logo
نکات مهم برای خرید دفتر مشق مناسب
0

نکات مهم برای خرید دفتر مشق مناسب

شور و شوق دانش‌آموزان برای سال تحصیلی جدید تنها با شروع ماه مهر آغاز نمی‌گردد، بلکه این اشتیاق از زمانی آغاز می‌شود که دانش‌آموزان خود را برای رفتن به مدرسه آماده می‌کنند. خرید لوازم تحریر مانند دفتر مشق مناسب، کیف، کفش و لباس فرم ذوق و اشتیاق کودکان برای رفتن به مدرسه و شروع سفر جدیدشان در مسیر یادگیری را چند برابر می‌کند.

این شور و اشتیاق خصوصا برای دانش‌آموزان پایۀ اول که در ابتدای مسیر یادگیری قدم گذاشته‌اند و به دنبال یک شروع هیجان‌انگیز و پر از تجربه‌های جدید می‌باشند، بسیار به یاد ماندنی و جذاب خواهد بود.

امروزه تنوع لوازم تحریرهای موجود در بازار به شکل چشم‌گیری افزایش یافته و به دلیل وجود طرح‌های جذاب و جالب، کودکان ترغیب به خرید لوازم تحریر غیرضروری می‌شوند و همین مسئله باعث ایجاد هزینه‌های اضافی برای والدین می‌شود.

https://media.chibekhoonam.net/2024/04/products-Desktop.webp

شناسایی لوازم تحریر مورد نیاز دانش‌آموزان بر اساس پایۀ تحصیلی، باعث جلوگیری از ایجاد همچین هزینه‌های غیرضروری می‌شود. در این مطلب به بررسی اقلام ضروری مورد نیاز دانش‌آموزان و ویژگی آن‌ها در پایه‌‎های تحصیلی مختلف می‌پردازیم.

انتخاب لوازم تحریر مناسب هر پایه

در مقطع متوسطه دوره اول و دوم دانش‌آموزان به دلیل حجم بالای دروس نیاز به یک برنامه‌ریزی دقیق و جامع دارند و از این رو می‌توان گفت به لوازمی مانند پلنر، دفتر یادداشت، دفتر برنامه ریزی، دفتر بولت ژورنال و … نیاز خواهند داشت.

ضمن آن که می‌توان از بولت ژورنال خطی نیز بعنوان دفتر مشق یا دفتر یادداشت برای دانش آموزان استفاده کرد.

انتخاب دفتر مشق مناسب هر پایه

بجز نوشت‌افزارهای مختلف مانند مداد نوکی و انواع خودکار و دفترهای گوناگون با تعداد برگ‌های بالا برای جزوه‌نویسی و یا دفتر یادداشت‌ ها برای یادداشت‌برداری نکات، یکی از اقلام بسیار مهم و کاربردی برای دانش‌آموزان این مقطع، کتاب‌های کمک آموزشی می‌باشد.

کتاب‌های کمک آموزشی با ارائۀ تست‌ و تمرین‎‌های متعدد و همچنین طراحی آزمون‌های جامع و مشابه با کنکور، باعث افزایش آمادگی دانش‌آموزان برای امتحانات نهایی و کنکور سراسری و علاوه بر آن یادگیری عمیق و جامع مطالب کتاب‌های درسی می‌شوند.

در مقطع ابتدایی تعداد اقلام مورد نیاز دانش‌آموزان کمتر است، اما دقت در انتخاب نوع برخی از این اقلام بسیار با اهمیت است. به طور مثال در پایه‌های اول و دوم ابتدایی به دلیل اینکه دانش‌آموزان یادگیری به نوشتن را شروع میکنند، توصیه می‌شود که از نوشت‌افزاری مانند مداد استفاده کنند تا در صورت خطا در نوشتن، بتوانند سریع نوشتۀ خود را بازنویسی کنند.

پس میتوان نتیجه گرفت دانش‌آموزان این پایه‌ها نیاز چندانی به خودکارهای مختلف و چند رنگ و یا روان‌نویس‌ها ندارند. یکی از اقلامی که بیشتر از هر چیزی در مقطع ابتدایی مخصوصاً پایه‌های اول و دوم مورد استفاده قرار می‌گیرد، دفتر مشق است.

به دلیل حجم تکالیف نوشتاری مانند رونویسی، جمله سازی و نوشتن تمرینات ریاضی، دانش‌آموزان مقطع ابتدایی به دفاتر زیادی نیازمند هستند. این دفاتر عموماً تحت عنوان دفتر مشق شناخته می‌شوند. خرید دفتر مشق مناسب قبل از شروع سال تحصیلی یکی از دغدغه‌های والدین می‌باشد.

از معلم بپرسید

به دلیل تازه بودن فضای آموزش رسمی برای دانش‌آموزان مقطع ابتدایی، با آغاز کلاس‌ها، دانش‌آموزان با ورود معلم و قبل از شروع درس، معلم خود را با پرسیدن انواع سوالات غافلگیر می‌کنند.

سوالاتی مانند این که از چه نوع نوشت‌افزاری باید استفاده کنند و یا سوالی که تمامی دانش‌آموزان حتما در طول دوران تحصیل خود یک بار آن را از معلم پرسیده‌اند و آن این است که دفتر چند برگ برداریم؟ با توجه به اهمیت و حجم تکالیف هر درس این سوال از تمامی معلمان دروس مختلف پرسیده می‌شد، زیرا با توجه به شیوۀ تدریس هر معلم جواب این سوال متغیر می‌باشد.

از معلم بپرسید دفتر مشق مناسب کدام است

مطمئنا مهم‌ترین و بهترین منبع برای انتخاب دفتر مشق مناسب، پیشنهاد معلم همان درس است زیرا او به سرفصل‌های درس مورد نظر بیشتر از هر فرد دیگری آشناست. اما یک دفتر مشق مناسب چه ویژگی‌هایی را باید داشته باشد؟؟

تعداد برگه‌های دفتر مشق

دفتر مشق‌های متنوعی در بازار در تعداد 40، 50، 60، 80، 100، 160 و 200 برگ تولید می‌شوند که دانش‌آموازن میتوانند پس از مشورت با معلم درس مربوطه، آن‌ها را خریداری کنند. برای درس فارسی به دلیل حجم تکالیف مانند دیکتۀ شب، جمله سازی و یا تمرین نوشتن کلمات، معمولاً معلمین دفتر مشق با تعداد برگ 100، 160 و یا 200 برگ را پیشنهاد می‌کنند.

این مسئله برای درس‌هایی مانند علوم و ریاضی نیز صدق می‌کند. در این دروس دانش‌آموزان نیاز دارند که علاوه بر نوشتن جواب تمرین‌های کتاب، پرسش‌هایی را نیز طرح کنند و در دفتر مشق بنویسند، در نتیجه به دفتر مشق‌هایی با تعداد برگ‌های زیاد نیاز دارند. اما دروسی مانند هدیه‌های آسمان، آموزش قرآن نیاز به دفتر مشق‌هایی با تعداد برگ کمتری دارند.

نوع صحافی دفتر مشق

صحافی چیست و چرا مهم است؟؟ چرا نوع صحافی بکار رفته در دفتر مشق و خرید آن اهمیت دارد؟؟ این سوالات نیز جزء سوالاتی است که باید قبل از خریدن یک دفتر مشق مناسب به آن‌ها توجه شود. صحافی به کنار هم گذاشتن برگه‌های کتاب یا دفتر گفته می‌شود که در نهایت بین دو جلد قرار می‌گیرند. این کار برای جلوگیری از پاره ‌شدن صفحات و استفادۀ راحت‌تر از کتاب و دفتر صورت می‌گیرد.

نوع صحافی دفتر مشق مناسب

به دلیل استفادۀ زیاد دانش‌آموزان از دفتر مشق نوع صحافی آن‌ بسیار با اهمیت است، زیرا اگر نوع صحافی بکار رفته به اندازۀ کافی مقاوم نباشد، منجر به پاره شدن صفحات و یا بهم‌ریختگی آن‌‎ها می‌گردد. از این رو در دفتر مشق‌هایی با تعداد صفحات بالا، نوع سیمی با فنری مقاوم پیشنهاد می‌شود تا از بروز چنین اتفاقاتی جلوگیری شود.

جنس جلد دفتر مشق

امروز طرح گرافیکی بر روی جلد دفتر مشق، بیشتر از هر چیز دیگری دانش‌آموزان را ترغیب به خرید آن می‌کند. طرح‌های گرافیکی شخصیت‌های کارتونی و یا بازیکن‌های محبوب فوتبال بر روی جلد دفتر مشق برای کودکان بسیار وسوسه‌انگیز است و تنها همین فاکتور، بدون در نظر گرفتن دیگر ویژگی‌های محصول، باعث می‌شود که دانش‌آموزان دفتر مشق خود را انتخاب کنند.

اما والدین به‌خوبی می‌دانند که ویژگی مهمی مثل جنس جلد دفتر مشق به چه اندازه تعیین کننده است. جلد دفترهای مشق، با کیفیت و جنس‌های مختلف و متفاوتی تولید می‌شود، اما می‌توان گفت که مهم‌ترین خاصیتی که جلد یک دفتر مشق مناسب باید آن را دارا باشد، قابلیت پاک‌شوندگی آن است. به این صورت که باید بتوان آن را به‌راحتی با یک دستمال پاک کرد.

نکتۀ بعدی در مورد استحکام و مقاومت جلد دفتر می‌باشد. جنس جلد دفتر مشق مناسب باید به‌گونه‌ای باشد که نه‌تنها پاره نشود، بلکه از پاره شدن برگه‌های دفتر هم جلوگیری کند. جلدهای پلاستیکی با مقاومت بالا و وزن کم تمام این ویژگی‌ها را دارا هستند.

نوع خط کشی دفتر مشق

دفترهای مشق با خط‌کشی‌های مختلفی عرضه می گردند. از بهترین نوع آن‌ها می‌توان به خط ممتد و نقطه‌ای اشاره کرد. بهترین نوع خط کشی برای دانش‌آموزان ابتدایی خصوصا پایه‌های اول و دوم، خط‌کشی به‌صورت نقطه‌ای است که سهولت در نوشتن را برای این دسته از دانش‌آموزان فراهم می‌کند.

نوع کاغذ مصرفی دفتر مشق

برخی از ویژگی‌های کاغذی که برای یک دفتر مشق مناسب هستند، عبارتند از:

1. وزن کاغذ: کاغذ با وزن مناسب (معمولاً 70 تا 90 گرم در متر مربع) برای دفتر مشق مناسب است. کاغذی با وزن کمتر ممکن است تا حدی شفاف باشد و کاغذی با وزن بیشتر ممکن است سنگین و حجیم باشد.

2. صفحات ضد تابش: صفحات کاغذ با پوشش ضد تابش مناسب هستند، زیرا این پوشش باعث کاهش درخشندگی نور و افزایش راحتی در استفاده می‌شود.

نوع کاغذ مصرفی دفتر مشق

3. رنگ کاغذ: کاغذ سفید یا کرم رنگ مناسب است، زیرا رنگ‌های تیره ممکن است متن را برای خواندن دشوارتر کند.

5. مقاومت در برابر خراشیدگی: کاغذی با پوشش مقاوم در برابر خراشیدگی می‌تواند به طول عمر دفتر کمک کند و از ظاهر آن محافظت کند.

به طور کلی، برای یک دفتر مشق مناسب، بهتر است از دفتری استفاده کنید که دارای کاغذی با وزن مناسب، صفحات ضد تابش، رنگ سفید یا کرم و مقاوم در برابر خراشیدگی باشد.

تعداد و فاصله خطوط دفتر مشق

دفترها از نظر تعداد و فاصله به چند دسته تقسیم می‌شوند.

  • دفترهای بدون خط که مناسب درس هنر و نقاشی کردن می‌باشند. این دفترها بیشتر در پایه‌های پیش دبستانی و اول ابتدایی کاربرد دارند.
  • دفترهای دو خط که برای درس زبان انگلیسی از آن‌ها استفاده می‌شود.
  • دفترهای شطرنجی که برای کشیدن نمودارهای ریاضی و طراحی کاربرد دارند.
  • و اما دفترهای تک خط معمولی که بیشتر دانش‌آموزان و دانشجویان از آن استفاده می‌کنند. از نظر تعداد خطوط این دفترها در قطع وزیری معمولا دارای 20 تا 25 هستند که برای این قطع، کاملا مناسب است.

سایز دفتر مشق

اصطلاحی که برای اندازه طول و عرض یک دفتر بکار می‌رود، سایز یا قطع گفته می‌شود. کتاب و دفترهای مختلف قطع‌های مختلفی را شامل می‌شوند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به عنوان‌های زیر اشاره کرد.

سایز دفتر مشق مناسب

  • قطع وزیری: اکثر دفتر و کتاب‌های موجود در بازار در قطع وزیری به چاپ می‌رسند. این قطع در ابعاد ۱۷*۲۴ و ۱۵*۲۴ می‌باشد و به دلیل اندازۀ استانداردی که دارد، در هنگام چاپ دور ریز کاغذ را به حداقل میزان ممکن می‌رساند.
  • قطع رحلی: از قطع رحلی بیشتر در چاپ کتاب‌های آموزشی، خصوصا کتاب‌های آموزش زبان، و یا کتاب‌های مقدسی همچون قرآن کریم استفاده می‌گردد. متون در قطع رحلی در قالب کاغذ A4 به نگارش درآمده‌اند و کتاب‌های به چاپ رسیده در این قطع معمولا دارای ابعاد ۲۹*۲۲ و ۲۹*۲۱ و ۲۸*۲۱ سانتیمتر می‌باشند.
  • قطع جیبی: همانطوری که از این عنوان برمی‌آید، این قطع دارای اندازه‌های کوچکی است و از این قطع در چاپ دفترچه یادداشت‌ها استفاده می‌شود که بسیار برای دانش‌آموزان و دانشجویان پرکاربرد می‌باشد. به دلیل حجم و وزن کمتر نسبت به سایر قطع‌ها، این قطع در بازار لوازم تحریر بسیار مورد استقبال قرار گرفته‌است.
مفید بود؟
1
0
بدون دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.