logo
برچسب ها:
همه چیز درباره مطالعه و تست زنی روان شناسی و جامعه شناسی کنکور
9

همه چیز درباره مطالعه و تست زنی روان شناسی و جامعه شناسی کنکور

همه چیز درباره مطالعه و تست زنی روان شناسی و جامعه شناسی کنکور

همیشه مطالعه و تست زنی جامعه شناسی و روان شناسی و روش موفق شدن در آن با کلی سؤال و ابهام در ذهن دانش آموزان همراه بوده است. چه جوری این درسارو بخونم؟ از روی چی بخونم؟ چند ساعت بخونم؟ چه جوری تست بزنم؟ و کلی سؤال دیگه که سعی کردیم در قالب تعدادی سؤال به اون ها جواب بدیم. اگر سؤال دیگه ای هم دارید میتونید در انتهای همین مقاله از طریق کامنت (نظر) بپرسید.

 

https://media.chibekhoonam.net/2024/04/products-Desktop.webp

بخش اول: مطالعه روان شناسی و جامعه شناسی کنکور


  1. بعد از تدریس معلم برای کامل شدن آموزش، چه بکنم؟
    بعد از اینکه جامعه شناسی درس داده شد لازم و واجبه که همون روز مطالبو یک بار دیگه بخونید. چون جامعه شناسی بر خلاف اسمش کاملا مفهومیه؛ درسته جاهای حفظی کم نداره، ولی اونجاهاش اهمیت کمی دارن و تو کنکورم کمتر اومدن. وقتی می گیم مفهومی یعنی درسی است که هر لغت اون با لغت دیگه معنای متفاوتی داره و اکثرا دانش آموزان سر همین تفاوت معنی لغات گیج می شن.
    مثلا همیشه گفتن آرمان ها و ارزش ها. در صورتی که آرمان یه چیزه، ارزش یه چیز کلا متفاوت. پس تا اینجا قرار شد ریز به ریز درسو بخونید. برای درسای سخت تر می تونید از کتابای کمک درسی و فیلمای آموزشی استفاده کنید ، اما عصاره ی موفقیت این درس از دل خود کتاب درسی درمیاد.
    در مورد روانشناسی اما اوضاع فرق می کنه. اینجا دیگه اون حساسیت روی لغات وجود نداره، اما روانشناسی پر از نکته  است. انقد نکته داره و می شه از زوایای مختلف به یه جمله نگاه کرد که شاید هنوز از یه سری بخشاش نه تو کتابای کمک درسی و نه تو کنکورا سوال طرح نشده باشه.
    نمونش سال ۹۶ یک سوال در مورد لوب ها داده بود (البته الان لوب ها بیشتر بدانید شدن، برای مثال گفتیم) که بعد از کنکور دنبال این بودیم که ببینیم توی کتاب درسی بوده این سوال یا نه؟ الانم که این مطلبو می خونید احتمالا سال آخر هستید و کتاب روانشناسی مال پایه ی یازدهمه. پس دغدغه ی تکمیل کردن درس معلمو احتمالا ندارید و باید رو شیوه ی مطالعه تمرکز کنید که تو سوالای بعدی بهش می پردازیم.
  2. اگر درسنامه ی کاملی دارم، نیاز به مطالعه کتاب درسی هم هست؟ اگر بله، باید در کتاب درسی بیشتر به چه مطالبی دقت کنم؟
    بله نیاز به مطالعه کتاب درسی هست؛ تو هر دو درس. در ادامه دو مورد و توضیح می دیم.
    جامعه شناسی: جامعه شناسی سه کتاب بهم پیوسته ی خیلی چغر و دیرفهم داره. خصوصا اینکه از همون پایه ی دهم سختترین مفاهیمش با از خود بیگانگی، خود باختگی و مفاهیم فرهنگی نامانوس شروع می شه و به عنوان یه دانش آموزی که تازه وارد حال و هوای انسانی شدین، خاطره ی بدی براتون رقم می زنن (به صورت کلی می گیم و همیشه استثنا هایی هم هستن) توی جامعه شناسی حتما در کنار کتاب درسی و بازم تاکید می شه در کنار کتاب از یه درسنامه ی خوب و مفصل استفاده کنید که کپی متن کتاب درسی نباشه. از راهنماییهای معلما و بقیه هم استفاده کنید.
    روانشناسی: مطالعه روانشناسی بهتره از خود کتاب درسی انجام بشه. متن کتاب درسی تقریبا در همه جای کتاب روانه و توضیحاتو کامل و کافی داده است. البته بعضی جاها ابهام داره. مثلا هنوز توی تقسیم بندی مسائل بین پیچیده، ساده و مهم معلوم نیست ملاک کتاب توی مثالی که داده چی بوده.
    البته بعدش ملاکارو مختصر و مفید گفته، ولی تو مثال خودش رعایت نکرده . رو همین حساب توی درس روانشناسی مراجعه به منابعی غیر از خود کتاب درسی برای مطالعه و یادگیری (توضیحاتمون شامل رفع ابهام نیست؛ در اونصورت ایرادی نداره) توصیه نمی شود؛ مگر اینکه درسنامه تون همه ی نکات ریز و در قالب جدول ها، نمودار و امثالهم آورده باشه و به ذهنتون نظم بده.
  3. اگر معلمم همه نکات لازم را نمی گوید چه بکنم؟
    در مورد روان شناسی نگران نباشید. جایی برای ابهام چندان ندارید و می توانید از خود کتاب درسی یا یک سرچ ساده مطالبو بخوبی یاد بگیرید.
    ولی تو جامعه شناسی درست یاد نگرفتن مطالب می تونه به دردسر بیاندازدتون. مفاهیمی مثل هنجار، عقیده، ارزش و جامعه پذیری و … اگر درست یادگرفته نشوند، در ادامه مشکل سازند. برای این کار می تونید از فیلمای آموزشی و کتابای کمک درسی استفاده کنید. اگر فیلم خوب پیدا کنید نسبت به کتاب اولویت دارد.
  4. در میان کتاب های کمک آموزشی سراغ کدام مدل از درس نامه ها بروم؟ و با آن چگونه برخورد کنم؟
    برای جامعه شناسی سراغ کتابی برید که ترکیبی از درسنامه ی خوب و سوالات مناسب باشد. خوشبختانه سال های اخیر تعداد این جور کتابا زیاد تر شده و دستتون باز تره. درسنامه این کتاب ها رو  نگاه کنید. از اونجایی که سال آخر هستید مباحث دشوار تر را تشخیص می دهید. ببینید درسنامه  چطور به این مباحث پرداخته؟ مولف متن کتاب درسیو عینا آورده یا با یه ذره تغییر آورده؟ یا اینکه کلا مطالبو روان و مفصل توضیح داده و بخشای سختو راحت تر کرده؟
    در درس روان شناسی بررسی کنید ببینید کدام درسنامه نکات ریز را آورده است یا اینکه متن کتاب درسی رو تکه تکه کرده و با جدول و نمودار شمارا راهنمایی کرده است. در مورد روانشناسی این نکته رو در آخر متذکر بشم که زیاد در قید و بند درسنامه نباشید.
  5. دیدن فیلم آموزشی را برای فراگیری این درس ها توصیه می کنید؟ اگر بله، چگونه و کی از آن استفاده کنم؟
    در مورد جامعه شناسی بله حتما توصیه می کنم، به شرط اینکه فیلم آموزشی به خوبی مطالبو توضیح داده باشه. معلم مطالب کتابو براتون جوری توضیح بده که متوجه تفاوتا و مفاهیم بشید.
    در مورد روانشناسی به سفت و سختی جامعه شناسی فیلم دیدن توصیه نمی شود. البته بعضی فیلم ها نکات تستی در مورد حفظ کردن مفاهیم دارند که دیدن آن ها خالی از لطف نیست. اما در انتهای امر در درس روانشناسی همانگونه که در مورد درسنامه گفتیم در مورد دیدن فیلم هم  به خود سخت نگیرید.
  6. ترتیب مطالعه کتاب های جامعه شناسی م به چه صورت باشه؟ روانشناسی را چگونه مطالعه کنم؟
    جامعه شناسی باید به ترتیب مطالعه شود. سه کتاب در پیش رو دارید که فهمیدن درسای قبلی برای هر سه تای اون ها ضروریه. تا مفاهیم پایه و تاریخچه رو ندونید، نمی توانید مکاتب سال دوازدهم رو خوب متوجه شید و در نتیجه نمی توانید توی کنکور آنطور که باید و شاید به تستا جواب بدین.
    روانشناسی نیاز به مرور فراوان دارد. سه حالت می تونید این مرور رو انجام بدین:
    یک) هر دفعه متن کتاب درسی را بخوانید و مطالب را دوره کنید. روشی است که بعد از مدتی باعث عادت کردن شما به کتاب می شود و این مسئله نیز منجر به آن می شود که در توجه به جزئیات و ریزه کاری ها بازدهی لازم رو نداشته باشید. متاسفانه این روش توسط بیشتر بچه ها استفاده می شود.
    دو) خلاصه نویسی و یادداشت برداری کنید. وقتی یک درس را می خوانید حتما بخش های از آن در ذهن شما باقی می ماند. جاهای دیگه یا زود فراموش می شوند یا اصلا یاد گرفته نمی شوند. خلاصه نویسی و یادداشت برداشتن از بخش هایی که یاد گرفتید و بخش هایی که یاد نگرفتید روش مفید و مناسبی است.
    سه) با تست زدن مطالب را مرور کنید. این روش نیز روش مناسبی است، البته روش دوم بیشتر توصیه می شود. مرور با تست بهترین نوع مرور در آخر سال و اون زمانی است که تا کنکور وقت زیادی نمانده. در هر صورت از روش اول مرور کردن تو این درس پرهیز کنید.

محصولات مرتبط: کنکوریوم انسانی


 

 بخش دوم: تست زنی روان شناسی و جامعه شناسی کنکور


  1. اگر قرار است سؤال تشریحی حل کنم، تستا رو  هم می تونم جواب بدم یا نه؟
    این سوال را می توان منحصرا در مورد جامعه شناسی پاسخ داد. چرا که در روان شناسی تفاوت آن چنانی بین تست و تشریحی نیست.
    در خصوص جامعه شناسی اگر قصد دارید با تمرین کردن درس را یاد بگیرید، نه این این روش مناسب نیست چراکه تست ها عموما تحلیلی تر هستند. در مورد اینکه با حل تشریحی برای حل تست ها هم آماده می شوید یا بالعکس؟ بهترین پاسخ این است که حل کردن تست ها در درس جامعه شناسی، جور سوالات تشریحی شمارا نیز می کشد.
    در کنکور سراسری، خصوصا سال های اخیر جامعه شناسی درسی با سوال های چند قسمتی و طولانی شده است. تک و توک سوالی به چشمتون می خوره که یک قسمتی باشن یا دایره ی اطلاعاتش محدود به یک زیر مبحث باشه. بنابراین در درس جامعه شناسی توانایی حل کردن تست ها می تواند خیال شمارا تا حدود زیادی از پاسخ دادن به سوالات تشریحی هم راحت کند. اگر تست و تشریحی را در درس جامعه شناسی در رابطه عام و خاص بگذاریم، دایره ی عام سوالات تستی و دایره ی خاص سوالات تشریحی هستند.
  2. آیا تست زنی باید بلافاصله پس از مطالعه باشد یا با فاصله؟ اگر فاصله باید داشته باشد، چقدر؟
    در خصوص هیچ کدام از این دو درس توصیه نمی کنم که بلافاصله سراغ تست بروید. گاهی اوقات شما متنی را خوانده اید و برخی قسمت هارا یاد گرفته اید و برخی قسمت ها در حافظه ی کوتاه مدت شما است یا اینکه بعضی از بخش ها جزئیات فراوانی دارد و این تفاوت ها برای شما تازه است.
    این قضیه باعث می شود تعدادی از تست ها را به درستی پاسخ دهید بدون اینکه آن ها را خوب یاد گرفته باشید. لذا بین پاسخ دادن به تست ها و مطالعه بین یک تا دو ساعت فاصله بگذارید . نگذارید فاصله از حد دو سه ساعت بیشتر شود.
  3. در تست ها زمان را در نظر بگیرم یا نه؟
    همیشه زمان  را در نظر بگیرید و اصلا از زمان در تمرین تست ها غافل نشوید. دانستن زمان باعث می شه که خودتونو خوب بشناسید و بدونید برای هر درس چقدر وقت لازم دارید. درس روان شناسی و جامعه شناسی محموعه ۴۰ سوال از سوالات کنکور سراسری را تشکیل می دهند.
    درس روانش از نوع دروسی است که تست های صفر و یکی آن زیاد است. در کدام سبک تصمیم گیری فلان فرد کار امروز را به فردا می اندازد؟ در کدام دوره ی کودکی گرایش بچه ها به بازی های موازی است؟ یا جواب را می دانید یا نمی دانید و رد می شوید. پس در درس روانشناسی با مشکل وقت درگیر نمی شوید.
    اما این نکته را در نظر داشته باشید که روان شناسی آخرین درس دفترچه است. اگر در درس های قبلی خوب زمان را مدیریت نکرده باشید، احتمال به مشکل خوردن شما زیاد است. سعی کنید 20 سوال را نهایتا بین ۱۰ تا ۱۲ دقیقه پاسخ دهید و این امر با توجه به سوالات کنکور در سال های گذشته کاملا ممکن بوده حتی می توانیم بگوییم کار سختی نبوده  است. وقت اضافه تان را خرج  درس دیگری کنید.
    در جامعه شناسی داستان متفاوت است. همانطور که گفتیم اکثر سوالات طولانی و چند قسمتی هستند و بعضی از سوالات به فکر کردن نیاز دارند که وقت گیر است. شاید اگر یک دهه قبل می بود درس جامعه شناسی نیز مانند تاریخ و جغرافی و روانشناسی وقت زیادی نمی گرفت، اما در سال های اخیر این درس آن چنان متحول شده که باید سعی کنید وقتتان را در پاسخگویی به سوالات آن نکُشید و در نظر داشته باشید که فلسفه و منطق و روان شناسی را پیش رو دارید. پس حتما در پاسخگویی به سوالات این دو درس فاکتور زمان را در نظر بگیرید.
  4. آیا با زدن هر تست به پاسخنامه مراجعه کنم یا بعد از حل تعدادی تست؟
    به هیچ وجه توصیه نمی شود، بلا فاصله بعد از پاسخ به یک تست سراغ پاسخنامه بروید. این کار باعث می شه شما تمرکز خودتون رو از دست بدین و رشته افکارتون گسسته شود. این شیوه به خاطر اینکه مستلزم دیدن همزمان پاسخنامه و سوال هست باعث می شه پاسخ تستتون رو هم به خوبی یاد نگیرید و چند کار همزمان ناقص انجام دهید. بگذارید آخر سر سوال و پاسخ های خود را چک  کنید و مباحثی که بلد نیستید را از روی کتاب و درسنامه بخوانید.
  5. برخوردم با تستی (یا تست هایی) که نتوانستم حل کنم یا نادرست پاسخ دادم چه باشد؟ اگر به تست های زیادی نمی توانم جواب بدم چه کنم؟
    اینکه تست هارو نمی تونید جواب بدین یا حل کنید برای اینه که یا بلد نیستید یا شک دارید. بلد نبودن به خاطر نخواندن است و چاره ی آن این است که درس را بخوانید. شک داشتن به خاطر سطحی خواندن است و ترمیم سطحی خواندن از دوباره خواندن درس سخت تر است.
    لازم نیست درس را کامل بخوانید اما مباحثی که در پاسخگویی به آن ها مشکل داشتید رو حتما مطالعه کنید. غلط پاسخ دادن در جامعه شناسی می تواند ناشی از گیج شدن شما هم باشد و به اصطلاح در تله های تستی بیافتید. مثلا یک سوال چند بخشی از انواع مکاتب به شما می دهند و به علت زیاد بودن موارد دچار مشکلاتی می شوید.
  6. تست های کنکور، تألیفی، آزمون های آزمایشی را به ترتیب خاصی بزنم یا از روند کتابم پیروی کنم؟
    در مورد این سوال با توجه به هر درس پاسخ می دهیم:
    روان شناسی: با تغییر نظام آموزشی کتاب روانشناسی دچار انقلاب بزرگی شد و فصل های زیادی به آن اضافه شد و مطالب عمدتا دچار تغییر شدند. یک سال بعد در سال ۹۷ کتاب دوباره تغییرات بزرگی به خود دید و خیلی بخش های مهم و اصلی آن به «بیشتر بدانید» تبدیل شدند که ارزش کنکوری خود را از دست دادند.
    روی همین حساب تعداد تست های شناسنامه دار قابل استفاده یا خیلی کم شد یا آن هاییم که باقی موندن با تغییرات خیلی زیاد مواجه شدن. برای همین وضعیت یکم خاصه. با برگزاری کنکور سال ۹۸ که در بردارنده ی اولین کتاب نظام جدید بود متوجه شدیم که تغییر رویه ی چندانی در طرح تست ها وجود نداشته.
    (البته آن کتاب باز هم تغییر کرده و نمی دانیم امسال منتظر چه باشیم ولی ۸۰ درصد همان رویه ی سابق را در پیش خواهیم داشت) با توجه به این تفاسیر طول و دراز دست شما در انتخاب تست های شناسنامه دار یا تالیفی بسته  است. پیشنهاد می شود یک کتاب کمک درسی خوب را انتخاب کنید و سوالات آن کتاب را بررسی کنید. سوالات دو حالت می تونن داشته باشند که بگوییم مناسب هستند.
    یک) شبیه کنکور سراسری باشند. مولف باید سوالاتی را انتخاب کرده یا طرح کرده باشد که مشابه سوالات کنکور سراسری باشد. سوالاتی که غالباً تک کلمه ای هستند یا از یک مسئله خاص سوال می پرسند. به خاطر اینکه اینگونه سوالات بسیار کوتاه هستند، لذا از نظر تعداد و کمیت باید عدد زیادی از این سوالات در کتاب کمک درسی وجود داشته باشند.
    دو) دومین حالت آن است که سوالات کتاب جنبه تمرینی داشته باشد، یعنی مانند سوالات جامعه شناسی طولانی و چند قسمتی باشد. البته در کنار این قضیه دقت کنید که سوالات فضایی و نامعقول در میان سوالات کتاب وجود نداشته باشد .
    جامعه شناسی نیز مانند روانشناسی تغییرات مهمی داشت، اما این تغییرات از نوع اضافه کردن بود نه از نوع حذف کردن. به همین خاطر سوالات کنکورهای سراسری سال های دور نیز بعضا قابل استفاده بودند، چرا که مباحث همان مباحث بودند و فقط توضیحاتی به آنها اضافه شده بود.
    پس در خرید کتابهای جامعه شناسی دقت کنید که از بخش های جدیدتر که در سال های گذشته نبوده است، سوالات تالیفی و مشابه کنکور یعنی چند قسمتی و طولانی وجود داشته باشد و می توانید با مشورت معلم خود این بخش ها را شناسایی کنید.
  7. آیا لازم است از چند منبع تست زنی کنم؟ اگر بله، کی سراغ منابع دوم و سوم بروم؟
    بستگی به این دارد که کتاب شما چند عدد تست در داخل خود جای داده باشد. اگر تعداد تست ها زیاد باشد با فرض اینکه کیفیت ها یکی است لازم نیست سراغ چند کتاب بروید. در ادامه دو نکته در خصوص روانشناسی و جامعه شناسی بیان می کنیم.
    نکته یک: این که در کتاب های روانشناسی تمرکز شما بر روی تست ها و پاسخ نامه باشد. ممکن است کتابی درسنامه ی ضعیفی داشته باشد، اما از نظر تست و پاسخنامه نسبت به کتابی که درسنامه قوی دارد، برتری داشته باشد. در این حالت اولویت خود را به کتابی بدهید که سوالات و پاسخنامه بهتری دارد.
    نکته دو: در مورد جامعه شناسی توجه کنید که شما نیازمند کتابی هستید که هم از نظر درسنامه و هم از نظر تست قوی باشد، چراکه همانگونه که قبلا هم گفتیم کتاب های جامعه شناسی سخت و مفهومی هستند. نتیجه این که قطعاً درسنامه در یاد گرفتن و موفقیت در این دروس تاثیر زیادی دارد.سخن آخر اینکه هر چه بیشتر تست بزنید موفق تر خواهید بود.
  8. چه کارهایی بکنم تا آموزش و مهارتی که برای هر بخش این درس به دست آورده ام را فراموش نکنم؟خلاصه نویسی بکنم؟ چطوری؟
    برای درس روانشناسی حتماً از خلاصه نویسی، نمودار، جدول و فیلم استفاده کنید. به روش هایی که در سوالات قبل گفتیم درس را مرور کنید و از کتاب فاصله نگیرید. روانشناسی درسی بسیار فرار و فراموش شدنی است . در خصوص جامعه شناسی نیز علاوه بر موارد قبل دوباره تاکید می کنیم که نگذارید هیچ نقطه ابهامی برای شما باقی بماند، چراکه مفاهیم درس جامعه شناسی به صورت زنجیر است و اگر مطالب پایه را خوب یاد نگرفته باشید دردسر شما در سال آخر زیاد خواهد بود.
    یک نکته که در مورد جامعه شناسی قابل ذکر است و به احتمال زیاد تا ۵ درصد روی درصد کنکور شما تاثیر مستقیم دارد، این است که کتاب جامعه شناسی اجازه طرح سوال از «بیشتر بدانید» ها را صادر کرده است. اخیراً نیز طراحان در کنکور سراسری یک یا دو سوال را از قسمتهای بیشتر بدانید یا «بخوانیم و بدانیم» طرح می کنند. این نکته می تواند به شما در یک سوال بیشتر زدن  کمک کند.

 

سایر اطلاعات ضروری درباره مطالعه و تست زنی روان شناسی و جامعه شناسی کنکور


  1. از آنجایی روانشناسی یک کتاب است و در سال دوازدهم درس روانشناسی نداریم، چطور زمان و مطالعه این درس را کنترل کنم؟
    کنترل یادگیری و مطالعه درس هایی که در سال دوازدهم آنها را نداریم، از معضلات و سختی های اکثر دانش آموزان است؛ چرا که تداخل و برنامه پر مدرسه ها آنها را دچار دردسر می کند. بهترین زمان برای شروع مطالعه درس روانشناسی تابستان است . اگر در تابستان روانشناسی را به خوبی مطالعه کنید،
    در طول سال تحصیلی لازم نیست که ساعتها بنشینید و نکات ریز درس را استخراج کنید، چرا که در تابستان این کار را کرده اید و الان مشکلات آن برطرف شده است و حال می توانید با استفاده از تکنیک های مرور کردن درس را برای خود جا بیندازید. اما اگر در تابستان غفلت کرده اید، به هیچ وجه این درس را کنار نگذارید، چرا که از آن جمله درس هایی است که اگر در آن ضعیف عمل کنید، قطعا از رقبای خود به شدت عقب می افتید.
    می توانید از برنامه های آموزشی آزمون های آزمایشی برای مدیریت زمان و مطالعه این درس استفاده کنید و با این روش هم ذهن خود را از پریشانی حفظ کنید و هم اینکه خیالتان راحت باشد که تعداد زیادی از دانش آموزان از همین برنامه ها پیروی می کنند.
  2. پیش نیازهای لازم برای یادگیری جامعه شناسی از سال های گذشته چه مطالبی هستند؟ یاد نگرفتن چه مطالبی به بقیه موضوعات ضربه می زند؟
    تمامی موضوعات کتاب های جامعه شناسی دهم و یازدهم برای کتاب جامعه شناسی سال دوازدهم الزامی است. کتاب های جامعه شناسی سه کتاب جداگانه نیستند، بلکه آنها را با این چشم نگاه کنید که یک کتاب هستند که به سه بخش تقسیم شده است. همان سختی که در سال دهم در کتاب به چشم می خورد، در سال دوازدهم نیز وجود دارد.
    آن مباحثی از سال های پایه که بسیار مهم است، شامل تمامی مفاهیم جامعه شناختی می شوند و نمی توان روی نکته ای دست گذاشت و گفت که خواندن این نکته ضروری است، ولی درس دوم سال دهم با عنوان پدیده های اجتماعی سنگ بنای یادگیری ادامه جامعه شناسی در طول این سه سال است، چرا که مفاهیمی که در این درس توضیح داده شده اند مواد خام و اصلی یادگیری سایر درس ها هستند.
    همچنین درس ششم از پایه دهم و نیز آن بخش از دروس پایه یازدهم که در خصوص تاریخچه شکل گیری جامعه جهانی هستند، بسیار پر اهمیت است. در سال دوازدهم نیز تمرکز اصلی کتاب روی مکاتب است. حتماً و حتماً مقدمه درس ها را مطالعه کنید، چرا که تعداد زیادی سوال در ادوار کنکور سراسری از مقدمه درسها طراحی شده است.
  3. چه توصیه های دیگری برای موفقیت در این درس دارید؟
    به علت کلیشه ای بودن جملات و مباحث جامعه شناسی و شنیدن مکرر آنها در طول این سال ها از اخبار و زبان متفکران و متکلمان، اهمیت این جملات در چشم دانش آموزان کم شده است. دوستان حتماً و حتماً درس جامعه شناسی را بگونه ای مطالعه کنید که معنای تک تک کلمات را بدانید و هیچ وقت فرض نکنید که اگر دو کلمه پشت سر هم آمدند، مانند عقاید و ارزش ها از باب ترادف پشت سر یکدیگر ذکر شده اند.
    به هیچ وجه اینگونه نیست. عقاید بستر شکل گیری ارزش ها هستند، پس این دو واژه متفاوت اند و نیز تلاش کنید نظام ذهنی خود را به علم جامعه شناسی نزدیک کنید؛ مثلاً تصور شما از واژه نهاد با تصور سایر افراد باید متفاوت باشد!
    سعی کنید از نکات درس روان شناسی در زندگی روزمره خود استفاده کنید. مثلا من همیشه به خود می گویم ای کاش درس «تفکر ۱ حافظه» در دوران ما نیز وجود می داشت تا از نکات آن برای درس خواندن استفاده می کردم. هر چند شاید این نکته به کلیت مقاله نامربوط باشد ولی حیف بود که ارزش این کتاب را به شما یاداوری نکنم. در نهایت استرس خود را کنترل کنید، زمانتان را مدیریت کنید و آینده ای روشن برای خود ترسیم  نمایید و  در راهش تلاش کنید.
6 دیدگاه
  • زینب پاسخ دهيد 27 / 01 / 1403

    ممنون از راهنماییتون بسیار کمک کننده بود
    فقط یک سوال از بخش برای مطالعه کتاب روانشناسی هم در کنکور تا بحال سوال آمده؟

  • fateme پاسخ دهيد 5 / 12 / 1401

    تو کنکور از قسمتای بخوانیم و بدانیم جامعه شناسی هم سوال طرح میشه؟

  • ژینا پاسخ دهيد 26 / 07 / 1401

    سلام
    تست های جامع شناسی باهم ترکیب میشن؟ یعنی مطالب جامع شناسی 3 را در صورتی می توان مفهومی بخونم که کل مطالب جامع شناسی ۱و۲ را بلد باشم؟

  • سعید پاسخ دهيد 16 / 03 / 1399

    مطالبتون فوق العاده مفید و ارزشمند بود،بسیار متشکرم:)

    • مشاور آموزشی (مدير) در پاسخ به سعید پاسخ دهيد 16 / 03 / 1399

      سلام ممنون

      • ژینا در پاسخ به مشاور آموزشی پاسخ دهيد 26 / 07 / 1401

        سلام
        تست های جامع شناسی باهم ترکیب میشن؟ یعنی مطالب جامع شناسی 3 را در صورتی می توان مفهومی بخونم که کل مطالب جامع شناسی ۱و۲ را بلد باشم؟