logo
یک دفترچه یادداشت مناسب چه ویژگی هایی دارد؟
0

یک دفترچه یادداشت مناسب چه ویژگی هایی دارد؟

دفترچه یادداشت یک وسیله ساده و کاربردی است که می‌تواند به شما در ثبت افکار، خاطرات، برنامه‌ها، یادآوری‌ها، افزایش خلاقیت، تقویت حافظه، بهبود تمرکز و سلامت روان و هر چیز دیگری که مایلید کمک کند.

اما چگونه می‌توان یک دفترچه یادداشت خوب را از بین تعداد زیادی که در بازار موجود است انتخاب کرد؟ در این مقاله قصد داریم از ویژگی های دفترچه یادداشت اطلاعاتی مفید در اختیار شما قرار دهیم.

ویژگی های دفترچه یادداشت - چرا هنوز از دفتریادداشت استفاده می کنیم؟

https://media.chibekhoonam.net/2024/04/products-Desktop.webp

چرا هنوز برای یادداشت برداری از کاغذ استفاده می کنیم؟

شاید بپرسید که در عصر تکنولوژی و دستگاه‌های هوشمند، چرا هنوز باید از دفترچه یادداشت و خودکار استفاده کنید؟ آیا نمی‌توان با استفاده از نرم افزار‌های مخصوص یادداشت برداری، همه چیز را روی تلفن همراه، تبلت، لپ‌تاپ و یا رایانه خود ثبت کرد؟

پاسخ این است که با‌وجود پیشرفت‌های علم و فناوری، هنوز هم جایگزین مناسب و کامل برای دفترچه یادداشت وجود ندارد. زیرا مزایا و ویژگی های دفتر یادداشت آنقدر زیاد است که نمی‌توان آن‌ها را با نرم‌افزار‌های الکترونیک جایگزین کرد و با وجود پیشرفت تکنولوژی جزو پرفروش ترین وسیله های لوازم التحریر است.

کمرنگ ترین جوهرها از قوی ترین حافظه ها ماندگارترند

این جمله به اهمیت نوشتن و یادداشت برداری در فرآیند یادگیری اشاره دارد. تحقیقات علمی نشان داده اند که نوشتن با دست برای تقویت حافظه و یادگیری بسیار مفید است. زیرا وقتی با دست می‌نویسید، مغز شما فعال‌تر می‌شود و ارتباط بین نورون‌های مغزی افزایش می‌یابد.

این باعث می‌شود که اطلاعات بهتر در حافظه بلند‌ مدت شما ذخیره شود و در زمان لازم، اطلاعات را به راحتی به یاد بیاورید. اما وقتی با استفاده از صفحه کلید می‌نویسید، مغز شما فقط به صورت خودکار عمل می‌کند و هیچ تفکر یا تحلیلی، صورت نمی‌گیرد. بنابراین اطلاعات به سرعت از حافظه شما پاک می‌شوند.

قطع ارتباط با دنیای مجازی آنقدرها هم بد نیست

در دنیای امروز که پر از با حجم زیاد پیام‌های شبکه‌های اجتماعی، خبرهای آنلاین و اطلاعات فراوان روبرو هستیم گاهی اوقات لازم است که از صفحه نورانی دستگاه‌های هوشمند فاصله بگیریم و به خودمان فرصت تفکر، تامل و آرامش بدهیم.

نوشتن روی کاغذ می‌تواند یک راه برای قطع ارتباط با دنیای مجازی و تمرکز بر روی خود و افکارمان باشد. یکی از بهترین ویژگی های دفترچه یادداشت حمل آسانش است که می‌توان هر بار که ذهن مان مشوش شد به جای مشغول کردن خود به فضای مجازی، افکارمان را روی کاغذ پیاده کنیم.

این کار باعث می‌شود که به آنچه ذهن مان را درگیر کرده، آگاه شویم و در جهت رفع آن برنامه ریزی کنیم. رفته رفته آرامش و خلاقيت‌مان را افزايش می‌یابد و می‌توانيم به کار و زندگی خود نظم ببخشیم.

دفترچه های یادداشت، جایی برای یادگاری ها و علامت گذاری ها

دفترچه‌های یادداشت، جایی برای یادگاری‌ها و علامت گذاری ها هستند. شما می‌توانید از دفترچه‌های یادداشت برای ثبت موضوعات مورد علاقه، دستور تهیه غذاها، اشعار زیبا، مراحل انجام یک کار، ایده‌های خلاقانه و هر چیز دیگری که به ذهن تان می‌رسد استفاده کنید.

کمک به نظم فکری و سلامت روان انسان

دفترچه یادداشت نه تنها جایی برای ثبت افکار، خاطرات، برنامه‌ها و اطلاعات مختلف است، بلکه جایی برای درمان روح و ذهن نیز است.

نوشتن در دفتر می‌تواند به شما کمک کند تا با خود، احساسات، نقاط قوت و ضعف خود بیشتر آشنا شوید، استرس و فشار روزمره را کاهش دهید، خودکارآمدی و اعتماد به نفس خود را افزایش دهید و سطح خلاقیت خود را بالا ببرید. اگر علاقه مند به اطلاعات بیشتر در این خصوص هستید، مقاله هایی با موضوع نوشتن درمانی را مطالعه کنید.

دفترچه یادداشت نیاز به باتری ندارد

یکی از مهم ترین ویژگی های دفترچه یادداشت این است که نیاز به باتری و شارژ با برق ندارد. در حالی که بسیاری از ابزارهای الکترونیکی برای ثبت و ذخیره اطلاعات نیاز به شارژ و تغذیه برق دارند؛ دفترچه یادداشت فقط نیاز به یک خودکار یا مداد و پاک کن دارد. این باعث می‌شود که دفترچه یادداشت همواره قابل دسترس و استفاده باشد، حتی در شرایط بحرانی مانند قطع برق، سوانح طبیعی، سفر‌های طولانی و غیره.


محصولات مرتبط: دفتر بولت ژورنال


ابعاد مناسب یکی از ویژگی های دفترچه یادداشت خوب است.

اندازه استاندارد دفترچه یادداشت

از دیگر ویژگی‌های مهم دفترچه یادداشت، این است که در ابعاد مختلف موجود هستند و حتی مطابق با طرح سفارشیِ شما قابل تولید است. ابعاد دفترچه یادداشت باید با نیاز و هدف شما از استفاده از آن همخوانی داشته باشد. برخی از این دفترچه‌ها مناسب برای یادگیری زبان، برخی برای هدایای تبلیغاتی، برخی برای سفر و برخی مناسب دفتر مشق هستند. در اینجا به معرفی پنج نوع دفترچه یادداشت مختلف می‌پردازیم:

دفترچه یادداشت سایز B6

این دفترچه‌ها با ابعاد ۱۷ در ۱۲ سانتی‌متر، مناسب برای نوشتن لغات انگلیسی و زبان‌های دیگر هستند. همچنین از آنها به عنوان هدایای تبلیغاتی نیز استفاده می‌شود. طرح و رنگ آنها بسته به سلیقه و رده سنیِ خریدار، متفاوت است.

دفترچه یادداشت سایز A6

این دفترچه‌ها با ابعاد ۱۴ در ۱۰ سانتی‌متر، به راحتی در جیب قابل حمل هستند و برای یادداشت کارهای روزانه مناسب هستند. این دفترچه‌ها را معمولاً دفترچه یادداشت جیبی می‌نامند.

دفترچه یادداشت سایز B7

این دفترچه‌ها با ابعاد ۱۲ در ۸ سانتی‌متر، حدوداً به اندازه پاسپورت هستند و برای سفر کاربرد دارند و به دفترچه پاسپورتی معروفند.

دفترچه یادداشت سایز A7

دارای ابعاد ۱۰ در ۷ سانتی‌متر و بسیار کوچک هستند و عموماً دانش‌آموزان از آن برای یادداشت تکالیف استفاده می‌کنند و به آن دفترچه میکرو گفته می‌شود.

دفترچه یادداشت سایز B8

با ابعاد ۸ در ۶ سانتی‌متر تولید می‌شوند. کوچک ترین نوع دفترچه یادداشت هستند و به آن‌ها دفترچه‌های مینی می‌گویند.

وزن دفترچه یادداشت

وزن دفترچه یادداشت بستگی به تعدادِ برگ‌های آن (۶۰، ۶۰، ۷۰، ۱۰۰ الی ۲۰۰) و گرماژ کاغذ (جرم کاغذ) دارد. معمولا دفترچه‌هایی که وزن کمی دارند با گرماژ ۵۸ الی ۶۸ گرم در یک متر‌مربع تولید می‌شوند. با نوشتن روی این نوع کاغذ، نوشته ها در پشت برگه مشخص می‌شود.

این نوع دفترچه‌ها معمولاً هزینه و وزن کمی دارند. اما دفترچه‌های با گرماژه ۷۰ گرم در یک مترمربع ضخامت بیشتری نسبت به مورد قبل دارد و قیمت بیشتری دارد اما از نظر وزن، تفاوت ناچیزی دارند.

وزن مناسب دفترچه یادداشت از ویژگی های دفترچه یادداشت مناسب است.

صحافی دفترچه یادداشت

صحافی دفترچه یادداشت به شیوه‌ای گفته می‌شود که صفحات دفترچه یادداشت به هم متصل می‌شوند. روش صحافی کردن دفترچه یادداشت تاثیر بسزایی بر راحتی استفاده و زیبایی‌اش دارد. بعضی از شیوه های رایج صحافی دفترچه یادداشت عبارتند از:

سیمی

در این شیوه، صفحات دفترچه یادداشت با استفاده از سیم های فلزی به هم متصل می‌شوند. از ویژگی های دفترچه یادداشت سیمی: مقاومت بالا، چرخیدن و باز شدن آسان است. این نوع صحافی برای دفترچه‌های یادداشت با تعداد صفحات زیاد، مناسب است.

چسبی

در این شیوه، صفحات دفترچه یادداشت با استفاده از چسب به هم متصل می‌شوند. این روش برای دفترچه‌های یادداشت با تعداد صفحات کم کاربردی است. اگر برای دفترچه‌های با تعداد صفحات زیاد از این روش استفاده شود، خیلی زود برگه‌ها از هم جدا می‌شوند.

دوخت

در این روش، هم از دوخت و هم چسب استفاده می‌شود و نسبت به صحافی چسبی محکم‌تر است؛ مثل سالنامه‌ها.

جنس و طرح جلد دفترچه

جنس و طرح جلد دفترچه یادداشت به نوع و رنگ مواد و عناصر است که روی سطح خارجی دفترچه يادداشت قرار می‌گيرند. طرح و جنس جلد دفترچه يادداشت تاثیر زیادی بر زیبایی و جذابيت استفاده از دفترچه يادداشت دارد. بعضی از جنس و طرح های رايج جلد دفترچه يادداشت عبارتند از:

دفتر یادداشت کاغذی یا مقوایی

در این جنس، جلد دفترچه یادداشت از کاغذ ساخته می‌شود. این جنس بسیار سبک و ارزان است و باعث می‌شود که دفترچه یادداشت به راحتی حمل شود، اما مقاومت کمی داشته و زود پاره می‌شود.

دفتر یادداشت پارچه‌ای

در این جنس، جلد دفترچه یادداشتِ فانتزی از پارچه ساخته می‌شود و مقاومت پایینی دارد.

دفتر یادداشت چرمی

در این جنس، جلد دفترچه یادداشت از چرم ساخته شده و بسیار محکم و با‌کیفیت است. از ویژگی های دفترچه یادداشت چرمی می‌توان به زیبایی و شیک بودن‌ش اشاره کرد. چرم، به دفترچه یادداشت حالت لوکس و اصيل می‌دهد. اما سنگين و گران‌قيمت است و نياز به مراقبت و تمیز کردن دارد.

دفتر یادداشت پلاستيکی

اين جنس بسيار سبک و مقاوم است و عموما توسط دانشجویان و دانش‌آموزان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دفتر یادداشت نمدی

یک دفترچه فانتزی است و در طرح و رنگ‌های مختلف تولید می‌شود. این طرح جزو آثار هنری به شمار می‌آید و بسیار زیبا است.

حرید دفترچه یادداشت

دفترچه یادداشت از کجا بخرم؟

یکی از وسایل مهم و ضروری برای هر کسی که دوست دارد نوشتن را به عنوان یک عادت، هنر یا حرفه دنبال کند، دفترچه یادداشت است. از جمله ویژگی های دفترچه یادداشت می‌توان گفت که حمل آسانی دارد و مکانی است برای ثبت افکار، خاطرات، احساسات، برنامه‌ها، اهداف و خلاقیت‌های شما. اما از کجا می‌توانید دفترچه یادداشت مناسب خود را پیدا کنید؟

پاسخ ساده است: از فروشگاه آنلاین «چی بخونم»! در چی بخونم شما می‌توانید از میان انواع دفترچه یاد‌داشت‌های با‌کیفیت و با قیمت مناسب انتخاب کنید.

مفید بود؟
0
0
بدون دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.