logo
کتاب های منتخب ادبیات جهان با مضمون موسیقی (قسمت دوم)
2

کتاب های منتخب ادبیات جهان با مضمون موسیقی (قسمت دوم)

موسیقی می تواند نجات بخش، غافلگیر کننده و امید بخش باشد. موسیقی زبان مشترک انسان ها است. زبانی آشنا برای رساندن پیام شخصی مان بدون حد و مرز. موسیقی داستان خاص خود را در غیر منتظره ترین مکان ها ارائه می دهد. روش هایی که نویسندگان موسیقی در آثارشان به کار می برند بسیار متفاوت است؛ از خلق یک اثر که منحصرا زندگی یک هنرمند حرفه ای را روایت می کند تا استفاده تکنیکی از یک تک آهنگ که به عنوان پس زمینۀ یک صحنه عمل می کند. نویسندگان ممکن است از موسیقی هایی استفاده کنند که از قبل وجود داشته ، یا آن ها را بازسازی، یا از نو خلق کنند.

در ادامه، برخی از بهترین کتاب های منتخب ادبیات جهان که به بهترین شکل از مضمون موسیقی برای انتقال پیام بهره برده اند، مورد بررسی قرار می گیرند.

 

https://media.chibekhoonam.net/2024/04/products-Desktop.webp

بارادین نوشتۀ نینا بربروا (۱۹۳۸)

کتاب «بارادین» در واقع داستان کوتاهی است که در آن نینا بربروا به شرح بیوگرافی دانشمند و موسیقی دان برجسته روسی «الکساندر بارادین» پرداخته است. برای علاقمندان به اپرا، بارادین نامی آشنا و خاطره ساز است و اغلبِ افرادی که موسیقی کلاسیک را دنبال می کنند، او را با قطعه ناتمام «شاهزاده ایگور» که برای اپرا نوشته بود، می شناسند. کتاب بارادین که حوادث زندگی بارادین را از کودکی تا پس از مرگش روایت می کند، داستان زندگی پر چالش این شخصیت بزرگ است و درونیات، روابط و حساسیت های او را به خوانندگان داستانش نشان می دهد. خواندن این داستان بیوگرافی هم برای طرفداران موسیقی و هم علاقمندان به علم می تواند جالب باشد.

 

تارهای جادویی فرانکی پرستو نوشتۀ میچ البوم (۲۰۱۲)

رمان «تارهای جادویی فرانکی پرستو» یک کتاب عالی دیگر است از میچ آلبوم، نویسنده کتاب محبوب و پرفروش «سه شنبه ها با موری». میچ البوم با قلم جادویی اش همواره خوانندگان داستان هایش را شگفت زده کرده است و آنها را از ابتدا تا انتهای داستان مشتاق نگه می دارد. راوی این کتاب موسیقی است که داستان زندگی بهترین شاگردش “فرانکی پرستو” را روایت می کند.

تارهای جادویی فرانکی پرستو، یک داستان خیالی از سرگذشت غم انگیز پسر کوچکی است که تبدیل به گیتاریست بزرگی می شود. این رمان، داستان سختی ها و رنج های این پسرک است که والدینش را در کودکی از دست داده، اما در مسیر موفقیت و با وجود سختی های فراوان، دست از تلاش برای هدفش بر نمی دارد. فرانکی از استادش ۶ تار جادویی هدیه میگیرد. تارهایی که خودش هم از جادوی آنها بی خبر است. این ۶ تار در زندگی فرانکی و ملاقاتش با آدم هایی که در سرنوشت هم دخیل اند، اثر می گذارند و به نحوی به آنها کمک می کنند. در رمان تاثیر گذار تارهای جادویی فرانکی پرستو، نویسنده از موسیقی برای نشان دادن فهم روابط انسان ها استفاده کرده است.

میچ البوم از نویسندگان پرفروش نیویورک تایمز است که آثارش بارها تجدید چاپ شده اند.

 

رهبر ارکستر نوشتۀ سارا کوییگلی (۲۰۱۱)

سارا کوییگلی، نویسنده ای خلاق است که با قلم گیرا و استعداد درخشانش در نویسندگی، موفق به خلق رمانی جادویی شده که خیال و واقعیت را با رشته های لطیف موسیقی به هم پیوند می دهد. «رهبر ارکستر» یک رمان در ژانر سیاسی است که حوادث آن در خلال جنگ جهانی دوم و شهر لنینگراد می گذرد. داستان رمان رهبر ارکستر، روایت خلق یک سمفونی بوسیله موسیقی دانی به نام “دمیتری شوستاکوویچ” است. نویسنده در این داستان به تاثیری که قطعه موسیقی بر روحیه مردم شهر و شکست محاصره ی شهر لنینگراد گذاشته بود اشاره می کند. او با هنرمندی، قدرت عشق و اراده را در زندگی مردم به تصویر کشیده است و بر نجات بخش بودن موسیقی تاکید دارد.

 

جوخه زمان نوشتۀ جنیفر ایگان (۲۰۱۰)

کتاب «جوخه زمان» متشکل از سیزده داستان به هم پیوسته با مجموعه ای بزرگ از شخصیت ها است که همگی به “بنی سالازار”، مدیر شرکت ضبط موسیقی و دستیارش “ساشا” مرتبط هستند. این داستان ها از منظر های مختلف و در زمان های گوناگون، در طول زمان چهل سال روایت شده اند؛ و روایتی واضح و دقیق از زندگی این افراد هستند. بسیاری از شخصیت های کتاب جوخه زمان، در تجارت موسیقی راک کار می کنند. نویسنده سعی کرده در کنار مفاهیم دیگر کتاب، تاثیر «راک اند رول» بر فرهنگ جوانان را به تصویر بکشد و تغییرات فرهنگی را در طی سالهای گذشته تا عصر دیجیتال نشان دهد.

رمان جوخه زمان، هم برنده جایزه پولیتزر شده و هم جایزه حلقه ملی منتقدان کتاب را برای نویسنده اش به ارمغان آورد.

 

ژان کریستف نوشتۀ رومن رولان (1912-1904)

رمان «ژان کریستف» شاهکاری از رومن رولان است که در بازۀ سال های 1904 تا 1912 میلادی و طی 10 جلد منتشر شد. رومن رولان جدای شهرت ادبی اش، به دلیل حمایتش از استالین و تاثیرش بر آثار زیگموند فروید، بسیار مشهور بود. ژان کریستف برای رولان جایزۀ فمینا 1905 و جایزۀ نوبل ادبیات 1915 را به ارمغان آورد.

در قسمت اول رمان ژان کریستف، مخاطب از دوران کودکی جالب کریستف و نحوۀ کشف استعداد موسیقایی او توسط پدر و پدربزرگش، اطلاعاتی کسب می کند. “ژان کریستفِ” نابغه در سه سالگی پیانو می نواخت و همین امر توجه پدر و پدربزرگ او را جلب کرد. این پدیده باعث شد تا آن ها ژان را حمایت کنند و در نهایت، ژان در سن هفت سالگی برای برگزاری کنسرت آماده شد! در بخش دوم ژان کریستف بزرگ تر شده است و به درک وسیع تری از موسیقی و هنر دست پیدا کرده است. در این بخش ماجراهای پرفراز و نشیب ژان در راهِ پیدا کردن روش زندگی شرح داده می شوند و نویسنده موضوعاتی مانند هنر و سیاست معاصر را مورد انتقاد قرار می دهد. در بخش سوم رمان ژان کریستف، خط داستان از زندگی ژان کریستف کمی فاصله گرفته و به “آنتوانت”، دوست ژان، منتهی می شود. در این قسمت شرح حالی از او و خانواده اش به خواننده داده می شود که این خط داستانی، در نهایتِ زیبایی، به زندگی ژان متصل می شود. همچنین، در این بخش، فضای کتاب عاشقانه شده و شاهد ماجراهای عاشقانۀ ژان کریستف هستیم. در بخش انتهایی اما رویداد های غیر منتظره و شوکه کننده ای در انتظار مخاطب است.

 

کتاب های منتخب ادبیات جهان با مضمون موسیقی (قسمت اول)

بدون دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.