logo
نوشتن با مداد و مزایای آن برای کودک
0

نوشتن با مداد و مزایای آن برای کودک

در عصری که لپ تاپ ها و تبلت ها در کانون توجه قرار گرفته‌اند، نوشتن با دست به سرعت در حال تبدیل شدن به یک روش سنتی و قدیمی است.

امروزه تایپ کردن با دستگاه‌های دیجیتال برای ثبت یادداشت‌ها و داده‌ها مرسوم‌تر شده است اما تحقیقات جدید نشان می‌دهند که مزایای نوشتن با مداد بی‌شمار هستند! از کمک به کودکان در بهبود حافظه گرفته تا تقویت خلاقیت آن‌ها، نوشتن با مداد یک مهارت کلیدی برای رشد کودکان است.

چرا نوشتن با مداد به شیوه سنتی را به کودکان توصیه می‌کنند؟

نوشتن با مداد با مزایای زیادی برای کودک همراه است که در ادامه به برخی از مهم ترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

https://media.chibekhoonam.net/2024/04/products-Desktop.webp

تقویت مهارت‌های خواندن

اغلب، اولین کلماتی که کودکان می‌خوانند، اولین کلماتی خواهد بود که می‌نویسند. وقتی کودک مداد را روی کاغذ می‌گذارد، درک بصری حروف را در مغزش فعال می‌کند. اگر بتواند حروف را شناسایی کند، به این معنی است که می‌تواند شروع به تمرین نوشتن آن‌ها کند. اگر فرزند شما بتواند بنویسد، می‌تواند بخواند – به همین سادگی!

تقویت مهارت های خواندن از جمله مزایای نوشتن با مداد است.

تقویت مهارت های حرکتی

یکی از مزایای نوشتن با مداد، رشد و بهبود مهارت‌های حرکتی ظریف و درشت در کودکان است. آنچه بیشتر خانواده‌ها از آن آگاهی ندارند، این است که عمل نوشتن به بهبود وضعیت بدنی، مهارت‌های حرکتی و هماهنگی دست و چشم کودکان کمک می‌کند.

همان طور که کودک مداد را دستش می‌گیرد و شروع به علامت گذاری و شکل دادن به حروف می‌کند، عضلات حرکتی ظریف در دست، مچ دست و انگشتان او درگیر می‌شوند. نوشتن با مداد به وضعیت بدنی خوب هم نیاز دارد، به این معنا که هسته آن‌ها باید درگیر باشد و صاف بنشیند تا از خستگی ماهیچه‌ها جلوگیری شود.

از بین بردن استرس، افسردگی و اضطراب

نوشتن با مداد یا مداد نوکی مانند مدیتیشن عمل کرده و باعث افزایش فعالیت قسمت‌هایی از مغز می‌شود. در واقع، نوشتن در مورد یک تجربه استرس‌زا می‌تواند نسبت به روش‌های درمانی در کاهش استرس و مبارزه با افکار افسردگی موثرتر باشد. اختصاص روزانه 15 الی 30 دقیقه به نوشتن، می‌تواند با مزایای سلامت جسمی و روانی قابل توجهی همراه باشد.

تقویت هوش هیجانی و بازتاب دادن احساسات کودک

گوشه دنج و آرامی را در اتاق کودک به این اختصاص دهید که او فقط برای خواندن و نوشتن آنجا برود. داشتن یک منطقه مشخص باعث می‌شود ذهن کودک هنگام نوشتن، رنگ آمیزی یا نقاشی فعال و خلاق شود. یک راه عالی برای ارتقای توانایی عاطفی این است که از کودک خود بخواهید احساساتش را بنویسد.

تقویت هوش هیجانی یکی از مزایای نوشتن با مداد است.

اگر احساس می‌کنید نمی‌تواند چیزی را با صدای بلند بگوید (که برای بسیاری از کودکان بسیار رایج است) نوشتن احساسات ابزاری عالی برای ذهن آگاهی خواهد بود. این کار به ساختار افکار کودک کمک می‌کند و می‌تواند روشی عالی برای بهبود مهارت‌های ارتباطی و هوش هیجانی باشد.

تقویت توانایی شناختی

نوشتن با مداد فواید شناختی زیادی را برای کودکان به همراه دارد. از آنجا که نوشتن با دست زمان زیادی می‌برد، کودک شما فرصت دارد تا به طور استراتژیک در مورد آنچه یادداشت می‌کند فکر کند. با این کار، توانایی شناختی، تمرکز و حتی حافظه بهبود می‌یابد.

افزایش خلاقیت و تخیل

نوشتن با مداد روی کاغذ و در دفتر، خلاقیتی را شکوفا می‌کند که فناوری هرگز نمی‌تواند این کار را انجام دهد؛ بنابراین، یکی از مزایای نوشتن با مداد این است که کودک می‌تواند در مورد افکارش تخیلانه، هنرمندانه و آزادانه فکر کند.

اغلب آنچه به چشم یک بزرگسال خط خطی به نظر می‌رسد، یک داستان کامل را در ذهن یک کودک تعریف می‌کند. وقتی متوجه شدید که فرزندتان در نوشتن یا نقاشی خود خلاق است، از او بپرسید که چرا این کار را انجام داده و به چه معناست. این کار باعث می‌شود در گفتار خلاق باشد و شما درک بهتری از فرآیند فکری او داشته باشید.

افزایش تمرکز کودک

اگر متوجه شدید حواس کودکتان پرت است و در تمرکز مشکل دارد، از او بخواهید نقاشی بکشد یا چند جمله را روی دفتر بنویسد. مزایای نوشتن با مداد نه تنها کمک به کودکان مبتلا به اختلال کمبود توجه و بیش فعالی، بلکه افزایش تمرکز کودکان خواهد بود.

دلیلش هم این است که در فرآیند نوشتن از قسمت خاصی از مغز استفاده می‌شود که مانند یک فیلتر عمل می‌کند. این قسمت، هرگونه اطلاعات نامربوطی را مسدود کرده و تنها بخشی را که نویسنده باید بفهمد، باقی می‌گذارد.

افزایش تمرکز کودک از جمله مزایای نوشتن با مداد است.

بهبود یافتن حافظه

در فرآیند نوشتن با دست از طریق لوازم تحریرهایی همچون مداد یا خودکار ، از مغز بیشتر استفاده می‌شود. همه ما این تکنیک را زمانی که به مدرسه می‌رفتیم امتحان کرده‌ایم. هر وقت که در حفظ کردن یک مطلب سخت با مشکل مواجه می‌شدیم، آن را یادداشت می‌کردیم. این کار به ما کمک می‌کرد مفاهیم را بهتر درک کنیم.

به عنوان والدین، می‌توانید از همین روش برای فرزندانتان هم استفاده کنید. در فرآیند نوشتن، از اعصاب و ماهیچه ها به روشی پیچیده استفاده شده و بازخورد حسی به مغز ارسال می‌شود. هرچه بازخورد پیچیده‌تر باشد، مغز راحت‌تر اطلاعات را حفظ می‌کند.

چگونه کودک را به نوشتن با مداد تشویق کنیم؟

در زیر راهکارهایی آمده که با استفاده از آن‌ها می‌توانید کودک را به نوشتن با مداد تشویق کنید:

1-نوشتن را برای کودک به فرآیندی سرگرم کننده تبدیل کنید

کودکان کارهایی را که سرگرم کننده باشد دوست دارند؛ بنابراین قطعا ایده خوبی خواهد بود اگر نوشتن با مداد را هم به فرآیندی سرگرم کننده تبدیل کنید. می‌توانید با آن‌ها بازی کلمات انجام دهید. به عنوان مثال دو کاغذ سفید بردارید؛ یکی برای خودتان و دیگری هم برای فرزندتان.

در هر برگه چهار ستون بکشید و هر ستون شامل نام، مکان، حیوانات و اشیاء باشد. حالا با حروف الفبا یکی پس از دیگری شروع کنید و از فرزندتان بخواهید از شما ببرد. اولین نفری که زودتر ستون‌ها را کامل کند، امتیاز می‌گیرد. در مجموع امتیاز فردی که بیشتر باشد، برنده است.

2-کودک را به نوشتن خاطرات تشویق کنید

می‌توانید به فرزندتان یک کلاه فکر بدهید و از این طریق او را تشویق کنید افکارش را بنویسد. به او مداد، پاک کن و خودکارهای رنگارنگ بدهید و بخواهید شروع کند. از او بخواهید روزانه برای 15 الی 30 دقیقه شروع به نوشتن جملات مثبت یا خاطرات خوبش کند. این تمرین به او کمک می‌کند احساساتش را بهتر بیان کند.

3-از کودک بخواهید داستان کوتاه بنویسد

یکی از روش‌های عالی برای بهبود مهارت‌های نوشتاری خلاقانه، نوشتن داستان کوتاه است. فرزندتان می‌تواند این داستان‌ها را از یک مجله که عکس‌هایی با شخصیت‌ها یا مکان‌های مختلف دارد بیرون بیاورد یا از خودش کلمات مختلفی را یادداشت کند و یک داستان بسازد.

مهم ترین مزایای نوشتن با مداد

4-جنبه مثبت فناوری را به کودک نشان دهید

به عنوان والدین باید به فرزندتان کمک کنید جنبه مثبت فناوری را هم بشناسد. به عنوان مثال اگر علاقه‌مند به نوشتن و بیان افکارش است، او را تشویق کنید یک وبلاگ راه‌اندازی کند و از این طریق افکارش را با دیگران به اشتراک بگذارد.

سخن پایانی

هر کلمه‌ای که کودک روی کاغذ می‌آورد، بزرگ باشد یا کوچک، پر رنگ باشد یا کمرنگ، احساست و شخصیت او را به تصویر می‌کشد. کودکتان را به نوشتن علاقه مند کنید. از سن پایین به او مداد و کاغذ بدهید تا عادت کند. همان طور که در این مقاله به مزایای نوشتن با مداد اشاره شد، مداد می‌تواند خلاقیت کودک را افزایش داده و مغزش را سالم نگه دارد.

مداد به راحتی با پاک کن پاک می‌شود، قیمت مقرون به صرفه‌ای دارد و باعث بهتر شدن دست خط کودکتان هم می‌شود. به نظر شما دیگر مزایای نوشتن با مداد شامل چه مواردی می‌شوند؟ دیدگاه هایتان را با ما به اشتراک بگذارید.

مفید بود؟
0
0
بدون دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.