logo
برچسب ها:
معرفی برترین رمان های کشور آلمان
0

معرفی برترین رمان های کشور آلمان

آیا تاکنون برای پیدا کردن رمان های برتر کشور آلمان در فضای مجازی جستجویی انجام داده اید؟

اگر جواب شما مثبت باشد، حتما با تعداد بسیار زیادی از لیست های رمان های برتر ادبیات کشور آلمان مواجه شده اید که موجب گیج شدن شما شده است. بسیاری از لیست های موجود مطالب خود را تنها بر اساس یک منبع ادبی تهیه کرده اند و یا مطالبی شبیه به هم دیگر دارند. در این سری مقاله ها سعی شده است تا با مقایسه چندین منبع ادبی معتبر، تعدادی از مشهورترین و برترین رمان های کشور آلمان را به شما معرفی کنیم.

کوه جادو اثر توماس مان

«کوه جادو» نام رمانی شاهکار از توماس مان است که در سال 1924 برای اولین بار منتشر شد. توماس مان و آثارش، تحت تاثیر مستقیم فلسفه ی افراد بزرگی مانند «آرتور شوپنهاور»، «فردریش نیچه» و «گوته» قرار داشت. او در سال 1929 به دلیل نوشتن دو رمان بزرگ خود «بودنبروک ها» و «کوه جادو» و تعداد زیادی داستان کوتاه، موفق به دریافت جایزه ی نوبل ادبیات شد.

https://media.chibekhoonam.net/2024/04/products-Desktop.webp

رمان کوه جادو حول شخصیتی به نام "هانس کاستورپ"، جوانی 20 و خرده ای ساله که پدر و مادرش را از دست داده، نوشته شده است. او برای کاری در آلمان استخدام می شود اما تصمیم می گیرد قبل از شروع به کار، به پسرخاله اش که در آسایشگاهی بستری است سری بزند.

این سفر سه هفته ای او به آسایشگاه، به دلیل تشخیص بیمار بودن خودش (که هیچ وقت معلوم نمی شود که آیا واقعا بیمار است یا نه)، 7 سال به درازا می کشد. تنها شروع وحشتناک جنگ جهانی، موجب باز شدن چشم کاستورپ و مواجهه اش با دنیای بیرون از آسایشگاه می شود.

رمان های «دکتر فاستوس» و «مرگ در ونیز» نوشته ی توماس مان نیز در بسیاری از لیست های رمان های برتر کشور آلمان و جهان به چشم می خورد.

طبل حلبی اثر گونتر گراس

«طبل حلبی» نام مشهورترین اثر گونتر گراس است که در سال 1959 منتشر شده است. "اُسکار ماتزرات" پسری محبوس در یک آسایشگاه روانی است که تحت نظارت پرستاری به نام "بورنو"، تصمیم به بازگویی زندگی خود با خانواده اش می گیرد. اُسکار از این می گوید که در ابتدای به دنیا آمدنش با فهم و درک یک انسان بالغ به دنیا آمده است و بعد از مدتی تصمیم گرفته است بزرگ نشود.

او همچنین استعدادی عجیب دارد؛ جیغی که می تواند شیشه ها را بشکند و به عنوان سلاح از آن استفاده شود. اسکار در حین نقل زندگی پرفراز و نشیب خود، از عملی به عنوان نمادی برای اعتراض به خانواده و اطرافیان خود می گوید؛ به صدا در آوردن طبل حلبی اش. این عمل اسکار به نوعی فرار از دست زندگی، خانواده و جامعه اش است.

گونتر گراس در سال 1999 موفق به دریافت جایزه ی نوبل ادبیات شد. رمان طبل حلبی اولین عنوان سه گانه ی مشهور گونتر گراس است که دو رمان دیگر او نیز یعنی «سال های سگی» و «موش و گربه»، در بسیاری از لیست های برترین رمان های آلمانی قرار دارند.


بیشتر بخوانید: کتاب معجزه شکرگزاری


در غرب خبری نیست اثر اریش ماریا رمارک

رمان «در غرب خبری نیست» نوشته ی اریش ماریا رمارک برای اولین بار در سال 1928 در یک روزنامه آلمانی زبان منتشر شد. همچنین در سال 1929، این داستان در قالب کتاب به بازار عرضه شد. این رمان با وجود توقیف توسط حکومت نازی ها، تنها در 18 ماه اول انتشارش به فروش بیش از 2.5 میلیون نسخه در 22 زبان مختلف دنیا رسید.

در سال 1930 فیلمی سینمایی از این رمان، با نامی مشابه، ساخته شد که جایزه ی اُسکار را نیز برد. رمان «در غرب خبری نیست» روایتی است از سربازان جوانی که در خط مقدم آلمانی ها و در مقابل فرانسوی ها گرفتار شده اند. روایتی است از ترس ، مرگ، درد و رنج، فضیلت ها و رذیلت های اخلاقی.

"پُل" شخصیت اصلی این رمان، سرباز جوانی ست که بر اثر تبلیغات مدرسه و معلمش، همراه با هم کلاسی هایش به جبهه می رود. خود "کانتورک" که دائم از دفاع از میهن و… سخن می گوید، زمانی که به جبهه اعزام می شود، هر کاری می کند تا از جهنم جنگ فرار کند و به سوراخ موشی پناه ببرد.

ماریا رمارک در این رمان، با نگاهی خشک و واقع بینانه به کوچک ترین لحظات وحشت و بیدادگری، پلیدی و فرومایگی، وحشی گری و نیز ترس و بزرگ منشی، سرگذشت گروهی از سربازان جوان و سرگردان آلمانی را می نویسد که در پیچ و خم گرداب آخرین روزهای جنگ جهانی اول جنگیدند و رنج کشیدند. خود نویسنده در جهنم جنگ جهانی دوم جنگیده است. او با گوشت و پوست و استخوان تمامی مسائلی را که در این رمان راوی آنان است، دیده و تجربه کرده است.

سیدارتا (سیذارتا) اثر هرمان هسه

کتاب «سیدارتا» رمانی کوتاه، خاص و کلاسیک از هرمان هسه است که در سال 1922 منتشر شد. این رمان در واقع یک سفر معنوی و فلسفی برای خودشناسی است. هرمان هسه در واقع با نوشتن این رمان، فلسفه و روان شناسی غربی را با معنویت و فلسفه ی شرقی (بودایی) پیوند داده است.

کلمه ی سیدارتا (سیذارتا) ترکیبی از دو کلمه ی سانسکریت است و به معنای فردی (مذکر) است که به معنای وجودی رسیده. "سیدارتا"، شخصیت اصلی رمان، فردی است که در دوران بودا برای رسیدن به معنای زندگی و خرد ناب، خانواده خود را ترک می کند و راه مرتاضی در پیش می گیرد.

سیدارتا در مسیر خود به رودخانه ای برمی خورد و صدایی منحصر به فرد آغازگر راه اصلی او می شود. این رمان در واقع نوشته ای بی نظیر است از تحلیل فلسفه ی شرق برای رسیدن به صلح، هماهنگی و آرامش درونی.

هرمان هسه نیز در سال 1946 موفق به دریافت جایزه ی نوبل ادبیات شده است. همچنین دو رمان دیگر او، یعنی «گرگ بیابان» و «دمیان»، در میان بسیاری از لیست های رمان های برتر کشور آلمان قرار دارند.

رنج های ورتر جوان اثر یوهان ولفگانگ فون گوته

کتاب «رنج های ورتر جوان» نوشته ی گوته رمانی است تقریبا به سبک خود زندگینامه که در سال 1774 منتشر شده است. این رمان یکی از بهترین نمونه های مکتب ادبی رمانتیسم است که بر آثار پس از خود، تاثیر زیادی داشته است. این رمان یکی از بزرگ ترین آثار گوته است که موجب شهرت بسیار زیاد او شد.

رمان رنج های ورتر جوان بر محوریت نامه های "ورتر" جوان، هنرمندی بسیار احساسی و حساس، به دوست خود، "ویلهلم"، پیش می رود. داستان کلی کتاب واکنش بسیار شدید ورتر است به شکست در عشقی یک طرفه و بسیار جانگداز و عاشقانه.

این عشق یک طرفه ی ورتر نسبت به دختری به نام "شارلوت" است که همسر دوست اوست. در لا به لای نامه ها، ما علاوه بر زندگی تراژیک ورتر، از کاوش در مسائلی عمیق مانند مرگ، معنای زندگی، سعادت و عشق حقیقی می خوانیم.

آبروی از دست رفته ی کاترینا بلوم اثر هاینریش بُل

کتاب «آبروی از دست رفته ی کاترینا بلوم» نوشته ی هاینریش بل، یکی از بهترین و پیشروترین آثار ادبی بعد از جنگ جهانی دوم است در سال 1974 منتشر شد. این کتاب عنوان فرعی دیگری به نام «خشونت چگونه پا می گیرد و به کجا می انجامد» نیز دارد. داستان از نقطه ای شروع می شود که خدمتکاری زیبا و ساده به نام "کاترینا بلوم"، در یک مهمانی،­ شبی را با فردی به نام "لودوینگ گوتن" سر می کند.

صبح روز بعد پلیس برای دستگیری گوتن سر می رسد. اما گوتن ناپدید شده و کاترینا بلوم را تنها می یابند؛ در نتیجه او را بازداشت می کنند. زمانی همه چیز شدت می گیرد که روزنامه ای عامه پسند، شروع به تخریب چهره ی کاترینا بلوم می کند و او را مجرم و هرزه می پندارد.

این خود شروعی می شود برای سقوط روانی و اخلاقی کاترینا بلوم برای تبدیل شدن به قاتلی سنگ دل و بی رحم. هانریش بُل را یکی از بزرگترین نویسندگان آلمانی بعد از جنگ جهانی دوم می­دانند. او همچنین موفق به دریافت جایزه ی گئورگ بوشنر و جایزه ی نوبل ادبیات در سال 1972 شده است.

کشف سوسیس کاری اثر اووه تیم

«کشف سوسیس کاری» رمانی خاص و منحصر به فرد از نویسنده ی خوش ذوق و معاصر آلمانی، اووه تیم است. این رمان در عین حال که برای اولین بار در سال 1993 منتشر شده است به شرح داستانی بسیار متفاوت از وقایع بعد از جنگ جهانی دوم می پردازد. ما در این کتاب با ماجراجویی های خبرنگاری ناشناس طرف هستیم که برای پیدا کردن دستور عمل پختن سوسیس کاری که در بچگی خورده است، همه جا را زیر و رو می کند!

خبرنگار این سوسیس را از زنی دستفروش به نام خانم "بروکر" خریداری کرده بود و بر این باور است که تنها او دستور عمل اصلی را دارد. در نهایت خبرنگار خانم بروکر را در خانه ی سالمندان پیدا می کند. ادامه ی داستان در خلال بحث های جذاب این دو و خاطرات آلمان قحطی زده ی بعد از جنگ جهانی دوم پیش می رود.

بدون دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.