مقاله فرق مداد رنگی پلی کروم و کلاسیک را بررسی خواهیم کرد تا بتوانید هنگام خرید تصمیم بهتری بگیرید.

تاریخچه مداد رنگی

تاریخچه اولیه دقیقی در مورد پیدایش مداد رنگی‌ها وجود ندارد. آنچه مشخص است این است که یونانیان باستان از ابزارهای نوشتاری مشابه موم‌های ما استفاده می‌کردند و شواهدی هم وجود دارد که نشان میدهد رومی‌ها نیز در حال استفاده از موم‌های رنگی بوده‌اند. اولین مداد رنگی با پوشش چوبی در قرن نوزدهم ظاهر شد و برای «بررسی و علامت گذاری» مورد استفاده قرار می‌گرفت.

https://media.chibekhoonam.net/2024/04/products-Desktop.webp

استدلر، یک شرکت آلمانی متعلق به یوهان سباستین، مدادهای رنگی روغنی را در سال 1834 ساخت. تولید مداد رنگی برای اهداف هنری در قرن بیستم توسعه پیدا کرد. فابر کاستل و کرن داش اولین مداد رنگی‌های هنری را در سال 1924 ساختند.

تاریخچه مداد رنگی

مداد رنگی پلی کروم از کجا آمد؟

در سال 1908، کنت الکساندر فون فابر کاستل مداد رنگی جدیدی را معرفی کرد و آن را پلی کروم نامید. مداد رنگی‌های پلی کروم به سرعت در سراسر جهان شناخته شدند و توانستند تحسین بسیاری از هنرمندان برتر جهان ازجمله «وینسنت وان گوگ» را به دست بیاورند.

روش استفاده از مداد رنگی پلی کروم

در این بخش، درباره فرق مداد رنگی پلی کروم با کلاسیک و نحوه استفاده از مداد رنگی پلی کروم صحبت خواهیم کرد.

اضافه شدن رنگ به صورت لایه لایه

روش‌های مختلفی برای استفاده از مداد رنگی‌های پلی کروم وجود دارد. مداد رنگی‌های پلی کروم می‌توانند لایه لایه رنگ اضافه کنند تا یک عمق رنگ به دست بیاید؛ بنابراین مهم ترین فرق مداد رنگی پلی کروم با کلاسیک در امکان لایه لایه رنگ کردن آن است.

با استفاده از این مداد رنگی‌ها می‌توانید بدون به هم ریخته شدن رنگ‌های قبلی، روی آن رنگ جدید اضافه کنید. به عنوان مثال اگر می‌خواهید چشم یک عقاب را طراحی کنید، با استفاده از مداد رنگی‌های کلاسیک نمی‌توانید روی مردمک سیاه چشم، دایره کوچکی به رنگ سفید بگذارید اما به کمک مداد رنگی‌های پلی کروم این کار امکان پذیر است.

برای ایجاد این روش نیاز به لمس نرم مداد است؛ به این معنی که باید آن را در زاویه 45-40 درجه نگه دارید تا از ایجاد فشار زیاد جلوگیری شود. ضربه های مداد می‌تواند به صورت گردشی (سیرکولیسم) باشد که با ایجاد دایره های بسیار کوچک روی هم قرار گرفته اند، این روش برای پرتره ها و رنگ های مختلف پوست عالی است.

برای خز یا مو، می‌توانید خطوطی از رنگ‌های انتخابی را در زوایای مختلف بکشید. نکته مهمی که در مورد استفاده از مداد رنگی پلی کروم وجود دارد این است که عجله نکنید و با دقت و تمرکز لایه‌ها را بکشید.

از آنجا که پلی کروم‌ها بر پایه روغن هستند، می‌توانید برای ترکیب رنگ‌ها از یک حلال کمک بگیرید. می‌توانید مقداری حلال را به سر مداد بزنید یا اینکه مداد را به طور مستقیم در حلال فرو کنید؛ اما توصیه می‌شود روش دوم را انتخاب نکنید چون خطر استفاده بیش از حد از حلال در صفحه وجود دارد.

قابل استفاده بر روی همه سطوح

علاوه بر این، می‌توانید مداد رنگی‌های پلی کروم را روی سطوح مختلفی همچون کاغذ ، چوب، سنگ، چرم، فلز و غیره بکشید.

مزایای مداد رنگی های پلی‌کروم

از مهم ترین مزایای مداد رنگی پلی کروم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

رنگ‌های درخشان و شفاف

اصلی ترین فرق مداد رنگی پلی کروم با کلاسیک در این است که پلی کروم‌ها رنگدانه های مرغوبی دارند. این رنگدانه ها بافت نوک مداد را نرم و شبیه به پاستل‌های روغنی کرده‌اند به همین دلیل، رنگ‌های درخشان و شفافی بر جای می‌گذارند.

مقاوم بودن در برابر نور

مداد رنگی‌های پلی کروم در برابر نور و آب مقاوم هستند. میزان مقاومت رنگ‌ها در برابر نور متفاوت بوده و درجه مقاومت با علامت ستاره روی بدنه مداد رنگی حک شده است.

دوام بالا

یکی دیگر از مزایای استفاده از مدادرنگی پلی کروم، دوام و ماندگاری بالایش است. رنگ این مداد بعد از کشیده شدن کاملا ثابت می‌ماند و نیازی به ترمیم مجدد نقاشی نیست.

کاربردهای مداد polychromos

کاربردهای مداد polychromos

مداد رنگی‌های پلی‌کروم با ویژگی های خاص و بی‌نظیری که دارند به نقاشی جان می بخشند. استفاده از این نوع لوازم التحریر، کیفیت آثار هنری را بالا می‌برد. به دلیل اینکه نوک مداد رنگی‌های پلی‌کروم نرم است و کیفیت بالایی دارد، می‌توان از آن برای ایجاد تکنیک های خاص نقاشی ازجمله هاشور، سایه روشن و محو کردن استفاده کرد.

علاوه بر این، برای دیگر تکنیک هایی همچون شیار اندازی، خراش و سفید کردن نیز عالی هستند. لازم به ذکر است تاثیر پاک کن بر روی این ابزار کم بوده و به طور کلی بسیار سخت پاک می شود.

مداد رنگی‌های پلی کروم می‌توانند به طرز عجیبی رنگ‌ها را روی هم قرار داده و در هم محو کنند تا رنگ آمیزی پیوسته و یکنواختی ایجاد شود که جلوه نقاشی را دو چندان می‌کند؛ دیگر کاربرد های این محصول ایجاد درجات تیرگی و روشنی و همچنین حجم های نقاشی است.

بسته بندی مدادهای پلی کروم

انواع بسته بندی‌های مداد رنگی‌های پلی‌کروم شامل موارد زیر می‌شود:

  • مداد رنگی پلی کروم 12 رنگ فلزی: در جعبه فلزی مداد رنگی 12 رنگ پلی کروم فابر کاستل، رنگ‌های اصلی و بسیار پرکاربرد قرار گرفته و باعث شده‌اند این محصول گزینه‌ای عالی برای هدیه دادن به هنرمندان باشد.
  • مداد رنگی پلی کروم 24 رنگ فلزی: این دسته از مداد رنگی‌ها دارای تنوع رنگی بیشتری نسبت به مدل قبلی هستند.
  • مداد رنگی پلی‌کروم 36 رنگ فلزی
  • مداد رنگی پلی کروم 60 رنگ فلزی
  • مداد رنگی پلی کروم 120 رنگ فلزی

قیمت مداد رنگی پلی کروم بیشتر است یا کلاسیک؟

قیمت مداد رنگی پلی کروم بیشتر است یا کلاسیک؟

دیگر فرق مداد رنگی پلی کروم با کلاسیک این است که پلی کروم‌ها در قیمت‌های نسبتا بالایی فروخته می‌شوند و بسته به نوع چوبی که در تهیه آن‌ها بکار رفته، قیمت‌های متفاوتی خواهند داشت. این قیمت برای افرادی که قصد دارند از این مدادها برای نقاشی و سرگرمی استفاده کنند، واقعا بالا خواهد بود اما برای هنرمندانی که به دنبال بهترین‌ها می‌گردند، هزینه زیادی نیست. اگر قیمت پالت مداد رنگی پلی کروم برای شما زیاد است، می‌توانید آن‌ها را به صورت تکی خریداری کرده و با خرید رنگ‌های پرمصرف در هزینه هایتان صرفه جویی کنید.

تفاوت پلی کروم اصل و فیک

مهم‌ترین روش‌های تشخیص اصل بودن مداد رنگی‌های پلی کروم شامل موارد زیر می‌شوند:

  • شماره سریال روی جعبه مداد رنگی را چک کنید.
  • ظاهر جعبه و محتویات داخل آن را بررسی کنید و توجه داشته باشید که مدادها شش ضلعی باشند و نام تجاری روی هر مداد حک شده باشد. از طرف دیگر مدادها باید جنس نرمی داشته باشند و به راحتی نشکند.
  • بارکد روی محصول را اسکن کنید و از اصالت آن مطمئن شوید.
  • مداد را تست کنید و کیفیت محصول را بررسی نمایید. رنگ‌های مدادهای پلی کروم به راحتی با هم ترکیب می‌شوند و می‌توان از آن‌ها رنگ‌های ترکیبی تازه و زیبایی خلق کرد. علاوه بر این، ضد آب هستند و در صورت خیس شدن آسیب خاصی نمی‌بینند.

مشهورترین برندهای تولیدکننده مداد رنگی polychromos

مشهورترین برند تولید کننده مداد رنگی polychromos، فابر کاستل است که در نورنبرگ آلمان تاسیس شده است.

سایر برندهای مشهور سازنده این محصول شامل موارد زیر است:

  • پریسما کالر
  • استدلر
  • فکتیس

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم به طور کامل فرق مداد رنگی پلی کروم با کلاسیک را توضیح بدهیم. همچنین به کاربردها و مزایای پلی کروم‌ها پرداختیم. مداد رنگی‌های پلی کروم بهترین نوع مداد رنگی برای نقاشی و طراحی بوده و بین هنرمندان طرفداران زیادی دارند.

اگر جزء افرادی هستید که به صورت حرفه‌ای نقاشی می‌کنید و کیفیت مداد رنگی برایتان مهم است، انواع پلی کروم را انتخاب کنید. به نظر شما فرق مداد رنگی پلی کروم با کلاسیک چیست؟ دیدگاه‌هایتان را با ما به اشتراک بگذارید.

مفید بود؟
3
0
بدون دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.