logo
برچسب ها:
میزان و نحوه اعمال سوابق تحصیلی در کنکور سراسری سال 1400
0

میزان و نحوه اعمال سوابق تحصیلی در کنکور سراسری سال 1400

یکی از مواردی که مورد توجه داوطلبان کنکور ۱۴۰۰ قرار گرفته میزان تاثیر معدل در کنکور است که به امتحانات نهایی اختصاص دارد. آن دسته از ديپلمه‌ های رياضی، تجربی، انسانی و علوم و معارف اسلامی كه ديپلم خود را سال 84 به بعد و مدرک پیش دانشگاهی خود را سال 91 به بعد دریافت کرده اند، مشمول اعمال سوابق تحصيلی به ميزان حداكثر 30 درصد به نسبت سوابق تحصیلی موجود داوطلب می شوند و به صورت تأثير مثبت در نمره‌ كل نهایی آنان لحاظ ­می ‌شود. در ادامه مقاله توضیحات بیشتر مربوط به این مسئله را مشاهده می کنید.

 

مشمولان تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور 1400

داوطلبان شرکت کننده در کنکور ۱۴۰۰ شامل دو دسته می شوند:

https://media.chibekhoonam.net/2024/04/products-Desktop.webp
  1. دسته اول داوطلبان نظام قدیم هستند، یعنی افرادی که قبل از سال تحصیلی 97 – 98 فارغ التحصیل شده اند. از بین این داوطلبان صرفا افرادی که دیپلم خود را از سال 84 به بعد گرفته اند، مشمول تاثیر 25 درصدی سوابق تحصیلی دیپلم شده و افرادی که پیش دانشگاهی خود را از سال 91 به بعد گرفته اند، مشمول تاثیر 5 درصدی سوابق تحصیلی پیش دانشگاهی (چهارم دبیرستان) می شوند.
  2. دسته دوم داوطلبان نظام جدید هستند که اولین سری از فارغ التحصیلان آن در ثبت نام کنکور 98 شرکت کردند. از آنجایی که برای این دسته از داوطلبان امتحانات نهایی پایه یازدهم برگزار نشد، لذا تاثیر 30 درصدی سوابق تحصیلی صرفا شامل نمرات امتحان نهایی پایه دوازدهم خواهد شد.

نکته مهم 1: تاثیر کامل سوابق تحصیلی (مانند حالات ذکر شده در بالا) تنها برای داوطلبانی خواهد بود که در رشته تحصیلی خود در دبیرستان کنکور می دهند. در صورت تغییر رشته، تاثیر سوابق تحصیلی کمتر شده و برای دیپلمه های فنی و کاردانش تاثیر صفر درصدی سوابق تحصیلی داریم.

نکته مهم 2: طبق شرایط ثبت نام کنکور ۱۴۰۰، کلیه داوطلبان سهمیه مناطق، سهمیه ایثارگران 25 درصدی و سهمیه ایثارگران 5 درصدی مطابق فرمول فوق مشمول سوابق تحصیلی خواهند بود.

 

میزان اعمال سوابق تحصیلی در کنکور سراسری 1400

ظرفیتی که برای پذیرش دانشجویان بر اساس سوابق تحصیلی در نظر گرفته شده است، معادل 85 درصد می باشد. میزان تاثیر معدل برای این دسته از افراد 100 درصد است. اما افرادی که از سال 1384 به بعد دیپلم خود را در رشته های ریاضی، علوم تجربی، علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی گرفته و امتحانات یک یا چند درس آن ها به صورت نهایی برگزار شده است، معدل کتبی آن ها در کنکور سراسری موثر خواهد بود. در سال 94 بر اساس طرحی که تصویب شد معدل داوطلبان تاثیر قطعی در رتبه آن ها داشت. یعنی هم تاثیر مثبت و هم تاثیر منفی می توانست داشته باشد، اما خوشبختانه از سال 95 تاکنون، باز هم این تاثیر منفی لغو شده است و تنها معدل بالا در رتبه داوطلبان تاثیر مثبت دارد.

در ادامه به بررسی حالات مختلف اعمال سوابق تحصیلی برای مشمولان میپردازیم.

 

مشمولان تاثیر مثبت 5 درصد سوابق تحصیلی در کنکور سراسری 1400

چنانچه داوطلبان مدرک پیش دانشگاهی خود را در هر یک از رشته های ریاضی، انسانی، تجربی و معارف اسلامی از سال 1390 – 1391 به بعد دریافت نموده باشند، در صورتی که یک یا چند درس از دروس پیش دانشگاهی خود را به صورت نهایی (کشوری) گذرانده باشند، مشمول اعمال 5  درصدی سوابق تحصیلی در کنکور سراسری می شوند. به عبارت دیگر سوابق تحصیلی پیش دانشگاهی این داوطلبان به میزان 5 درصد به صورت مثبت بر رتبه فرد اثر گذار خواهد بود.

 

مشمولان تاثیر مثبت 25 درصد سوابق تحصیلی در کنکور سراسری 1400​

داوطلبانی که دیپلم نظام قدیم خود را در رشته های ریاضی، انسانی، تجربی و علوم معارف اسلامی از سال 1384 تا 1397اخذ نموده و یک یا چند درس آن ها به صورت نهایی (کشوری) برگزار شده باشد، مشمول اعمال 25 درصدی سوابق تحصیلی در کنکور سراسری خود می شوند، یعنی سوابق تحصیلی این افراد به میزان 25 درصد و به صورت مثبت بر رتبه داوطلب تاثیرگذار بوده است.

 

مشمولان تاثیر مثبت 30 درصد سوابق تحصیلی در کنکور سراسری 1400​

اگر داوطلبی یک یا چند درس خود را هم در مقطع دیپلم و هم در مقطع پیش دانشگاهی به صورت نهایی گذرانده باشد و در واقع شرایط هر دو گروه فوق را داشته باشد، مشمول تاثیر حداکثر 30  درصدی است که این تاثیر به صورت مثبت بر رتبه وی موثر خواهد بود. همچنین آن دسته از داوطلبانی که دیپلم هر یک از رشته های ریاضی، انسانی، تجربی و علوم معارف اسلامی خود را در نظام آموزشی جدید دریافت نموده و دروس پایه دوازدهم آن ها به صورت نهایی، سراسری و کشوری برگزار شده باشد، سوابق تحصیلی دیپلم و پیش دانشگاهی آن ها به میزان 30 درصد مثبت بر نمره کل نهایی تاثیر خواهد داشت.

 

تاثیر معدل برای دیپلمه های غیر مرتبط در کنکور سراسری 1400​

گروهی از داوطلبان هستند که قصد شرکت در آزمون سراسری رشته ای غیر از رشته مرتبط با مدرک دیپلم خود را دارند. به عنوان مثال با داشتن دیپلم رشته تجربی در کنکور انسانی 1400 شرکت می کنند. تاثیر معدل برای این افراد، تنها بر روی دروس مشترک بین دو رشته که شامل دروس عمومی می شود، خواهد بود.

 

تاثیر معدل برای دیپلمه های فنی حرفه ای در کنکور سراسری 1400​

داوطلبانی که با مدرک فنی حرفه ای خود قصد شرکت در آزمون سراسری را دارند باید بدانند که تاثیر معدل، چه به صورت مثبت و چه به صورت منفی، بر روی تراز و رتبه آن ها اعمال نمی شود.

 

نحوه اعمال سوابق تحصیلی در کنکور سراسری 1400

در مورد چگونگی اعمال سوابق تحصیلی باید گفت که، آن چه در کارنامه برای شما نمایان می شود، نتیجه کلی تاثیر معدل بر تراز و رتبه شماست. چرا که شیوه اصلی محاسبه معدل موثر، با توجه به نمرات دروسی است که نمره نهایی یا کتبی آن ها مورد نظر باشد. می خواهیم این جمله را با یک مثال، به صورت واضح تر بیان کنیم. فرض کنید تراز یکی از دروس داوطلبی، در آزمون سراسری 6000 و تراز همین درس در امتحانات نهایی وی، معادل 7000 باشد. برای این که از تاثیر معدل بر رتبه و تراز او، مطمئن شویم باید مطابق فرمول زیر عمل کنیم:

 

6300 = (7000 × 0/30) + (6000 × 0/70)

 

حاصل فرمول بالا، از ترازی که داوطلب در کنکور سراسری این درس به دست آورده است، بیشتر می باشد. بنابراین معدل این درس بر تراز وی، تاثیرگذار خواهد بود. این فرمول بر روی تمامی دروس مربوطه، اعمال شده و نتیجه نهایی، آن چیزی است که در کارنامه اولیه کنکور سراسری مشاهده می کنید. فرمول فوق، برای داوطلبانی که تاثیر معدل آن ها به دو صورت 5  و 25 درصدی می باشد، مطابق زیر است:

 

نتیجه = (تراز در امتحان نهایی سوم دبیرستان × 0/25) + (تراز در امتحان نهایی پیش دانشگاهی × 0/05) + (تراز در آزمون سراسری × 0/70)

 

لازم به ذکر است که اگر «نتیجه» از تراز داوطلب در آزمون سراسری کمتر باشد، معدل وی بی تاثیر خواهد بود. در واقع زمانی معدل شما، تاثیر داده می شود که بتواند تراز شما را بهبود بخشد. چنانچه باعث کاهش آن شود، تاثیرش اعمال نخواهد شد.

بدون دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.