logo
بهترین کتاب ها برای افزایش اعتماد به نفس
1

بهترین کتاب ها برای افزایش اعتماد به نفس

اعتماد به نفس چیست؟

اعتماد به نفس یعنی احساس اطمینان واقع بینانه و مطمئن به خودتان و توانایی هایتان. فراموش نکنید این به معنای برتری نسبت به دیگران نیست، بلکه یک دانش درونی آرامش بخش است که تاکید بر قدرت روحی شما دارد.

 

چرا اعتماد به نفس مهم است؟

اعتماد به نفس یک ویژگی مهم است که به شکل های زیادی بر بهبود جنبه های مختلف زندگی شخصی، کاری و تحصیلی شما تاثیر می گذارد. از بهبود مهارت های ارتباطی و تصمیم گیری گرفته، تا راحت بودن در جمع برای نشان دادن خود واقعی، و عدم ترس از قضاوت دیگران.

https://media.chibekhoonam.net/2024/04/products-Desktop.webp

برای تبدیل شدن به فردی با اعتماد به نفس بالا، تنها کاری که باید انجام دهید این است که کتاب بخوانید. این راه حل در ابتدا ساده به نظر می رسد. اما چالش بزرگ این است که از کجا باید شروع کنید؟

اگر سری به قفسه روانشناسی در کتابخانه ها و کتاب فروشی ها بزنید، می بینید که صد ها عنوان کتاب در مورد اعتماد به نفس وجود دارد. اما بیایید صادق باشید، چه کسی زمان و حوصله مطالعه صد ها کتاب درباره یک موضوع را دارد؟

این مسئله انتخاب بهترین کتاب برای شروع مطالعه را دشوار تر می کند. اما نگران نباشید. اینجا فهرستی از بهترین کتاب ها با محوریت اعتماد به نفس که تا به حال نوشته شده اند، گردآوری شده است. کافیست لیست را بخوانید و کتاب متناسب با نیاز خود را انتخاب کنید.

«شکاف اعتماد به نفس» نویسنده: راس هریس (۲۰۱۰)

آیا شما هم از آن دسته افرادی هستید که موقعیت های بسیاری را به خاطر فقدان یا کمبود اعتماد به نفس از دست داده اند؟ هیچ جای نگرانی نیست. کتابی که پیش رو دارید یک جایگزین هیجان انگیز برای رویکرد معمول بسیاری از کتاب های خودیاری موجود در بازار است.

نویسنده این کتاب، دکتر راس هریس یک مربی مشهور جهانی درمان با تکنیک پذیرش و تعهد است. او در کتاب «شکاف اعتماد به نفس» به طور اختصاصی به جنبه های روانی سلامت و رفاه پرداخته است.

خواندن این کتاب می تواند شما را از سال ها مبارزه روان شناختی نجات دهد، از الگو های عاطفی منفی دور کند و کمک کند تا به زندگی شادتر و سازنده تری دست یابید. هریس توضیح می دهد که چگونه به جای تلاش تهاجمی برای تغییر خود، می توانید با خودتان همان طور که هستید کنار بیایید و رابطه سرشار از ترس و اضطراب خود را متحول نمایید.

 

«اعتماد به نفس (کتاب کار)، راهنمایی برای غلبه بر دودلی و بهبود بخشی در عزت نفس» نویسنده: باربارا مارک وی و سلیا آمپل

اگر به دنبال استفاده از یک روش عملی برای یادگیری نحوه غلبه بر شک و تردید به خود و رسیدن به اهدافتان هستید، «کتاب کارِ اعتماد به نفس» را بخوانید. این کتاب برای هر کسی است که فکر می کند هرگز نمی تواند کمبود اعتماد به نفس خود را جبران کند.

در این کتاب، باربارا مارک وی و سلیا آمپل نقشه ای برای ایجاد اعتماد به نفس واقعی بر اساس خود آگاهی و قدرت ذاتی شما ارائه می دهند. این کتاب موضوعات، استراتژی ها و منابع بسیاری را پوشش می دهد و دارای مراحل عملی گام به گام، واقعی و قابل ربط برای کسب اعتماد به نفس است.

شما با مطالعه این کتاب به ترکیب خوبی از توضیحات کوتاه، تمرین های نوشتاری و چالش های رفتاری دسترسی خواهید داشت که همگی مبتنی بر تحقیقات دقیق علمی هستند. این کتاب راهنما، ابتدا معنای اعتماد به نفس را تعریف کرده و سپس به شما کمک می کند سطح اولیه عزت نفس خود را تعیین کنید.

پس از آن با تمرین های تعاملی که شامل بازتاب ها، چک لیست ها و آزمون ها می شود، به شما در درونی کردن درس ها و مفاهیم کمک کند. این کتاب یک اثر برجسته در میان کتاب های خودیاری می باشد که بارها به آن باز خواهید گشت.

 

«قدرت مثبت اندیشی» نویسنده: نورمن وینسنت پیل (۱۹۵۲)

کتاب «قدرت مثبت اندیشی» در میان آثار خودسازی، یک کتاب کلاسیک به شمار می آید. این کتاب یکی از معدود آثار اولیه ای بود که به شکل گیری فضای مدرن خود سازی کمک کرد و الهام بخش آثار خودیاری بعد از خود شد. بنابراین طبیعی است اگر برخی از اصولی که در آن ذکر شده برای خواننده امروز تکراری باشد.

اما به عنوان یکی از بهترین و اولین منابع تغییر تفکر، خواندن آن راهگشا بوده و توصیه می شود. کتاب قدرت مثبت اندیشی در مورد توسعه باور به خودتان و تلاش هایتان است، و همه چیز را از ایجاد اهداف تا توسعه ذهنی مثبت تر، بهبود روابط و مراقبت از خود را پوشش می دهد.

قدرت مثبت اندیشی، با تمرکز بر قدرت ایمان و با دیدگاهی معنوی نوشته شده و مملو از حکمتی است که می تواند شما را متحول کند. این کتاب مروج مثبت اندیشی است و تاکید دارد که تمام آن چه برای دریافت اعتماد به نفس نیاز است، هم اکنون در درون شما وجود دارد. پس این کتاب را جدی بگیرید و ببینید شما را به کجا می برد.

 

«پروژه شادی: یا چرا من سعی می کنم در تمام ماه های سال، صبح آواز بخوانم، کمدم را مرتب کردم، درست دعوا کنم، ارسطو بخوانم و بیشتر تفریح کنم» نویسنده: گریچن رابین (۲۰۰۹)

حتما دلیلی وجود دارد که کتاب «پروژه شادی» برای ماه های متوالی در صدر فهرست پرفروش ترین های نیویورک تایمز قرار گرفت و به بیش از 30 زبان ترجمه شد. نوشته ها و تحلیل های گریچن رابین او را در خط مقدم تحقیقات در مورد عادات، و طبیعت انسان قرار داده و او را به عنوان یک صاحب نظر در امر اعتماد به نفس معرفی می کند.

کتاب پروژه شادی با یک سوال ساده شروع می شود که رابین در یک بعد از ظهر بارانی در اتوبوس شهری از خود پرسید: ” من از زندگی چه می خواهم؟”. در این کتاب، رابین تصمیمات خود را برای سالی که روی پروژه شادی خود کار کرد، شرح می دهد.

او هر ماه روی یک موضوع متفاوت تمرکز می کرد، مانند نشاط و افزایش انرژی برای ژانویه. این پروژه شامل اهدافی مانند زمان خواب زودتر، ورزش بهتر و یا صرفاً پر انرژی تر بودن می شد. این برنامه دوازده ماهه برای تمرکز بر شادی، آن را از سایر کتاب های خودیاری متمایز می کند.

پروژه شادی این امکان را فراهم می کند که بتواند برای هر فردی تغییر یابد. این کتاب رویکردی واقع بینانه، واقعاً عملی و مادام العمر برای ایجاد تنظیمات دائمی ارائه می کند که منجر می شود بهترین نسخه خودتان باشید.

 

«شش ستون عزت نفس» نویسنده: ناتانیل براندن (۱۹۹۵)

در کتاب «شش ستون عزت نفس»، ناتانیل براندن، از پیشگامان جنبش عزت نفس به چهار سوال اساسی پاسخ می دهد: عزت نفس چیست؟ چرا مهم است؟ برای بالا بردن سطح عزت نفس خود چه کنیم؟ و دیگران چه نقشی در تأثیر گذاری بر عزت نفس ما دارند؟

او همچنین شش اصل عزت نفس را به ترتیب بیان می کند که عبارتند از: شیوه های زندگی آگاهانه، پذیرش خود، مسئولیت پذیری، ابراز وجود، هدفمندی و صداقت. ناتانیل براندن مراحل موفقیت در هر یک از این زمینه ها را مشخص می کند و هشدار می دهد که وظیفه حفظ آن ها بر عهده هر فرد است.

او می نویسد: «هیچ کس – نه والدین ما، نه دوستان ما، نه معشوق ما، نه روان درمانگر ما، نه گروه حمایتی ما – نمی توانند به ما عزت نفس بدهند.» زمانی که شما این را کاملا درک کنید، در حقیقت خودآگاه شده اید.

 

«مواهب نقص؛ غلبه بر کمال خواهی با پذیرفتن آن کسی که هستید» نویسنده: برنه براون (۲۰۱۰)

هیچ فهرستی از بهترین کتاب های افزایش اعتماد به نفس بدون یک کتاب از برنه براون کامل نخواهد بود. کتاب «مواهب نقص» یکی از درخشان ترین کتاب های روانشناسی اعتماد به نفس است که مجله فوربس آن را به عنوان یکی از پنج کتابی که در واقع دیدگاه شما را نسبت به زندگی تغییر می دهد، معرفی کرده است.

برنه براون در این کتاب نه تنها مفاهیمی مانند گناه، شرم، و ارزش نفس را تعریف می کند، بلکه به شما نشان می دهد که چگونه با آن مفاهیم کنار بیایید و به طور عملی آن را در زندگی واقعی به کار ببرید (چیزی که اکثر کتاب های خودیاری فاقد آن هستند).

همچنین به شما می گوید که چگونه بدون پروراندن تخیلات فانتزی و آرمانی، زندگی مثبتی داشته باشید. مطالعه این کتاب یک سفر هیجان انگیز است که شما را از نقطه «مردم در مورد من چه فکری می کنند» به نقطه «من کافی هستم» می رساند.

 

جمع بندی

شما در این مقاله با شش عنوان از بهترین کتاب هایی که می توانید بخوانید تا تسلط بر خود، اعتماد به نفس و در نهایت موفقیت را کسب کنید، آشنا شدید. پس از مطالعه این کتاب ها متوجه خواهید شد که اعتماد به نفس در درون شماست و همیشه بوده، بنابراین می توانید هر لحظه که اراده کنید آن را به دست آورید.

برای این کار، تا زمان تسلط کامل بر خود، تمرین و پشتکار را فراموش نکنید و به خواندن ادامه دهید. اگر مطالعه این مقاله برای شما مفید بوده، پیشنهاد می شود مقاله «معرفی بهترین کتاب ها برای افزایش هوش اجتماعی» و مقاله «معرفی بهترین کتاب ها برای افزایش هوش هیجانی یا عاطفی (EQ)» را نیز بخوانید.

مفید بود؟
1
0
بدون دیدگاه
  • هنوز دیدگاهی ارسال نشده است.